Gymnasie val??

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Gymnasie val??

Inlägg av guth »

Tjena, går i 9an nu och ska snart söka till ett gymnasium.
Är väldigt sugen på gå fordons faktiskt :)
men är det är bra eller dålig linje?
och inriktning? personbils verka roligare än transport, men jag vet inte?
och om jag går personbils, vad kan ja bli då egentligen?! vill helst inte gå högskola..

sen gärna tips på andra linjer! gärna praktiska, men skriv för / nack delar ocskså! samt vad ni själva tycker


mvh, liten vilsen kille :oops:
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

Då har jag en fråga jag är sugen på att gå EL för jag gillar att koppla och elektronik överhuvudtaget. Vad tycker ni om el? :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Det finn en tråd om gymnasiet :P

Men fordon blir du väll bilmekaniker typ om du går personbil. Transport vet jag inte, typ lastbilschaffis? :D
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

okej, :) joo jag har hört de, och köra last bil är inte min grej känns de som ;)
skruvar helldre..

Men någon som har egen enfarenhet av fordons>person bils?
Användarens profilbild
robin1337
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 januari 2009, 21:30
Ort: skövde

Inlägg av robin1337 »

om du går fordon så behöver du inte läsa på högskola för du kan börja jobba direckt efter 3an;) och så får du ju hjälp att ta körkort när du går fördon;) och du kan bli bilmekanicker , lastbilschaför sen finns det säkert massa till;) jag tror fordon e rätt bra;) fast själv så går jag 1 på industri (plåt och svets) industri e riktigt bra;)
kolla in mitt projekt:D BETA RR STUNT!!!

http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=16234
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

robin1337 skrev:om du går fordon så behöver du inte läsa på högskola för du kan börja jobba direckt efter 3an;) och så får du ju hjälp att ta körkort när du går fördon;) och du kan bli bilmekanicker , lastbilschaför sen finns det säkert massa till;) jag tror fordon e rätt bra;) fast själv så går jag 1 på industri (plåt och svets) industri e riktigt bra;)
joo och de känns ganska bra :D men man får bara kortet när man går transport eller anläggnning som inriktning :(
Hoppas de :D!!
nice, men är mer intresserad av lite mer meck än svätning och sånt
O-W
Workz 07
Inlägg: 491
Blev medlem: 30 maj 2008, 17:14
Ort: stockholm

Inlägg av O-W »

jag går bygg och det är skit najs! :wink:
Användarens profilbild
robin1337
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 januari 2009, 21:30
Ort: skövde

Inlägg av robin1337 »

guth skrev:
robin1337 skrev:om du går fordon så behöver du inte läsa på högskola för du kan börja jobba direckt efter 3an;) och så får du ju hjälp att ta körkort när du går fördon;) och du kan bli bilmekanicker , lastbilschaför sen finns det säkert massa till;) jag tror fordon e rätt bra;) fast själv så går jag 1 på industri (plåt och svets) industri e riktigt bra;)
joo och de känns ganska bra :D men man får bara kortet när man går transport eller anläggnning som inriktning :(
Hoppas de :D!!
nice, men är mer intresserad av lite mer meck än svätning och sånt
om du ska gå inriktning personbils så komer du få hjälp att ta körkort till persson bil;) så e det iallfall i skövde;)
kolla in mitt projekt:D BETA RR STUNT!!!

http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=16234
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

O-W skrev:jag går bygg och det är skit najs! :wink:
joo de lätt också rätt kul :D dock är det väldigt få som får jobb efter de... iaf här i norr just nu. :)


Så är de inte i skellefteå :(, pratade med några som gick där igår
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

guth skrev:
O-W skrev:jag går bygg och det är skit najs! :wink:
joo de lätt också rätt kul :D dock är det väldigt få som får jobb efter de... iaf här i norr just nu. :)


Så är de inte i skellefteå :(, pratade med några som gick där igår
måste man gå högskola efter bygg? kan man bli nått annat än snickare där :P ?
Användarens profilbild
robin1337
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 januari 2009, 21:30
Ort: skövde

Inlägg av robin1337 »

YamahaPojken skrev:
guth skrev:
O-W skrev:jag går bygg och det är skit najs! :wink:
joo de lätt också rätt kul :D dock är det väldigt få som får jobb efter de... iaf här i norr just nu. :)


Så är de inte i skellefteå :(, pratade med några som gick där igår
måste man gå högskola efter bygg? kan man bli nått annat än snickare där :P ?
nee du moste inte gå högskola efter någon linje som är som ygg, industri, fordon, energi, el, finns fler men kommer inte på
kolla in mitt projekt:D BETA RR STUNT!!!

http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=16234
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

RRX-Teddy skrev:Då har jag en fråga jag är sugen på att gå EL för jag gillar att koppla och elektronik överhuvudtaget. Vad tycker ni om el? :wink:
I början fattar man inte så mycket :p
Men det kommer med tiden, börjar själv fatta en massa nu.
Så ge inte upp om du väljer El, det är mest när man får göra det praktiska som man fattar ;)

Sen finns det 2 olika inriktningar i El.
Automation & Installation.

I Automation, så lär man sig typ att programmera saker och sånt typ :p
Ett exempel är ju tex ett rullband på Ica, när en vara kommer till den där "reflexen". Så stannar bandet, ett utav många exempel :)
Automation är också ganska så svårt. Men det kan vara för att vi inte har den bästa läraren också xd

Installation är det där vanliga, koppla vägguttag, lampor, dra ström i hus och sånt typ. :)
f.d TSR-Crew
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

jag går fordons, personbils första året jag är väldigt nöjd i allafall känns som jag har hamnat precis rätt :) har redan nu eventuelt ett prov jobb när jag går ut 3an
O-W
Workz 07
Inlägg: 491
Blev medlem: 30 maj 2008, 17:14
Ort: stockholm

Inlägg av O-W »

Nej du måste inte gå högskola efter BYGG.
Går du bygg linjen kan du bli plåtslagare, anläggare, golvläggare, murare, snickare, betongare, bergsprängare och plattsättare aja mycket mer men kommer inte på just nu.
Bygg är skit roligt tycker jag. Jag pallar inte heller gå högskola efter gymnasiet så jag valde bygg. I Stockholm får du jobb lätt om du går bygg. nu fick du lite information :wink:
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Jag ska gå teknik och på så sätt kan man bli ingengör eller cevilingengör om man vidarutbildar sig på en högskola
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

fax110 skrev:jag går fordons, personbils första året jag är väldigt nöjd i allafall känns som jag har hamnat precis rätt :) har redan nu eventuelt ett prov jobb när jag går ut 3an
okej nice :) vad får ni göra typ då? :P
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Tänk på att inte välja linje efter vad du är intresserad av att göra på fritiden. Har du det som yrke finns det inte mycket tid eller lust för dne delen att tex mecka på fritiden om man nu är mekaniker.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

RRX-Teddy skrev:Då har jag en fråga jag är sugen på att gå EL för jag gillar att koppla och elektronik överhuvudtaget. Vad tycker ni om el? :wink:
underbar linje ;)
inte haft en en läxa, inget prov och 1,2k+ studiebidrag i månaden :D
mycket praktiskt å allt :D
ändå läser iaf jag 3300 poäng utan att välja till mer än jag behöver.
Tillhör mille!
Saben
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 maj 2009, 21:34

Inlägg av Saben »

meanzick skrev:
RRX-Teddy skrev:Då har jag en fråga jag är sugen på att gå EL för jag gillar att koppla och elektronik överhuvudtaget. Vad tycker ni om el? :wink:
underbar linje ;)
inte haft en en läxa, inget prov och 1,2k+ studiebidrag i månaden :D
mycket praktiskt å allt :D
ändå läser iaf jag 3300 poäng utan att välja till mer än jag behöver.
visst äre så att man praccar i 3an på ett företag, som man senare KAN få jobb på va? :)) dvs, 2år blandat teori och praktisk sen sista praktik , sen har man jobb , eller ? jag bor i Stockholm
Bild
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

O-W skrev:Nej du måste inte gå högskola efter BYGG.
Går du bygg linjen kan du bli plåtslagare, anläggare, golvläggare, murare, snickare, betongare, bergsprängare och plattsättare aja mycket mer men kommer inte på just nu.
Bygg är skit roligt tycker jag. Jag pallar inte heller gå högskola efter gymnasiet så jag valde bygg. I Stockholm får du jobb lätt om du går bygg. nu fick du lite information :wink:
ok, tack för infon och det snabba svaret ;)
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

guth skrev:
fax110 skrev:jag går fordons, personbils första året jag är väldigt nöjd i allafall känns som jag har hamnat precis rätt :) har redan nu eventuelt ett prov jobb när jag går ut 3an
okej nice :) vad får ni göra typ då? :P
allt möjligt tex att jobba i en bok först teoretiskt sen praktiskt osv sen om vi får tid över så har skolan några bilar man får skruva på osv sen så har läraren en saab 9000 som vi håller på att demontera som skall säljas i delar, jag är väldigt nöjd med linjen och nästa år kommer vi få ta in kund bilar och renovera koplingar,bromsar,stötdämpare osv och sista året har vi praktik 3 dagar i veckan
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Saben skrev:
meanzick skrev:
RRX-Teddy skrev:Då har jag en fråga jag är sugen på att gå EL för jag gillar att koppla och elektronik överhuvudtaget. Vad tycker ni om el? :wink:
underbar linje ;)
inte haft en en läxa, inget prov och 1,2k+ studiebidrag i månaden :D
mycket praktiskt å allt :D
ändå läser iaf jag 3300 poäng utan att välja till mer än jag behöver.
visst äre så att man praccar i 3an på ett företag, som man senare KAN få jobb på va? :)) dvs, 2år blandat teori och praktisk sen sista praktik , sen har man jobb , eller ? jag bor i Stockholm
Det beror ju på om företaget anser att de har nytta av dig.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
robin1337
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 januari 2009, 21:30
Ort: skövde

Inlägg av robin1337 »

fax110 skrev:
guth skrev:
fax110 skrev:jag går fordons, personbils första året jag är väldigt nöjd i allafall känns som jag har hamnat precis rätt :) har redan nu eventuelt ett prov jobb när jag går ut 3an
okej nice :) vad får ni göra typ då? :P
allt möjligt tex att jobba i en bok först teoretiskt sen praktiskt osv sen om vi får tid över så har skolan några bilar man får skruva på osv sen så har läraren en saab 9000 som vi håller på att demontera som skall säljas i delar, jag är väldigt nöjd med linjen och nästa år kommer vi få ta in kund bilar och renovera koplingar,bromsar,stötdämpare osv och sista året har vi praktik 3 dagar i veckan
men visst får ni hjälp av skolan när ni ska ta körkort till persson bil :o
kolla in mitt projekt:D BETA RR STUNT!!!

http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=16234
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

robin1337 skrev:
fax110 skrev:
guth skrev: okej nice :) vad får ni göra typ då? :P
allt möjligt tex att jobba i en bok först teoretiskt sen praktiskt osv sen om vi får tid över så har skolan några bilar man får skruva på osv sen så har läraren en saab 9000 som vi håller på att demontera som skall säljas i delar, jag är väldigt nöjd med linjen och nästa år kommer vi få ta in kund bilar och renovera koplingar,bromsar,stötdämpare osv och sista året har vi praktik 3 dagar i veckan
men visst får ni hjälp av skolan när ni ska ta körkort till persson bil :o
vi får välja bland lite olika saker som ''iv val'' tex fördjupning i linjen och typ b kortet , motorcykel teori, skoter kort, tills nu traktor kort, i framtiden am kort , men även typ musik,matlagning med mera

men går man transport istället i allafall här så får man alla tänk bara körkort helt gratis tex lastbil,personbil,motorcykel,dom flesta truckar,traktorer,hjullastare,grävmaskiner OSVOSV
Användarens profilbild
robin1337
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 januari 2009, 21:30
Ort: skövde

Inlägg av robin1337 »

fax110 skrev:
robin1337 skrev:
fax110 skrev: allt möjligt tex att jobba i en bok först teoretiskt sen praktiskt osv sen om vi får tid över så har skolan några bilar man får skruva på osv sen så har läraren en saab 9000 som vi håller på att demontera som skall säljas i delar, jag är väldigt nöjd med linjen och nästa år kommer vi få ta in kund bilar och renovera koplingar,bromsar,stötdämpare osv och sista året har vi praktik 3 dagar i veckan
men visst får ni hjälp av skolan när ni ska ta körkort till persson bil :o
vi får välja bland lite olika saker som ''iv val'' tex fördjupning i linjen och typ b kortet , motorcykel teori, skoter kort, tills nu traktor kort, i framtiden am kort , men även typ musik,matlagning med mera

men går man transport istället i allafall här så får man alla tänk bara körkort helt gratis tex lastbil,personbil,motorcykel,dom flesta truckar,traktorer,hjullastare,grävmaskiner OSVOSV
jaha okej;)
kolla in mitt projekt:D BETA RR STUNT!!!

http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=16234
Användarens profilbild
janke
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 februari 2009, 18:57
Ort: västerås

Inlägg av janke »

jag går också i 9:an o jag typ har o välja mellan IT, el lr fordon. nå tips på vad som är bäst typ o hur det är o gå på de. :roll:
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

meanzick skrev:
RRX-Teddy skrev:Då har jag en fråga jag är sugen på att gå EL för jag gillar att koppla och elektronik överhuvudtaget. Vad tycker ni om el? :wink:
underbar linje ;)
inte haft en en läxa, inget prov och 1,2k+ studiebidrag i månaden :D
mycket praktiskt å allt :D
ändå läser iaf jag 3300 poäng utan att välja till mer än jag behöver.
Låter bra men jag tror de blir Installation, Eller ska man välja Automation? Jag är inte så bra på att meka och bygga. Men att koppla el det grabbar gillar jag :wink:. Så vad tycker ni Jonathan och TobbaN vilken inriktning ska jag ta :wink: ?
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

alltså mamma och pappa tycker jag ska tänka efter ordentligt så jag inte "stänger vägarna", vi säger att ja går fordons>jobbar med de tills ja är 30 och sen blir jag less , måste jag läsa upp alla kurser igen då? det gör mej tveksam

Finns de några andra roliga linjer? alltså typ stuideförberenade.. fast ändå lite kreativare?
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 18 februari 2008, 20:09
Ort: Skärv.. så långt ut i skiten man kan åka =)

Inlägg av Pulliboy »

själv går man då natur ;) jäkligt bra linje för den som gillar matte :wink:

jag har det jäkligt slappt i skolan, men kan bero på att jag går idrottsskola :twisted:

sen måste man ju tyvärr läsa vidare efter gymnasiet... ;)
Behöver ni hjälp, eller bara vill snacka om moppar eller annat skoj, så är det bara att adda: Adde_pauli@hotmail.com =)
Användarens profilbild
SportJohan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 194
Blev medlem: 13 februari 2009, 19:14
Ort: Bjästa, som ligg blann norrlands kronjuveler å skallrer
Kontakt:

Inlägg av SportJohan »

Jag går bygg med inriktning anläggning å det är enligt mitt tycke skönt 8)
Ska gå ut tredje året såkallad "traditionell" anläggning, sen ta ett fjärde år på annan ort för att vidare utbilda mig till maskinförare :P

Jag rekommenderar det!
**********************************
Alkohol å kvinnohål är de enda hål jag tål
**********************************
Norrland, ty e e de vackreste som finnes!
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Natur eller samhällskunskap säger jag. Inget roligt att syssla med fritidssysslor på skoltid. Kommer slita ut det så du inte finner något nöje i det på varken fritid eller skoltid.
Teknik annars.
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

Jag behöver också lite hjälp då jag också snart skall välja.

Mina förslag är typ bygg eller EL , men kanske också vill bli rörläggare, är det VVS man går då ?

om jag skall gå EL så vill jag nog jobba med att installera larm och sån skit, bygg så vill jag nog bli snickare, vad tycker ni ? och så var det någon som undrade om man behöver plugga vidare efter bygg, det behöver man inte men man kan göra för att bli ingenjör eller civilingejör ? rätta mig om jag har fel.
Användarens profilbild
Team.Alibaba
Svårstartad skrothög
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 juni 2009, 18:03

Inlägg av Team.Alibaba »

Habbalaba ching tjoong!
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

puttrish skrev:Jag behöver också lite hjälp då jag också snart skall välja.

Mina förslag är typ bygg eller EL , men kanske också vill bli rörläggare, är det VVS man går då ?

om jag skall gå EL så vill jag nog jobba med att installera larm och sån skit, bygg så vill jag nog bli snickare, vad tycker ni ? och så var det någon som undrade om man behöver plugga vidare efter bygg, det behöver man inte men man kan göra för att bli ingenjör eller civilingejör ? rätta mig om jag har fel.
vill du bli typ rörmokare ska du nog gå Energi :)
Ja så är det, går du Bygg>trä blir du sedan lärning i ca 2000timmar, då kanske din lön ligger på 60%, men ju fler timmar som går höjs även din lön, så när du gjort 1000h kanske du ligger uppe vid 80% och sen vid 1500-2000h har du en 100% lön.
Honkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 juli 2009, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Honkan »

energi blir du förmodligen en VVS-montör. Men jag skulle hellre välja EL eller gå i byggbranchen då.

det kommer bli ett jävla överskott på VVS-montörer om några år, varför?

för alla vill bli det nu när man har hört att man får fet lön och att man inte behöver 320 poäng för att komma in på den linjen.

snickare kommer nog alltid behövas och det där med el är inte heller helt fel!!
Skriv svar