stunt 4 life skrev:är det så man stryper oljemängden nu för tin?MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén
Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning
Du har absolut inte en aning om vad du snackar om, right? Du googlade "trimning", tog några av orden du hittade och blandade dom på måfå så dom bildade nått som liknar två meningar...?stunt 4 life skrev:om du int vill lägga ut pengar på den så kan du porta å fräsa cylindern, borra förgasaren å insögget, bygga nytt avgasrör, jacka kolven å fräsa toppen 2mm
haru pengar så kan du köpa större cylinder,förgasare,kamaxel,drev,kolv,ventiler,topp,avgas,tändning, lättat svänghjul å lättad oljekastare
jag vet vad jag snackar om då jag har hållit på å trimmat fiddys förut... han frågade om vad man kunde gö? jag skrev några saker som inte kosta pengar å saker som kostade päningar.Erik_ skrev:Du har absolut inte en aning om vad du snackar om, right? Du googlade "trimning", tog några av orden du hittade och blandade dom på måfå så dom bildade nått som liknar två meningar...?stunt 4 life skrev:om du int vill lägga ut pengar på den så kan du porta å fräsa cylindern, borra förgasaren å insögget, bygga nytt avgasrör, jacka kolven å fräsa toppen 2mm
haru pengar så kan du köpa större cylinder,förgasare,kamaxel,drev,kolv,ventiler,topp,avgas,tändning, lättat svänghjul å lättad oljekastare
stunt 4 life skrev:är det så man stryper oljemängden nu för tin?MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén
Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning
porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindernErik_ skrev:Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.
Jackning gör ingen nytta på fyrtaktsmotorer, de har ventiler i toppen där soppan kommer in. På en tvåtaktare så kommer blandningen in genom cylinderväggen, och där hjälper det att jacka så det börjar suga in tidigare.stunt 4 life skrev:porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern
stunt 4 life skrev:porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindernErik_ skrev:Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.
råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakissaile96 skrev:stunt 4 life skrev:porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindernErik_ skrev:Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.
rätta mig om jag har fel nu men en 4t har väll ingen avgasport utan en utsugsventil och kolvjakning spelar ingen roll då all soppa kommer genom insugsventilen
kan ha fel då jag inte alls är insatt i 4t
Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.stunt 4 life skrev:
råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakis
stunt 4 life skrev:råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakissaile96 skrev:stunt 4 life skrev: porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern
rätta mig om jag har fel nu men en 4t har väll ingen avgasport utan en utsugsventil och kolvjakning spelar ingen roll då all soppa kommer genom insugsventilen
kan ha fel då jag inte alls är insatt i 4t
ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?CaToXXo skrev:Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.stunt 4 life skrev:
Är man 14 ska man inte dricka...stunt 4 life skrev:ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?CaToXXo skrev:Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.stunt 4 life skrev:
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
Varför inte? det var roligare dåAndreWidestedt skrev:Är man 14 ska man inte dricka...stunt 4 life skrev:ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?CaToXXo skrev: Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
då ska man inte dricka om man är 17 hellerAndreWidestedt skrev:Är man 14 ska man inte dricka...stunt 4 life skrev:ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?CaToXXo skrev: Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
Well challenge accepted...stunt 4 life skrev:ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?CaToXXo skrev:Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.stunt 4 life skrev:
Klart som fan att du inte "ska". Men många gör ju det ändå. Var det inte dig jag skrev ett långt inlägg till, där du skrev hur dåligt ditt liv var osv?stunt 4 life skrev:då ska man inte dricka om man är 17 heller
Blir jag president nån dag så ska du bli kommunikationsminister<3CaToXXo skrev:Well challenge accepted...
Luftmassemätaren används ju inte i mopeder nudå, utan i bilar med elektronisk insprutning, den har till funktion att mäta hur mycket luft som motorn suger i sig.
I modernare bilar så sitter det kretskort i lmm'n, och i gamla bilar så kan det sitta platinatrådar i den som värms upp elektriskt, och kyls ned av luften som sugs in.
På detta sättet får den fram info om hur mycket bränsle som ska matas in.
Luftmassemätaren skickar vidare informationen till bilens "motorstyrdon" eller vad det hette, som sen reglerar insprutningen så att bilen får en optimal luft/bränsle-blandning.
I vanliga mopeder med forgasarmotorer får man ju istället ställa in förgasaren med hjälp av nål, munstycken etc, så där finns det ingen lmm.
Lambdan (lambdasonden som den heter egentligen) sitter långt fram på avgasröret på bilen, tex grenröret eller på katten.
Denna känner av så att bilen faktiskt får rätt bränsleblandning, och får den inte det så kommer en lampa på instrumentpanelen att lysa.
Detta är noga för att bilens katalysator ska fungera ordentligt.
Ett bra lambdavärde ska ligga på 1.0. Får bilen för mycket soppa så blir värdet mindre än 1, och får den för lite soppa så blir värdet högre än 1.
Detta värdet får du fram genom att koppla avgasröret på en "avgasgivare"
(kommer inte ihåg exakta namnet) som mäter lambda, HC-halt, CO-halt bl.a.
SBP, bilverkstäder mfl har denna utrustning.
Även skolan jag går på har det, och jag har fått greja en del med detta själv.
jag fattar inte vad i helvete det här har att göra med den här tråden, men tror du att jag är en okunnig liten jävel som bara är jobbig så har du fel. det lutar mer åt att det är du som är det.
Klart som fan att du inte "ska". Men många gör ju det ändå. Var det inte dig jag skrev ett långt inlägg till, där du skrev hur dåligt ditt liv var osv?stunt 4 life skrev:då ska man inte dricka om man är 17 heller
Ta åt dig av det jag skrev isåfall.
Har man läst mer än två kapitel i en bok om motorer så vet man vad både lambda och LMM är.stunt 4 life skrev:om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
ingen jätte effekt? lägger man ner lite pengar å tid kan dom gå redigt bra!GreckE skrev:du kommer inte få ut nån jätteffekt ur en fiddy, lika bra o köpa nått som går bra ifrån början
ValoPallo skrev:Blir jag president nån dag så ska du bli kommunikationsminister<3
Njaeae typ. Lambdasonden, eller syresensorn, känner av hur mycket syre det är i avgaserna och skickar signalen till motordatorn som beräknar lamdavärdet. Lambdavärdet är till för att styra motorns bränsleblandning i efterhand. Luftmassemätare och mappsensorer är inte 100% exakta, och faktorer i motorn såsom komp, temperatur mm påverkar bränsleblandningen. Lambdasonden står på så vis insprutningen så den optimerar sig själv hela tiden, den lär sig själv.Denna känner av så att bilen faktiskt får rätt bränsleblandning, och får den inte det så kommer en lampa på instrumentpanelen att lysa.
Detta är noga för att bilens katalysator ska fungera ordentligt.