Demuz pv - nya planer?!

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Tror ni detta projekt kommer bli bra?

ja!
73
85%
kanske
13
15%
 
Antal röster: 86

Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Demuz pv - nya planer?!

Inlägg av Demuz »

Demuz volvo-pv 544

Bild

JUST NU

ööh ja vad ska man säga, det har blivit lite förseningar och väldigt ont om uppdateringar.. dock så har det hänt lite grejer iaf, jag har börjat laga rost och även skrapat en hel del underredsmassa(kletigt värre) +lite annat.

iaf så går jag i tankar att göra den lite mer "custom" än jag först hade tänkt.. det finns ju så otroligt många vita volvo pv så den färgen känns nästan lite tråkig att lacka i när man lägger ner så mycket tid på bilen..

iaf så funderar jag på orange i ungefär denna kulören Bild
vad tycker ni om den? kom gärna med kommentarer och åsikter! :)

vi får se när det kommer en ordentlig uppdatering, får ta mig tid nån dag och skriva ner allt som har hänt och slänga upp lite bilder också. + fixa lite bättre ordning här i tråden..








tja alla på tsr! har nu börjat växa ifrån mopeder lite och ska därför börja bygga på bil istället!

objektet som ska bli min framtida "finbil" är pappas gamla pv som har stått i garage i väldigt många år men som dom senaste 5 åren har stått utomhus vilket har resulterat i att den dåliga lacken har börjat lossna :roll:

det är en volvo-pv 544 med en b18 i sig med dubbla förgasare då det är "sportmodellen" men kanske blir och byta motor men vi får se hur det blir med den saken :P

på denna hög så finns det en hel del och göra kan jag lova er! men som tur är så har jag min far till hjälp eftersom han tycker det är lika kul och skruva som mig :wink: Det finns en del rost och laga vid hjulhusen men annars så ser det inte så farligt ut i dagsläget så det vi håller på med just nu är att "strippa" bilen på allt både invändigt och utvändigt dock så får motorn sitta kvar tills vi har fått tag på ett motorställ. det blir ju även så mycket enklare och arbeta med motorn senare om man har den på ett ställ!

September
uppdate 2012-09-14
[spoiler]tja! idag så var vi några timmar i garaget och monterade av alla skärmar och huv,backlucka mm. (min far hade dock tjuvstartat lite under dagen när jag var i skolan :wink:
iaf så fick vi bort alla skärmar efter lite svärande och kapande med vinkelslipen :roll: vi han inte så mycket mer eftersom det tog längre tid än vi hade tänkt oss.

som ni ser så flög halva lacken av när jag tvättade av den med högtryckstvätten :lol: Bild
slänger in en bild på motorn också.
Bild
men jag ber dock om ursäkt för dom dåliga bilderna men bättre bilder kommer senare! :)

så det var väll allt för idag och så får vi väll se när det blir en uppdate nästa gång :) [/spoiler]
uppdate 2012-09-24
[spoiler]Bild

tja!
idag så har jag lagt ett par timmar på och blästra och det tog sin lilla tid eftersom färgen som var kvar satt väldigt bra men jag har iaf kommit en bit på vägen och detta är dagens verk
Bild
hände inte så mycket i helgen eftersom vi höll på och fixade i garaget då så vi skulle kunna få plats med motorn så man kan pilla med den hemma på kvällarna. men vi får väll se när det händer något nytt nästa gång men just nu så håller jag som sagt på och blästrar och det lär nog ta hela veckan för det är en del grejer som väntar på behandling :)

bättre bilder på bilen kommer nästa gång vi är i lokalen och fixar.
(vi har hyrt en plats på den lokala bilklubben eftersom pappas andra bil står i garaget nu och tar upp nästan all plats. dock så ligger ju lokalen bara ca 400meter hemifrån så dit kan man ju gå när man vill och där finns det mesta man kan kunna behöva,allt från billyft till lackbås så det är rätt nice :)
aja vi höres och synes när nästa uppdate blir!
[/spoiler]
Oktober
[spoiler]här hände det inte så mycket utan blev mest planering[/spoiler]
November
[spoiler]uppdate 2012-11-7
tjena pojkar och flickor! det har inte hänt så mycket med bilen pga av att tiden har gått åt till annat. dock så har jag suttit och planerat och funderat mycket på hur jag ska göra med olika saker och kollat på dom flesta custombyggen av pv och har fått en hel del idéer där ifrån. det har dock beställts lite delar som behöver bytas för ganska mycket pengar.. tror det var runt 10k och det är bland annat ett nytt avgassystem,motordelar och slitdelar mm.

dock så har min far lyft ur motorn och börjat renovera förgasarna än så länge. vi har dock inte bestämt oss för hur omfattande renoveringen av motorn ska bli än men det som är säkert är att den ska putsas upp och målas ordentligt med polerade detaljer.

ni får lite bilder också så blir det nog roligare för er.

[/spoiler]
kommentera gärna så blir det roligare och uppdatera 8)
Senast redigerad av Demuz den 19 augusti 2013, 21:27, redigerad totalt 10 gång.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

hoppas den blir bra :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

nice projekt fortsätt för fan ;)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

david96 skrev:hoppas den blir bra :)

jodå det ska det nog bli till slut hoppas jag! :) det här kommer dock bli mycket mer seriösare än mitt "aeroxprojekt" :roll:
TuZx skrev:nice projekt fortsätt för fan ;)

klart jag ska fortsätta,har ju knappt börjat :wink:
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Blir det originalrenovering eller lite styling också? :)

Intressant projekt iaf och ska följas!
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Åhh, älskar PV. Lycka till, är säker på att det blir fetenajs :)
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Mattyyy skrev:Blir det originalrenovering eller lite styling också? :)

Intressant projekt iaf och ska följas!

Det ska troligtvis bli originalkulör som är vit och sen ska jag väll försöka hålla det mesta original men vissa modifieringar kommer och ske! inredningen är väll där det kommer hända mest för tycker inte att original är något vidare och även stolarna har jag tänkt och byta ut så man sitter bättre. sen har jag väll en tanke om att jag ska bygga ett hyffsat ljudsystem i den men vi får se hur det blir för än så länge ligger det långt fram i tiden :)

har tanken något åt det här hållet
Bild

och även motorn vill man ju fina till: http://www.garaget.org/mypage/blog.php? ... ost=101487
vill försöka få den lite brutalare men vi får se vad jag hittar på, kom gärna med egna förslag och idéer för det uppskattas! :)
Holmqvist
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 3 februari 2011, 21:16
Ort: Huddinge

Inlägg av Holmqvist »

Kul projekt, min farsa har också en Pv sport! :) Står dock mest och samlar damm..
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Gröngöling skrev:Åhh, älskar PV. Lycka till, är säker på att det blir fetenajs :)
tack! :D jodå den ska nog bli fin med tiden :)
Holmqvist skrev:Kul projekt, min farsa har också en Pv sport! :) Står dock mest och samlar damm..
hehe den här har också stått stilla i över 15år men nu ska det bli fart på maskineriet igen! :)
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:09

Inlägg av widell »

fälgar är ett enkelt val, cragar ss.
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

widell skrev:fälgar är ett enkelt val, cragar ss.
Nja dessa skulle nog sitta finare http://www.americanracing.com/wheels/?s ... groupid=29

Okej dina planer låter bra men du borde sänka bilen lite då och vad för stolar har du tänkt dig då?
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

snygg bil, skulle vara fett med ett riktigt jevla fett ljudsystem som dånar på flera KMs håll. kmr följas
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

widell skrev:fälgar är ett enkelt val, cragar ss.
vi får se vad det blir för fälgar, har inte bestämt än så är givetsvis öppen för förslag! :)
Mattyyy skrev: dessa skulle nog sitta finare http://www.americanracing.com/wheels/?s ... groupid=29

Okej dina planer låter bra men du borde sänka bilen lite då och vad för stolar har du tänkt dig då?


jo givetvis ska den sänkas lite då. stolar har jag faktiskt ingen aning om än men några med hög rygg och som är fällbara ska det bli :)
Mackanboi
Elmoped
Inlägg: 129
Blev medlem: 12 mars 2012, 21:35
Ort: UMEÅ

Inlägg av Mackanboi »

Kul projekt kommer följas hoppas du frå den riktigt fräsch! :D
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

NOName? skrev:snygg bil, skulle vara fett med ett riktigt jevla fett ljudsystem som dånar på flera KMs håll. kmr följas

hehe jo ljudsystem kommer det och bli, frågan är bara hur mycket pengar jag kommer lägga ner på det :)
Mackanboi skrev:Kul projekt kommer följas hoppas du frå den riktigt fräsch! :D
tack! ja det får vi hoppas :)
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Fy fanken va fint med dubbla förgasare ;)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

YamahaMarcus skrev:Fy fanken va fint med dubbla förgasare ;)


jodå :wink:
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

såklart som fan att jag följert :D gillar gamla bilar !!
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

TSR`BakarN skrev:såklart som fan att jag följert :D gillar gamla bilar !!

hehe tack! :D

jag gillar också gamla bilar som du kanske förstår, tycker att det är för mycket plast i dom nyare bilarna.
både motorrummet och inredningen är full av äcklig plast och det är inte så snyggt :roll:
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

kan du inte bygga sleeper av den? :D
typ regga den som ombyggt fordon och slänga i en b21et motor, m45/m46/m47 låda, 140 framvagn och 240 lamellbakaxel och lite annat godis men fortfarande original stuk, vore sjukt coolt! :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

streamjr skrev:kan du inte bygga sleeper av den? :D
typ regga den som ombyggt fordon och slänga i en b21et motor, m45/m46/m47 låda, 140 framvagn och 240 lamellbakaxel och lite annat godis men fortfarande original stuk, vore sjukt coolt! :)


jo det kliar ju allt i fingrarna att bygga något sådant och trimmas ska det iaf göras men frågan är bara hur omfattande det kommer och bli.

men vi får se för än så länge återstår det mycket jobb innan man ens kan lacka bilen :)
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

demmuus95 skrev:
streamjr skrev:kan du inte bygga sleeper av den? :D
typ regga den som ombyggt fordon och slänga i en b21et motor, m45/m46/m47 låda, 140 framvagn och 240 lamellbakaxel och lite annat godis men fortfarande original stuk, vore sjukt coolt! :)


jo det kliar ju allt i fingrarna att bygga något sådant och trimmas ska det iaf göras men frågan är bara hur omfattande det kommer och bli.

men vi får se för än så länge återstår det mycket jobb innan man ens kan lacka bilen :)
ska du trimma tycker jag du ska skaffa något bättre att utgå ifrån än en b18 :P
men jag tycker du ska ta god tid och gå igenom allt ordentligt så att den blir riktigt fin! :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

streamjr skrev:
demmuus95 skrev:
streamjr skrev:kan du inte bygga sleeper av den? :D
typ regga den som ombyggt fordon och slänga i en b21et motor, m45/m46/m47 låda, 140 framvagn och 240 lamellbakaxel och lite annat godis men fortfarande original stuk, vore sjukt coolt! :)


jo det kliar ju allt i fingrarna att bygga något sådant och trimmas ska det iaf göras men frågan är bara hur omfattande det kommer och bli.

men vi får se för än så länge återstår det mycket jobb innan man ens kan lacka bilen :)
ska du trimma tycker jag du ska skaffa något bättre att utgå ifrån än en b18 :P
men jag tycker du ska ta god tid och gå igenom allt ordentligt så att den blir riktigt fin! :)


javisst men å börja trimma motor ligger många månader framåt kan jag tala om så jag har då tid på mig å fundera iaf :)

jodå det kommer att bli samma noggrannhet(om inte bättre)som när jag fixade till ramen och motorn på moppen :) med andra ord så kommer varenda del och skruv å blänka :wink:
Neås
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 7 september 2012, 21:01
Ort: Norrland
Kontakt:

Inlägg av Neås »

Nice, ska verkligen följas :)
Inte varje dag man ser ett pv projekt
Bild
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

har inte gjort så mycket med bilen eftersom jag inte har haft tiden till det och har inte varit hemma den senaste veckan. dock så har min far plockat ur motorn och börjat renovera förgasarna så om ni vill ha en liten uppdatering med bilder om det så får ni kommentera så jag ser att intresset finns :) mvh Demuz
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

Nice med en gammal bil!

Nu när du är inne på det spåret kan jag ju berätta att min morbfars bror var med och designade P1800 och amasonen :D
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Ah okej :) Bra att de rör sig frammåt ändå 8)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

kul att det rör på sig! :)
tycker ni ska renovera motorn när den ändå är ur, gjorde de i min duett och bytte ram/vevlager, kolvringar, honade cylinder loppen, bytte ventiltätningar och bytte alla packningar och packboxar å de blev som natt och dag! den motorn gick som om den var ny! :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
Derbi_MackaN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 712
Blev medlem: 20 mars 2011, 14:17
Ort: Älgarås

Inlägg av Derbi_MackaN »

PV en sådan fin bil! Lycka till! kommer lätt följa :D
Bild
PM om ni har frågor om Derbi crew :D
Kommentera så blir allt roligare och update oftare!:)
Projekt Derbi
A-traktorn
Användarens profilbild
tobbe_159
Svårstartad skrothög
Inlägg: 200
Blev medlem: 29 oktober 2012, 21:08

Inlägg av tobbe_159 »

blir nog fett:D
Det är inte lätt när de är svårt.

Det är som det är när det inte blev som det skulle ~
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

gytt men dubbla föggar, trimma satan ;)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

är ledsen för att det inte har kommit några uppdateringar här på bra länge men det beror delvis på att jag har haft fullt upp med annat och delvis på att det helt enkelt inte har hänt så mycket med bilen. dock så kommer det hända sjukt mycket under sommarlovet då jag ska ägna all ledig tid till bilen för att förhoppningsvis få den klar till studenten 2014!

det som har hänt är att jag har blästrat i princip alla smådelar och skruvar som satt på HELA bilen inklusive motorn. jag skulle tippa på att det är ca 50kg smådelar och skruv(vilket har tagit en jävla massa tid förstås) sedan har det blivit inlämnat på zinkning och delarna har hunnit komma tillbaka så dom ligger och väntar på montering!

hela bilen är nerplockad just nu, all inredning,alla skärmar,motor,växellåda,bakaxel,rutor,framvagn osv allt är nerplockat och många av delarna även blästrade och zinkade. så karossen är helt tom just nu :(
men det ska det bli ändring på längre fram :D

men först så återstår lagning av rost, slipning och blästring av kaross, riktning och spackeljobb och slutligen grundning och lackering.

sen är det massor av delar som ska fixas till, jag håller även på att polera förgasare och insug vilket är tridskrävande som fan. motorn ska renoveras med nya lager,kolvar och allt som hör därtill så den kommer vara i apsolut toppskick!

bilder kommer imorgon! men nu vet ni iaf att det händer lite grejer och vad jag ska syssla med i sommar borde nog vara rätt så självklart nu :wink:
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Det kommer bli skitbra!
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

tacopaj skrev:Det kommer bli skitbra!
ja det går lite segt men när den väl är klar så blir det nog riktigt bra! :)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

orkar inte fixa till projekttråden just nu så det får bli så här denna gång.

iaf så har jag hittat en orange färg som jag funderar på att ha på bilen
Bild
så vad tycker ni? jag tror att den färgen skulle passa riktigt bra på bilen iaf :)
kommentera gärna vad ni tycker om den.

sen så har vi införskaffat oss en ordentlig polermaskin så jag testade att polera vakuumklockan till ena förgasaren lite snabbt och det blev riktigt bra fast jag inte är klar med slipningen ännu.BildBild
Bild

glänser ju rätt så bra trots att jag inte har slipat klart ännu 8)

allt för denna gången, ska försöka ta mig ork att få iordning på projektet nån dag och lägga upp bilder på allt som har hänt :)
Skriv svar