Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
jag ska inte ha den så länge, jag ska svetsa för att inte byta vev så varför skulle jag göra det i framtiden?Thoz3 skrev:hur ska du få av den när du vill byta vikter när den blivit kassarego skrev:simonbunthon skrev:ja det går ju säkert men en dum ide.
varför är det en dum ide?
eller om du nåste byta vev?
och det kostar inte så mycket
vikterna slits efter ett tag då kommer ju moppen går dåligt, ifall du svtsa det kommer du ju inte kunna byta vikter, eller om drivremen är slitet eller något.rego skrev:simonbunthon skrev:ja det går ju säkert men en dum ide.
varför är det en dum ide?
Fast de är ju inte riktigt de som problemet handlar om.gilerahjärnan skrev:försök få tag på en "griskuk"
Här har du det smartaste svaret i tråden.juckeyy skrev:Gör ju annars att köpa gängtapp?
tror du att packboxarna mm inte kommer klara av temperaturen? finns det inget sätt att undvika detta när man svetsar?.-ReM- skrev:Här har du det smartaste svaret i tråden.juckeyy skrev:Gör ju annars att köpa gängtapp?
Gängsnitt från Biltema eller Jula kostar några kronor.
Välj en gänga med en väldigt vanlig storlek och stigning, så hittar du en mutter på Bauhaus som kostar under 1:-.
Mycket billigare än att köpa ny vev om du nu ville slippa detta.
Sen kan du ju börja fundera på varför dina gängor gått sönder från början.
Jag tror inte att det är vevens fel. Det beror sannolikt på att någon misshandlat gängorna med mutterknackaren eller liknande. Fortsätter du/den som gjort detta likadant så kommer de nya gängorna/den nya veven strax att se likadan ut igen. Tyvärr.
EDIT:
Svara på frågan ska man ju göra också Jag tycker det verkar dumt att permanent fästa något som kommer att behöva lossas förr eller senare.
Dessutom, för att svetsa fast muttern måste du redan ha allting monterat i motorblocken och så, vilket kan ge dig svåra problem.
Svetsen utvecklar så mycket värme att den smälter metall. Hur tänkte du att dina packboxar runt veven ska klara dessa temperaturer?
Samma sak gäller för variatorremmen, vikterna m.m.
OCH, skulle det droppa något från ditt svetsande, eller om det skulle flyga gnistor som träffar motorblocket så riskerar du betydligt dyrare reparationkostnader när du har hål rätt igenom motorblocket.
Man kan utan tvekan svetsa den, men om man lyckades göra det utan att skada något vet man först när man provat. Man får inga garantier när man försöker använda sånt apmeck.rego skrev:många säger olika! kan man svetsa muttern utan att skada motorn eller kan man inte?!
hur stor är chansen att det går att gänga omMacko96 skrev:Om du bara ska ha svar på din fråga så ja man kan ju svetsa den, dock är det inget att rekommendera då om du svetsar fel eller ska byta något bakom din alterativa lagning så lär du ha ett helvete.
Du kan ju gänga om den till en storlek mindre i gänga och köpa ny mutter. Skuller säga att det är det bästa du kan göra om du inte vill köpa ny axel.
Ungefär 100% om du gör det rätt.rego skrev:hur stor är chansen att det går att gänga om
om du gör rätt så cirkus prikus 100%...rego skrev:hur stor är chansen att det går att gänga omMacko96 skrev:Om du bara ska ha svar på din fråga så ja man kan ju svetsa den, dock är det inget att rekommendera då om du svetsar fel eller ska byta något bakom din alterativa lagning så lär du ha ett helvete.
Du kan ju gänga om den till en storlek mindre i gänga och köpa ny mutter. Skuller säga att det är det bästa du kan göra om du inte vill köpa ny axel.