Hjälp med gymnasieval

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Gummiapan
Elmoped

Hjälp med gymnasieval

Inlägg av Gummiapan »

Hej! Nu är det snart dags att välja gymnasium för mig och har inga som helst idéer på vad jag ska välja. Är intresserad av bilar och sånt men vill ändå inte gå fordon då alla som väljer det här där jag bor är bönner. Skulle helst vilja gå något yrkesförberedande där det är rätt lätt att få jobb efter gymnasiet.
Någon som har nån idé?
Användarens profilbild
Scarill
Elmoped

Re: Hjälp med gymnasieval

Inlägg av Scarill »

Gummiapan skrev:Hej! Nu är det snart dags att välja gymnasium för mig och har inga som helst idéer på vad jag ska välja. Är intresserad av bilar och sånt men vill ändå inte gå fordon då alla som väljer det här där jag bor är bönner. Skulle helst vilja gå något yrkesförberedande där det är rätt lätt att få jobb efter gymnasiet.
Någon som har nån idé?
Bygg och Anläggning <3
Xaxiz
Elmoped

Inlägg av Xaxiz »

Vart bor du? Har du bra betyg?
Enligt internet är din mamma den fetaste människan på jorden. Trots det har alla legat med henne?!
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Välj inte linje efter vilka du hamnar i samma klass som...

Men ifall ifall du är en verkstadsgrabb som gillar hårda prylar kan du ju kolla in industritekniska!
Jag går industritekniska själv, i ettan är det ca 10 timmar i verkstäderna och i tvåan blir det väldigt mycket mer!

Ämnena är:
Matematik
Svenska
Engelska
Idrott
Tillverkningsunderlag
Människan i industrin
Svets
Produktionsutrustning
Produktionskunskap
Datorstyrd produktion

Dessa är ämnena i ettan, i tvåan och trean har man ingen svenska, engelska & matte så det är ju inte många timmar i veckan man har tråkigt precis :)

Om jag inte minns fel så får typ 8/10 jobb direkt där dem haft praktik, iallafall från min skola. Så det är ju än så länge väldigt lätt att få jobb!

Edit; finns en officiell gymnasievalstråd där ''allt'' som rör gymnasiet skall tas men den har ju inte ens blivit använd sedan 2010..
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=16766
Senast redigerad av Hampu den 12 oktober 2014, 20:29, redigerad totalt 1 gånger.
Gummiapan
Elmoped

Inlägg av Gummiapan »

Xaxiz skrev:Vart bor du? Har du bra betyg?
Bor utanför Halmstad så har ganska bra med val.
Mina betyg är väll inte bäst men verkligen inte sämst, har inga E eller F
Xaxiz
Elmoped

Inlägg av Xaxiz »

Åfan, tänkte tipsa om skolan jag själv går, SKF i Göteborg. Det är en blandning av teknik och industri. Bra skola, får gratis gymkort, restaurangmat och gratis dator! ;)
Enligt internet är din mamma den fetaste människan på jorden. Trots det har alla legat med henne?!
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög

Inlägg av edvib »

jag skulle valt fordon det går inte bara bönder på fordon jag ska gå fordon och man är ju nästan garanterad jobb efter sen kan man välja massa inriktningar som transport och så känner några som går där och alla är nöjda och som dem säger så är det inte bara bönder och det är på kattegatt
original är för gubbjävlar
Bild
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Gå och prata med en studievägledare det ger mycket mer än detta, då alla röstar på sin egen linje.

och skilj på hobby och intresse i detta fall!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög

Inlägg av edvib »

DEA!! skrev:Gå och prata med en studievägledare det ger mycket mer än detta, då alla röstar på sin egen linje.
det ligger något i det :)
original är för gubbjävlar
Bild
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Nu gör jag som Dea sa och röstar på min egen linje ;)
IndustriTeknisk.
Gick teknik först men bytte efter ca 1månad då jag insåg att det var roligare att vara nere i verkstaden. Vad jag har hört så ska det vara bra med jobb. Alla som jag har pratat med har sagt det (lärare,syo,äldre kompisar,farsan osv..)
Har dock funderat på att gå på yrkeshögskola efter gymnasiet och utbilda mig till anläggnigsdykare:)
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Xaxiz skrev:Åfan, tänkte tipsa om skolan jag själv går, SKF i Göteborg. Det är en blandning av teknik och industri. Bra skola, får gratis gymkort, restaurangmat och gratis dator! ;)

Ohhh en "rival" ;)

Går Volvogymnasiet i Skövde! Den perfekta linjen om man både gillar praktisk industri och ämnen som matte fysik osv!

Men det jag hart hört bra om är:
VVS
Industri
Elektriker
Bygg

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
obeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av obeee »

Natur natur alla dagar i veckan brorsan ;) (kanske offtopic?)
Det är ju en ganska bred linje och du ka ske kan lägga till de praktiska ämnen du vill ha, i tvåan. Sen kanske du inser att du vill jobba med nåt annat och då har du ju nytta av att ha gått naturlinjen.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Sen är fråganom man verkligen inte ska välja efter intresse, någonting som du inte tycker är kul att hålla på med är förmodligen inte drömyrket..

Mitt tips är att gå någon praktiskt linje, lätt att få jobb och definitivt framtidsjobb! Mer eller mindre alla vill i dagens läge gå natur, ekonomi, media, samhäll osv.. Så hur många jobb kommer det finnas att knappa på en dator i framtiden?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög

Inlägg av Vikke2 »

jag håller med persson, och personligen tycker jag det är bättre att gå en praktisk linje och läsa till ämmnen i tvåan så du får högskolebehörighet så om du ångrar di och vill jobba och sitta framför en dator på kontor så kan du bara läsa vidare efter gymnasiet. Själv går jag bygg och anläggning och kan verkligen rekommendera det. Vi har bygg torsdag och fredag och teori resten av dagarna, i ettan får man testa på olika inriktigar inom byggbranschen och sen välja inriktning i tvåan eller ifall du har bra betyg så kan du söka inriktning redan i ettan som jag har gjort så har du en garanterad plats på den i tvåan, men hade jag vart du så skulle jag gå och prata med syv och kanske fråga ifall du får komma och kolla på olika linjer.
Satsa på dig själv - Runka i motvind ;)
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nojjan »

FUnderar på Industri tekniska verkar sjukt bra som Hampu berättade det :D

Vad kan man få för jobb efter gymnsatiet?

Borde man läsa till matte svenska engelska no i tvåan?`

Sorry att jag lånar tråden.
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Nojjan skrev:FUnderar på Industri tekniska verkar sjukt bra som Hampu berättade det :D

Det finns ju hur mycket som helst man kan jobba med efter man gått industritekniska!
Jag kommer ju gå inriktningen svets (man väljer riktning i tvåan).
Som svetsare kan man ju jobba med nästan vad som helst! Finns ju hur mycket som helst där man svetsar!
Husbyggen, fordon, olika skyddsportar/dörrar, finns ju verkligen hur mycket som helst, allt du ser som är svetsat har någon svetsare satt ihop!

Har varit på studiebesök på BAE systems där dem gör bandvagnar! Som det ser ut just nu är väl det min drömarbetsplats, helt stört coolt att sitta och svetsa ihop olika delar till bandvagnar som kostar ett antal miljoner per st :D
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Hampu skrev:
Nojjan skrev:FUnderar på Industri tekniska verkar sjukt bra som Hampu berättade det :D

Det finns ju hur mycket som helst man kan jobba med efter man gått industritekniska!
Jag kommer ju gå inriktningen svets (man väljer riktning i tvåan).
Som svetsare kan man ju jobba med nästan vad som helst! Finns ju hur mycket som helst där man svetsar!
Husbyggen, fordon, olika skyddsportar/dörrar, finns ju verkligen hur mycket som helst, allt du ser som är svetsat har någon svetsare satt ihop!

Har varit på studiebesök på BAE systems där dem gör bandvagnar! Som det ser ut just nu är väl det min drömarbetsplats, helt stört coolt att sitta och svetsa ihop olika delar till bandvagnar som kostar ett antal miljoner per st :D
Jag går också industri och tänkte ta svets som inriktning. Skulle vilja gå anläggningsdykare sen på yrkeshögskola:)
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

Ja då ni har skrivit om industri men ingen av er går skärande utan ni går svets så kan väll jag skriva om svarvning och fräsning då :D

Jag går trejde året på industri tekniska linjen med intriktning på skärande då.
Då jag var ute på min praktig i 2an så var jag på ett ställe som heter Frommels VIP tekning som håller på mycket med CNC produktion (dator styrda maskiner)
och då jag fick hålla på med enbart CNC programmering och produktion så har jag fått inrikta mig på att köra mycket CNC på skolan med.

Om du väljer skärande säg till att du vill göra CNC för då du kommer ut i verkstäder så är näst intill inga förutom småa ställen som kör manuelt så kör dom dator styrda system för att produktionen går mycket snabbare.

Jag trivs enormt och har även fått in foten på Frommels och dom vill ha tilbax mig nu då jag går ut på praktik i trean med så jobb är enkelt att få om du visar fram fötterna.

På den skola som jag går på så har vi haft mycket verkstads tid så vi har lärt oss mycket.

Som Hampu sa så har vi inte svenska, matte eller engelska i trean då man gör färdigt dom i 1an och 2an, så vi får mycket verkstad i trean (jag har bara verkstad förutom CAD lektionener och individuellt val)

Om du nästan vara helt 100 på att du får jobb efter gymnasiet så är Industri tekniska linjen ett väldigt bra val om du visar vad du går för.
Quattro lyfe
Skriv svar