Del 2 projekttråden:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=30732
Tjo!
Detta är den gamla tråden för mitt Rieju Spike projekt, jag har slutat uppdatera här eftersom tråden är så seg då det finns så många bilder som måste ladda. Här är fortsättningstråden i Racing-avdelningen:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=30732
Tack alla ni som har följt projektet hittills och hoppas ni kommer fortsätta följa det i Racing avdelningen också!
Fullständigt namn på modellen:
"Rieju Spike RR Sport Edition" - 2003 modell uttagen 2004.
Projekt upplägget:
*Mål
*Tacklista
*Videoklipp
*Nuvarande utseende och setup
*Kommande utseende och setup
*Projektets gång
_____________________________________________________________
Mål:
*Bänka över 20hk på bakhjulet med en riktigt vass 70cc setup!
*Lyckas bygga en av Sveriges unikaste Riejus!
*Få många uppskattade kommentarer från forummedlemmar och vänner!
*Ha kul och lära mig ännu mer om fordon!
_____________________________________________________________
Tacklista:
*Först och främst vill jag tacka mina föräldrar för sponsring med pengar för reparationer och renoveringar.
*Mina moppe intresserade vänner som alltid har uppskattat mitt arbete och kommit med fantastiska tips! Bland andra Pontusandersson95@tsr, Viiktor15@tsr, lillmadus@tsr och Bergsten@tsr
*Alla andra på TSR som har följt mitt projekt och även de med sina grymma tips och kommentarer.
_____________________________________________________________
Videoklipp:
Här är den senaste testrunnen som gjordes i januari 2012. Mycket bättre inställd samt 15 framdrev, toppar ca 105 km/h:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-p0QnwRx9VI[/youtube]
Här är en liten video på mina kompisar lillmadus@tsr med sin MHR 80cc DT och Pontusandersson95@tsr med sin Pitpro 125cc som rejsar.
Lägg märke till hur mycket Lillmadus DT spinner på gruset:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oGGSFAn- ... ideo_title[/youtube]
En liten testrun på hur den gick i Juni 2011, dock var den felinställd och körd med 13 framdrev så den toppar inte mer än 90km/h på videon:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AN8drKol ... ideo_title[/youtube]
Kungsbacka meetet 13 Augusti 2011 som jag och Viiktor15@tsr arrangerade:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KVPJULkoYTs[/youtube]
_____________________________________________________________
- Nuvarande utseende:
- Svartlackade kåpor (Glossy Shock Black)
- Svartlackade fälgar (Glossy Shock Black)
- Svartlackad sving (Glossy Shock Black)
- Grönlackade bromsskivor (Caiprinhi Green)
- Grönt Hebo styre (Fatbar) (Caiprinhi Green)
- Ställbar gul sport bakdämpare (4cm höjd)
- Polerade ekrar
- Polerat bakdrev
- Äkta KTM crossplatta
- Moddad spotlight
- Svart HP SM framstänkskärm
- Svarta STR8 handtag med kromade CNC ringar
- Vitt broms- och kopplingsgrepp
- Glanspolerad TNT Växelpedal
- Svartlackat sidostöd
- Svartlackade fotpinnar
- Grön Transmissionskåpa
- Grönlackade skjutspinnar
- Grön bensinslang
- Grön ventilslang
- Grönt bensinlock
- Grönt oljelock
- Grönt luftinsugs skydd
- Grön kopplingsvajer
- Massa gröna skruvar och muttrar
- Svartlackad tändningskåpa med gröna skruvar
- Svartlackad kick
- Tun'r vit LED baklampa
- Kromade ventilhattar
- Kapade bakkåpor
- B*läpp borttagen
- Hastighetsmätare borttagen
- Avgastätning
- Olika dekaler
- Målat vitt i fabriksnamnen på däcken
Nuvarande setup:
- Barikit 80cc Racing
- SCR Corse Chrome avgassystem
- Dellorto 21mm Black Racing förgasare
- Dragracing luftfilterstrott
- Malossi Racing kopplingsfjädrar
- Hebo Frogshape membran
- Barikit 30mm insug
- Barikit nållager
- Förstärkta vevlager
- Tomaselli snabbgas
- Ostrypt CDI
- 15-52 drevning
- 102 huvudmunstycke
- Förstärkt IGM kedja
- NGK Iridium BR9EIX Racingtändstift
_____________________________________________________________
Kommande utseende:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=30732
Kommande setup:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=30732
_____________________________________________________________
2010
[spoiler]
Såhär såg min moppe ut 1 dag efter att jag köpte den för 9.000:-
Den 30e september 2009.
01/10/2009
Hehe
01/10/2009
Såhär såg motorn ut då va =)
01/10/2009
Jag började inte fixa någonting på den förrän i mars 2010 eftersom jag fyllde 15 år i februari så att jag kunde köra den. Men det första jag köpte till den var TNT Transmissionskåpan.
15/3/2010
15/3/2010
En solig vårdag vid havet
24/4/2010
Det var den dagen jag bestämde mig för att trimma den lite... Men jag visste inte vad jag skulle börja med, så jag tänkte att börja med en liten grej... väldig liten... Jag tog bort katalysatorn ur kröken. Det gjorde knappt någon skillnad förutom att det blev lite mer drag på högre varv.
1/5/2010
Efteråt började jag tycka att det var dags att styla och trimma lite till, så jag beställde en röd eloxerad Turbokit High Quality ljuddämpare. Men min iver gjorde att jag inte tänkte så mycket på om den passade original röret...
12/6/2010
12/6/2010
Eftersom TK ljuddämparen inte passade till orginalkröken så köpte jag istället mitt första riktiga trim; ett överliggande rött Turbokit effektssystem!!!!!!!! Den här gången var jag mer uppmärksam om den passade på Riejun.
9/7/2010
9/7/2010
9/7/2010
Och här kommer en liten video på när jag jämför hur Riejun gick med original röret och hur den går nu med TK röret.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ESBOTmGV13w[/youtube]
Sedan kom jag till en av de viktigaste sakerna när man vill styla en moppe. Det är att skruva, sparka, dra eller krossa B*LÄPPEN!!!!
Fast jag tog det lugn och skruvade loss den.
10/7/2010
10/7/2010
Sedan fortsatte jag med att byta huvudmunstycke från 78 till 86 och satte på nya fräscha röda skjutspinnar.
10/7/2010
10/7/2010
SoMmAr UPDATE!
Idag kapader jag bakkåporna!
16/7/2010
Åsså lite pro bilder ;P
16/7/2010
16/7/2010
En röd kick var egentligen det första jag tänkta fixa till Riejun sedan jag köpte den, men det blev ingen ny kick förrän nu. Men här kommer äntligen en fin Stylepro Hollow kick!
20/7/2010
20/7/2010
20/7/2010
/STOR UPDATE 2/
Moppen började plötsligt gå väldigt dåligt när jag kom upp på 5:an och tillslut så dog den och gick inte att starta... Det första jag kollade var tändstiftet, och det var just vad som var fel =P Överdelen av tändstiftet var helt krossat och sönderbränt Då drog jag och köpte ett nytt NKG tändstift och jag tänkte att eftersom jag ändå var i motoraffären så bestämde jag mig för att köpa lite motorolja/växellådsolja och färdigblandad kylarvätska. När jag kom hem så bytte jag tändstiftet, motoroljan, kylarvätskan, tog bort alla originaldekaler och tvättade och vaxade moppen ordentligt. Det var bara på motorn under förgasaren som jag inte kom åt så bra, men annars så såg Riejun bättre ut än på länge och fungerade mycket bättre! Så här är lite bilder på den efter tvättningen:
28/8/2010
28/8/2010
28/8/2010
Dagen efter fick jag mitt röda stylingtejp som jag beställde några dagar tidigare! Här är mina röda fälgar =P:
29/8/2010
Men efter att jag fixade fälgarna som tog ca 2 timmar så hade jag några meter tejp kvar, så jag började experimentera lite med andra ställen jag kunde ha det på... Själv tycker jag resultatet blev riktigt bra
29/8/2010
29/8/2010
29/8/2010
29/8/2010
29/8/2010
/STOR UPDATE 3/
Ny cross-stänkskärm - Mini LED baklampa - Lackat alla kåpor vita - Prototyp Undertail...
Skaffade en ny crossskärm. Just nu är den blå för jag hittade ingen vit, men den ska lackeras också
1/10/2010
´
Sprayburkarna som ska användas:
8/10/2010
Wooho! Nu har jag lackat klart kåporna, tyckte det blev riktigt bra för att vara första gången jag gör det
10/10/2010
Har satt på kåporna och här slänger jag upp några grymma bilder på hur det ser ut. Hade inte tillräckligt med färg kvar till framlyktskåpan men ska köpa en till burk och lacka den och kedjeskyddet, och snart blir det ändå en crossplatta! ;P.
Lägg märke till den vita Undertailen jag gjorde, den blev inte så bra, gjorde bara en snabb prototyp, men kommer göra en bättre snart! Kolla också den lilla Mini-LED baklampan jag köpte!
/11/2010
11/10/2010
11/10/2010
11/10/2010
11/10/2010
11/10/2010
Glansigt
11/10/2010
UPDATE -
Har lackat klart framkåpan och kedjeskyddet nu! Och här är några bilder, bilderna blev inte så bra för det var rätt mörkt och så använder jag min dåliga mobilkamera... Men aja...:
16/10/2010
16/10/2010
11/10/2010
/Liten UPADATE/
Ska beställa dessa saker snart
Vit TNT Crossplatta!:
http://www.twostroke.se/picview.asp?pid=9146
Kromade droppblinkers!:
http://www.twostroke.se/picview.asp?pid=12911
Har också satt på större bakdrev (52 kuggar) och 13 kuggars framdrev (11-48 original), har även satt på en längre trimkedja.
/Airsal T6 50cc Sport cylinder på väg!!/ - Update Februari 2011
Yey! Jag vann som säkert många redan vet, TSRs auktion på Airsal cylindern. Mitt bud blev 740kr och jag har redan kontaktat Twostroke och cylinder är nu på väg. När det blir lite varmare här på västkusten så ska jag sätta på den och efter att jag har kört in den så blir det en film på hur den går! Till sommaren kommer jag även köpa en större förgasare (antingen 17,5mm eller 19mm), och ett sportluftfilter. För övrigt så blir det mer styling, polerade grejer, ny undertail, höjningssats och lackade fälgar till sommaren.[/spoiler]
2011
[spoiler]2011:
/Vad kommer hända under denna perioden? + En liten olycka igår... - Update 6/3/2011/
Tjenare!
Jag har tänkt på vad mer jag ska göra på Riejun under våren och sommaren. Jag har gjort en beställningslista på Twostroke på delar jag ska köpa när jag har tillräckligt med pengar. Tänker faktiskt sälja 50ccn och köpa en 70cc Sport istället, om jag får pengarna jag vill ha för den så köper jag en 70cc annars så fortsätter jag med 50cc sport setup med större förgasare och allt det där... Sedan ska jag köpa höjningssats, miniblinkers fram och bak, kromad svänghjulskåpa, Stage6 sportluftfilter till 70cc eller Mallossi Sportluftfilter till 50cc, 21mm Black Racing förgasare till 70cc eller någon 17,5mm förgasare till 50cc, kromade broms och kopplingshandtag. Jag kommer även fixa en ny undertail, lacka fälgarna, fixa neon och LED lampor och glanspolera smågrejer som bakbromspedalen, växelpeten och motorkåpan. Kommer säkert göra något mer, och då skriver jag det här.
Nu till det som hände igår kväll... Jag var med några polare på en stor parkering här i Kungsbacka. En av de fick testa moppen, han hade ingen moppe själv men hade hade kört cross innan så han visste hur man körde. Men på ett ställe på parkeringen fanns det lite lösgrus, han såg inte det och när han bromsade med frambromsen i ca 40km/h tappade han kontrollen och ramlade, han gled typ 4 meter över asfalten med moppen innan den stannade. Han blev inte så allvarligt skadad även om det gjorde ont i benet. Men Riejun fick upprispade kåpor på vänstra sidan, på framstänkan har lacken försvunnit på vissa stället och ena vingen har en fläck där kåpan är rispad och lacken borta och framlyktan har en liten rispfläck också. En bit av kopplingshandtaget längst in knäcktes också så vajern går inte att sätta fast. Det var inte speciellt farliga skador, risporna var inte särskillt stora och allt fungerar fortfarande förutom att det inte går att växla på grund av kopplingen. Så jag ska ta och lacka över risporna och beställa nya vita kopplings och bromshandtag.
6/3/2011
Nu har jag satt på nya fräscha vita STR8 handtag med röda CNC ringar och nytt vitt broms- och kopplingsgrepp:
20/3/2011
20/3/2011
Här är också en bild på en av skadorna från när personen som fick testa moppen för någon vecka sedan ramlade:
20/3/2011
Här är ett par bilder på hur Riejun står i nuläget, (den är vääääldigt smutsig) :/
20/3/2011
20/3/2011
:::::::::UPDATE 30/3/2011:::::::::
Undrar vad som ligger gömt inuti denna fina sak...
30/3/2011
Jo, de fina sakerna är ett riktigt bra Doppler Air System sportluftfilter, Vit Motip däckpenna och en ny kopplingsvajer då den andra gick sönder.
30/3/2011
Nu har jag satt på crossplattan och kopplat i spotlightsen! Ser bättre ut än jag trodde faktiskt! Har även satt på LED lampor på fälgarna som gör så att hela hjulet lyser när man kör i mörker, riktigt ballt faktiskt, kommer lägga upp en video med dem snart. Har också bytt kopplingsvajern. Tog även bort båda framblinkersen.
Här kommer också några bilder med crossplattan även om moppen inte är tvättad på länge:
30/3/2011
30/3/2011
30/3/2011
30/3/2011
Här är grejerna jag har hemma just nu som ska användas på moppen. Den blåa bromspedalen och Booste Bottlen ska slipas och poleras, sedan har jag en blå växelpet som också ska poleras, fick den av "Jesper178" Här på TSR:
30/3/2011
/Nu sitter Airsal 70cc Sport på! - Update 19/4/2011/
Nu har jag köpt en Airsal 70cc Sport, och satte på den igår med hjälp av min kompis Edvin som verkligen kan sina grejer! Kan säga att originalkolven inte såg bra ut, tror inte den hade hållit länge till...
Men jag har snart kört in 70ccn, testade dra fullgas en stund i dag och man känner verkligen skillnad fast jag fortfarande kör med originalförgasare (12mm), har bara bytt till ett 100 munstycke istället för 86. Fast nu låter den ännu mer också! Den blödrade väldigt mycket efter att vi satte på cylindern. Den fick för lite luft även om luftskruven var helt utskruvad. Så vi tog bort sportluftfiltrer, just det! Glömde säga att jag satte på Doppler luftfiltret, men nu kör jag med nylonstrumpa istället då den knappt går framåt annars. Måste skaffa en större förgasare snart och det kommer förhoppningsvis bli en Dellorto eller Barikti 21mm
Jag har även polerat min nya TNT pedal som jag fick av Jesper178@tsr. Har även äntligen tvättat moppen. Men nog med text nu, här kommer bilder!:
Här sitter min fina Airsal 70cc <3<3
19/4/2011
Och här är lite fina bilder på hur den står i nuläget:
19/4/2011
19/4/2011
Här sitter nylonstrumpan fast för att skydda förgasaren från skit.
19/4/2011
Såhär såg originalcylindern, topplocket och kolven ut:
19/4/2011
En lite närmare bild på kolven. Man kan lugnt säga att jag har tuktat den hårt... Sönderbränd och jack fanns här och där...
19/4/2011
Såg nu att jag aldrig har haft med min hjälm i projektet Men här är den med de nya Fox glasögonen:
19/4/2011
Hjälmen bredvid Riejun...............
19/4/2011
Och ett par bonusbilder på min och några av mina kompisars moppar vid havet idag.
Från vänster till höger: Yamaha DT Airsal 74cc Racing - Honda X8R-S Ostrypt CDI - Rieju Drac Spike Airsal 70cc Sport (Jag) - Yamaha Aerox ZX Handmade - Peugeot XPS Airsal 50cc Sport (Jesper178@tsr).
19/4/2011
19/4/2011
Förövrigt så är mina bromsbelägg både fram och bak slut så måste skaffa nya bromsbelägg. Ska också skaffa 21mm förgasare och passande insug.
Har även bestämt mig för att lacka ramen på sommarlovet. Ska plocka ner hela moppen i delar och lacka ramen röd! Kommer även lacka fälgarna vita snart^^
UPDATE! - 23-04-2011!!
Hämtade ut den nya Dellorto 21mm Black Racing förgasaren och Barkiti insuget idag
Bytte även bromsbelägg fram.
23/4/2011
Min katt tyckte verkligen om förgasaren. Säkert för att den var svart precis som hon^^
23/4/2011
Och något jag inte har gjort på länge... En testrun på hur den går! Den här gången med Airsal 70cc cylindern på, dock kör jag med originalförgasaren (12mm med 100 munstycke) och för litet framdrev på videon, så den får inte alls ut all effekt. Men jag skulle tippa på att den gör lite över 90 km/h, och axxet är det rätt stor skillnad på även med original förgasaren. Med 21mm förgasaren och insuget och 14 drevet kommer den med rätt inställning fömodligen göra en bit över 100km/h. Det kommer komma en video med allt det på snart också
23/4/2011
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xP8mO4uCVXA[/youtube]
UPDATE! 08-05-2011!!
Nu har jag äntligen satt på Polini Dellorto 21mm Black Racing förgasaren, Barikit insuget och ett 14 framdrev! Men tyvärr vill den inte starta...
Jag fick hjälp av Edvin igen och vi lyckades koppla i allting som man ska. Men ändå startar den inte. Det kommer bensin ner till förgasaren som det ska och det sitter ett 92 munstycke på, det kan vara för lite men den ska kunna starta ändå. Vi har testat skruva på luftskruven och tomgångsskruven men till ingen nytta. Vi har inte i vajerchoken men den ska väl starta ändå eftersom den får bensin, eller? Det låter lite tomt typ när man kickar också som om cylindern inte får någon bensin... Gasen fungerar som det ska och allt annat också men ändå startar den inte efter typ 200 kickar! Svara gärna om ni har en aning om vad det kan vara.
OBS! Kör utan luftfilter för tillfället men tror inte det är därför då den fungerade med original förgasaren.
Här kommer en bild på hur det ser ut också:
8/5/2011
och en extra bild på den gamla 12mm förgasaren och original insuget^^
8/5/2011
All hjälp är välkommen, så skriv gärna om ni vet något om vad felet kan vara med att den inte startar!
Vill så gärna få igång den för att se hur den går och lägga upp en testrun video också
UPDATE! 10-05-2011!!
Nu har jag lyckat få igång moppen! Felet var att gasvajern hade fastnat längre upp på ramen under bensintanken så att den var lite spänd, och då fick den lite gas hela tiden. Den gick inte att starta för att den blev dränkt med bensin och den blev då sur. Men jag fixade vajern och lät den stå en stund och sen startade den på första kicken. Satte även på Doppler sportluftfiltrer och ställde in den lite, men munstycket är för litet så den får lite för mycket luft hela tiden så att den varvar upp själv ibland och blöddrar på ganska låga och höga varv. Har beställt ett 100 munstycke som jag förhoppningsvis får på torsdag och då ska jag ställa in den bättre och göra en testrun video
Här är en bild på hur det ser ut med den nya förgasaren, insuget och luftfiltret:
10/5/2011
Och här är två bilder på hur den ser ut i nuläget. Dock måste den tvättas och fälgarna måste poleras:
10/5/2011
10/5/2011
Ska lacka om kåporna för att jag tog för lite klarlack när jag lackade de så lacken har börjat mattas lite och lite av lacken har skavts bort på framstänkan på grund av olyckan för ett par månader sedan... Sedan så råkade jag spilla bromsolja på vänstra kylarvingen när jag bytte bromsbelägg och luftade frambromsen, och det kommer aldrig gå bort utan att jag råkar slipa upp lacken.
Har även bestämt mig för att köpa ett nytt underliggande racing rör. Antingen ett Metrakit SP eller Yasuni R2 eller om jag kommer ha tillräckligt med pengar så blir det ett VOCA Racing. Tills dess kommer jag slipa och glanspolera TK röret, för just nu ser det fördjävligt ut med fastbränd lera och blekt färg på kröken... Update med bl.a. testrun video kommer så fort den är inställd
UPDATE! 13-05-2011!!
Nu har jag satt i ett 100 munstycke och ställt in förgasaren och den går verkligen bättre nu! Men jag kommer dock behöva ett ännu större munstycke, men den går rätt bra ändå och jag är 100% säker på att den gör över 100 km/h i timmen nu. Att få den att gå över 100km/h var även mitt mål och nu är det avklarat! Det kan ni se längst upp i tråden.
Igår köpte jag en kromeffekts lackburk som jag experimenterade lite med. Jävlar vad mycket snyggare delarna blir med den lacken!! Lackade sidostödet, fotpinnarna, tanklocket, oljelocket, kylarlocket och även framstänkskärmen eftersom den ändå hade förstörd lack. Jag slipade inte ens eller använde någon grund eller klarlack och ändå blev det riktigt bra. Nu funderar jag faktiskt på att lacka om alla kåporna i den färgen, fast då mer noggrant med slipning och klarlack. Färgen är typ väldigt intensiv silver med krom nyans som gör att den blänker riktigt fint. Köpte den på Mekonomen.
Här kommer lite bilder på hur det ser ut, även om det bara är snabbt lackat med ett lager och utan klarlack:
13/5/2011
13/5/2011
13/5/2011
13/5/2011
Kan avslöja att sommaren innan jag säljer den så kommer jag göra om den till en High End tävlingsmoppe och bara använda den till tävlingar den sommaren, kommer jobba för att få ihop tillräckligt med pengar. Kommer extrem styla den och bygga den antingen till 70cc eller FFA klassen
Tills dess kommer jag fortsätta modifiera den enligt listan längst upp i projektet. Men den fixnings listan kommer uppdateras hela tiden, nu är det styling med nytt färgtema som är på gång och massa annat!!!!
I helgen ska jag nog börja slipa röret och kromlackera fler smådelar!
UPDATE! 21-05-2011! - Nytt färgtema och Avancerad Styling!!
Jag har nu beslutat mig för att göra ett riktigt fint verk av min Rieju Spike som verkligen ska förtjäna att ligga i Avancerad Styling tråden. Den vita färgen har jag börjat tröttna på lite och lacken har börjat bli smutsig och ful som jag nämnde i en tidigare update. Så jag har bestämt mig för att får bort de röda detaljerna och börja med ett nytt färgtema. Svart-grönt eller Scarabee-grönt tema, Scarabee är en Grön-grå skiftande effektlack. Har också tänk modda kåporna lite och förlänga svingen och flera extremare modifieringar. Setupen kommer också uppgraderas en hel del!
Här nedanför kommer några av de viktigare grejerna som jag kommer göra:
- Kommer ändra färgtema till Svart-Grönt eller Effektlacks-Grönt. Kåporna ska vara blanksvarta eller Scarabee effektlackade (Skiftande grön-grå färg).
Motorn och motorkåporna ska vara blanksvarta med värmefärg och detaljerna som slangar och sådant ska var gröna.
Ramen ska vara grön, svingen svart, fälgarna gröna, bromsoken kromfärgade, gröna motor- och kåpskruvar, grönt styre, kromfärgade fotpinnar, stöd och andra smågrejer. Den gröna lacken kommer vara en ljusgrön, på gränsen till Lime-grön. Det ska inte vara något Monster-tema, det ska vara helt cleant och rent.
- Setupen kommer också uppgraderas med bl.a. ett underliggande racing avgassystem, Metrakit PR 2/PR 3, Metrakit SP, Yasuni R2/R3, Voca Racing eller liknande system. Kommer förhoppningsvis även fixa ett fett Double Layer S6 sportluftfilter och vassare cylinder.
-Ny bättre moddad undertail, moddad bakskärm, moddade RRX/MRX bakkåpor och kanske moddade vingkåpor, äkta KTM crossplatta, förlängd sving med ca 10 cm, egen höjningssats, neon och mer ljusstyling, m.m...
Detta är inte allt, mer kommer med tiden. Detta kommer ta sin tid men jag är helt orubbligt bestämd på att göra det. Kommer jobba en del för att få fram pengarna till allting. Videos kommer jag lägga regelbundet och större uppdateringar kommer jag försöka göra minst en av varje vecka.
Det ska bli en av TSR's fetaste Riejus och jag kommer komma på så många meets som möjligt med den
Annars så har jag moddat sportluftfiltret lite för att få det att fungera bättre med setupen då den bara blödrar med det på just nu. Har gjort ett till hål och klippt bort en del av skumgummit men det fungerade ändå inte riktigt. Har bytt till ett 110 munstycke också, dock är det lite för stort, men jag ska testa om luftfiltret funkar bättre med det munstycket också. Annars kommer jag garanterat köpa ett fett Stage 6 Double Layer sportluftfilter
Här kommer lite bilder:
21/5/2011
21/5/2011
Här har jag kromlackerat lite originaldelar. Originalkicken sitter på nu igen då den gamla kicken inte satt fast längre och transmissionskåpan och skjutspinnarna ska också på då den ena av mina röda skjutspinnar vibrerade loss och den andra gav jag bort då jag inte ville ha en.
21/5/2011
21/5/2011
Och ett par äldre bonusbilder på när jag bytte till 70cc :
21/5/2011
21/5/2011
Ska nog ta och beställa den gröna färgen i helgen så att jag kan börja lacka fälgarna och lite andra gröna delar. Update kommer snart igen
//SickRazer
UPDATE! 22-05-2011!
Greeeeeen Masterpieeeeece!....... Har skissat lite med färgerna på moppen nu. Suger ganska hårt på fotoredigering, är bara pro på videoredigering... På andra sidan av moppen ska transmissionsskåpan vara grön och tändningskåpan svart precis kopplingskåpan. Fjädern på bakddämparen ska också vara grön. Fotpinnarna ska vara gröna och kicken svart, bromspedalen och broms- och kopplingshandtagen ska vara glanspolerade och större muttrar och skruvar ska vara gröna eller kromlackerade. Grönt styling galler ska det även finnas lufthålen på vingkåporna. Men det är ungefär såhär jag har tänkt mig:
22/5/2011
Vad tycker ni?
Förresten så har jag beställt lacken nu. Blev 4 Högblanks-svarta burkar (WHT-9000 Black), 4 Caipirinha-gröna burkar (WHT-6020 Caipirinha), 3 klarlacks burkar och 2 plastprimers = 13 sprayburkar totalt
kommer nog lacka kåporna i veckan och i helgen ska jag plocka ner hjulen, svingen och bakdämparen för lackering
Stay Tuned!
UPDATE! 28-05-2011!
Nu är alla delar som ska lackas nerplockade. Hjul, sving, kåpor, dämpare, smådelar osv... Men det blev något fel med ordern på lacken så paketet kommer inte fram förrän efter helgen, på tisdag förhoppningsvis. Men Riejun kommer i alla fall vara klar till Kungsbacka meetet.
Just nu sitter jag och lider över blåsorna på fingrarna efter det här arbetet idag^^:
28/5/2011
28/5/2011
UPDATE! 31-05-2011!
Nu är lacken här! Jag har även tvättat och slipat nästan alla delarna och imorgon ska jag börja lacka! Resultat om det kommer. Funderar på att göra en liten videoguide på hur man "Can-Sprayar" Alltså hur man lackar med sprayburkar helt enkelt.
31/5/2011
Här kommer också en gammal bonusbild på Riejun i originalskick. Bara för skojs skull
31/5/2011
STOR UPDATE! 03-06-2011!
Nu är kåporna, svingen, fälgarna och andra detaljer lackade! Fälgarna och svingen blev riktigt bra. Kåporna blev helt ok, fick till en riktigt fin glans men lacken blev liksom lite sträv... skulle nog ha slipat lite nogrannare, men sen så var det jätte lågt tryck i de där Montana sprayburkarna så det blev lite jobbigt, men det får duga. Har även lackat bromsskivorna lite och fick även en annan bakdämpare hem eftersom min original började läcka olja och jag ville höja moppen lite. Bytte mitt original rör mot en nästan ny gul bakdämpare som är ganska mycket större och och att ställa in höjningen med upp till 4cm, tror jag har den inställd på 3 cm just nu... Men jag låter bilderna säga resten för sig själva:
02/6/2011
02/6/2011
02/6/2011
02/6/2011
02/6/2011
Fälgarna, bromsskivorna och delarna när de var färdiga. Fyllde även i frabikatnamnen på däcken igen med vit däckpenna så att de såg fräschare ut.
03/6/2011
Kåporna efter sista lagret klarlack. Blev som sagt helt ok, inte riktigt som första gången jag lackade dem vita men ändå najs med riktigt fin glans.
03/6/2011
Den nya bakdämparen (till höger) jämfört med originalet (till vänster) som jag hade lackat grön för skojs skull^^
03/6/2011
Och sist men inte minst. Hur fetingen ser ut med hjulen, den svarta, nya dämparen och några fina detaljer. Kåporna höll fortfarande på att torka och dessutom ska jag tvätta hela ramen och några delar grundligt först och ta bort den skitiga undertailen. Röret förstör en del men som sagt kommer ett underliggande racingsystem snart så oroa er inte. Den ser så sjukt mycket fetare ut nu med det svarta och höjningen. Blev faktiskt större skillnad än jag trodde
03/6/2011
03/6/2011
03/6/2011
03/6/2011
03/6/2011
Nu är det tyvärr så att min bakhjulsaxel har en lite söndrig gänga igen så jag vet inte om jag kommer kunna köra på KBA meetet. Jag och farsan ska försöka fixa det på morgonen, han har en idé. Men om det inte fungerar så kommer förhoppningsvis Jesper178 skjutsa mig istället så jag kommer vara där och filma i alla fall. Update med kåporna på och annat kommer komma nu i helgen så Stay Tuned!
UPDATE!::Kungsbacka Meet 2k11::04-06-2011!
Meetet blev verkligen mycket bättre än jag trodde, det blev inte så mycket race men vi hade riktigt kul i alla fall!
I den här updaten kommer bilder från meetet och några på min söta Rieju med kåporna på
Söööööööööööt <3
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
Kungsbacka Moppeträff 2011, del 1:
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
04/6/2011
Snuten och Redbull bilen kom också! Här finns några bilder med det från Mxabbe:
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 1001981934
Videos på bl.a. cruisningen kommer imorgon
Många vill ha ett till meet i KBA i sommar så vi kommer nog fixa ett ännu bättre senare i sommar. Augusti hade vi tänkt men inget datum är bestämt ännu.
Kommentera duktigt nu!!
UPDATE!::SCR Corse Chrome 15-06-2011!
Nu är beasten äntligen här! Köpte ett SCR Corse Chrome Midrace underliggande avgassystem för 900:- av en på blocket! Skjukt bra pris och det var nästan nytt, måste dock fixa en större adapter till cylindermynningen då Turbokit adaptern är lite för liten......... Enjoy!
15/6/2011
15/6/2011
15/6/2011
15/6/2011
BTW, mitt Turbokit HLG är till salu för 800kr! 900kr om ni vill ha det slipat och svartlackat.
Soundcheck kommer i nästa update
UPDATE!::Soundcheck::20-06-2011!
Idag fick jag mitt paket som innehöll Malossi Racing kopplingsfjädrar, 15 framdrev, nya handtag och en avgastätning. Köpte även ett helt nytt Hebo Frogshape membran av en kompis för 150kr (480kr nytt) och satte på det idag, eftersom det inte passade till hans insug. Köpte också ett svart Stage 6 BIG Racing av en annan kompis, måste bara skaffa en passande adapter till förgasaren så att jag kan sätta på det. Kopplingsfjädrarna ska jag nog byta imorgon eller på onsdag. Har även gjort en soundcheck video med det nya röret, både med och utan avgastätning. Men här kommer hur som helst bilderna:
Stage 6 sportluftfiltret
20/6/2011
De nya handtagen. Likadan som de förra fast svarta och med aluminium CNC ringar. Bara för att de är så snygga och sköna
20/6/2011
20/6/2011
Och såhär står moppen i nuläget med nya handtag, nytt membran, ännu större framdrev, avgastätning och snart hårdare kopplingsfjädrar
20/6/2011
20/6/2011
Här kommer också soundcheck videon med SCR Corse röret. Den lät mycket mer utan avgastätningen för då fanns det ett litet mellanrum mellan adaptern och röret vid cylindermynningen, det lät typ bara därifrån och inget från ljuddämparen och det läckte massa olja därifrån så det skvätte upp på motorn och ramen^^ Men med avgastätningen som jag satte på idag lät den som en trimmad moppe ska låta och det sprutade inte upp någon olja!:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=j-PwXPxx9iA[/youtube]
Den fick lite snabbare gasrespons och lite bättre drag i början när jag bytte membranet, och nu har den också lite högre toppfart med större framdrev och axxet försämrades ingenting faktiskt så nu har setupen blivit lite mer positivt uppdaterad^^ Spände också kedjan så att det går dra på som vanligt nu, men den slirar fortfarande mycket... Fast när jag byter kopplingsfjädrarna så kommer slirandet upphöra och då ska jag göra en fin liten moppevideo. Hade g så länge!
UPDATE!::Slut på tredje säsongen::23-06-2011!
Ja... Nu är det så att jag ska på semester i ungefär tre veckor, så jag tänkte att det blir ett perfekt slut på säsong 3 av mitt projekt. Jag började med Riejun förra året i början av sommaren, alltså första säsongen, (sommar och höst räknar jag som en säsong). Sedan fortsatte jag med den över vintern som är andra säsongen och nu slutade våren för ett tag sedan som tredje säsongen. När jag kommer tillbaka så börjar fjärde säsongen med ny setup och ännu extremare styling, bl.a. lite kåp-modd och annat godis Så detta blir sista uppdateringen för denna säsongen.
Idag har har jag provisoriskt satt på KTM crossplattan som jag beställde från Lelles MC, tejpade bara snabbt så den sitter inte riktigt som den ska men var tvungen att se hur sötisen ser ut med den på. Har även tagit lite bonusbilder och lite "Pro bilder" som avslutning. Och sist men inte minst har jag filmat en liten testrun video nu när den går som den ska med de nya Malossi kopplingsfjädrarna, dock hann jag inte maxa den och det var rätt mycket motvind men aja... Enjoy!
Byte av kopplingsfjädrar^^
22/6/2011
O so lote pro bolder mod KTM crossplottan
22/6/2011
22/6/2011
22/6/2011
22/6/2011
22/6/2011
Och så lite bonus bilder på min kompis fina Speedfighter 2 med högtalare:
22/6/2011
22/6/2011
Och här kommer tre fina bilder på mig och min söta Rieju Spike!
22/6/2011
22/6/2011
22/6/2011
Och sist men inte minst, testrun videon!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AN8drKol ... ideo_title[/youtube]
ja, ja, vet att jag och mina kompisar är sjuka i huvudet ibland... Men det är sommar för helv*te!!!!!!!!!!!!!
Är tillbaka om 3 veckor (13 Juli) så STAY TUNED!
UPDATE!::Början på säsong 4::21-07-2011!
Nästan en månad sedan jag uppdaterade projektet senast... Men nu är jag tillbaka från semestern och då börjar också Riejuns fjärde säsong!
Det jag har tänkt fixa utseendemässigt den här säsongen är: Kapa bakdelen av ramen, spetsskära bakskärmen och fixa nya fästen för den till den kapade ramen, spackla ihop bakskärmen med baksidokåporna till en och samma kåpa, fixa en förlängd sving, lämna in kåporna för lackering, lacka ramen svart, fixa crossplattan ordentligt, fler gröna, svarta och polerade detaljer. Och massa annat som jag inte kommer på just nu^^
Och den nya setupen kommer vara; ( = Säkert, = Kanske):
- Metrakit Prorace 3 70cc / Hebo Manston Patanegra 70cc / Hebo Manston Racing Revolution 70cc...
- Metrakit Prorace vev eller Hebo Racing vev
- Metrakit Prorace 3 avgassystem (Just nu duger SCR röret gott och väl)
- Koso 32mm PWK eller Stage 6 R/T 28mm PWK Racingförgasare
- MVT Premium eller MVT Digital Direct tändning
- Portat motorblock.
- Malossi Shortneck insug
- Mallossi förstärkta lameller
- Malossi eller NGK Iridium Racingtändstift
- 115+ huvudmunstycke
- 12-52 drevning när det ska tävlas!
Nu har jag sagt att jag ska göra det här och som ni vet gör jag alltid allt för att hålla mitt ord! Ska fan bli Hyper av maskinen! Kommer nog flytta projektet till Racing tråden när setupen börjar uppgraderas.
Annars så har jag lackat lite smådelar idag som tidsfördriv och varit ute och kört med polarna i Onsala:
20/7/2011
Minimeet i Onsala!
20/7/2011
20/7/2011
Min kompis Blaster1995@tsr, fina Blaster som jag tog en pro-bild på
20/7/2011
Förresten så är Kungsbacka del 2 meetet uppflyttat till 13 augusti för de som inte vet! Jag kommer komma till Brodalen den 30e juli och förmodligen också till Vårgårda Dragrace om jag får med någon kompis.
Ska börja skissa på kåpmoddningen och kolla hur jag ska kapa ramen och försöka skaffa fram pengar till ny vev och cylinder nu. Vet inte hur mycket jag kommer hinna göra imorgon då min farsa fyller år... Men Stay Tuned till nästa update i alla fall!
UPDATE!::102 km/h::27-07-2011!
Tjoho! Idag tog jag fram GPS'n igen och åkte till en sträcka där jag kunde maxa moppen. Riktigt nöjd med resultatet med tanke på att det är en sport 70cc som sitter på, det är nämligen inte så lätt att få en sådan cylinder över 100 km/h utan portning med jag lyckades i alla fall
Annars så har det inte hänt så mycket förutom att jag har tagit bort hastighetsmätaren för att kunna fästa crossplattan ordentligt, dock så sticker det ut en metallplatta som tändningslåset sitter i, den sitter fast med en säkerhetsskruv som jag måste fila eller skarva i för att kunna skruva loss, ska låna farsan skarv och fixa det snart i alla fall.
Sen så har jag gjort en annons där jag säljer lite reservdelar och Turbokit röret, behöver pengar till hyper setupen och dessutom kommer jag inte behöva original delarna när jag säljer moppen senare då man ändå inte direkt köper en hyper moppe för att sedan sätta på originaldelar, haha!
Länk till annonsen:
http://www.blocket.se/halland/Reservdel ... ?ca=20&w=1
Dock är det bra att veta att original cylindern, förgasaren, insuget och blinkersen redan är sålda. Ska skicka paketet till köparen senare idag.
Endast det som står skrivit i annonsen är till salu. Har redan blivit kontaktad 6 gånger av personer som ville köpa hjulen och en gång av en person som ville köpa motorn
Här kommer som avslutning på denna uppdatering en fin bild som jag tog för några dagar sedan:
24/7/2011
UPDATE!::Nytt färgtema igen::09-08-2011!
Sorry för att jag inte har uppdaterat projektet den senaste veckan. Orsaken är att jag har haft annat att göra, tog helt enkelt en liten paus medan jag väntade på en liten beställning... Nämligen en ny kedja då min gamla gick av på väg till Brodalen meetet så vi bytte till en kortare kedja som min kompis hade med sig som tur var, dock fick vi banka in hjulet hela vägen och byta till ett 11 framdrev för att kedjan skulle gå att få på, och ändå fick vi tvinga på den^^ Så nu har jag kört med stunt-drevning i över en vecka, toppade typ 75 km/h och hade gasres på 1an, 2an och 3an! Men jobbigt att köra så segt och jag var tvungen att ligga på höga varv hela tiden så idag bytte jag till en ny IGM kedja och satte på ett 13 framdrev då både mitt 14 och 15 framdrev är hos kompisarna. Jag fick såklart kapa av en del av kedjan men den blev ändå lite för lång så det hackar som fan när jag ska köra iväg. Ska hämta mitt 15 framdrev snart och sätta på det i alla fall. En till grej som låg i paketet från Twostroke var en Tomaselli 80 graders aluminium snabbgas då båda mina gängor i original gashandtaget var sönder och jag ville ha lite bättre gasrespons, och det fick jag verkligen Dock orkade jag inte ta av mina Str8 handtag så jag kör med Tomaselli gummit som man fick med på gashandtaget och Str8 gummit på vänstra sidan av styret.
9/8/2011
Fler saker som kommer hända denna och nästa vecka:
- Kapa bakdelen av ramen
- Spetsskära bakskärmen
- Lacka alla gröna delar vita
- Fästa crossplattan ordentligt
- Beställa Hebo Racing vev om jag lyckas sälja en av mina datorer.
Japp, ni läste rätt. Den görna färgen jag använde sög och jag tror det kommer bli cleanare med vita detaljer istället. Tänk er Ghostrider med vita detaljer
Igår var jag jävligt nära på att köpa en Top Performance 86cc hyper AM6 motor för 3k... Men som den j*vla otur jag brukar ha så tog killen bort annonsen från blocket 2 timmar efter att jag smsade han. Försökte ringa han flera gånger efteråt för jag kunde ha fått låna pengarna av farsan och köpa den direkt men han svarade aldrig :/ Så nu ska jag försöka hitta en annan hyper motor eller beställa Hebo Racing veven för pengarna från datorn. Men hade jag köpte TP motorn så skulle jag vara tvungen att köra med 86ccn då veven är en 44mm anpassad för just den cylindern och går inte att använda tillsammans med 70cc... Fast jag skulle nog ha tillverkat en spacer till den ändå men sånt är livet.
Här är lite fina bilder jag tog på moppen förra veckan:
9/8/2011
9/8/2011
TAGGA KUNGSBACKA MEETET PÅ LÖRDAG 13 AUGUSTI!!
UPDATE!::KBA meet 2k11 del 2::13-08-2011!
Idag arrangerade jag och viiktor15@tsr andra Kungsbacka meetet för i år. Det blev inte riktigt som vi hade planerat men de flesta blev nöjda ändå, var säkert över 100 pers där, jävligt många var det i alla fall med moppar, epor, bilar, crossar o allt.
Det var inte många som anmälde sig till rejsen och så gick såklart min nya kedja av precis innan meetet men jag fixade den senare efter att vi satt igång allt. Men en kvart efter att jag kom tillbaka med moppen och hann rejsa lite så kom ju såklart polisen upp bakom mig och lillmadus när vi var på väg tillbaka uppför strippen och förstörde allt, vi fick tydligen inte vara där utan tillstånd så vi fick köra igång cruisningen tidigare än tänkt. Cruisningen var rolig förutom att vissa körde som idioter (börnade bl.a. på gräsmattan framför polishuset). Sen så stannade vi vid det gamla träffstället och tog farväl. Men nästa år kommer bli ännu seriösare, fast på något annat ställe en Kungsbacka då det inte finns så något lagligt ställe där. Då kommer vi köra lite Vårgårda Dragrace style, med en grym bana, sponsorer, tillstånd osv, men då kommer vi även behöva ta inträdesavgift och race-avgift för att att ha råd med allt.
Snutarna var i alla fall ganska schyssta och gav mig och Viktor ett par nummer som vi kunde ringa till för tillstånd och plats.
Fler bilder och mer filmer kommer snart men här är i alla fall en video på mig och lillmadus@tsr som rejsar:
http://www.facebook.com/video/video.php ... 7&comments
och en film när lillmadus kör mot en ospärrad A-traktor, (han drog bilen faktiskt, dock var jag vid Freeport o fixade moppen när de körde så jag var inte där men, men... Hade jag kört dt'n så hade jag dragit den ännu mer då lillmadus väger rätt mycket mer än jag^^):
http://www.facebook.com/video/video.php ... 7&comments
Om videon laggar så kan ni gå till profilen som videon kommer ifrån för att se den med mindre lagg.
Det var updaten för idag, tack alla som var där!
UPDATE!::KBA meet film::15-08-2011!
Nu har jag slängt ihop en liten video av olika klipp och bilder från KBA meetet, bl.a lite rejs, bilder från Vivaadam@tsr och lite cruisning. Plus en bonus film när polisen kom
Kungsbacka Summer Meet 2k11, Movie:
15/8/2011
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KVPJULkoYTs[/youtube]
Kungsbacka Summer Meet 2k11, POLISEN ÄR HÄR!
15/8/2011
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YlbXI6u0y8E[/youtube]
De kom upp bakom mig och lillmadus när vi var på väg tillbaka uppför strippen efter att ha rejsat [/spoiler]