Nytt år, nya planer, ny setup.
Allting började med att jag bytte bort min aerox mot en Derbi DRD Limited årsmodell 2008. Helt original men fick med ett Hebo Escape Bufanda rör. Körde urpluggat ett tag, sen satte jag på mitt Hebo rör trots att jag inte fick... Pappa gav vika allteftersom och fick han till att inse att det faktiskt är mina egna risker och konsekvenser jag ger mig in på.
Under tiden jag haft den har jag bara bytt slitdelar som behövts och gjort allmän service, vilket inte varit det roligaste. Moppeåldern är egentligen över för min del, men jag ser det på ett annat sätt. Man är bara i moppe åldern en gång i sitt liv, så då får man fanme göra det till något minnesvärt.
Allteftersom tiden gick trillade bara mer och mer trimm på hojjen, inget märkvärdigt. Men bland annat 17,5 mm förgasare som satt på original dock, sen ramlade en Airsal 73 cc på som blev lite portad.
Nu är det ett nytt år och jag blir allt mer och mer sugen på att bygga midrace / hyper av hojjen. Så det är dit jag siktar på, hoppas på att bli klar tills alla brodalen och kungsbacka meet
ÅR 2014.
Setup i nuläget:
Motor: Piaggio D50BO
* Cylinder: Portad Airsal - Cylinderkit (Sport) 73cc (PIA)
* Avgassystem: Metrakit SP underliggande
* Förgasare: Stage 6 (Keihin) Pwk 24 mm
* Drevning: 12,13 / 53
* Kedja: Regina Racing Kedja
* Luftfilter: Biltema
* Kopplingsfjädrar: Malossi MHR
* Vev: Original
* Membran: Conti CRX tuned by Jonthä
* Insug / platta: RQ / Barikit Pwk - 36 mm
* Tändstift: Ngk BR9ES
Kommande setup:
Motor: Piaggio D50BO
* Cylinder: Hebo (Manston Racing Revolution) [Ej monterad - ny kolv behövs]
* Motorblock: Matchportat D50BO block [ ]
* Avgassystem: Metrakit SP underliggande [x]
* Förgasare: Stage 6 (Keihin) Pwk 24mm [x]
* Drevning: 12,13 / 53 [x]
* Kedja: Regina Racing Kedja [x]
* Tändstift: NGK Iridium (Racing) BR10EIX [x]
* Kopplingsfjädrar: Malossi (MHR) [x]
* Membran: Conti CRX tuned by Jonthä [x]
* Insug / platta: RQ / Barikit - Pwk 36 mm [x]
* Luftfilter: Biltema Luftfilter [ ]
* Koppling: Metrakit ProRace [ ]
* Vev: Doppler Endurance 18.000 RPM [ej monterad]
* Tändning: Stage6 - Tändsystem (R/T) [ ]
* Försöka bygga midrace / hyper hojj.
* Dra 201 meter på under 10-15 sekunder.
* Komma över 18 hk.
* Ha kul på vägen
* Dra så många som möjligt under preliminära meets
2014 i Göteborg.
* Bli klar tills våren /sommaren
2014
* Ha snabbast moppe i orten.
Vad som behövs:
* Hebo (Manston Racing Revolution) [x]
* Malossi (MHR) Fjädrar [x]
* Nya pinnbultar [x]
* Hebo - Kolvbult + clipps [x]
* Hebo - Packningssats [x]
* Längre Pinnbultar (Till Hebo Cylindern) [x]
* Doppler (Endurance 18.000 RPM) vevparti [x]
* RQ / Barikit - Pwk insug 36 mm [x]
* Stage 6 PWK (Keihin) 24mm [x]
* Packboxar Vevparti (2st) [x]
* Stylepro - Motorblockspackning [x]
* Doppler - Nållager [x]
* Athena - Kopplingskåpspackning (PIA) [x]
* SKF - Vevaxellager (C4) TN9 (2st) [x]
* NGK Iridium BR10EIX [x]
* Hebo Manston (Racing Revolution) kolv [x]
* Biltema luftfilter [ ]
* NGK - Tändkabel (Racing) [ ]
Vad som skall göras:
* Demontera motorn från ram [ ]
* Klyva motor (Byta vev, packboxar och vevlager) [ ]
* Göra en grundlig rengöring av motorn utanpå [ ]
* Byta cylinder till Hebon. [ ]
Gamla bilder när jag fick den.
[spoiler]
[/spoiler]
Gammal skit
[spoiler]
Update 9 mars 2013
Tjenare, hämtade tillbaka min cylinder idag som vart inne på portning hos Togge Tuning.
Hade velat sätta dit cylindern idag, men det kan jag inte då jag väntar på nytt nållager.
( Barikit - Nållager (Racing) )
Hade tänkt att fixa detta på nästa fredag då jag har studiedag, så då kan man ta och fixa detta i lugn och ro.
Sen är söker jag en
Barikit - Racingförgasare (Keihin) PWK (24mm)
http://www.twostroke.se/product.asp?product=16808
Hör av er om ni har någon, skall vara komplett och fungerande.
Sen så behöver jag få sålt mitt Hebo Escape Bufanda rör för att kunna bygga vidare och köpa in mer grejer, så om det är någon som vill köpa så är det bara att höra av sig!
Som sagt ska jag montera cylindern nästa fredag, väntar ganska ivrigt. Men nållagret kommer förhoppningsvis på måndag, så då fixar jag allting på fredag. Updaterar nästa helg antagligen.
Hör gärna av er angående förgasaren och om ni vill köpa mitt Hebo rör.
Innan:
Efter:
/ Roxxen96[/spoiler]
[spoiler]
Restart, 13 mars 2013.
Tjenare, som sagt dags att dra igång mitt hyper bygge. Jag hoppas att det kommer att uppskattas, få positiv respons, och få många som följer byggets gång!
Metrakit röret som jag köpte, skall slipas ner och lackas, samt bytas ull i dämparen.
/ Roxxen96
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... e-bufanda/
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... pwk-24mm-/
Söker en Barikit Racingförgasare (Keihin Pwk 24/26/28 mm
Säljer ett nylackerat Hebo Escape Bufanda (D50BO motorn)
Update 15 mars 2013.
Grejade hela kvällen igår med cylindern, skulle få på airsalen igen men det strulade som fan. 3 av pinnbultarna hade skruvat upp sig själv ur blocket därav läckan innan, tog upp 3 av dom och la loctite på nu och satte dit dem igen. Så dom borde ha torkat nu under natten och sitta som dom skall. En pinnbult hade gängan gått sönder längst upp så var tvungen att kapa av den lilla biten för att få bort muttern som satt fast. Skall skicka tillbaka mitt nållager då det inte behövs då jag ända skall ha ett annat nållager till Doppler Veven sen, så bytte nållagret mot Malossi fjädrar, motorblockspackning samt ny pinnbult.
Sen ska jag skcka iväg Hebo röret idag så får pengar som jag antingen ska köpa fögg eller vev för! Tyvärr inget mer för tillfälllet att tillägga.
/ Joakim
Update 17 Mars 2013.
Tjenare, skulle fått ivägskickat mitt Hebo i fredags var det tänkt. Men blev inte av, blev lite strul med bussgods. Så valde istället att skicka med blocketpaketet som jag fick tips om (Tack för tipsen). Röret lämnas in imorgon är det tänkt.
Förövrigt var jag iväg idag och köpte mig en cylinder, blev en Hebo (Manston Racing Rev) 71 cc. Sen i veckan är det tänkt att jag skall köpa en Doppler vev samt doppler nållager, så hoppas att det går som det skall.
Topplocket som är på cylindern är lackat svart. Det svarta som ligger på mattan är ett helt nytt (Pata negra topplock) som jag fick med.
Kanske kommer update i veckan förhoppningsvis.
Nått Racing - Avdelningen.
[spoiler]
Update 21 mars 2013.
Tjenare, fått hem mina kopplingsfjädrar, motorblockspackning samt min pinnbult. Tänkte också att när ja lika väl har av cylindern och allting nu så ska jag byta alla pinnbultar, så kommer köpa 3 stycken till sedan!
Även tänkt att jag ska hämta vev och nållager imorgon. Fått ivägskickat Hebo röret och killen som köpte det har hämtat ut det. Så hoppas mina pengar snubblar in på kontot någon dag nästa vecka eller hur lång tid det nu tar. Iallafall tänkt att beställa resten av det jag behöver för att få ihop moppen när pengarna kommer.
Riktigt taggad på att sätta dit allting, även sugen på Brodalen meeten som kommer framöver.
[/spoiler]
Update 21 mars 2013.
Tjenare, var det dags för lite update igen.. Inte köpt veven än men kommer la så småningom. Har pillat lite granna idag bara, bland annat bytt kopplingsfjädrar. Monterade även Hebo cylindern idag bara för att se om det passade, förvisso passade det som det skulle, men mot min förmodan så var pinnbultarna för korta. Så blir att köpa längre pinnbultar.
En sak som jag undrar vad det ska sitta är ett trasigt "lås clipps". Om någon vet vart det ska sitta så säg gärna till.
Som den står just nu
Gamla fjädrarna
Nya MHR fjädrarna
Random bild
Sen sista bilden, någon som vet vart den skall sitta? Bitarna ramlade ut när jag tog loss allting, antar att jag gjort sönder det när jag tog loss det. Uppskattar svar.
/Jocke[/spoiler]
Höst/vinter 2013
Augusti 2013
[spoiler]
Update 2013-08-30
Tjenare... Mjo det var ett tag sen jag updaterade här. Eftersom att både Hebo cylindern och airsal cylindern värmenöp så tog mitt sug slut totalt på att bygga något av DRDN. Men jag fick fixat min airsal cylinder och fick även köpte mig ett Malossi MHR supermoto replica rör. Hade röret bara en vecka och jag ville ha något värre. Så sålde det till kompisens lillebror som hade ett v6 som han bytte bort mot ett metrakit sp. Som jag sedan köpte för ynka 500 kr. Det är alltså ett underliggande metrakit sp rör. En Stage 6 (keihin) Pwk 28 mm förgasare är påväg ifrån Lennart Tuning, har inköpt mig ett pwk 36 mm insug och kommer även få låna ett Conti Crx membran ifrån david96 här på forumet. Insuget och membranet ska jag få på plats nu i helgen, förgasaren kommer förhoppningsvis i veckan så då skall den monteras. Airsal cylindern kommer jag köra med tills jag kommer inköpa mig en ny kolv till Hebo cylindern då den i förövrigt är i ganska fint skick.
Ska även byta vattenpumps packboxar då dom gett upp ytterliggare en gång. Tänkte ta mig an detta nu i helgen också.
Detta var bara en liten uppdatering så att ni ser att jag försöker komma in på banan igen, hoppas att det fortfarande finns lite intresse att titta in här. Ska göra det bästa av situationen och ska försöka ta DRDN till samtliga Göteborgs meet nästa år.
/ Roxxen96
Update 31/8-13
Tjenare, har fått bytt packboxarna till vattenpumpen idag. Bytte även kylarvatten då det såg sjabbligt ut. Potog tittade förbi med sin volvo och lämnade lite grejer till mig, bland annat en Doppler - Endurance 18.000 rpm vev, topplockspackningar till Hebo cylindern, packboxar till veven, en kolvbult till Hebo cylindern samt lite andra packboxar runt om moppen. Tackar så mycket för det!! Väntar på förgasaren i nuläget bara. Ska inköpas vevaxellager samt lite packningar osv, sen kommer jag att klyva motorn under vintern. Men jag lovar att jag ska fortsätta till våren och då ska den allt va mer eller mindre klar... Kommer vara lite småfix kvar då men det ordnar sig!
Nya p-boxar.
Gamla
Random bild
Nya veven och allt, skit fräscha grejer!!
Inget glapp eller dylikt.
/ Roxxen96[/spoiler]
September 2013
[spoiler]Ny månad idag. Hösten närmar sig med stormsteg känner man, både vädermässigt men man ser det även på träden, och känslan kring allt.
Jag ser det väl positivt, snart är vintern här och derbin kommer stå fastklistrad i garaget. Då kommer det bli dags att montera av motorn och klyva den, byta vev, vevlager och packboxar. Det är det som väntas, samt ett inköp av:
* Stylepro - Motorblockspackning
* Doppler - Nållager
* Athena - Kopplingskåpspackning
* SKF - Vevaxellager (C4) TN9 (2st)
* NGK Iridium BR10EIX
Vem vet, kanske hinner jag klyva innan vintern?
Tänkte gå ut om ett tag och checka så inget mer behövs fixas, så att jag inte glömt något! Återkommer. Kolla gärna in mitt stunt projekt utav min Ludix!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49432
Ha de gottt hajjj
Update 1/9-2013
Tjenare, beställningen blev lite tidigare än väntat! Nämligen nyss!
Vart följande:
* Doppler - Nållager
* Athena - Kopplingskåpspackning
* SKF - Vevaxellager (C4) TN9 (2st)
* NGK Iridium BR10EIX
Därmed den beställningen så kommer jag ha allt jag behöver för ett komplett vevbyte! Underbart, nu känns det att allt satt igång på riktigt!
Det som behövs köpas in nu är kylspray, samt ett demonteringsverktyg. Får be pappsen att pröjsa det.
/ Roxxen96
Update 3 september 2013
Tjenare, sitter nu i skolan har håltimma. Tänkte bara flika in lite vad som hänt, fick förgasaren igår till att börja med. Monterade den och insåg direkt att jag aldrig kommer få plats med ett öppet luftfilter. Finns inte en chans. Ska spåna mer på det när jag kommer hem idag, alternativt får jag försöka modda på luftburksslangen så att jag använder mig av luftburken. Men då kommer det bli till att modda den så det står härliga till.
Jag började med ett 125 munstycke och den blöddrade skiten ur sig så jag bytte ner till 118, även där var det likadant. Jag hann inte så mycket mer igår, men jag funderar på om det kan va throtteln eller nålen som hänger sig och flödar över. Ska börja med att testa ett 105 idag, ska se om ett mindre gör någon skillnad överhuvudtaget. Annars får jag börja gå igenom förgasaren. Sen behöver jag inköpa mig en luftskruv då den försvann.
Var antagligen inte ordentligt fastskruvad och åkte ur pga vibrationer. Ytterliggare några goa 120-130 kr för det...
Paketet finns tillgängligt att hämta ut på ica, det som beställdes i förra updaten.
Återkommer mer ikväll om detta.
Här var den iallafall när jag fick den.
/ Roxxen96
Kvälls update (3/9-13)
Tjenare, hämtade ut paketet idag. Sen har jag grejat lite med moppen, bytte till 108 munstycke och fick dit adaptern jag fick med insuget, sen fick jag också dit slangen till det öppna luftfiltret (lilla stumpen eller vad man ska kalla det). Har även lyckats modda dit original luftburken men den kommer nog inte användas.
Problemet är just nu att skiten inte startar, körde cirka 1 km innan den bara dog och sen vart den stendöd. Värmenypt / skärt kan jag utesluta.
Det som gäller nu är att montera av förgasaren och gå ingeom hela skiten, söka preliminära fel. Utgå från att adaptern och "stumpen" sitter på som luftflöde. Eftersom att det var dåligt soppa sug i skiten så fick jag sitta och suga i vacuum slangen, därav skall en ny vacuum kran testas. Testade även att sätta på vacuum slangen på insuget istället för förgasaren, då sög den vacuum men den startade fortfarande inte. Sista stegen blir att demontera membran och insug, testa original membranet.
Sista steget är väl att montera av cylindern om inget annat funkar tills dess. Jag ska ta mig an detta mer imorgon...
Godnatt folket. / Roxxen96
Update 4/9 - 2013
Tjenare, direkt jag kom hem så började jag greja med Derbin. Jag började med att ta loss förgasaren och märkte då att gasvajern hade hoppat ur ifrån throtteln. Så jag fixade det igen, sen blåste jag ur bensin och vacuum anslutningarna på förgasaren, jag blåste även ur munstycket och den kanalen. Jag tog bort dom gamla bensin och vacuum slangarna och ersatte dom med ett par nya, som nu sitter mycket tightare och på så sätt inte kan släppa in någon möjlig tjuvluft den vägen... Jag satte dit mitt nya NGK Iridium BR10EIX stift också. Det som återstår nu är att sätta tillbaka "stumpen" på adaptern och sedan försöka starta. Gnista har den och komp verkar den ha.
Skulle den mot förmodan fortfarande inte starta utav bara att kicka eller rulla igång, så skall jag testa startgas. Funkar icke detta heller, så blir det till att testa en ny bensinkran och kontrollera om den suger soppa. Återkommer ikväll!
/ Roxxen96
Goda nyheter!
Tjenare igen, updaterar hej vilt här märker jag...
Men jag försöker pilla så mycket jag kan. Som sagt så startade den, och jag tog den på en liten tur. Går sådär än sålänge, jag både känner och hör att den fortfarande blöddrar och har såklart ingen tomgång för tillfället. Tog av stiftet och det var krit vitt, likadan färg som när jag fick det. Men som alltid så går jag inte efter stiftets färg, utan jag går på känsla hur den går. Och nu blöddrar den och då ska det alltså i med mindre munstycke och flytta nålet upp ett hack. Funderar fortfarande på om flottören hängt sig eller kranen bara flödar över.
Lovar att återkomma imorgon, räcker för idag känner jag!
/ Jocke
Update 5/9-2013
Tjenare, nästan direkt när jag kom hem idag så tog jag av förgasaren. Tog av flottörkoppen, sen tog jag en bensinslang och satte en tratt ovanpå. Sen satte jag in andra änden in i förgasaren. Medans jag tryckte upp flottören och hällde i bensin. Syftet med detta var att se om flottören höll tätt eller inte, och mycket riktigt gjorde den det. Så fort jag släppte lite på flottören neråt så började det rinna bensin. Alltså precis som den skall fungera. Bytte även till 100 munstycke och den verkar inte blöddra lika mycket men den blöddrar fortfarande en hel del. Det jag ska göra nu om ett tag är att jag ska hämta mitt avgasrörs fäste till Metrakit Sp röret eftersom jag inte fått det än, ligger hos en bekant. Sen hade jag också tänkt att flytta upp nålen ett hack för att se om det gör någon skillnad. Så fort som möjligt ska jag inköpa mig en luftskruv också! Eftersom att jag inte har mindre munstycken än 100 så blir det att inköpa sig det också... Men först hade jag tänkt att testa flytta nålen och byta vacuum kran. Har inte testkört den än heller, utan har bara stått och torrvarvat lite granna. Men eftersom jag ända ska upp till bekanta så tänkte jag dra en repa dit, ska bli roligt att se om den fungerar ändå upp dit. Har lite strul med soppa suget och att gasvajern kan lossna ifrån throtteln.
Aja so far so good.
Återkommer mer i veckan.
/ Jocke
Update 8 september 2013
Hejsan allihopa. I tidigare update så hade jag problem med gasvajern och allt det, men det strulade faktiskt inte mer. Sen soppa suget fungerade som det skulle de också, dock så blöddrar den fortfarande hur jag än gör med munstycken och nålen. Det sista körde jag med 100 munstycke och nålen längst upp, den blöddrar som ett as men jag känner också på samma gång att munstycket är för litet, gasen avtar ibland och den börjar bööa. Tror att min cylinder är lite för klen för denna förgasaren, den är helt enkelt för stor. Hade tänkt att testa förgasaren till manston cylindern innan jag får överväga att byta ner mig någon storlek.
Beställde igår samtidigt som david96 här på forumet, vi beställde varsin kolv till våra manston cylindrar. Hoppas dom kommer inom kort
Det som återstår är då alltså att testa tillsammans med manston cylindern, och att inköpa mig en luftskruv... Sen får jag reda på om det behövs någon mindre förgasare eller inte. Isåfall 24 / 26 mm.
Förövrigt bytte jag tillbaka till 17,5 mm förgasare, original insug, original membran och luftburk tills vidare. Bara så att jag skall kunna köra.
Återkommer[/spoiler]
Update 18/9 - 2013
Tjena, vart lite slö på senaste, haft mycket i skolan och med tjejen. Men har inte kunnat göra någonting ändå egentligen. Väntar på förgasaren ifrån k-skåpet, fick bytt min 28 emot hans likadana 24 mm, tror det kommer bli riktigt fint. Sen har jag även fått min Hebo kolv nu också, det som väntas är nu förgasaren och se hur den går med den. Sen nu i vinter blir det att klyva motorn och byta vev, samt sätta på Hebo cylindern. Kommer nog bli ett uppehåll tills jag fått testat 24 mm förgasaren.
allt för nu.