-ReM-'s långtidsprojekt Aerox !!DEL 2!! Update: 8/8-14

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

-ReM-'s långtidsprojekt Aerox !!DEL 2!! Update: 8/8-14

Inlägg av -ReM- »

Bild

Tjena alla glada, äntligen är det helg!
Det tänkte jag fira in med att äntligen slänga ihop min nya projekttråd, del 2 av mitt nuvarande långtidsprojekt som nog många av er känner till.
Efter önskningar från läsarna om en ny tråd tack vare att forumets begränsningar inte tillät mig att uppdatera i första inlägget längre, så kommer nu alltså DEL 2. Samma projekt, ny tråd, alla nya uppdateringar.

Även de uppdateringar jag gjorde på sidan 6 i den förra tråden finns nu här att beskåda. Har valt att ändra ordningen för mina läsares behag, så numera hamnar de nya uppdateringarna alltid överst i inlägget!
Ni är alltid välkomna att bidra med era åsikter, tips eller kritik till det jag gör, så skäms inte för att skriva en kommentar.

Let the show begin! :)

Nuvarande Setup:

Stage6 Sport Pro 70cc (v)
Motoforce Racing Evloution vev (v)
SKF C3 (v)
Dellorto PHBG21(v)
Stage6 Spacer (R/T) FKM Viton® (v)
Stage6 Insug (R/T) FKM Viton® (v)
Metrakit ecologic lågvarvigt (v)
Malossi tryckfjäder +35 (v)
Stage6 3,5g variatorvikter (v)
Polini kopplingsfjädrar (v)
NGK Racing tändhatt & kabel (v)
Stage6 luftfilter 300mm (v)

Update 46! (8/8-14)

God dag!

Idag bjuder jag på en fortsättning av den förra uppdateringen, motorn är nästan helt ihopsatt. cylindern kommer på först efter min utlandsresa med anledning att jag tänkt vässa väggen i insugsportarna innan jag monterar den.
Jag hade även en tanke på att försöka täta in mot vevhuset och slipa upp lite i insugsportarna i motorblocken också, detta skulle givetvis gjorts innan jag satt samman alltihop, men det är lätt att vara efterklok.
Är det någon som har erfarenhet av att försöka täta in mot vevhuset för att porta med motorn ihopsatt?
Kanske är det dumt, jag vill inte bli stående med en massa metallspån i vevhuset så det kanske är att pressa gränserna.

Jag känner i alla fall att det börjar bli något liknande en moped av det här projektet.
Elsystemet ska förstås göras klart efter att motorn är färdigställd, motorfästena ska göras klart och jag ska svetsa fast ett fäste för RGB styrenheten till mina färg-LED. Därefter kan ramen lackeras och saker börja komma på plats igen.
Min nuvarande plan är att ha moppen klar tills vår/sommar 2015 vilket är möjligt så vida den glöd som driver mig idag finns kvar genom hela året. Jag har fått mer gjort under 3 veckor av lov nu än under hela året tidigare, så det märks att ledigheten ger lite mer driv och energi att lägga på intressen.

Vad jag egentligen gjort inför den här uppdateringen är att jag har monterat tändplattan, fått lite grejer bakom variatorkåpan på plats och uppsnyggade, insuget är på plats och förgasaren testmonterad samt att pinnbultar och kolv är på plats.
Angående förgasarens placering så har jag skissat (i huvudet) på en lösning för hur det ska gå med startmotor och den genomgående axel som håller motorn i ramfästena.
Startmotorn lär få plats utan vidare, förgasaren bygger inte så mycket nedåt så det är möjligt att ha startmotorn där.

Axeln där emot blir svårare med, vad jag tänkt på är om man skulle kapa axeln och göra den till två mindre axlar istället, en på vardera sida.
Dock är jag rädd att det ger snedbelastning över kullagren, vilket snabbt skulle förstöra dem.
Det lutar åt att antingen hoppas på att den genomgående axeln får plats med förgasaren, möjligtvis klä in den i ett mjukt material för att slippa slitage av vibrationer mot förgasaren. Eller så kapar jag axeln och modifierar mina ramfästen ytterligare, genom att lägga till en fästdel på motstående sida av lagret för att stabilisera.
Svårt att förklara den tanken kanske, men ni får se hur det är tänkt när jag kommit så långt :)

Lite bilder på det också.

Bild

Bild

Bild

Bild


Update 45! (28/7-14)
[spoiler]
Hallojsan!

Två uppdateringar på två veckor, vilken bedrift va! :)
Idag har jag ganska många bilder att dela med mig av, för som ni vet talar bilderna ett klarare språk än mina ord kan drömma om.
Kort beskrivning om vad jag har gjort helt enkelt.
Flickvännen hjälpte mig att tvätta flera olika delar bland annat startmotorn, remskivan, tändplattan och generatorn.

Jag lödde därefter om kablarna på generatorn till den fina, stålomspunna kabeln jag fått från mitt sommarjobb för att få en både snyggare look och en mer funktionsduglig struktur på ledarna.
De övriga delarna förutom startmotorn har efter detta lackerats i rött enligt bilderna, och jag måste säga att det går åt väldigt mycket tid till att maskera för den som vill ha riktigt fint resultat. Alla anläggningsytor har maskerats noggrant så in i h*lvete, av den enkla anledningen att lacken nöts bort på ett fruktansvärt fult sätt i annat fall. Därför väljer jag att på ett tydligt sätt se till att där inte finns någon lack som kan nötas.
Två bilder på tändplattan & generatorn före, två efter.

Före:
Bild
Bild

Efter:
BildBild

En liten bild på alla lackerade delar på min arbetsbänk, börjar bli dags för mig att inhandla en varmluftspistol nu och få lagren på plats.
Har funderat på en som heter Meec tools från Jula, den har digital temperaturreglering. Har någon erfarenhet av denna modell så skriv gärna en kommentar eller skicka ett Pm till mig :)

Bild

Här är dock det jag är allra mest uppspelt att få dela med mig av.
Jag har tidigare nämnt vilket färgtema jag tänkt mig på motorn, så här får ni resultatet upplagt i form av ett gäng bilder som visar hur det kommer att se ut. Kommentera gärna vad ni tycker om mitt färgval och hur jag valt att lackera motorblocken i olika färger, har aldrig tidigare sett detta så kan det vara en "one of a kind" motor tro? Njut.

Bild
Bild
Bild



Remskivan är jag också väldigt nöjd med färgmässigt, maskerade hela baksidan för att inte förstöra remmen eller liknande. Tycker personligen att resultatet blev så bra det kunde ha blivit, tycker ni annorlunda så dela gärna med er. Vattenpumpskåpan också, inga konstigheter med den. Stora kåpan blir polerad och denna lilla i rött enligt bilden. Tror det blir snyggt som satan i slutänden!

Bild
Bild

Även bromsok etc ska lackeras i samma röda färg, men lacken har tyvärr nästan tagit slut så det blir ett lite senare projekt. Första steget nu blir att få motorn helt färdig. Jag tror att bara motorn komplett blir en prisvinnare i sig, åtminstone utseendemässigt. :D

Nåja, det var allt jag hade att visa er för idag.
Fler bilder finns på datorn för den som är intresserad av närmare detaljer, det tar dock för lång tid att ladda upp varenda bild vid Forumbilder.

Tack så länge, hoppas ni är nöjda med senare tids uppdateringar.
Kommentera gärna och ha det gött!


[/spoiler]
Update 44! (13/7-14)

[spoiler]Tjenis TSR, long time no see.

De senaste tre månaderna har det blivit bara kortare perioder i garaget, därav har jag inte laddat upp någon uppdatering tidigare.

Nå väl, nu är uppdateringen här.
Vad jag gjort i första hand är att jag har påbörjat min frontlykta, vilket började galant men stötte snart på ett litet hinder.
Vad jag tänkte när jag kopplade min lykta är att de två stora spot'arna (4,5W LED) ska vara halvlyse och att den lilla (35W Halogen) ska vara hellyse i den färdiga konstruktionen. Därav fixade jag en liten gummikabel 3-ledare där jag lät brun ledare agera + till halvljuset, blå ledare agera + till helljuset och gul/grön fick bli gemensam minus för de båda kretsarna.

Det låter nog funktionellt för de flesta, även för mig efter som att jag gjorde det. Dock är problemet det att jag med denna koppling har lyckats göra någon slags omedveten parallellkoppling mellan hel och halvljuset, vilket innebär att strömmen delar upp sig mellan de båda kretsarna.
Därmed fungerar halvljuset bra för sig, men slocknar då jag ansluter även den blå ledaren till batteriet (det är här min teori om parallellkopplingen som delar upp strömmen kommer in, LED-lamporna får för lite ström och slocknar).
Det här var förstås inte vad jag varken räknat med eller hoppats på, jag vill ha alla spot'ar igång samtidigt vid helljus.

Vad jag funderade på är dock att vid en parallellkoppling brukar man säga att lasterna R1 och R2 belastas med strömmen I1 och I2, och i kretsens helhet blir strömmen Itot en summa av I1 och I2 adderade.
Därmed tycker jag att min koppling till ett batteri, som inte har en fast ström-output inte borde reagera som den gör.
Snarare borde I1 och I2 som är varsin ström över varsin last, ge en högre Itot då båda kretsarna är aktiva vilket inte skulle påverka strömtillförseln för någon av lasterna utan istället ge en större strömning till den totala kretsen, vilket inte påverkar batteriet mer än att det tar slut snabbare.
Någon duktig på el som kan slänga in en förklaring på detta?

Bild
Bild


Idag hade jag där emot något helt annat för mig.
Efter så många timmars tvättande, skrapande, blästrande, putsande och maskering fick jag min vänstra blockhalva klar för lackering i eftermiddags.
Jag har sedan dess kämpat hårt med flera lager lack för att få en så jämn täckning som möjligt i alla vråer, vilket var ett rent helvete vill jag lova!
Motip sprayburkar är ingen favorit från min sida kan jag säga direkt.
I min åsikt har de en alldeles för koncentrerad stråle som ger färg enbart precis där strålen siktats, vilket gör det väldigt svårt att komma åt med färg i trånga utrymmen.
Nu hoppas jag på ett gott resultat för att bättra på humöret lite.
Den lilla kåpan på bilden kommer att färgas i röd metallic (elox liknande) som jag tror kommer bryta av på ett coolt sätt bakom variatorkåpan.
De färger jag i övrigt bestämt är att höger blockhalva blir röd liksom ovanstående nämnd kåpa, även den mindre vattenpumpskåpan och topplocket lackeras i samma färg. Två olika färger på blockhalvorna är väldigt unikt vad jag märkt, tror det blir riktigt häftigt.

Bild
Bild
Bild

Tändsystemet börjar närma sig färdigt vill jag påstå. Mycket är gjort och lite återstår, det är åtminstone min version av att något år i rätt riktning.
Kabeln till generatorn kommer lödas om för övrigt, så att kabeln som är ansluten till doslocket på bilden ersätter dagens fyra småledare. Mycket snyggare och mer funktionellt. :)
Jag tror personligen fullt ut på min idé om det här tändsystemet, vi får hoppas att det går vägen också.

Bild

Det var allt för nu. Ha det gott så länge![/spoiler]


Update 43! (15/4-14)
[spoiler]
Tjenixen!

Sakta går det framåt med mina uppdateringar, dock har jag förstås nånting att dela med mig av även den här gången.
Har tagit ett par timmar i helgen samt i början av veckan (lov) till att få nånting gjort på moppen min.

Först och främst har jag näst intill färdigställt rengöringen av mina motorblock, puuh. Vilket satans jobb det är när grejerna inte vart tvättade på 12 år (antagligen), och plötsligt ska rengöras till 100% i varje vrå för att lacken ska fästa.
Det har jag gjort till viss del med min punktbläster som jag har kopplad till tryckluftskompressorn. Sanden kommer åt ordentligt där inte ens ett finger kan rengöra, och en blästrad yta är vad jag vet optimal att lacka på, till och med bättre än en våtslipad yta.
Så blocken är på god väg att bli lackade. Samma gäller för mitt topplock som jag också blästrat då lacken från Biltema var kass som satan och släppte direkt, samt den lilla delen med slang-anslutningarna för vattenpumpen är blästrad och klar.

De delar jag valt att satsa på i första taget är de som ska lackeras rött.
Kom in en beställning från TS i slutet på förra veckan innehållande 3 lacker från Motip, en Svart High Gloss, en Klarlack och en Metallic röd.
Den svarta ska användas till den större blockhalvan som jag bestämt att lackera svart, och den Metallic röda blir till den andra halvan om jag bestämmer att göra så. I annat fall blir båda halvorna svarta och endast detaljer i Metallic rött, tyck gärna till i kommentarsfältet om ni vill.

Förhoppningen ligger alltså på att topplock och motorblock inte blir för varma för att lacken ska hålla sig fin. Har sett att flera använt Motips Metallic lacker till bland annat topplock, därav fick jag modet att göra ett försök.
Motorn är ju vattenkyld så det borde väl inte vara några problem tycker man.


Idag där emot hade jag något helt annat för mig.
Tog fram en plåtbit och vinkelslipen och kapade till (efter egengjord mall förstås) resterande bit av mina motorfästen.
Det ena fästet är nu nästan helt klart. Ska slipas och putsas lite på, samt lackas i vitt (vilket även resten av ramen kommer vara).

Lite fler bilder:

Blästring.
Bild

Första lyckade svetsen på länge, woop!
Bild
Bild


Alla gillar väl el, inte sant?
Bild

Allt för denna gång, Ciao!
[/spoiler]
Update 42! (1/2 -14)
[spoiler]
Hejsvejs!

Nu har det gått alldeles för lång tid sen det skrevs lite på det här forumet, för min del alltså.
Detta har berott dels på att jag haft lite taskigt med stålar nu kring jul och nyår, men också på grund av julledigheter med semester, samt att det går åt lite extra energi att komma tillbaka i samma spår efter semestern.

Så nu är det i alla fall dags för mig att börja jobba lite igen.
Idag har jag gjort lite olika saker. Bland annat så har jag rivit bort det gamla tändsystemet (Ja, det jag gjorde förut) då jag upptäckt att mina kablar inte gick plats i slangen.
Så nu har jag alltså tänkt göra om tändsystemet, men troligen går det väldigt fort när jag faktiskt har en tanke om hur det ska se ut till skillnad från tidigare.
Den här gången har jag dels tänkt använda mig av två eller tre stycken kopplingsdosor som är IP65 klassade för att få bra med plats till mina skarvar och kopplingar i systemet, samt för att få vattenskyddade införingar mellan kablar och flexslang.
Den andra förändringen som ska göras är att jag kommer skala upp alla styrkablar och kraftkablar för att de ska ta så lite plats som möjligt.
Jag ska också se över kabeldimensioneringen då jag inte gärna använder onödigt grova kablar när det är ont om plats i flexslangen, men givetvis kommer jag inte att underdimensionera något.

Dessutom ska det mesta gå via batterikåpan är det tänkt, och där ska jag operera in bland annat en säkringshållare som jag egenhändigt tillverkade idag av diverse lösa delar från Elfa.
Vill någon ha E-nummer till någon/några av prylarna för att bygga en liknande säkringshållare själv så är det bara att säga till.

Det var ungefär så långt jag kom idag på ett par timmar. Närmare beskrivning av säkringshållaren finns under varje bild.
Hej så länge!

Bild
Här var första gången jag fick de 6 säkringshållarna på plats i experimentkortet. Jag fick slipa lite på hållarnas noder då dess bredd vad 1,2mm och hålen i kortet var 1,0mm, så noderna behövde smalnas av något.
För den elkunnige kan jag tillägga att säkringshållaren original klarar 6,3A kontinuerlig ström och den högsta ström jag tänkt avsäkra till är 3,15A, så de 0,2mm på noderna som nu fattas blir inte ett problem.

Bild
Tydlig bild bakifrån sett, kopparlaminerat kort.

Bild
Ett gäng schyssta plastkåpor kändes rätt att beställa, framför allt då de kostat mig knappt en krona styck.

Bild
Sågade ut ur kortet så gott jag kunde, är ganska nöjd själv med resultatet och hur förvånansvärt enkelt det var.

Bild
Fint resultat efter lite svart lackering. Maskerade enkelt den laminerade sidan med en remsa silvertejp som jag formskar efter kanterna.

Bild
Möjligt ställe att placera säkringshållaren på. I annat fall hamnar den precis intill blinkrelät, dvs i en lodrät vinkel.

Bild
En av mina kopplingsdosor, placerad strax bakom vätskekylaren.

Det var allt för nu, skriv en kommentar![/spoiler]

Update 41! (29/11)

[spoiler]Tjena!
Nu var det dags att göra en lite mindre uppdatering än vanligt, mest för att jag är en lat jävel! :)
Har genom praktiken lyckats få tag på ett gäng riktigt fina lampor till en framlykta jag har funderat på ett tag nu.
Den ska begrundas i originallyktan från Aerox, men själva glödlampan innanför glaset och stor del av plasten ska plockas ut och slängas nån stans där det aldrig mer får se solens strålar! (så jävla dålig lampa!)
Sen tänkte jag försöka göra mig av med det stenhårda lim som håller glaset mot lykthuset för att komma in där med min egen lösning som består av följande:
En gammal, omgjord spotlight-hållare från en annan lykta (ursprungligen till för crossmoppe), två feta MR16 spotlights á 4,5W styck (LED-teknik) som lyser ordentligt bra och med perfekt strålvinkel som kommer att agera halvljus, en lite mindre MR11 spotlight á 35W Halogen som tillsammans med de övriga två spotarna kommer att agera helljus.

Den mindre MR11 spoten ser inte mycket ut för världen, men 35W Halogen gör sitt jobb även i en så pass liten ljuskälla.
Skillnaden mellan hel och halvljus kommer bli positivt tydlig, och tack vare MR11 spotens placering något åt höger samt en svag vinkling utåt hamnar en stor del av ljuset från den ut åt höger sida om vägen, vilket är utmärkt för hellyse då man gärna har bra koll även utanför en mörk väg, och utan att blända framförvarande trafik.

Hur jag ska bära mig åt för att bygga den här lyktan är jag inte helt säker på i dagsläget, men jag har några idéer.
Den kommer som sagt att monteras innanför originallyktans glas enligt planen av två anledningar.
1: Skydd mot smuts, vatten & korrosion.
2: Lysdelen fästs i bakkant på lykthuset för att bibehålla den funktion som gör att originallyset med hjälp av en skruv undertill kan riktas för optimal vinkel mot backen.

Vad tror ni om detta, bra tanke eller borde jag göra någonting annorlunda?
Tyck gärna till om ni vågar. :)

Lite bilder.
Bild
Bild

Allt för nu, ta det coolt tills nästa uppdatering.
Hör gärna av er på PM eller i kommentarerna med frågor eller kritik.[/spoiler]

Update 40! (7/11)
[spoiler]
Detta är nog mina två tätaste uppdateringar hittills.
Fick plötsligt en dag ledigt från plugget & tog lite tid ute i garaget.
Vad jag gjorde är att jag bland annat testade montera de nya prylarna lite provisoriskt, bland annat för att se vilken vinkel jag får på förgasaren.
Jag känner mig väldigt nöjd och tycker dessutom att grejerna är riktigt snygga i sig, stort plus.
Nypriset går förstås att diskutera, men det slapp jag ju betala så problemet gäller inte mig :))

Nu är det ju som ni vet min specialitet att lägga upp en massa bilder, som man ju kan antingen älska eller hata.
Jag är förstås en sån som älskar mycket bilder i projekten. Att bara försöka föreställa sig hur grejerna ser ut & vad som hänt genom författarens ord kan va knepigt & kan dessutom bli tråkigt i längden.
Bilder i varje update For the win, med andra ord.

Nå ja. Det enda jag hann göra är givetvis inte att testmontera lite prylar. Jag har finputsat förgasaren så att den är tiptop, vill inte ha en smutsig gasare på kanonkulan när den väl är färdig.
Sen gjorde jag en lite kul grej som var ganska spontan faktiskt. Jag lackade toppen röd, vilket ju var enligt planerna att det skulle göras. Bara inte att det skulle ske just nu.
SÅ toppen är numera röd, och jag är sjukt nöjd med resultatet.
Hade lite svårt att komma åt med lacken på vissa ställen så den blev lite svag på sina håll, men i övrigt blev resultatet riktigt bra. 5/5 stjärnor såhär långt till Biltemas motorlack. Hoppas den tål värme också...

Lite schyssta bilder skadar aldrig som sagt. Ta det coolt & hoppas inte någon har något emot så pass täta uppdateringar, vanliga väntetiden ligger väl på runt ett par månader. (:

Nya prylarna.
Bild

Kör på två alu-skruvar från min variatorkåpa som extra styling. Dessa är i ALU så jag väljer att låta de övriga två vara i 9/12 stål för att hålla allt på plats ordentligt.
Bild


Lådan för färdiga prylar börjar äntligen fyllas på. Snart är det bara motorlackering som fattas innan det är dags att börja sätta ihop henne..... wow..
Bild

Lite topplock då. Före, efter & ihop med cylindern.
Beklagar kvaliteten på dessa, den sista bilden visar bäst hur det faktiskt ser ut.
Bild
Bild
Bild[/spoiler]

Update 39! (6/11)
[spoiler]
Tjenis!

Kändes som att det börjar bli dags för en uppdatering, såna är det ont om nu för tiden.
Det är faktiskt så att jag har kommit över några nya prylar som kommer underlätta något grovt för mig!
Rärox på forumet kontaktade mig genom PM efter att ha sett min "köpes-annons" där jag efterfrågade en 45* spacer till Aerox, och det visade sig att han hade den & lite till som jag behövde.
Så nu äger jag denna Stage6 alu-spacer, passande insug, Stage6 vForce 3 reed-ventil & ett gäng röda kopplingefjädrar.
Allt förutom fjädrarna kommer åka på direkt när jag sätter ihop motorn. Fjädrarna vill jag först testa med de som sitter i för tillfället. Jag har en ny Polini rem att testa och därmed vill jag se hur moppen beter sig vid starten innan jag byter några fjädrar igen.

Så nu ska jag uppdatera kit-listan på första sidan & om några minuter länkar jag in hela listan i denna update, för er som inte gärna går till första sidan var & varannan dag.

Apropå ingenting så måste jag säga att det känns fantastiskt att mitt projekt under dessa 2 år har visats över 20.000 gånger på forumet. Det är nästan värt att fira, jag hade aldrig räknat med så många visningar. Det måste ju åtminstone betyda att någon följer projektet, eller i alla fall kollar in lite nu & då. Tack för det!

Jag hoppas (som vanligt) på att få lite tid över till moppen i helgen. Om det händer eller inte återstår att se, meket har ju uteblivit förut så det är inte omöjligt att det händer även denna gång, men jag ska göra mitt bästa.
Så länge, simma lugnt & läs jättegärna igenom projektet från topp till tå en gång eller två!

Några bilder får avsluta updaten för den här gången. Nya grejer är soft!
Bild
Bild
Bild

Setup:

Stage6 Sport Pro 70cc (v)
Packningssats Stage6 70cc (v)
Motoforce Racing Evloution vev (v)
Ramlager hög varvtålighet (v)
Dellorto PHBG21(v)
Stage6 Spacer (R/T) FKM Viton® (v)
Stage6 Insug (R/T) FKM Viton® (v)
Metrakit ecologic lågvarvigt (v)
Malossi tryckfjäder +35 (v)
Stage6 3,5g variatorvikter (v)
Polini kopplingsfjädrar (v)
NGK Racing tändhatt & kabel (v)
Stage6 luftfilter långt (v) [/spoiler]

Update 38! (21/9)
[spoiler]
Long time no see!

Det var ett par månader sedan min senaste uppdatering, så det kändes som att det börjar bli dags för en nu.
Har fått en del gjort på tändsystemet som faktiskt börjar närma sig färdigt för nu.
Allt är framdraget och färdigt med blinkersen (bild 1, 2, 3), har fixat kabel till baklyse (bild 1, 2) och dragit fram till styret där jag tänker sätta 3st LED-belysta tryckströmbrytare på rad som ska styra varsin krets.

Den första brytaren kommer att styra neonbelysningen jag håller på att fixa nu som består av två sammankopplade RGB LED-lister som jag kopplat till rött sken på undersidan som man brukar ha, sen har jag valt att fixa en lite mindre list (bild 4) som kommer lysa upp innanför den bakre kåpan och sprida ljus runt förgasaren och genom styling-gallret. Tror det kan bli rätt så fett faktiskt.
Har också bestämt mig för att måla kåporna helt vita utan någon färgkombination.
Vill hålla moppen "clean" så låter bli att blanda ihop så många olika färger utan låter den röda färgen från motorblock och topplock stå för färgklicken.

Sen så har jag lagt ner ytterligare tid på att tvätta av motorblocken som snart är rena nog att lackas. (bild 5).
Hoppas jag får tid att göra klart jobbet med lackning innan det blir för kallt så att jag kan göra det utomhus.
Gillar inte när garaget fylls av den där kemiska doften från sprutlack. :)

Hittade också en lite större modell av en datorfläkt (bild 6) som kommer att monteras bakom kylaren för extra kylning vid krypkörning och då motorn används för att ladda upp batteriet (tomgångskörning).
Den fläkten kommer att styras av strömbrytare 2 vid styret.
Fläkten ser inte mycket ut för världen men har faktiskt 4 små inbyggda 3mm LED, en på varje sida som i dagsläget lyser blått men kommer att bytas ut mot röda.
Tror det kommer lysa upp tillräckligt innanför grillen, blir nog super.

Har även lagt ner några minuter på att slipa bort all gammal färg från styrstammen (bild 7) som kommer att poleras liksom styret så fort jag fått reda på vart man kan köpa rätt slippapper för att utföra jobbet.
Ska väl vara runt 5000 i kornstorlek som sista finish har jag för mig, och det är inte lätt att hitta vill jag lova.

Vad strömbrytare 3 ska styra för någonting har jag inte kommit på ännu. Funderar på att styra stereoanläggningen genom den men det känns lite onödigt då sadeln kommer vara öppen när man spelar musik, och med öppen sadel kör man ju inte. Får klura på det.

Bilder:
Bild1
Bild

Bild2
Bild

Bild3
Bild

Bild4
Bild

Bild5
Bild

Bild6
Bild

Bild7
Bild
[/spoiler]

Update 37! (8/7)
[spoiler]
Tjenis.
Nu har det hänt lite sen sist och jag tyckte det var värt en uppdatering helt enkelt.
Apropå ingenting så skriver jag just nu på mitt nya tangentbord, Logitech K360. Soft som fan, sköna låga knappar och tysta tryckningar. Bra köp.

I alla fall.
Vad jag ägnat mig åt mestadels av tiden i garaget på sistone är att svetsa lite motorfästen.
Jag har valt att behålla den delen av fästet som sitter direkt på ramen original orörd, den del som är avtagbar från resten av fästet är alltså den del jag valt att operera med.

Som de flesta vet så är Aerox originalfäste lite skumt byggt.
Det är nämligen så att håller du in frambromsen och gasar så "reser sig" moppen baktill, vilket i alla fall jag tycker är otroligt jobbigt.
Inte för att man ofta gasar med frambromsen i botten utan för att detta märks av vid andra tillfällen också.
Därför jag jag tänkt ut ett sätt att åtgärda detta på ett (enligt mig) snyggt sätt, samtidigt som jag flyttar bak motorn ett fåtal centimeter för minskad risk att slå över.

Här är alltså originalfästet och anledningen till att moppen reser sig.
Bild

Vad jag har gjort så här långt är att jag har köpt ett gäng (4st) så kallade vibrationsdämpare, kostar 99:- på Jula (väldigt bra pris, letat som en idiot).
Pilla loss den gamla gummi-muppen och fäst vibrationsdämparna med en M8 skruv och lämplig bricka.

Bild

Nånting sånt här borde det se ut efteråt.
Bild

Dessa tänker jag fästa där den lilla gummiplattan sitter original. På så sätt kommer den andra bussningen inte ha någon möjlighet att vridas, vilket den kan göra original.
För att utföra detta behöver man:
*Svets
*Vinkelslip/Dremel (rek. vinkelslip)
*En bit plåt ca 3mm (ca 100cm^2)
*Fast skruvstäd
*Hammare/slägga

Vad jag började med är att kapa av den helt onödiga stolpen som gick rakt mellan de båda fästena. Hejdå stolpe.

Bild

Därefter kapade jag av de gamla motorfästena och slipade ytorna släta och identiska för båda fästena.
Detta kan man skippa om man inte gärna flyttar bak motorn då originalfästena fungerar som innan.
Pilen markerar den "flik" som ska bankas rak.
Det rödmarkerade fältet är material jag valt att kapa bort.

Bild

Därefter lät jag tillverka två identiska metallplattor av den bit plåt jag nämnde tidigare.
Jag använder plåt med en tjocklek på 3mm, vilket gör den svår att arbeta med men otroligt hållbar.
Plåten formas som en cirkel med diametern 30mm (samma som vibrationsdämparen) och ett hål mitt i cirkeln (8-8,5mm)
Metallcirkeln ska även ha en liten utgående flik att svetsa mot den motsvarande flik vi tidigare bankat ut. Detta för att förstora anläggningsytorna.
Något liknande detta bör den se ut.

Bild

Plattan svetsas på fliken som sagt, likt på bilden nedan.
Se till att pressa plattan mot den fästa vibrationsdämparen och kontrollera passformen mot fästet.
Är anläggningsytorna inte raka mot varandra så banka, slipa osv tills det ser bra ut att svetsa.

Bild

Svetsa på plattan ordentligt, alla ytor där plattan möter fästet svetsas för optimal hållbarhet.
Jag valde att slipa mina svetsar i efterhand då jag använder bågsvets och är ganska dålig på att använda den (fult resultat). Slipa svetsar ska undvikas om möjligt då de försvagas. Jag hoppas att mina svetsar håller.

Bild

Det är ungefär så långt jag kommit hittills.
Jag har även svetsat på en mutter (M8 ) på baksidan av plattan att fästa vibrationsdämparen i. Punktsvetsad på 3 ställen för säkerhets skull (Har ingen bild på detta).
Så, nu blev det lite av en guide på samma gång som jag uppdaterade. Inget fel med det :)[/spoiler]

Update 36! (20/6)
[spoiler]
Lite mer grejer har hänt på mitt blivande vrålåk, framför allt kring tändsystemet.
För den som aldrig byggt ett tändsystem förr och som funderar på att göra ett försök så är mitt tips att göra allting noggrant och kontrollera sitt arbete innan man ens börjar arbeta, om ni förstår hur jag menar.
Ett bra tips är också att man gör en ritning på allt som ska göras, alla olika delar som ska kopplar in och även färger på kablar/kontakter m.m och hur allt ska kopplas in. Jag har inte gjort detta och det är något som slår tillbaka nu.

Nog förklarat, lite bilder med vidare detaljer är väl vad mina uppdateringar brukar bestå av och jag ser ingen anledning att bryta mönstret den här gången heller. :)

Jag har fått en hel del gjort under batterikåpan där jag valt att ha själva "centralen" för all el egentligen. Här sitter som ni ser ett blinkrelä som är inkopplat och fungerar korrekt, jag har valt att använda kopplingsplintar som dragavlastning till kablarna så att grejerna inte slits i varje gång batteriet kopplas ur osv. Dessutom ser det rätt proffsigt ut och med mina byglingar mellan plintarna undviker jag att ha varje kabel inkopplad till batteriets kabelsko, det räcker gott med 3st pluskablar :)
All svagström (blinkers etc) har också fått en plats under kåpan för direkt jordning till batteriets minuspol. Jag är en av de som tycker illa om när man jordar över hela ramen, och föredrar snarare jordning direkt till batteriet.
Bild

Ett fint startrelä fick jag av farsan från hans gamla kina-moppe. Relät or riktigt rejält med bland annat anslutningsskruvar av solid koppar.
Kablarna jag ska använda är som sagt 10 kvadrat breda, överdimensionerat men det är bara positivt. En av kablarna syns med i bilden, och tyvärr hade jag bara 3 färger tillgängliga av dessa kablar vilket leder till att de vanliga färgerna Röd och Svart får utgå.
Hålband håller relät stadigt fast i ramen tillsammans med de breda kablarna som kommer se till att det håller sig på plats.
Bild

Här är en bild på mina seriöst sammanlödda svagströmskablar till både blinkers och startrelä. Grejerna är testade och fungerar ypperligt så att säga :)
Bilden är egentligen lite till för att visa hur jag brukar skarva mina sladdar för den som inte gör detta vardagligt. Jag vet att många använder typ Biltemas kabelsko-skarvar eller liknande. Gör inte det! Det är nog det sämsta man kan göra, för i en sån skarv får kablarna väldigt dålig kontakt om det inte görs helt korrekt. Jag menar, vem är egentligen utbildad kabelskopressare?
Gör istället så att ni köper ett gäng krympslangar i lämplig storlek (de brukar krympa ca 50% så det är enkelt att räkna ut diametern mot kabeln), löd samman kablarna (detta görs ganska snabbt, tennet ska INTE ligga på lödspetsen för länge då det snabbt blir för varmt och bildar en hinna som ger dålig ledningsförmåga) och värm sedan på krympslangen över kabeln som skydd mot både korrosion och att kablarna går emot varandra.
Görs saker och ting korrekt så måste man heller inte säkra av precis allting, utan kan istället lita på sin egen kompetens och dra grejerna utan någon säkring.
Bild

Här blev det en liten skarvning av blinkerskablarna då jag slarvigt nog inte räknade med att kabeln måste vara lång, annars kommer inte den bakre kåpan gå att ta loss för att kablarna tar emot.
Ett buntband fick agera dragavlastning till kabeln och jag är nöjd med slutresultatet.
Bild

Här är någonting jag kom på så sent som igår faktiskt. Aerox har uppenbarligen ett ganska stort utrymme bakom kylaren där ingenting egentligen fyller ut. Därför tänkte jag mig en fläkt som hjälper till att kyla lite när man står på tomgång eller "småkör" en varm sommardag. Kanske en onödig åtgärd, jag vet inte själv säkert om det gör någon positiv inverkan, men det lär oavsett inte göra någonting sämre.
Ett litet fäste av tunn plåt skulle sitta fint där bakom, svetsat direkt på ramen för att minsta risken att den plötsligt vibrerar loss eller liknande.
Vad tror ni, är det en bra grej att fixa? :)

Utöver dessa grejer så har jag kommit fram till att jag vill ha en "polis-switch" någonstans runt styret. Den switchen ska bryta all el som är kopplad till tändlåset såsom baklysen, blinkers, ljudsystem etc. för att snabbt kunna "försvinna" om farbror blå ligger bakom.

Jag passar på och utnyttjar tillfället att dela min säljes-annons på Sweclockers forum där jag säljer flertalet datorkomponenter så som grafikkort från Nvida GeForce etc. Kolla in och de om det är något som intresserar.
http://www.sweclockers.com/annons/81720 ... ssorer-etc

Nu måste väl uppdateringen vart stor nog för att få åtminstone en kommentar, eller vad säger ni??[/spoiler]

Update 35! (5/6)
[spoiler]
Tjenis.

Har hänt lite grejer på sistone så tänkte jag skulle slänga upp ett par bilder o några meningar här.
Har bland annat kommit på en genial idé för hur jag ska lösa det med elen i moppen. Med tanke på att jag kommer ha ljudsystem m.m så vill jag ha dubbla batterier varav ett under sadeln, men alla kablar som går ut kommer se till att sadeln inte går att flytta på.
Därför fick det bli en fin liten kopplingsplint mitt på framsidan där jag kan skarva alla kablar och lossa dem för att få sadeln fri.
Dock kommer jag använda ett par 8-10 kvadrats kablar till startmotorn, så en större kopplingsplint kommer behövas för att skarva de kablarna. :)

Sen har jag slängt ihop ett nytt nedre fäste till bakdämparen samt fick en liten höjningssats av farsan som passade efter modifikationer.
Nu borde väl allt vara klart kring bakdämparen. Motorblocken ska lackas så snart jag får tid att tvätta klart dem.
Sen har jag gjort en investering i ett gäng "vibrationsdämpare" från Jula.
Mycket bra produkt som jag letat som ett djur för att hitta.
Jag tycker nämligen ingen vidare om vibrationer, och när man bygger eget motorfäste lär det ju börja vibrera utav helvete.
Därför tänkte jag dela mitt blivande motorfäste och sätta vibrationsdämparna mellan fäste och ram för att slippa vibrationerna.
2 kuddar på vardera sida lär ju palla påfrästningarna tänkte jag, men det återstår att se.

Vad som är ett lite mindre jobb som jag lyckts bra med är att få bort den gamla hylsan för styrlagret.
Trodde aldrig den skulle lossna, har slitit som en idiot för att få loss den utan resultat. Sen åkte jag en sväng till Jula och köpte ny butangas till värmepickan. Värmde på ramen tills det kokade i lagerfettet, då gick den att få bort med hammaren.

Draget fram el till ett kraftigt startrelä har jag gjort också. Grejerna är testade och uppmätta, och allt fungerar klockis!
Nu ska kablarna skarvas ihop med de från min styrpanel så är det klart med startanordningen.
När kablarna är dragna inser man hur lite jobb det egentligen är att dra eget system, det gäller bara att hålla grejerna i skallen vilket håller mig vaken om kvällarna. Det är en bieffekt av att ha mycket på gång samtidigt, det psykiska har aldrig vart min starka sida.

Bild
Bild
Bild
Bild
[/spoiler]

Update 34! (7/5)
[spoiler]
Tjenixen!

Idag hade jag lite tid över och fick nånting gjort till min pärla.
Jag har mätt upp, kapat ut och svetsat ihop ett dämparfäste/höjningssats till en annan dämpare än den jag brukade använda.
Min Fast Ace dämp började nämligen läcka olja från packboxen, vilket jag inte riktigt känt för att fixa då annat känns viktigare, och jag hade oavsett varit tvungen att göra en ny höjningssats/fäste.
Tog mig kanske 4 timmar totalt, vilket jag är nöjd med då flera viktiga verktyg saknas som fördriver tiden lite. :)

Som ni ser på bilderna så har jag tagit nedre delen av Aerox original-dämp för att bilda halva mitt fäste. Den bara låg där på hyllan, helt oskyldig och ingen verkade intresserad av att köpa den, så då fick den göra lite nytta istället. Återanvändning is tha shit!

Lite bilder på det också. Lägg även märke till hur fint jag tvättat mitt motorblock, bara det har nog tagit längre tid än byggandet idag.
Ska grundligt rengöra det för lackering, kommer bli apsnyggt!

Tack o hej leve.... tändkabel. :)

Bild
Bild
Bild

Det är svårt att svetsa båg!
Bild

Myycket fint...
Bild
Bild


Kom gärna med en kommentar, alla kommentarer är ju bra.. utom de dåliga förstås. ;)[/spoiler]

Update 33! (5/4)
[spoiler]
Halloj!

Tiden är en bristvara för oss alla, så jag hoppas ni inte dömer.
Jag har tagit denna vackra vårdag till vara genom att tvätta av ramen ordentligt och placera på ett bord ute i solen.
Sedan ägnade jag ett antal timmar åt att planera och dra lite el. :)
Jag hade fått för mig att det inte var möjligt att dra elsystemet fören motorn var på plats, men det är ju allt annat än sant. Kanske en omedveten bortförklaring för att jag egentligen inte orkar med min stackars Aerox, vem vet.

Nu kom jag i alla fall ut ett tag och fick nånting gjort, vilket känns underbart.
Nästa gång jag får lite tid över ska jag se till att göra klart elsystemet så gott det går.
Det saknas 0,75mm kablar i rött och svart, samt eltejp i alla möjliga färger för att kunna skilja på sladdarna i mitt egengjorda system inför framtiden.
Jag saknar även de 7mm breda flexislangar som tyvärr var slut på Biltema sist jag besökte deras lokaler. Förhoppningsvis får jag snart tag på lite slang också, säsongen kommer ju nu och jag är allt annat än förberedd.

På måndag i nästa vecka åker jag tillbaka till Cykelkraft och köper på mig lite grejer till morsans moppe. Jag behöver ett transportmedel till och från frihamnens förträff den 18 Maj, men viktigast av allt är att jag kan åka lite för att bli av med suget. Galet åksugen efter vintern! :)

Bilder:
Bild
Bild[/spoiler]

Update 32! (07/3)
[spoiler]
Tjena tjena!

Ja långsam kan man vara, och det är jag också.
Nu har jag i alla fall vart en sväng till Cykelkraft och köpt lite småskrot till moppen bland annat.
Ett honingsverktyg till farsans gamla dt125a slängde jag med också, och ett par prylar åt Philip så att vi snart kan byta våra avgassystem.

I alla fall. Grejerna jag köpte till min moppe var följande:
Styrlagersats
Bromsbelägg fram
Variatorkåpsskruv röda
Avgaspackning
S6 kontroll vänster styre

Och dessa grejer inklusive honingsverktyg, en ljuddämparpackning och ljuddämparklämma gick på 1050:- exakt.

Nu är det snart dags att börja fixa lite moppe, och mina tankar är lite delade när det kommer till den saken.
Tanken är att jag i första hand ska göra i ordning morsans Runner så jag kan ta mig till Frihamnen den 18 Maj, och i andra hand ska jag fixa min egen maskin.
Morsans plastbit går nog snabbt att få ihop, ska byta kolv och remmen och sen borde den fungera att åka på i alla fall. Suget efter att köra moppe börjar ta över skallen på mig, och än är det långt kvar innan min älskling rullar igen.
Därför känns det som en bra lösning att fixa det enkla först, så kan jag enkelt ta mig runt och köpa grejer till roxen dessutom.

Bilder är som vanligt ett måste.
Ha det så bra så länge, ny uppdatering kommer inom kort då jag snart ska tillbaka till Cykelkraft och köpa fler grejer som inte var i lager.
Ciao!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[/u][/spoiler]

Update 31! (10/1)
[spoiler]
Tjatja!

Efter mycket påtryckningar från min sida har paketet äntligen kommit till rätta. För er som inte vart med på noterna i kommentarsfältet så skrev jag för några veckor sedan till en kille och bad att få köpa hans S6 oversize skiva och Polini variatorrem. Den affären har inte vart annat än krångel med då han inte verkar engagerad att lägga en enda sekund på att få nånting gjort på rätt sätt.
Väldigt svårt att göra affärer med, så honom kommer jag aldrig att rekommendera. Hänger inte ut några namn i projektet, men letar gärna reda på en tråd där man rekommenderar eller inte rekommenderar köpare/säljare på forumet.

Strax efter att jag fick tag på den här killen första gången så hittade jag ett rör på Blocket som jag la bud på. För inte mer än 400:- fick jag ett Metrakit Ecologic till moppen som jag själv skulle kalla för att vara i 85% skick, vilket är rätt bra.
Lite missfärgat från värmen och någon rost vid kröken, men sånt uppstår efter bara några körningar med ett nytt rör också så jag skäms inte för det.
Angående hur bra eller dåligt det är jämfört med mitt gamla sketna ZX så överlåter jag det till mig själv att känna efter. Statistik är sällan att lita på, så då litar jag hellre på vad jag själv tycker.

Moppen står dessutom helt isärplockad i garaget just nu. Ramen på backen och resten i ett hörn på betonggolvet. Lite nya grejer ska inhandlas från Cykelkraft.se. Se listan nedan.
Styrlager sats 199:-
Votregulator 169:-
Munstycken 25:-/st =100:-
Bromsar ”monteringssats” fjäder 69:-/st =138:-
Manuell vakumkran ersättare 99:-
Slangklämma bränsleslang 15:-/par=15:-
Sadelöverdrag vitt 179:-
----
Stage6 knappsats CNC 239:-
----
HONINGSVERKTYG
Avgaspackning K-star 59:-/st=118:-
Str8 variatorkåpsskruvar 89:-

Som ni ser är bland annat ett par nya styrlager inräknade i beställningen. Detta beror på att det undre av de jag fann när jag äntligen lyckats lossa gaffeln var helt sönderrostat och smutsigt.
Ska se efter varför det tagit sig in vatten där och ersätta båda lagren med nya.
Även en så kallas "Stage6 knappsats CNC" ligger med i beställningen. Som ni kanske vet så är detta en typ av kontrollpanel för bland annat blinkers, som jag tänkt fixa nu i vinter!
Lamporna är ett gäng orange-lysande men transparenta dioder från Elfa som jag ska köpa ihop mer ett 50tal mindre och röd-lysande dioder för exempelvis baklyse och "neon-ljus" undertill och i kåporna.

Så, kolla nu in de fina bilderna jag tagit att lägga upp här för er njutning!
Kommentarer sitter lika fint idag som alla tidigare dagar :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[/spoiler]
Senast redigerad av -ReM- den 8 augusti 2014, 11:51, redigerad totalt 9 gång.
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Nämen äntligen kom del 2 ut!
Har faktiskt kikat igenom det första delen för att kolla om det är något jag missat :)

Men gud va fint o prydligt din ram ser ut.. och det där med slangarna inuti kablarna va riktigt smart gjort och väldigt kreativt!

Märks att du är noggrann med det du gör och det gillar jag! :)
Om jag ändå själv kunde va så..

Å andra sidan vill jag säga att jag är glad att ditt projekt fortsätter än och att det rullar fint samt att jag vill tacka dig för att du verkligen lägger ner mycket tid på lägga upp bilder och skriva långa fina uppdateringar!

Som i del 1 kommer jag garanterat följa del 2 med stor glädje!
Ska bli intressant hur det kommer bli till slut!

Lycka till Alex! :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Detta var på tiden!
Gamla tråden hade blivit så rörig på sistone :)

Lycka till med den! :)
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

Fint. Sjukt bra i projekt och jag kommer följa!
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Äntligen update.<3
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

jävlar va du är noga med elen :D
det här kommer nog bli riktigt gött om resten av projektet håller samma noggrannhet som tidigare 8)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Arkstar skrev:Nämen äntligen kom del 2 ut!
Har faktiskt kikat igenom det första delen för att kolla om det är något jag missat :)

Men gud va fint o prydligt din ram ser ut.. och det där med slangarna inuti kablarna va riktigt smart gjort och väldigt kreativt!

Märks att du är noggrann med det du gör och det gillar jag! :)
Om jag ändå själv kunde va så..

Å andra sidan vill jag säga att jag är glad att ditt projekt fortsätter än och att det rullar fint samt att jag vill tacka dig för att du verkligen lägger ner mycket tid på lägga upp bilder och skriva långa fina uppdateringar!

Som i del 1 kommer jag garanterat följa del 2 med stor glädje!
Ska bli intressant hur det kommer bli till slut!

Lycka till Alex! :)
Tack så mycket! Ramen har jag funderat på att lacka om, kanske skulle göra det egentligen bara för att slippa det stora arbetet att plocka ner allt igen, om jag nu vill göra det senare.
Har fått lite inspiration av vanliga elinstallationer där man använder flexslangar in till dosorna. Dock får varken 16mm eller 20mm slangarna (som man brukar använda) plats i dosans införingar, därför har jag fixat en rulle 11mm slang och en 7mm. Verkar ju funka så vi får se ;)

Klart man lägger ner lite tid på uppdateringarna, annars blir det inte intressant för er att fortsätta följa det. Minst en bild i varje ny uppdatering är ett måste också, av personliga erfarenheter vet jag hur trist det ser ut med bara en textad uppdatering. Som att läsa en bok utan bilder, inte sant? :D

Låter bra det, tack för att du följer mig! Tack!
Persson97 skrev:Detta var på tiden!
Gamla tråden hade blivit så rörig på sistone :)

Lycka till med den! :)
Jo den andra tråden blev ju lite rörig, hoppas jag lyckas hålla den här lite snyggare, tror dock inte att det blir något problem nu när jag insett hur enkelt det var att fixa en del 2 istället :)

Tack!
guddingalex skrev:Fint. Sjukt bra i projekt och jag kommer följa!
Det tycker jag verkligen att du ska göra. Längst ner på sidan, klicka på "bevaka det här ämnet för svar", det gäller er alla! ;)
rärox skrev:Äntligen update.<3
Efterlängtat? :D
Demuz skrev:jävlar va du är noga med elen :D
det här kommer nog bli riktigt gött om resten av projektet håller samma noggrannhet som tidigare 8)
Försöker hålla det på en så hög nivå jag kan. Dels för att det ser bättre ut, men framför allt för att framtidssäkra systemet. Har sett så mycket skit genom tiden med vattenfyllda system, totalt sönderkorroderade lödskarvar etc. Vill inte att det händer min Lilly!
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Phimppan
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 april 2012, 13:53
Ort: Härnösand/Västernorrland

Inlägg av Phimppan »

Sjukt nice projekt! Detta kommer helt klart följas! :D

Gillar hur noga du är med de små detaljerna, runt eldragningen m.m!! :lol: Kommer bli kul att se slut resultatet på denna! 8)
Mina mopeder:
- Peugeot Vivacity [SÅLD]
- Beta Ark

Projekt: Beta Ark
Kolla gärna in det och lägg en kommentar eller följ det! 8)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Phimppan skrev:Sjukt nice projekt! Detta kommer helt klart följas! :D

Gillar hur noga du är med de små detaljerna, runt eldragningen m.m!! :lol: Kommer bli kul att se slut resultatet på denna! 8)
Tack! Kul att du gillar det!
Se till att bevaka tråden så du blir uppdaterad varje gång det skrivs något, så missar du aldrig några framsteg :D
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Update 43 i toppen, läs och kommentera :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Update 44 i toppen, läs och njut, svara gärna på mina undringar också om du har vettet med dig :D
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Grymt projekt ska följas :)
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Ser ju finfint ut! :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Tjusigt! Kommer definitivt att följa!
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Philipclason
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 oktober 2012, 17:47

Inlägg av Philipclason »

Va på tiden du uppdaterade!;) lika nice som alltid att läsa! Du får höra av dig länge sen vi snacka!:)
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Helt klart! bland topp 3 BÄSTA projekten på TSR! Helt underbart! :D

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Nojjan skrev:Grymt projekt ska följas :)
Kul att du tycker om det, gör det du så ska ni snart få er en ny uppdatering. Har laddat upp med roliga grejer inför några dagar framöver ;)
Persson97 skrev:Ser ju finfint ut! :)
Tackar tackar!
Revilz skrev:Tjusigt! Kommer definitivt att följa!
Tack! Kul att du tycker om mitt projekt, följ gärna det är roligare om fler läser och kommenterar :D
Philipclason skrev:Va på tiden du uppdaterade!;) lika nice som alltid att läsa! Du får höra av dig länge sen vi snacka!:)
På tiden kan man säga, ibland tar det sin tid med allt som kommer omkring i livet. ;)
TheGrimReaper skrev:Helt klart! bland topp 3 BÄSTA projekten på TSR! Helt underbart! :D
Härligt! Det var ett bra betyg, jag tackar och bockar! ;)
Som sagt håll utkik några dagar framöver det börjar närma sig en till uppdatering, dock saknar jag lite maskeringstejp sen får ni se på underverk.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

kan du fixa bilderna på dom äldre updatarna
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

Blir ju fint :) :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Voltfax skrev:kan du fixa bilderna på dom äldre updatarna
Hade ingen aning om att de inte fungerar, måste vara något fel på mitt Imageshack konto eller liknande.
Har övergivit Imageshack sedan de blev en hemsida som kostar pengar, därav kanske mina bilder blivit raderade eller liknande.
Ska kolla upp det.
Vikke2 skrev:Blir ju fint :) :)
Tack! Kolla in igen om en halvtimme alla som läser detta, skissar på en ny uppdatering as we speak, och det är en riktigt färggrann sådan!

EDIT: Nu, grabbar. Nu är uppdateringen här!
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Philipclason
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 oktober 2012, 17:47

Inlägg av Philipclason »

Vart riktigt nice med allt du lackade! Fatta sen när blocket kommer på ramen! ;)
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

kommer du köra utan variator kåpa.
tycker den tråden ska få vara i Avancerad styling gruppen för den är lätt en av dom bästa projektet
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Philipclason skrev:Vart riktigt nice med allt du lackade! Fatta sen när blocket kommer på ramen! ;)
Tack så mycket Philip, ja det blir kul när jag kommit så långt!
Voltfax skrev:kommer du köra utan variator kåpa.
tycker den tråden ska få vara i Avancerad styling gruppen för den är lätt en av dom bästa projektet
Hade inga planer på det innan du nämnde det.
Troligen kommer kåpan vara på för dagligt bruk, så åker den nog av för diverse träffar etc.
Tackar så mycket för din uppmundrande kommentar, tycker du verkligen att det här projektet hör hemma under avancerad styling? :$
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Asså den här moppen, så jävla underbar!
Kommer bli sjuuuukt snygg när den är klar, sen motorn kommer bli mumma med insugsspacern och alla andra färger!
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

rärox skrev:Asså den här moppen, så jävla underbar!
Kommer bli sjuuuukt snygg när den är klar, sen motorn kommer bli mumma med insugsspacern och alla andra färger!
Tack mannen, spacern är ju delvis din förtjänst ;)

Ny uppdatering i toppen nu grabbar :D
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Philipclason
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 oktober 2012, 17:47

Inlägg av Philipclason »

Heeeeelvte vad snyggt de blir!!! Sjukt kul att du är så noggrann för de blir så jävla bra!!
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Satan Alex vad snygg den blir!
Fortsätt!
Ser fram emot mer!
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

ett tag sen det blev uppdaterat här men du kanske läser ändå, hur gick den med metrakitröret och 70cc?
gött å se
Skriv svar