sefio skrev:Eu moppar måste besiktas om med nytt styre, 30 moppar är det dock bara att byta på.
korrekt, men däremot kan man ställa frågan: hur många poliser bryr sig om det om du har alla knappar, funktioner som sitter på orginalstyret? INTE många. kanske 1 på miljonen
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
sefio skrev:Eu moppar måste besiktas om med nytt styre, 30 moppar är det dock bara att byta på.
korrekt, men däremot kan man ställa frågan: hur många poliser bryr sig om det om du har alla knappar, funktioner som sitter på orginalstyret? INTE många. kanske 1 på miljonen
precis men han frågade vad lagen sa inte vad polisernas personliga åsikter är. brydde sig knappt att min var trimmad när dom stanna mig reagerade bara på jag inte hade lyktor.
aeroxr08 skrev:vet inte om det är bull shit men skulle inte tro att snuten bryr sig om man har mätare osv. har alldrig hört att nånn har blivit det ialafall........
har aldrig hört att snut skulle bry sig om man kör utan mätare heller , hör ju inte med moppen säkerhet elr hastighet att göra ..
har blivit stoppad med massa moppar och olika snutar på olika ställen utan mätare vet även polare som har det ..
Tomaz skrev:Enligt lag får man inte byta något på en EU moped.
Därimot så får man göra vissa ändringar på 30 moppar.
Frågan var ju inte om polisen brydde sig eller inte, eller hur?
Han frågade om det var lagligt och det är det alltså inte.
Inkorrekt, enligt lag så får du inte ändra något på motorns prestanda eller utväxling mm. Styling och i det stuket är helt lagligt på EU-moped. Detta har tom Järnet skrivit.
aeroxr08 skrev:ja iof rätt men tänkte om han ville veta om dom brydde sig eller inte med...
kan ju va bra o veta det med eller?
Jo, självklart.
Men först och främst kan man svara på hans fråga så tydligt som möjligt t.ex. "nej, det är inte lagligt" och sen kan man lägga till att vissa poliser tillåter det så länge man har laglig mätare.
Inkorrekt, enligt lag så får du inte ändra något på motorns prestanda eller utväxling mm. Styling och i det stuket är helt lagligt på EU-moped. Detta har tom Järnet skrivit.
faktiskt så är eu-moppar helfordonsgodkända och man får inte byta till nudebar osv. Om man kan besikta den med det vet jag inte, kanske är lagligt då som med effektrör
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Stämmer tyvärr inte.
Man får inte styla EU mopeder.
Detta står även i boken man får när man tar EU kortet!
Vissa förändringar får du göra utan att mopeden behöver registreringsbesiktigas, till exempel följande:
- Du får montera på ryggstöd, förutsatt att stödet har mjuka runda kanter.
Ryggstödet bör inte vara för högt. Vid eventuell olycka bör du komma av mopeden så fort som möjligt.
- Du får montera på extra backspeglar.
Man får inte ändra original utförandet minsta lilla om det ska vara helt lagligt!, så om du byter till Nudebar, pluggat effekrör, eller något annat så är den inte laglig om man ska följa lagen, men sen är det ju helt upp till hur polisen bedömmer det själv ( hoppas att någon som inte visste fattade)
haha Tack för så många svar men det är lite svårt att veta om det är lagligt eller ej Jag har en 30 moppe (Aerox) och sen undar jag om det är lagligt med nudebar styre och en digitalmätare?
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
RacingTobbe skrev:haha Tack för så många svar men det är lite svårt att veta om det är lagligt eller ej Jag har en 30 moppe (Aerox) och sen undar jag om det är lagligt med nudebar styre och en digitalmätare?
h4nz4 skrev: Man får inte ändra original utförandet minsta lilla om det ska vara helt lagligt!, så om du byter till Nudebar, pluggat effekrör, eller något annat så är den inte laglig om man ska följa lagen, men sen är det ju helt upp till hur polisen bedömmer det själv ( hoppas att någon som inte visste fattade)
RacingTobbe skrev:haha Tack för så många svar men det är lite svårt att veta om det är lagligt eller ej Jag har en 30 moppe (Aerox) och sen undar jag om det är lagligt med nudebar styre och en digitalmätare?
jAAAAA
på 30 mopeder och 25 mopeder ÄR det lagligt att göra precis vad du vill i princip. enda kraven är att det inte får sticka ut vassa kanter som kan skada dig eller andra trafikanter vid eventuell kollision samt att den inte får gå över 40 km/h
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
det är lagligt om du fixar blinkers fram också, aerox har ju blinkers på styrkåpan =/ jag har kirrat det på ett bra sätt kolla galleriet
vad spelar det för roll om det inte hade varit godkänt? polisen gör inget åt att du byttat styre ändå.. bara du har backspegel och blinkers om det är det orginal
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"