Tja har problem med el starten, den funkade men efter att jag kopplade neonet fel i framlampan så har den slutat fungera. det klickar bara.. försökte höra vart klicket komm från och tyckte det lät från denna boxen :
så jag bytte den men samma sak. bara klickar ngn som vet felet? tror fan inte det är en kabel som är av eftersom det klickar.. ? plz SNABB HJÖLP då kicken är piss sönder xD
Det där kallas för ett startrelä som behövs för att elstarten ska fungera. Du sa att du bytt den men att den nya klickar den med? kolla då så att startmotorn fungerar, annars är det förmodligen bara säkringen som har gått
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Kolla så att alla sladdar till reläet är helt, även sladdarna från startmotorn till Reläet. Startmotorn kan du kolla om den funkar genom att koppla ett batteri till den, så ska den gå igång
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
haha, hade precis tänkt skriva de Vanligaste felet e att de tagit skada om du kopplat neonet fel, så byt den
Såg hel ut men NÄR Jag drog ur Den rammlaDe Den isär, men är skeptisk att Det är den då DET ej såg ut att ha något med det att göra men kollade inte så nogrant men Byter OCH Håller tummarna tack För All hjälp
Du kan testa att ta nånting som leter ström över två piggar den ena som går till + på bateriet och den andra som går till startmotorn och se om startmotorn rör på sig.
är ju troligen säkringen som är felet som redan har nämts, säkringen kan se hel ut med blotta ögat men den kan vara skadad så att den inte orkar driva igenom den höga strömmen som krävs för att startmotorn ska gå runt.(min teori)
har själv varit med om att all el på mopeden funkar medans endast elstarten är ur funktion, och bara för att jag tyckte att säkringen såg hel ut(testade även med en multimätare) så struntade jag i och byta den, men i slutändan efter ett totalt genomgånget elsystem och test av startmotor mm så visade det sig att det bara var säkringen som behövde bytas!
så mitt råd är att vid elproblem så byt alltid säkring först, oavsett!
kan bespara er mycket tid och en del pengar, en säkring kostar ju inte många kronor så värt och testa det först
ja tack så sjukt mycket för hjälpen ska byta säkringen, och det stämmer in bra att all annan el funkar, ehm jo bytte ju även start relä osv. men har ändå plockat ned allt med de vare värt för behövde göra annat ändå tack så hemskt mkt för all hjälp
Tja till och börja med sry för dubbel post men nu vare nödvändigt, iaf bytte säkring :d och så fort jag vred på tändningen så small den fan piss, moppen var då nedplockad, inget neon satt i så inget felkopplat, dock kom jag på att batteriet stod på ramen, kan detta varit felet eller vad tror ni? är så sjukt irreterad på detta nu så ursäkta mitt dåliga språk!
då ligger det troligen och kortsluter någonstans, kan vara någon kabel som ligger mot ramen så säkringen går, eller så har två kablar som ej ska sitta ihop kommit i kontakt med varann. kolla även så bra jord finns när du ändå håller på och felsöker!
edit: nja att batteriet stog på ramen bör inte orsaka att säkringen löser ut om nu inte någon av polerna kom i kontakt med nått olämpligt som kan leda ström så det blir kortis.
är du säker på att det är till start motorn? kollade lite nu och hittade KANSKE felet var en kabel mot jord som jag TROR inte ska vara det. men tryckte alltså aldrig ens på el-start knappen utan vred bara på tändningen. men som sagt är du säker på att problemet ligger där emellan? eller kan det vara detta som jag säger?
draceN96 skrev:är du säker på att det är till start motorn? kollade lite nu och hittade KANSKE felet var en kabel mot jord som jag TROR inte ska vara det. men tryckte alltså aldrig ens på el-start knappen utan vred bara på tändningen. men som sagt är du säker på att problemet ligger där emellan? eller kan det vara detta som jag säger?
troligen är nog felet det som du påpekar då säkringen gick bara att du vred på tändningen.
tack så mycket för all hjälp ursäkta om jag frågar sjukt mycket men detta med startmotorn är inte min grej riktigt, då jag ej grejat så mycket med el haha hade inte ngn el på dracen och på derbin pillade jag inte mycket med det så är lite noob på denna avdelning men iaf jag tror också det är problemet alltså att det är jord där det inte ska vara det för när jag inte visste att det var säkringen så hittade jag en kabel som låg väldigt nära en jord grej så jag satte på den där inte alls omöjligt att den va fel, förra ägaren har pillat med elen och det ser ut som ett rått bo -.-* (hänger lösa kablar som inte används osv helt sjukt rörigt och konstigt)
draceN96 skrev:tack så mycket för all hjälp ursäkta om jag frågar sjukt mycket men detta med startmotorn är inte min grej riktigt, då jag ej grejat så mycket med el haha hade inte ngn el på dracen och på derbin pillade jag inte mycket med det så är lite noob på denna avdelning men iaf jag tror också det är problemet alltså att det är jord där det inte ska vara det för när jag inte visste att det var säkringen så hittade jag en kabel som låg väldigt nära en jord grej så jag satte på den där inte alls omöjligt att den va fel, förra ägaren har pillat med elen och det ser ut som ett rått bo -.-* (hänger lösa kablar som inte används osv helt sjukt rörigt och konstigt)
aa men testa och plocka bort den då så kanske du löser problemet med att säkringarna går sönder!
Tja bytte säkring nu igen och den small inte, dock så provade jag trycka in el starten och den bara klickade precis som förut, dock satt ej startmotorn på men ändå samma som förut hmm kommer det verkligen funka nu när jag sätter på startmotorn? med tanke på att det klickade precis som förut..
Relän klickar, det är deras uppgift att slå av och på. Det klickande ljudet du kan höra när du blinkar, det är relät som slår av och på blinkersen och klickar när det sker så att ett relä klickar är fullt normalt!
chifen skrev:Relän klickar, det är deras uppgift att slå av och på. Det klickande ljudet du kan höra när du blinkar, det är relät som slår av och på blinkersen och klickar när det sker så att ett relä klickar är fullt normalt!
okej men ni tror alltså att det kommer funka nu när jag sätter dit allt? men alltså även innan jag bytte säkring klickade det ju, så fårgan är kommer det verkligen funka? har ju inte gjort ngt förutom bytte startrelä och säkring men det är ju fortf likadant liksom :p
okej men ni tror alltså att det kommer funka nu när jag sätter dit allt? men alltså även innan jag bytte säkring klickade det ju, så fårgan är kommer det verkligen funka? har ju inte gjort ngt förutom bytte startrelä och säkring men det är ju fortf likadant liksom :p