Lysdioder moppe?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Lysdioder moppe?

Inlägg av oggew2 »

Tjena! Funderat på att köpa lysdioder från biltema och dra på, kostar ju inte så mycket så kan vara värt ett försök! Nån som gjort detta?
Vad behöver jag? Några dioder, strömbrytare och vad mer? Hur kopplar jag sen?
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
jukkasjärvi
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 mars 2014, 19:12

Inlägg av jukkasjärvi »

Köp antalet dioder du vill ha.
Ska 1 strömbrytare stänga av alla dioder? isåfall köper du en strömbrytare.
Sen ska du ha lite kabel.

Har du batteri på mopeden?
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

jukkasjärvi skrev:Köp antalet dioder du vill ha.
Ska 1 strömbrytare stänga av alla dioder? isåfall köper du en strömbrytare.
Sen ska du ha lite kabel.

Har du batteri på mopeden?
Alla till samma, ja har batteri! Msåte man hålla på med säkringar och sånt med?
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
jukkasjärvi
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 mars 2014, 19:12

Inlägg av jukkasjärvi »

Till några dioder behöver du ingen säkring.
Lättast drar du på detta vis.
Bild
Denna kabel bör duga.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ng-353833/
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Fin koppling men det är lite mer komplicerat än så om du har otur.
Skulle dioderna dra just 20mA styck (vilket är en standard) och kräva 2-3v styck så kan du göra en liknande koppling som bilden visar.
Seriekoppla då 5 dioder (batterispänningen är oftast ca 13-14v uppladdat) i serie för att få strax under 3v spänning till varje diod.
Vill du ha flera dioder än så, upprepa denna koppling önskat antal gånger och parallellkoppla dina respektive kretsar med varandra.

Det går också att lösa med resistorer får att ge rätt spänning till respektive diod, men detta är det enklaste sättet.

Genom att du känner till strömstyrkan i varje diod kan du även avsäkra kretsen med rätt säkringsstyrka.
Detta då till exempel din spänningsregulator likt min skulle kunna ge spänningstoppar, vilket enligt ohms lag vid samma totala resistans ger en större strömmatning som i annat fall kommer bränna dina dioder.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

-ReM- skrev:Det går också att lösa med resistorer får att ge rätt spänning till respektive diod, men detta är det enklaste sättet.
Att använda resistor för att begränsa strömmen är det enklaste acceptabla sättet. Att försöka få rätt spänning genom seriekoppling av dioder fungerar för dåligt, eftersom man måste styra strömmen dioden får, inte spänningen.
Sedan finns det lysdioder med inbyggt motstånd för att t.ex. kunna kopplas direkt till 12V, det är en helt annan sak då.
jukkasjärvi skrev:Till några dioder behöver du ingen säkring.
Säkringen använder man för att hindra kablar etc. att överbelastas och potentiellt fatta eld när en kortslutning eller något annat elfel uppstår. Man försöker alltså inte skydda lysdioder, lampor, signalhorn eller whatever, utan det handlar om att dels rädda elsystemet från att brännas sönder och i värsta fall tända eld på hela mopeden.
Men andra ord är det högst lämpligt att använda en säkring. Särskilt på hemmakopplad el gjort av någon som har så begränsade elkunskaper att han behöver fråga om hur man ska koppla. Inget ont om nybörjare, men säkringen är det sista dom bör rationalisera bort...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

G-son skrev:
-ReM- skrev:Det går också att lösa med resistorer får att ge rätt spänning till respektive diod, men detta är det enklaste sättet.
Att använda resistor för att begränsa strömmen är det enklaste acceptabla sättet. Att försöka få rätt spänning genom seriekoppling av dioder fungerar för dåligt, eftersom man måste styra strömmen dioden får, inte spänningen.
Sedan finns det lysdioder med inbyggt motstånd för att t.ex. kunna kopplas direkt till 12V, det är en helt annan sak då.
jukkasjärvi skrev:Till några dioder behöver du ingen säkring.
Säkringen använder man för att hindra kablar etc. att överbelastas och potentiellt fatta eld när en kortslutning eller något annat elfel uppstår. Man försöker alltså inte skydda lysdioder, lampor, signalhorn eller whatever, utan det handlar om att dels rädda elsystemet från att brännas sönder och i värsta fall tända eld på hela mopeden.
Men andra ord är det högst lämpligt att använda en säkring. Särskilt på hemmakopplad el gjort av någon som har så begränsade elkunskaper att han behöver fråga om hur man ska koppla. Inget ont om nybörjare, men säkringen är det sista dom bör rationalisera bort...
Okej, hur gör jag om jag ska koppla in en säkring också?

Och jag kunde koppla som den bilden där uppe visa?
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Säkringen sätter du först på pluskabeln, närmast batteriet.

Nej, det behövs även en resistor för att begränsa strömmen. Googlar du lite kan du hitta både scheman för hur dioderna ska kopplas och onlinekalkylatorer som beräknar vad man ska ha för resistor till de lysdioder man valt (man får mata in deras data).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

G-son skrev:Säkringen sätter du först på pluskabeln, närmast batteriet.

Nej, det behövs även en resistor för att begränsa strömmen. Googlar du lite kan du hitta både scheman för hur dioderna ska kopplas och onlinekalkylatorer som beräknar vad man ska ha för resistor till de lysdioder man valt (man får mata in deras data).
Jaha, och då sätter jag resistorer mellan varje diod? Vad kostar såna då?
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Nån krona styck, beroende på var man köper.

Om man har några lysdioder i serie behöver man bara ett motstånd för hela serien. Har man flera paralella serier ska man ha ett för varje serie.

Länka dioderna du vill använda så är det lättare att ge några mer direkta tips.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

G-son skrev:
-ReM- skrev:Det går också att lösa med resistorer får att ge rätt spänning till respektive diod, men detta är det enklaste sättet.
Att använda resistor för att begränsa strömmen är det enklaste acceptabla sättet. Att försöka få rätt spänning genom seriekoppling av dioder fungerar för dåligt, eftersom man måste styra strömmen dioden får, inte spänningen.
Sedan finns det lysdioder med inbyggt motstånd för att t.ex. kunna kopplas direkt till 12V, det är en helt annan sak då.
jukkasjärvi skrev:Till några dioder behöver du ingen säkring.
Säkringen använder man för att hindra kablar etc. att överbelastas och potentiellt fatta eld när en kortslutning eller något annat elfel uppstår. Man försöker alltså inte skydda lysdioder, lampor, signalhorn eller whatever, utan det handlar om att dels rädda elsystemet från att brännas sönder och i värsta fall tända eld på hela mopeden.
Men andra ord är det högst lämpligt att använda en säkring. Särskilt på hemmakopplad el gjort av någon som har så begränsade elkunskaper att han behöver fråga om hur man ska koppla. Inget ont om nybörjare, men säkringen är det sista dom bör rationalisera bort...
Fungerar dåligt säger du, på vilket sätt?

Detta är vad jag lärt mig som en simpel möjlighet på en av mina kurser i praktisk ellära.
Att koppla vardera diod parallellt med en resistor lär ju dela upp strömmen över dioden samt resistorn, betyder det att du behöver två resistorer där den ena kopplas seriellt för att reglera spänningen och den andra parallellt för att reglera strömmen?

Du som verkar ha bra koll får i samma veva en annan fråga.
I och med detta blir även jag tvungen att köpa in några resistorer för mina diodkretsar.
Vad ska jag välja för resistans på mina resistorer?
Går det att resistansmäta en diod o det sker i rätt "ledningsriktning"?
Jag tänker att genom ohms lag lär jag kunna räkna ut med batteriets polspänning samt diodens resistans hur mycket resistans som saknas för att få fram 20mA till varje diod. Inte sant?
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En diod beter sig inte som vanliga lampor och annat där man har en mätbar resistans. En glödlampa släpper igenom ström som är ganska proportionellt mot spänningen, tar du en 12V 1A lampa och kopplar den till 6V kommer den dra omkring 0,5A.
Lysdioden arbetar på ett helt annat vis, den släpper inte igenom någon ström alls upp till en viss spänning, men när den har börjat öppna gör den det med besked - det räcker med en mycket liten höjning av spänningen för att bränna dioden p.g.a. för hög ström.

En jämförelse: Glödlampan beter sig som ett litet hål i botten på en vattenhink - ju högre vattennivån i hinken är, desto snabbare rinner vattnet ut. Lysdioden är mer lik övre kanten på hinken, det börjar inte rinna över förrän hinken är full, men när den är full forsar allt vatten som når över kanten ut okontrollerat.

Lysdioden behöver en resistor i serie som "broms" för att hindra en sådan okontrollerad strömrusning, eftersom det skulle bränna lysdioden.

Man beräknar resistansen som behövs genom att ta reda på vilken spänning som kommer ligga över resistorn, och sedan beräkna vilken resistans som ger den önskade strömmen vid den spänningen.
Exempel: vanliga röda lysdioder, spänning 2V och tål max 20mA. Ska drivas från ett 12V batteri på en moped.

Batterispänningen varierar omkring 12-14V, vi räknar med 14V eftersom det ger en säkerhetsmarginal om det varierar neråt.
Med 3 dioder i serie och 2V över varje diod blir det 6V totalt. Resten av batterispänningen ska ligga över resistorn, alltså har vi 14 - 6 = 8V på resistorn.
Formeln för att beräkna resistans lyder U/I=R (Volt/ampere=ohm). 20mA är 0,020A, så:
8V/0,020A=400ohm
I det exemplet behövs en resistor på 400 ohm. Resistorer tillverkas i ett antal standardstorlekar, oftast inte exakt den storlek man söker så då får man gå upp till första större standardstorleken. I detta exemplet tror jag det blir 420 ohm. Med andra ord skulle man sätta en 420 ohms resistor i serie med tre röda 2V 20mA lysdioder vid matning från ett 12V batteri. För andra dioder, batterier eller antal dioder i serien får ni räkna själv...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

G-son du är en pärla och ett elektriskt geni.
Tack för din beskrivning, jag ska räkna likadant på mina dioder och i fortsättningen (antar jag) inte använda denna simpla seriekoppling jag nämnde som lösning för folk som ber om råd.

Konstigt att vi lärt oss annorlunda mot vad du verkar lärt dig.
Minns jag rätt så går väl du sista året på elprogrammet eller var det någon annan jag tänker på?
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Sista året på elprogrammet har jag förvisso gått, men det var 2000-2001. :lol:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

G-son skrev:Sista året på elprogrammet har jag förvisso gått, men det var 2000-2001. :lol:
Undrar vem jag syftade på då, kan vara någon från Sweclockers forum vem vet ;)
Kul att du har så bra koll, tänker ta lärdom av det.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Har själv biltemas neon som ändrar färger, de är hur snygga som helst! själv köpte jag en trepolig strömbrytare och parallelkopplade lysdioderna i strömbrytaren med kabelskor. Jag drog + kabeln direkt till batteriet likaså med -.

Mitt neon har fungerat i över 6 månader utan något tjafs alls, och jag har då inte använt mig av någon säkring och resistorer jag inte :wink:
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jämför inte äpplen och päron. Neon kräver en styrenhet med elektronik som är gjord för att drivas direkt från 12V. Lysdioder kan antingen köpas "färdigmonterade" ihop med det som behövs för att driva dom enligt samma princip, bara att koppla in och vara glad då, eller lösa och då får man ordna kopplandet, motstånd och sånt själv.

Att det inte hänt nått trots att du inte använt säkring är bra för dig. Bilar, hus och mycket annat har gott om säkringar som det aldrig händer något med under dess livstid... men om det uppstår ett elfel som drar mer ström genom kablarna än dom tål skyddar säkringarna mot att grejerna blir varma och potentiellt tar eld. Den dagen ska man vara jäkligt glad över att säkringen fanns där, för annars kan det mycket lätt sluta med ett oönskat och mycket dyrt grillparty. Tänk förresten på att det inte bara är mopeden det kan drabba. Parkera mopeden i garaget som sitter ihop med huset så kan lätt även hela huset och bilarna i garaget gå upp i rök i samma veva - och har man otur även någon som ligger och sover och inte märker vad som händer...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

aj då…. :x har dock bytt ut kablarna till mycket tjockare. men kan säkringen gå även fast strömmen är bryten? alltså mopeden är avstängd
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kopplar du på grejerna direkt på batteriet kan det hända grejer så länge det finns ström i batteriet. Visst är det väldigt osannolikt att något går fel medan moppen står stilla och ingen rör den, men konstigare saker har hänt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

LinkanTuning skrev:Har själv biltemas neon som ändrar färger, de är hur snygga som helst! själv köpte jag en trepolig strömbrytare och parallelkopplade lysdioderna i strömbrytaren med kabelskor. Jag drog + kabeln direkt till batteriet likaså med -.

Mitt neon har fungerat i över 6 månader utan något tjafs alls, och jag har då inte använt mig av någon säkring och resistorer jag inte :wink:
Kan du länka den som ändrar färg? :D
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

oggew2 skrev:
LinkanTuning skrev:Har själv biltemas neon som ändrar färger, de är hur snygga som helst! själv köpte jag en trepolig strömbrytare och parallelkopplade lysdioderna i strömbrytaren med kabelskor. Jag drog + kabeln direkt till batteriet likaså med -.

Mitt neon har fungerat i över 6 månader utan något tjafs alls, och jag har då inte använt mig av någon säkring och resistorer jag inte :wink:
Kan du länka den som ändrar färg? :D
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... st-421960/

Där har du den. den lyser riktigt fin på kvällen!
PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

Inlägg av PalzaR »

hej funderar också på skaffa dioder kan någon länka bra och billiga dioder?
Bild
Skriv svar