hur trimmar man en 125cc fiddy 4-takt?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
Användarens profilbild
rieju4life
Svårstartad skrothög

hur trimmar man en 125cc fiddy 4-takt?

Inlägg av rieju4life »

hej vill ha tipps på hur man trimmar en 125cc fiddy som e 4-takt?? :D
omkörd = behöver mer trim :D

MBH4LIFE
DeKoNe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DeKoNe »

Trim cdi, Trim förgasare mm
Senast redigerad av DeKoNe den 21 oktober 2012, 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av HondaPojkeN »

drev, slipa insug, större förgasare, porta topp, trim cdi, bättre rör, osv..
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

finns trim kammar till de flesta motorer också :)
finns högkompskolvar som ökar kompressionen också :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Sällan värt att trimma denna typ av motorer. Men det finns väl 150-160cc fiddymotorer som passar i ramen? Om dom nu ger nån nämnvärd effektökning...

Lägg pengarna på en bättre hoj, du blir nog mer nöjd. ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

om du int vill lägga ut pengar på den så kan du porta å fräsa cylindern, borra förgasaren å insögget, bygga nytt avgasrör å fräsa toppen 2mm

haru pengar så kan du köpa större cylinder,förgasare,kamaxel,drev,kolv,ventiler,topp,avgas,tändning, lättat svänghjul å lättad oljekastare ;)
Senast redigerad av stunt 4 life den 23 oktober 2012, 06:41, redigerad totalt 1 gånger.
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

stunt 4 life skrev:om du int vill lägga ut pengar på den så kan du porta å fräsa cylindern, borra förgasaren å insögget, bygga nytt avgasrör, jacka kolven å fräsa toppen 2mm

haru pengar så kan du köpa större cylinder,förgasare,kamaxel,drev,kolv,ventiler,topp,avgas,tändning, lättat svänghjul å lättad oljekastare ;)
Du har absolut inte en aning om vad du snackar om, right? Du googlade "trimning", tog några av orden du hittade och blandade dom på måfå så dom bildade nått som liknar två meningar...?
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

Erik_ skrev:
stunt 4 life skrev:om du int vill lägga ut pengar på den så kan du porta å fräsa cylindern, borra förgasaren å insögget, bygga nytt avgasrör, jacka kolven å fräsa toppen 2mm

Du har absolut inte en aning om vad du snackar om, right? Du googlade "trimning", tog några av orden du hittade och blandade dom på måfå så dom bildade nått som liknar två meningar...?
jag vet vad jag snackar om då jag har hållit på å trimmat fiddys förut... han frågade om vad man kunde gö? jag skrev några saker som inte kosta pengar å saker som kostade päningar.
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

Erik_ skrev:Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.
porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern
stunt 4 life skrev:

Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

stunt 4 life skrev:porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern
Jackning gör ingen nytta på fyrtaktsmotorer, de har ventiler i toppen där soppan kommer in. På en tvåtaktare så kommer blandningen in genom cylinderväggen, och där hjälper det att jacka så det börjar suga in tidigare.
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

stunt 4 life skrev:
Erik_ skrev:Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.

rätta mig om jag har fel nu men en 4t har väll ingen avgasport utan en utsugsventil och kolvjakning spelar ingen roll då all soppa kommer genom insugsventilen

kan ha fel då jag inte alls är insatt i 4t
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

HondaPojkeN skrev:drev, slipa insug, större förgasare, porta topp, trim cdi, bättre rör, osv..
Porta topp? Plana toppen och svätsa i toppen:)
Bild
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

saile96 skrev:
stunt 4 life skrev:

rätta mig om jag har fel nu men en 4t har väll ingen avgasport utan en utsugsventil och kolvjakning spelar ingen roll då all soppa kommer genom insugsventilen

råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakis :P
stunt 4 life skrev:

Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

stunt 4 life skrev:
Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

stunt 4 life skrev:
saile96 skrev:
stunt 4 life skrev: porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern

haha cool story bro :roll:
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

CaToXXo skrev:
stunt 4 life skrev:
ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga vad en luftmassemätare är och lambda är. Vill veta mer exakt
Senast redigerad av stunt 4 life den 23 oktober 2012, 06:43, redigerad totalt 1 gånger.
stunt 4 life skrev:

Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

stunt 4 life skrev:
CaToXXo skrev:
stunt 4 life skrev:
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
Är man 14 ska man inte dricka...
Helt Räser
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

AndreWidestedt skrev:
stunt 4 life skrev:
CaToXXo skrev: Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
Varför inte? det var roligare då
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

AndreWidestedt skrev:
stunt 4 life skrev:
CaToXXo skrev: Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
då ska man inte dricka om man är 17 heller
stunt 4 life skrev:

Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

du att kroppen är bra mycket mera utväklad när man e 17 än 14... :wink: tänk på det lite
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

stunt 4 life skrev:
CaToXXo skrev:
stunt 4 life skrev:
Well challenge accepted...

Luftmassemätaren används ju inte i mopeder nudå, utan i bilar med elektronisk insprutning, den har till funktion att mäta hur mycket luft som motorn suger i sig.

I modernare bilar så sitter det kretskort i lmm'n, och i gamla bilar så kan det sitta platinatrådar i den som värms upp elektriskt, och kyls ned av luften som sugs in.
På detta sättet får den fram info om hur mycket bränsle som ska matas in.
Luftmassemätaren skickar vidare informationen till bilens "motorstyrdon" eller vad det hette, som sen reglerar insprutningen så att bilen får en optimal luft/bränsle-blandning.

I vanliga mopeder med forgasarmotorer får man ju istället ställa in förgasaren med hjälp av nål, munstycken etc, så där finns det ingen lmm.

Lambdan (lambdasonden som den heter egentligen) sitter långt fram på avgasröret på bilen, tex grenröret eller på katten.

Denna känner av så att bilen faktiskt får rätt bränsleblandning, och får den inte det så kommer en lampa på instrumentpanelen att lysa.
Detta är noga för att bilens katalysator ska fungera ordentligt.

Ett bra lambdavärde ska ligga på 1.0. Får bilen för mycket soppa så blir värdet mindre än 1, och får den för lite soppa så blir värdet högre än 1.

Detta värdet får du fram genom att koppla avgasröret på en "avgasgivare"
(kommer inte ihåg exakta namnet) som mäter lambda, HC-halt, CO-halt bl.a.
SBP, bilverkstäder mfl har denna utrustning.
Även skolan jag går på har det, och jag har fått greja en del med detta själv.

jag fattar inte vad i helvete det här har att göra med den här tråden, men tror du att jag är en okunnig liten jävel som bara är jobbig så har du fel. det lutar mer åt att det är du som är det.
stunt 4 life skrev:då ska man inte dricka om man är 17 heller
Klart som fan att du inte "ska". Men många gör ju det ändå. Var det inte dig jag skrev ett långt inlägg till, där du skrev hur dåligt ditt liv var osv?
Ta åt dig av det jag skrev isåfall.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

För att återgå till topic:

Lättaste sättet är väl att kasta i en motor som duger till nått från första början, en RM/YZ 80 skulle sitta fint, men om man ska börja jaga efter en 80 i dugligt skick så kommer det antagligen att sluta med att det blir både billigare och roligare att bara köpa en YZ/RM, så mitt råd är att köpa en cross eller nått om det är åka fort du vill.
CaToXXo skrev:Well challenge accepted...

Luftmassemätaren används ju inte i mopeder nudå, utan i bilar med elektronisk insprutning, den har till funktion att mäta hur mycket luft som motorn suger i sig.

I modernare bilar så sitter det kretskort i lmm'n, och i gamla bilar så kan det sitta platinatrådar i den som värms upp elektriskt, och kyls ned av luften som sugs in.
På detta sättet får den fram info om hur mycket bränsle som ska matas in.
Luftmassemätaren skickar vidare informationen till bilens "motorstyrdon" eller vad det hette, som sen reglerar insprutningen så att bilen får en optimal luft/bränsle-blandning.

I vanliga mopeder med forgasarmotorer får man ju istället ställa in förgasaren med hjälp av nål, munstycken etc, så där finns det ingen lmm.

Lambdan (lambdasonden som den heter egentligen) sitter långt fram på avgasröret på bilen, tex grenröret eller på katten.

Denna känner av så att bilen faktiskt får rätt bränsleblandning, och får den inte det så kommer en lampa på instrumentpanelen att lysa.

Ett bra lambdavärde ska ligga på 1.0. Får bilen för mycket soppa så blir värdet mindre än 1, och får den för lite soppa så blir värdet högre än 1.

Detta värdet får du fram genom att koppla avgasröret på en "avgasgivare"
(kommer inte ihåg exakta namnet) som mäter lambda, HC-halt, CO-halt bl.a.
SBP, bilverkstäder mfl har denna utrustning.
Även skolan jag går på har det, och jag har fått greja en del med detta själv.

jag fattar inte vad i helvete det här har att göra med den här tråden, men tror du att jag är en okunnig liten jävel som bara är jobbig så har du fel. det lutar mer åt att det är du som är det.
stunt 4 life skrev:då ska man inte dricka om man är 17 heller
Klart som fan att du inte "ska". Men många gör ju det ändå. Var det inte dig jag skrev ett långt inlägg till, där du skrev hur dåligt ditt liv var osv?
Ta åt dig av det jag skrev isåfall.
Blir jag president nån dag så ska du bli kommunikationsminister<3
stunt 4 life skrev:om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
Har man läst mer än två kapitel i en bok om motorer så vet man vad både lambda och LMM är.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4o-FH8c7u_E[/youtube]
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

njaa, tror int det. men då vet ja att du kunnig å att man ska fråga dej om man har frågor om motorer! :D

men tbx te topic som ValoPallo sa.
om du nu vill lägga ut pengar så rekomenderar jag på att köpa förgasare till att börja med... om du vill ha mer så kan du byta till högkompskolv, byta kamaxel å rör. å sätta dit en oljekylare, lättad oljekastare. vill du ha ännumer så köperu cylinder å topp så har du en jävla vass fiddy
stunt 4 life skrev:

Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

du kommer inte få ut nån jätteffekt ur en fiddy, lika bra o köpa nått som går bra ifrån början ;)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

GreckE skrev:du kommer inte få ut nån jätteffekt ur en fiddy, lika bra o köpa nått som går bra ifrån början ;)
ingen jätte effekt? lägger man ner lite pengar å tid kan dom gå redigt bra!
en kompis till mig har en trimmad exxo som reser sig på 1an 2an 3an...
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

ValoPallo skrev:Blir jag president nån dag så ska du bli kommunikationsminister<3
:mrgreen:

Ont: avgassystem, förgasare gör väl inte jätteskillnad på en fiddy. Det som skulle sätta sprätt lite mer är väl annan kam, ventiler, topp osv.

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Helt bortkastade pengar om det inte är en dyr fiddy med en bra och hållbar motor.

Istället tycker jag du ska spara pengarna och köpa en riktig cross istället. Vill du inte ha en 125:a kan du köpa en 80-kubikare och lalla runt på. En 80cc crolle kommer alltid att dynga ifrån vilket 125cc fiddy som helst.
Njaeae typ. Lambdasonden, eller syresensorn, känner av hur mycket syre det är i avgaserna och skickar signalen till motordatorn som beräknar lamdavärdet. Lambdavärdet är till för att styra motorns bränsleblandning i efterhand. Luftmassemätare och mappsensorer är inte 100% exakta, och faktorer i motorn såsom komp, temperatur mm påverkar bränsleblandningen. Lambdasonden står på så vis insprutningen så den optimerar sig själv hela tiden, den lär sig själv.

Skulle lambdavärdet bli katastrofalt fel skulle datorn sätta en felkod, och då tänds motorlampan ja! Förr i tiden, på t.ex. gamla 240, så hade man lambda-bokstaven på motorlampan av någon konstig anledning, men denna har inget att göra med själva lambdasonden utan det är helt enkelt en motorindikeringslampa som tänds om någon (vad som helst) är fel i styrelektroniken eller om den uppfattar något fel.

Och sen kan vi ta och lägga ner offtopic, och personer som inte vet något behöver ju inte uttala sig heller för den delen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar