MartenRRX´s Nissan S13 200sx UPPDATE!

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

MartenRRX´s Nissan S13 200sx UPPDATE!

Inlägg av MartenRRX »

MartenRRX´s Nissan S13 200sx

Historia

Ända sen dagen då jag började i gymnasiet så har mitt intresse för bilar utvecklats och för några månader sedan så öppnades mina ögon inför drifting och japs bilar, BLAM!
Jag var fast...
Så jag började leta efter någon bakhjuls driven bil som jag kunde styla och förhoppningsvis kunna köra lite bana med ( Brydde mig inte ens att kolla efter någon volvo då dom e så satans fula).
Efter några veckors sökande så hittade jag ett renoveringsprojekt nära mig, 2 nissan s13 karosser och 1 motor samt växel låda som en kille hadde plockat ur då han skulle bygga ban bil men han hadde en sådan otur att hans hus brann ned så att han inte kunde fortsätta med sitt projekt...
Tur för mig ;)

Några veckor senare och 24 000kr fattigare så stod allt i mitt garage!

Setup
Planad samt Portad top
Mirafrästa ventilsäten
3 tums rör hela vägen från Turbon till slutröret
Race catalysator
Fet Intercooler
RTR Dumpentil
Walbro 255l bränslepump

Kommer mer med tiden då jag sätter igång med motorarbetet

MåL
Bygga en riktigt snygg bil med utseénde bra nog för att blända alla tattare och tillräckligt med styrka för lite bankörning ;)
Även att ha kul och lära mig en massa!



Här kommer de första bilderna!
Så här såg dem ut när jag hämtade dem!
Bild

Vingen :D
Bild

Så att alla hör mig ;)
5" Utblås,3" rör hela vägen! (ursökta bildkvalitén
Bild




UPPDATE! 4/02

Idag när jag kom hem så hade ett trevligt paket kommit hem, YES!

Bild


23 radig RTR Oljekylarem en fet Intercooler samt några glansiga rör ;) :D

Om några dagar så hoppas jag på att få ytterligare ett STORT paket med mina "drifting" stolar samt ett 5 punkts bälte för säkerhetens skull ;)

Än så länge så kan jag inte börja sätta ihopp allting då garaget inte riktigt är färdigt men så fort det börjar bli lite varmare så sätter jag igång!
Då ska det slipas och slitas som ett djur!



UPPDATE 7/02

Nu har mitt andra paket kommit :lol: 8) :lol:
När jag klev in på farsans garage så stod det ett stort paket med mitt namn på, vad kan det vara? ;D

jo, 2 st av denna skönhet!

Bild

och även detta :D

Bild



Nu dröjer det inte länge för än det är dags för mig att gå ut och börja slipa på bilen, ska försöka få klar den under sommarlovet så jag får nog skynda mig ;)


UPPDATE!:D (9/02)

Idag så åkte jag och farsan direkt iväg till en kille som hade en lite sak till salu och sedan när vi kom hem så hade just den delen följt med oss hem ;)
Fint litet grenrör detta, ska bara ta bort det skitfult lindade bandaget, putsa lite och sen är det redo :D:D:D

Bild


UPPDATE!

Tjena, igår så sålde jag min älskade pärla... :cry: *snyft*
Men det resulterade i att jag äntligen kunde skicka iväg ännu en bestälning till bilen! :x

Här är länkarna till vad jag köpte, IRL bilder så fort jag får hem dem^^

http://www.stylingbutiken.se/vattenkyla ... det/2886-0

http://www.stylingbutiken.se/tuning-gx5 ... ck-/2113-0

http://www.stylingbutiken.se/mph-drifting-mocca/1367-0

Det var allt för idag!
Jag hör som sagt av mig när jag får in sakerna ;)


UPPDATE

Tjena, som ni alla vet så har projetet varit lite på den lugna sidan pga en smärre pengabrist och jag tvingades disvärre sälja min älskade RRX för att kunna hålla mitt nya projekt så jag tycker att vi alla tar en tyst minut för sörjande och hoppas att den kommer till en väl omhändertagande ägare....

Men efter att den blivit såld så hade jag denna lilla hög att leka med,

Bild

så jag åkte hem och drog iväg en trevlig liten beställning ;)

Och det tog bara 3 dagar och idag åkte jag och hämtade 2 stycken stora trevliga paket som innehöll dessa godsaker:

Aluminium Racing vattenkylare
Bild

Ghost [Torque] MOCCA ratt
Bild

Tuning GX5 Solid-black spoiler
Bild

http://www.stylingbutiken.se/tuning-gx5 ... ck-/2113-0


Mini-Uppdate 26/03
Tjena alla, projektet har stått stilla ett tag nu då jag väntar på att kunna ta hem kaross nr2 så att jag kan börja riva ur all innredning och sätta igång på alvar med att lägga ny matta i bilen, skaffa bur, göra iordning panelen med mätare och så och även få dit de nya stolarna.

Kommer med en ny uppdate när karossen är hemma och arbetet ska sättas igång!

UPPDATE :D

Äntligen uppdate!
Det har deprimerande nog stått still ett tag nu då jag inte riktigt har haft tid till att hämta den andra karossen pga en massa skolarbete och garage bygge men i måndags så vände det och jag å farsan kom äntligen iväg och kunde hämta den!

Det krångliga med hämtningen var att det inte finns några nycklar till den här karossen så först så var vi tvugna att koppla loss rattlåset och sedan även skruva dit "styr spakarna" för att ens kunna få upp burken på släpet utan att behöva slita ihjäl oss på den lilla trånga grusvägen som vi stod på.
Men efter bara en halvtimme så var vi äntligen klara med att last och vi kunde dra iväg!
Fast det tog inte mer än några minuters körning på den lilla grusvägen för än någonting förskräckligt hände...

Vi blem attackerade av ett satans monster!
Bild
En stor satans fågel som sprang fram mitt ivägen för bilen så att vi var tvugna att tvärnita, efter det så sprang den runt och stälde sig imellan släpet och bilen för att förhindra oss från att fly och sedan så började den helt maniskt att slå på våra baklysen!
Efter ungefär 1 minuts brutalt gapskratt åt den galna fågeln som försökte slå sönder våran bil så gick jag ut och jagade iväg besten så att vi kunde komma hem:p

Bild

Dagen efter att vi hämtat hem bilen så började jag med att dammsuga och torka rent innuti bilen då den var bra skitig då farsan är ute på presskörningar för scania och jag måste hålla mig till saker jag kan någorlunda tills han kommer hem och kan hjälpa mig med att satta in motorn och så.

Här är några bilder hur det ser ut inuti för tillfället(ursäktar bild kvalitén), det jag har tänkt mig hur det ska se ut inne är att jag ska dra ut de gamla golv mattorna och så har jag bestält svart "matt material" som jag hade tänkt att lägga runt om i hela bilen för en lite mer "clean" look.
Hade även tänkt att skära 3 små hål i panelen så att jag kan på platts med temp mätare få olja, vaten osv.
Sedan så blir det ju också strömbrytare och en "engine start" knapp så att man får lite mer race stuck på det hela.
Allt det ska in och så klart mina stolarm sportratten m.m.

Bild

Bild

Såg även till stor förvåning att det inte satt någon tank på bilen så det blir väll att man får beställa en separat tank att ha i bagage utrymmet senare när allt börjar närma sig.

Har nu också bestämt att bilen ska bli baby blå samt dekaltrimmas med hjälp av Dekal & Dekor i södetälje (motiven är hemliga tills vidare).


UPPDATE: 19/05/2011

har inte hänt så mycket kul på senaste tiden, håller på att slipa och måla på rost skyddande på fram och bak axlarna och det har tagit sin tid samt så har jag väldigt mycket skola just nu som gör att jag inte hinner jobba så mycket...
En rolig sak jag har att berätta är att jag idag fick någon liten "slösar" kick som gjorde att jag slängde mig över dator för att beställa dessa bad boys:

Bild

D2 Sport Modified Coilovers, tror jag kommer duga rätt bra^^


Vill även medela att jag säljer min front kjol och lita andra saker om ni är intresserade:http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ ... ?ca=11&w=1

Framkjolen säljs då jag vill ha mera "drift" look på bilen och shogun duger inte riktigt för det enligt mig ;)

Hör av mig så fort det händer någonting nytt, ha det bra sålänge!
Senast redigerad av MartenRRX den 19 maj 2011, 17:09, redigerad totalt 15 gång.
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Fan va fint!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

yeeah nu snackar vi 8) Lycka till, ska följas :D
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

Born2Ride skrev:Fan va fint!
:D
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

CaToXXo skrev:yeeah nu snackar vi 8) Lycka till, ska följas :D
Gör det!:D ;)
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

kommer bli sjukt nice hoppas jag då den dära bilden är så snygg! :D
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

aerox-sami skrev:kommer bli sjukt nice hoppas jag då den dära bilden är så snygg! :D
Tack så mycket:D
Användarens profilbild
Kindvall
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 383
Blev medlem: 2 juli 2009, 20:13
Ort: Ronneby,Blekinge

Inlägg av Kindvall »

24k :o de va la inte möe :oops: lycka till kan li riktigt feta dessa bilar 8)
Smooth as a butterfly, sting like a bee
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

Kindvall skrev:24k :o de va la inte möe :oops: lycka till kan li riktigt feta dessa bilar 8)
Vet, det var ett riktigt bra pris!(dock pga pengabrist för hans nedbrunna hus:P )
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

nice :) men skippa den fula vingen :D
-Johan-
Elmoped
Inlägg: 125
Blev medlem: 25 oktober 2009, 23:50
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av -Johan- »

spoilern ser för jävlig ut, åt skogs med den, och 3" rör? lite väl grovt möjligen? Annars riktigt nice bilar de där
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

Mura skrev:nice :) men skippa den fula vingen :D
Tyckte den va fin X9 ( har dock funderat på att köpa någon annan med mer racing look så jag e tacksam för förslag:D )
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

-Johan- skrev:spoilern ser för jävlig ut, åt skogs med den, och 3" rör? lite väl grovt möjligen? Annars riktigt nice bilar de där
Haha:P

Njaa, det vet jag inte riktigt:P
I motorn vilar runt 300hk så jag tror nog det blir bra:D
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Dom pengarna får man inte mycket s13 för tyvärr. Hur är skicket på motor & drivlina etc? :) Hoppas du har haft tur och gjort ett kap!
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

chifen skrev:Dom pengarna får man inte mycket s13 för tyvärr. Hur är skicket på motor & drivlina etc? :) Hoppas du har haft tur och gjort ett kap!
Priset var ju lågt pga att han behövde pengar till huset ;)

Ena karossen är 100 procent rost fri( vi gjorde en ordentlig genomsökning i hjulhus, under bilen och alla andra möjliga ställen) villket är extremt ovanligt på dessa bilar och Motorn är nyrenoverad och ser hur bra ut som helst ( Plockade isär den och kollade så att det inte bara var bluff)^^

Allt som allt så tror jag nog att jag hade mycket tur och att det var ett bra köp!:D
Användarens profilbild
Stollrich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 155
Blev medlem: 5 juli 2009, 11:18
Ort: Tyringe

Inlägg av Stollrich »

Härligt, hoppas det går bra för dig! Ska lätt följas :)
"Live Hard, Die Young And Leave A Beautiful Corpse"
Användarens profilbild
METAL666
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 7 december 2008, 19:18
Kontakt:

Inlägg av METAL666 »

Kommer nog bli riktigt j^vla nice ;) 8)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

MartenRRX skrev:
Mura skrev:nice :) men skippa den fula vingen :D
Tyckte den va fin X9 ( har dock funderat på att köpa någon annan med mer racing look så jag e tacksam för förslag:D )
http://www.stylingbutiken.se/tuning-gx5 ... ck-/2101-0
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

grymt! :D
Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 353
Blev medlem: 31 maj 2009, 19:24
Ort: Rönnäng

Inlägg av FThunberg »

Lycka till! Riktigt fet ;D
-Johan-
Elmoped
Inlägg: 125
Blev medlem: 25 oktober 2009, 23:50
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av -Johan- »

3" blir nog väl grovt, man räknar ju med 1"/liter, så en 2 liters motor har ju bäst effekt med 2" rör, dock med turbo så kan man ju ha lite grövre, och eftersom du sa ca. 300 hp så antar jag sr20det? Så isåfall 2.5" rör. Klart att du har effekt ändå, men ultimata effekten skulle kräva ett lite smalare rör

edit: stavfel
Senast redigerad av -Johan- den 2 februari 2011, 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

-Johan- skrev:3" blir nog väl grovt, man räknar ju med 12/liter, så en 2 liters motor har ju bäst effekt med 2" rör, dock med turbo så kan man ju ha lite grövre, och eftersom du sa ca. 300 hp så antar jag sr20det? Så isåfall 2.5" rör. Klart att du har effekt ändå, men ultimata effekten skulle kräva ett lite smalare rör
eller bara steg2 trimmad :P
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

Stollrich skrev:Härligt, hoppas det går bra för dig! Ska lätt följas :)
Tackar, hoppas jag med! :)
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

METAL666 skrev:Kommer nog bli riktigt j^vla nice ;) 8)
:D
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

Mura skrev:
MartenRRX skrev:
Mura skrev:nice :) men skippa den fula vingen :D
Tyckte den va fin X9 ( har dock funderat på att köpa någon annan med mer racing look så jag e tacksam för förslag:D )
http://www.stylingbutiken.se/tuning-gx5 ... ck-/2101-0
Ser faktiskt riktigt bra ut :P :oops:

Ska ta en funderare ;)
-Johan-
Elmoped
Inlägg: 125
Blev medlem: 25 oktober 2009, 23:50
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av -Johan- »

Mura skrev:
-Johan- skrev:3" blir nog väl grovt, man räknar ju med 12/liter, så en 2 liters motor har ju bäst effekt med 2" rör, dock med turbo så kan man ju ha lite grövre, och eftersom du sa ca. 300 hp så antar jag sr20det? Så isåfall 2.5" rör. Klart att du har effekt ändå, men ultimata effekten skulle kräva ett lite smalare rör
eller bara steg2 trimmad :P
inte riktigt, eftersom du inte kan ta ut mera än ~260 hp ur en original sr20det, utan kolvbyte, behövs trimkolvar, även vevaxeln och stakarna kan vara ide att börja byta. vassare kam, portade ventiler, höjt laddtryck m.m. för att få en sån effekt, det ja mnade i förra posten var ju dessutom att han troligen har sr20detmed de hästarna, och inte sr20de eller ga18
Användarens profilbild
wannaberox
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 10 december 2010, 23:10
Ort: lidingö

Inlägg av wannaberox »

fan va king bil, kommer säkert bli awsome :)
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23794

köper: aerox ram, 17,5mm förgasare, ac cylinder liggande minarelli, tändsystem liggande minarelli
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

kul med bilprojekt (dessutom älskar jag nissan 200sx
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

Mura skrev:
-Johan- skrev:3" blir nog väl grovt, man räknar ju med 12/liter, så en 2 liters motor har ju bäst effekt med 2" rör, dock med turbo så kan man ju ha lite grövre, och eftersom du sa ca. 300 hp så antar jag sr20det? Så isåfall 2.5" rör. Klart att du har effekt ändå, men ultimata effekten skulle kräva ett lite smalare rör
eller bara steg2 trimmad :P
Eller kanske en påbörjad steg 3 trimmining? ;)
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

-Johan- skrev:
Mura skrev:
-Johan- skrev:3" blir nog väl grovt, man räknar ju med 12/liter, så en 2 liters motor har ju bäst effekt med 2" rör, dock med turbo så kan man ju ha lite grövre, och eftersom du sa ca. 300 hp så antar jag sr20det? Så isåfall 2.5" rör. Klart att du har effekt ändå, men ultimata effekten skulle kräva ett lite smalare rör
eller bara steg2 trimmad :P
inte riktigt, eftersom du inte kan ta ut mera än ~260 hp ur en original sr20det, utan kolvbyte, behövs trimkolvar, även vevaxeln och stakarna kan vara ide att börja byta. vassare kam, portade ventiler, höjt laddtryck m.m. för att få en sån effekt, det ja mnade i förra posten var ju dessutom att han troligen har sr20detmed de hästarna, och inte sr20de eller ga18
En större turbo ska beställas, trimkolvar samt en vassare vevaxel har jag redan ;)
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

wannaberox skrev:fan va king bil, kommer säkert bli awsome :)
hoppas jag med:D
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

Pontusandersson95 skrev:kul med bilprojekt (dessutom älskar jag nissan 200sx
Ja, tyckte att det behövdes ett här ;)

(same ;) :D )
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

najs najs ! :D Gillar också japs bilar enormt mycket ! (a)

Men du, vad är det för nåt du måste göra med den nu så att den blir körklar ? :)
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

RacingTobbe skrev:najs najs ! :D Gillar också japs bilar enormt mycket ! (a)

Men du, vad är det för nåt du måste göra med den nu så att den blir körklar ? :)
Få i motorn samt växel låda, Försöka få klar steg 3 timningen samt Bygga om inredningen och lacka ;9

Karosserna är ju tomma invändigt men jag har all inredning och så så det blir nog inga problem ;)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

ca18det heter motorn som sitter i s13. Vad det gäller grovleken på avgasröret så är det ju en turbomotor dvs ska det vara så lite mottryck som möjligt, alltså gör grövre avgassystem ingen skada. Däremot fram till turbon (grenrör) är rätt viktigt för snabb spoolup och respons. Sedan kan ju 3" vara lite grovt just ljudmässigt, inte säkert att det låter så bra. Räcker gott och väl med 2½ tum men det skulle inte göra någon skillnad på effekten.

Att inte sr20det håller för mer än 260 häst är ju skitsnack. Kanske inte om man kör omappat och bara ställer upp laddtryck men då håller ingen motor. Finns väl ett par st som bänkat runt 450 med originalbotten. Man brukar säga att det är rätt säkert till cirkus 400 hästar och till den effekten flödar toppen alldeles tillräckligt också utan portning. Dock bottnar turbon vid ungefär 300 så den bör ju bytas innan och spridarna likaså. Det som ger upp förhållandevis tidigt är soppapumpen, men bara att stoppa i en Walbro 255l/h så har man inga problem sedan :)

Det som ts bör tänka på i första hand om det ska köras hårt eller trimmas är oljekylning. Riktigt dålig både på ca18det och sr20det och det är en väldigt låg oljevolym på dem också. Så dit med en 18 raders oljekyl iaf och satsa på bra olja som klarar av hög värme. Ska man vara seriös är det inte fel med ett rymligare tråg heller så man har lite mer olja till godo.

MartenRRX: Vad har du för effektmål med bilen? :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Skriv svar