köp av 85cc cross. behöver tips/råd/hjälp

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

köp av 85cc cross. behöver tips/råd/hjälp

Inlägg av GurkMarmelad »

tjenare alla på TSR!

1. Ska köpa mig en riktig cross för jag tröttnat på min fiddy.
Jag har tänkt att köpa mig en 85cc cross som jag skall använda på crossbana och på skogsvägar (inte enduro). Så jag vänder mig hit för att söka kunskap om olika crossar och skydd.

2. De crossar jag har kollat på är Kx85 och Cr85, jag har valt dessa två som mitt förstaval eftersom att det sägs att de ska ha mer hållbarhet än t ex. en KTM. Ktm'n har mer kraft det vet jag men jag tar hellre en kx eller cr då de håller bättre men har lite minde prestanda. Så om ni kan något om honda eller kawasakis 85cc modeller är jag mycket tacksam!

3. Jag söker också information om skydd. Är det mycket skillnad på de skydd som kostar mycket och de som kostar lite mindre? Hur mycket brukar kostnaden ligga på för att få de nödvändiga skydden för crossbana?

4. En sista sak jag skulle behöva tips till är: Hur ska jag köra som en nybörjare på crossbanan? Det kommer vara första gången för mig som jag kör på en riktig crossbana så jag tar emot alla åsikter och kommentarer.

Kroppsform och kondition är inget problem.
Jag är ca 1,65m lång.

Tack på förhand
//Erik

Edit: Jag förväntar mig svar från dig Mura ;)
Användarens profilbild
twostrokefille
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 6 oktober 2013, 13:21

Inlägg av twostrokefille »

en 85cc är en ganska stark cross som man kan köra på mycket ställen med och den bästa crossen för man behöver inte skruva mycket om mna inte kör sönder den en kolv kanske man måste köpa efter ett år eller nå. en kx85 är bäst när man är yngre honda är oxå bra men jag peronligen tycker kawasaki är bäst och jag har en 80cc från 91 som jag har klämt upp i 95km/h
skydden är inte super dyra bara köpa ett par på blocket om man inte ska ha helt nyp så kan det ju landa på flera tusen kronor och på crossbanan är det bara att ta det lungt i början och lära dig grunderna.
Bild
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

skyd till mig hamna på 5 tusen ungefär. och då va de inte fna saker direkt. typ medel. jag har crf150r den är jag grymt nöjd med. så jämn och fin kraft!
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 januari 2013, 21:49
Ort: Nyköping

Inlägg av Consuela »

Köp en yamaha yz 85cc har en själv som jag köpte efter jag sålt min fiddy vart riktigt nöjd startar lätt även efter den stått hela vintern, och det är ordentligt med kräm i den. :)
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

85 är ju för barn, köp dig en 125 istället.
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 januari 2013, 21:49
Ort: Nyköping

Inlägg av Consuela »

Persson97 skrev:85 är ju för barn, köp dig en 125 istället.
Ja dem är ganska små men funkar att leka med
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

kör på något av dom kända märkena ( ktm,suzuki,yamaha,honda,kawasaki)
alla dom är bra crossar skiljer inte alls mycke på dom bara att ktm kanske har hydral koppling vilket jag tycker är jätte trevligt:) så hitta en fräsch cross som är välskött känn på alla lager när du testar den lyssna efter missljud från motor och låda:)

angående skydd ja det spelar rätt mycke angående pris tex knä skydd tycker jag att man inte ska snåla me där ska man köpa rejält me metall skena i som klarar mycket tryck:) stövlar känner du på styvheten eller hur man ska säga:) överkroppskydd är ju lite olika med vad man vill köpa vissa är bara kanske skönare men skyddar inte bättre än vissa andra ändå:) angående nackskydd är jag emot iaf leatbreace nackskydd, enligt många cross förare blir bara skadan värre med nackskydd:( hjälm en lätt hjälm är ju alltid ett plus mycke skönare. kvaliteten spelar stor roll här hur mycket pengar du vill lägga på den hjälmen.

första gången på bana ja ta det lugnt, är det snabbare åkare på banan så är det viktigt att vara uppmärksam. håll dig i ett spår när du hör att dom börjar komma bakom dig det är livsfarligt att byta spår när dom försöker köra om för då kan det lätt smälla.

hoppas du har lite nytta av de jag skrev;)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

tack för all den hjälp jag fick! :)

hur stor är skillnaden på en 85:a och en 125:a?
hur större är en 125:a än en 85:a i ren fysisk storlek, kommer jag kunna köra en 125:a utan problem med tanke på min längd?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

min Rieju mrx var högre än min suzuki 125 är, jag är ca 170-175 lång och har absolut inga problem att köra 125 :)
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

GurkMarmelad skrev:tack för all den hjälp jag fick! :)

hur stor är skillnaden på en 85:a och en 125:a?
hur större är en 125:a än en 85:a i ren fysisk storlek, kommer jag kunna köra en 125:a utan problem med tanke på min längd?
I dagsläget är en 85/150cc perfekt för dig, men du växer väll fortfarande? Så 85cc är ganska dålig investering eftersom du kommer växt ur den i mitten av sommaren. Rekommenderar en 125a i ditt fall.

Enligt skydd så är du vilken kvalité du vill ha. T.ex. Vill du ha bästa knäskydden är det 10k du får lägga. Vill du ha nyaste aihron är det 6k. Allt beror på vilken kvalité du vill ha. Men eftersom du är nybörjare så behöver du inte dom bästa skydden eftersom du inte hoppar 30-40meter, men man vill ändå inte åka runt på skräp skydd från biltema. Gissar på ca 3-5 k om du köper väldigt billiga skydd.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

LinkanTuning skrev:
GurkMarmelad skrev:tack för all den hjälp jag fick! :)

hur stor är skillnaden på en 85:a och en 125:a?
hur större är en 125:a än en 85:a i ren fysisk storlek, kommer jag kunna köra en 125:a utan problem med tanke på min längd?
I dagsläget är en 85/150cc perfekt för dig, men du växer väll fortfarande? Så 85cc är ganska dålig investering eftersom du kommer växt ur den i mitten av sommaren. Rekommenderar en 125a i ditt fall.

Enligt skydd så är du vilken kvalité du vill ha. T.ex. Vill du ha bästa knäskydden är det 10k du får lägga. Vill du ha nyaste aihron är det 6k. Allt beror på vilken kvalité du vill ha. Men eftersom du är nybörjare så behöver du inte dom bästa skydden eftersom du inte hoppar 30-40meter, men man vill ändå inte åka runt på skräp skydd från biltema. Gissar på ca 3-5 k om du köper väldigt billiga skydd.
tack du!

jag tror jag ska satsa på en 125:a och sänka den lite om det behövs. tar man ur lite skumgummi ur sadeln och sänka styrkronan ner på dämparna som gäller?
tror jag inte kommer sitta bra på en 125:a som är original.

allt hänger egentligen på hur mycket pengar jag kan skrapa ihop.

edit: ja, jag växer fortfarande.
Skriv svar