Sida 1 av 1

Varför startar inte min scooter?-tråden

Postat: 8 maj 2011, 20:03
av HasSse666
Jag vet det är tråkigt med felsökningsscheman... :(
Men de kan vara till stor hjälp eftersom man systematiskt utesluter felen.
Det är ofta så att man tror det värsta först när man får problem.
Moppen stannar det första du tänker "den skar" för det gjorde ju Johans moppe igår!
Om man då "hals över huvud" börjar med att byta cylinder innan man kollat om man har soppatorsk kan man bli ganska ledsen...
Så ta dig tid att läsa detta felsökningsschema innan du gör något överilat!

Detta är ett grundläggande felsökningsschema och bör användas innan du postar frågor i felsökningsforumet!
Denna felsökningsguide är huvudsakligen utformad för 4-taktsscootrar som har startproblem.
Men den går även att ha som stöd vid all felsökning på alla mopeder med startproblem.
Felsökningsschemat är uppbyggt efter principen att du skall hitta ETT fel har du flera fel kan du få börja om i felsökningschemat!

Ta dig också gärna tid att kolla om svaret på din fråga redan finns i felsökningsforumet
Länk: Felsökningsforumet 4-takt
Länk: Felsökningsforumet 2-takt
Länk: Felsökningsforumet CROSS/SM/RACING/VETERAN TVÅTAKT

Felsöknings tips
- Startteknik om du är osäker på elstarten kanske pga dåligt batteri - Kicka istället!
- Gör felsökningen i den ordning som jag beskrivit! (jag utesluter de enklaste felen först)

När uppkom felet?
Tänk tillbaka till när problemet startade lösningen finns kanske där?

Till exempel
1. Regnade det när du var ute och körde?
2. Hade du kört på fullgas i en längre tid?
3. Har du precis tankat?
4. Stuntade du och ramlade?
5. Har du ändrat något på scootern?
6. o.s.v


OBS!
- Ställ inga felsökningsfrågor i denna tråd!
- Kör du fast i felsökningen starta NY tråd i felsökningsforumet!
- Har du synpunkter på felsökningsschemat posta dessa i denna tråd!


Detta bör du skriva i din felsökningsfråga
1. Om du har du ändra på något i scootern nyligen
2. Gjorde du något speciellet med scootern när du fick startproblem?
3. Går startmotorn runt?
4. Är det gnista på tändstiftet?
5. Kommer det bensin till förgasaren?
6. Kommer det bensin till tändstiftet?
7. Har motorn kompression?


Men om du gjort ovanstående och scootern ändå inte startar får vi börja vår felsökning.
----------------------------------------------------------------------------------
-------------------HÄR STARTAR FELSÖKNINGEN!--------------------
----------------------------------------------------------------------------------
Steg 1 - Går startmotorn runt?
NEJ Startmotorn går ej runt
Kolla detta
1.1 - Att du inte glömt slå på startnyckeln
1.2 - Håller du in bromshandtaget när du försöker starta?
Kolla att bromsljuset tänds om inte testa andra bromshandtaget och försök starta.
Länk: Felsökning bromshandtag
1.3 - Att sidostödet ej är nere kolla även avkännare för stödet under scootern
Länk: Felsökning avkännare sidostöd
1.4 - Att huvudsäkring är hel (sitter oftast nere vid batteriet och är oftast på 10 Amp)
Länk: Bild på huvudsäkring
Tips
- Lyser bromsljuset när du bromsar så är säkringen OK
- Eller om tutan fungerar så är säkringen OK
- Moppen går att kicka igång även om säkringen är trasig

1.5 - Kontrollera batterispänningen samt att kablar sitter fast på batteriet
Länk: Mäta batterispänningen
Tips
- Moppen går att kicka igång fast batteriet är slut

1.6 - Att kablar från startnyckel till CDI mm inte lossnat
1.7 - Startmotorn "hugger i" men orkar ej dra runt. (Motorn kan ha skurit gå till Steg 6)

Mer långsökta fel
1.8 - Trasig CDI
Länk: Felsökning CDI
1.9 - Trasig tändplatta
Länk: Felsökning tändplatta
1.10 - Trasigt startrelä (bör då starta när du kickar)
Länk: Felsökning på startrelä

JA Startmotorn går runt
Kolla detta
1.11 - Startmotorn låter svagare än normalt - Kicka! (ladda batteriet)
Länk: Bild på startmotor
1.12 - Det "surrar/klickar" bara från startmotorn - Kicka! (ladda batteriet)

Tips
Länk: Startmotor underhåll
Länk: Youtubeklipp kontrollera om batteriladdningen fungerar Metod 1 om du saknar ett mätinstrument
Länk: Youtubeklipp kontrollera om batteriladdningen fungerar Metod 2 om du har ett mätinstrument


Nej den startat fortfarande inte! Gå till Steg 2
__________________________________________________________
Steg 2 - Är det gnista på tändstiftet?

2.1 - Lossa tändstiftet och kolla
Länk: Kontrollera tändstiftet
Tips - Kontrollera först
- att tändstiftet är helt (inga sprickor)
- att tändstiftet har rätt elektrådavstånd
- att du har rätt tändstift

Länk: NGK välj rätt tändstift

JA Stark gnista! Gå till Steg 3

JA Men svag gnista!
2.2 - Byt tändstift
2.3 - Ställ ventilerna (endast 4-takt naturligtvis)
Länk: Youtubeklipp justera ventilspel
Tips
- Testa att spruta lite "startgas" i luftfiltret eller direkt i insuget

Om detta inte löser problemet gå till "Mer långsökta fel"

NEJ Ingen gnista - Kolla detta
2.4 - Att tändkabeln sitter som den ska på tändstiftet
2.5 - Att det ej finns sprickor på tändkabel och tändspole
2.6 - Att kablage ej lossnat från tändspole, CDI och tändningslås
Byt tändstift innan du går vidare med felsökningen
2.7 - Kontrollera att jorden är OK (jordnings pkt i ramen)

Tips
- Lossa "Cut out"/dödarkabeln på CDI´n
- Kolla denna för att se hur du lossar dödarkabeln på CDI´n
Länk: CDI


Mer långsökta fel
2.8 - Att tändspole,tändkabel och tändhatt är trasiga
Länk: Felsökning tändspole m.m.
Tips
- Montera en racingtändspole för en starkare gnista
Länk: Youtubeklipp montera racingtändspole
2.9 - Att tändplattan är trasig
Länk: Felsökning tändplatta
2.10 - CDI´n är trasig
Går inte att mäta upp en CDI på säkert sätt testa med ny är enklast
Men kolla länken nedan ifall du vill testa mäta
Länk: Felsökning CDI

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
__________________________________________________________
Steg 3 - Kommer det bensin till förgasaren?
NEJ det kommer inget bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.1 - Kontrollera att bensinfilter och slangar ej är igentäppta
Länk: Bild på bränslesystem (bensinens väg från tank till förgasare)
3.2 - Kontrollera bensinkranen
Länk: Youtubeklipp kontrollera vacuumstyrd bensinkran

JA det kommer bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.3 - Rengör förgasaren
3.4 - Kontrollera på en sprängskiss över förgasaren att alla delar sitter rätt

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
__________________________________________________________
Steg 4 - Kommer det bensin till tändstiftet?
Länk: Bild på blött tändstift
NEJ!
4.0 - Rengör förgasaren Länk: Rengöra CVK förgasare

JA! Perfekt!
Länk: Bild på "perfekt" tändstift
Kolla
4.1 - Att du inte har gammal bensin
4.2 - Att du inte har vatten i förgasaren/bensinen
Misstänker du ovanstående töm ur och byt bensin

Gå sedan till Steg 5

JA! Men för blött!
4.3 - Kontrollera om chocken fastnat i öppet läge
Länk: Kontrollera din automatchoke
4.4 - Justera choken
Länk: Youtubeklipp justera din automatchoke
4.5 - Kontrollera att nålventilen i förgasaren stänger som den skall
Länk: bild på nålventil
Tips - För att vädra ur cylindern efter den blivit "sur"
Alt.1 Demontera och torka av tändstiftet och kör sedan en stund med elstarten
Alt.2 Låt moppen stå ett par timmar för att vädra ut bensinångorna

__________________________________________________________
Steg 5 - Har motorn kompression?
Kontrollera genom
5.1 - att ta bort tändstiftet och kolla att det "blåser" ur tändstiftshålet när du försöker starta med startmotor eller kicken
Tips
- Orkar du inte hålla kvar tummen i tändstiftshålet när du drar runt elstarten är kompressionen OK

5.2 - att använda en kompressionsmätare (äger du en sådan behöver du förmodligen ej hjälp med felsökningen :D )
Länk: Bild på kompressionsmätare

NEJ - Kolla detta
5.3 - Kolla om kolven spruckit
5.4 - Kolla om ventilerna är "brända" eller står öppna (endast 4-takt)
5.5 - Kolla om reedventier är hela (endast vissa 2-taktare)

Ja
5.6 - Kolla om avgasröret är igentäppt

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
__________________________________________________________
Steg 6 - Skurit/värmenypt
Inte så vanligt på 4-takt om du har motorolja i motorn.
Vanligare på 2-takt om du har felaktig oljeinblandning.

Hur vet man att den skurit?
6.1 - Kicken går ej att trampa ned.

Kolla då
6.2 - Öppna variatorkåpan kolla att allt sitter som de ska (kickaxel,kickdrev och bendixdrev)
6.3 - Ta sedan loss toppen och cylinder och kontrollera dessa.

Övrigt
Länk: Byte cylinder/topp 4-takt
Länk: Byte cylinder 2-takt Peugeot SPF LC
Länk: Youtubeklipp byte cylinder 2-takt Peugeot Vivacity AC


Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild

Postat: 8 maj 2011, 20:05
av HasSse666
Kanske någon "snäll" moderator kan "klistra" denna tråd Bild

Postat: 8 maj 2011, 20:08
av Speedy1FTW
Mycket bra guide! finns nog inte så mycket att tillägga :) fast tyvärr hjälpte det inte mig :(

Postat: 8 maj 2011, 20:12
av Mxabbe
Perfekt!:D bra gjort!

Postat: 22 juni 2011, 22:13
av Dreamodes
Vet inte om det är rätt tråd men jag har precis bytt drivremmen på min TMS Z2. När jag fått på den nya vill den inte starta (el starten funkar inte alls). vad kan felet vara???. Tack för svar =)

Postat: 22 juni 2011, 22:14
av wille95
Dreamodes skrev:Vet inte om det är rätt tråd men jag har precis bytt drivremmen på min TMS Z2. När jag fått på den nya vill den inte starta (el starten funkar inte alls). vad kan felet vara???. Tack för svar =)
nån kabel gick väl av

Postat: 22 juni 2011, 22:15
av Dreamodes
wille95 skrev:
Dreamodes skrev:Vet inte om det är rätt tråd men jag har precis bytt drivremmen på min TMS Z2. När jag fått på den nya vill den inte starta (el starten funkar inte alls). vad kan felet vara???. Tack för svar =)
nån kabel gick väl av
Har kollar ala kablar och dom är hela :/

Postat: 22 juni 2011, 22:26
av antonpg94
klockren guide!

Postat: 9 juli 2013, 16:24
av rasta
bra guide,men varflr finns ingen guide hur man kopplar kablarna på tändninslås

Baotian BT49QT-9

Postat: 29 juli 2013, 23:08
av Ninis1977
Hej hej! Ny här så hoppas jag gör rätt nu :)


Följer ofta dina videos när jag behöver hjälp med "min" Baotian och tycker de är jättebra!

Nu har jag dock kört fast och behöver hjälp och hoppas du kan hjälpa mig!?

Moppen är min dotters och den började strula redan i höstas, ville inte starta och när den väl gjorde det gick den väldigt dåligt och dog ofta när man stod på tomgång och när man gasade mycket! Just då orkade jag inte meka så ställde av den för vintern.

I våras ställde jag om ventilerna, bytte olja och bytte ut bensinen mot ny och den gick igång utan problem MEN den dör vid gaspådrag :( Jag har gjort följande: Kollat luftfiltret, justerat luftblandningsskruven, justerat tomgångsskruven , kollat membranet, höjt nålen ett snäpp.

Jag tror att den får in tjuvluft någonstans och när motorn är i gång känner jag hur luft kommer ut på vissa ställen men jag vet inte om det kanske ska göra det just där ;) Har knäppt bilder som jag kan posta....

Jag är inte duktig på moppar, det jag kan har jag lärt mig själv mestadels via nätet och provat mig fram och det har mestadels gått bra =) Men nu har jag som sagt kört fast och dotra behöver mopeden till sommarjobbet som satt igång idag :S

Mvh Nina

Postat: 30 juli 2013, 00:08
av HasSse666
Hej Nina
Jag tvivlar på att den får tjuvluft...
Men du kan testa genom att spraya startgas kring förgasarinfästningen när moppen är igång.
Har du tjuvluft ändras tomgången..

Jag tror felet ligger i
- Skitig förgasare eller luftfilter
- Felaktiga munstycken (fel injust. förgasare)
- eller något annat kring bränsleförsörjningen

Postat: 30 juli 2013, 21:14
av Ninis1977
Tack tack!

Ska kolla detta =)

Postat: 4 augusti 2013, 10:44
av chadrakh
Tjenare, skriver här då jag inte hittat någon annan tråd o de verkar ju fungera för andra så.

För ett tag sedan började min baotian sprint gå dåligt. Upptäckte då att tändkabeln höll på att gå av, bytte både tändkabeln och tändspolen sedan dess har den inte velat starta,

Får stark och fin gnista, får bensin till både förgasare och tändstift, har bra komp i motorn, förgasaren är renblåst, ventilerna nyställda. Har även haft i ny bensin men den tänder inte ens till på startgas. Det enda felet jag kan gissa på är att cdi boxen är trasig men den får ju fin gnista så kan väl inte vara det.

Ger snart upp hoppet om att denna moppe en dag ska fungera

:cry:

Postat: 29 september 2013, 16:17
av pelle1965
hejsan jag har en gilera runner och den har varit stulen. undrar vart och vad dom kablarna på tändningslåset går jag har tjuvkoplat den men den gröna och svarta kabeln är över vet ej var eller vart dom går ska dom kopplas på den som startmotorn och tändning

Postat: 28 april 2014, 15:17
av lotis

Postat: 28 april 2014, 17:51
av HasSse666
Batteriet slut testa kicka igång moppen

Postat: 28 april 2014, 20:28
av lotis
HasSse666 skrev:Batteriet slut testa kicka igång moppen
har provat det. kicken fungerar ej att starta med heller :(

Postat: 28 april 2014, 20:30
av lotis
HasSse666 skrev:Batteriet slut testa kicka igång moppen
och hur kan jag veta om batteriet är slut? har ingen mätare eller så

Postat: 28 april 2014, 21:01
av Hattis
lotis skrev:
HasSse666 skrev:Batteriet slut testa kicka igång moppen
och hur kan jag veta om batteriet är slut? har ingen mätare eller så
Om du hör startmotorn så är ju inte batteriet slut. Har du kollat tändstiftet? :)

Postat: 28 april 2014, 21:25
av lotis
Hattis skrev:
lotis skrev:
HasSse666 skrev:Batteriet slut testa kicka igång moppen
och hur kan jag veta om batteriet är slut? har ingen mätare eller så
Om du hör startmotorn så är ju inte batteriet slut. Har du kollat tändstiftet? :)
nej hittar inte det på min moppe, och ganska svårt att söka eftersom gammal modell (Peugeot trekker) :?:

Postat: 28 april 2014, 21:51
av Hattis
lotis skrev:
Hattis skrev:
lotis skrev:och hur kan jag veta om batteriet är slut? har ingen mätare eller så
Om du hör startmotorn så är ju inte batteriet slut. Har du kollat tändstiftet? :)
nej hittar inte det på min moppe, och ganska svårt att söka eftersom gammal modell (Peugeot trekker) :?:
Om jag inte har fel så borde den ha en liggande cylinder alltså bör du kolla där ditt rör sitter i själva motorn och sedan ovanför det, där ska stiftet sitta.

Skurit?

Postat: 28 september 2014, 20:54
av Mekarbonden
Tjena har en speedfight 2 som ja va ute o körde me. Helt plötsligt så dog den och vägra starta. När ja kom hem så såg ja att oljan va slut så ja fyllde på olja och nu går den igång men svårstartad och så dör den typ direkt. Undrar vad problemet är. Vet att cylindern kan skära men om den skulle gjort de så skulle väll moppen inte ens gå igång? Innan ja öppnar topplocket till cylindern så vill ja ha lite tips på va problemet kan va. Om de e så att man behöver lufta olje pumpen osv? Tacksam för seriösa svar.

Re: Skurit?

Postat: 28 september 2014, 21:19
av HasSse666
Värmenypt!
Går den dåligt så är det bara att lyfta på cylindern.
Finns tyvärr inga genvägar... :(

Postat: 28 september 2014, 21:25
av Mekarbonden
Okej så de e alltså troligtvis cylindern som tagit skada ? Var hittar ja cylindern på min speedfight ? Har du någon video guide på de eller? Du har ju de på det mesta tänkte ja 8)

Postat: 29 september 2014, 14:51
av HasSse666
Mekarbonden skrev:Okej så de e alltså troligtvis cylindern som tagit skada ? Var hittar ja cylindern på min speedfight ? Har du någon video guide på de eller? Du har ju de på det mesta tänkte ja 8)
Mitt råd blir i detta fall att du lämnar in moppen... :/

Postat: 29 september 2014, 21:51
av Mekarbonden
Hahaha driver me dig :lol: klart ja vet va cylindern sitter :wink:

aerox startar ej!

Postat: 6 april 2015, 17:48
av lovrenn
bytte vevlager i moppen och sedan startar den inte, den har gnista och får bensin. startar inte på startgas heller, nytt tändstift.
komp har den också.
så vad kan felet vara? packboxar? tjuvluft?

Postat: 5 maj 2015, 20:20
av Thörn
Min baotian hero (4takt) vill inte starta efter 4 år i garage :/ den har gnista o bensin till förgasaren, har provat 2 olika förgasare med samma resultat.. Några puffar eller att den startat i ca 10 sek o sen dött😞

Postat: 7 maj 2015, 19:16
av emilisraelsson
Min Gilera stalker 02 startar inte
Jag körde hem en dag från skolan jag märkte att den gick sämre och sämre och då jag var nära mitt hem så slog den av, jag har varit upp med cylindern och tittat, kolven och cylindern mår bra. Jag har bensinbadat förgasarn jag har bytt tändstift och testat med startgas men fortfarande ingenting. Och jag har bytt insug då det tidigare har varit sprucket.
Allt detta hände också typ 2 dagar efter att jag drog över men mopeden har gjort så innan ändå
Jag vet inte vad problemet är fråga gärna om det är någonting jag har glömt att säga
Mvh Emil

Postat: 15 maj 2015, 21:46
av Foxxer
Hej.
Ny här. Många bra trådar!
Har en kina scooter Dongfang -06.
Fått igång den efter den hade stått stilla länge. När jag körde så gick den ojämt och det tog lång tid innan den kom upp i varv.
när jag var ute och prov körde den i ca 5 min så gick säkringen sönder.
rullade hem och bytte den men säkringen går sönder direkt när jag vrider på tändningen.
vad kan detta vara för fel? kan det ha blivit kortis under tiden jag körde?
hur och var ska jag börja felsöka?
Tacksam för svar!
Mvh Jonas

Postat: 10 juli 2015, 23:45
av Lukaas1
Tjena jag har en neos som startar men stängs av till slut och går knappt igång efter det och den dör om man gasar mer än 1\4 gas.
Det blir som om den får för lite soppa då.

Jag har kollat packboxarna vid veven och bytt cylinderfotspackningen och alla i insuget.
Den får soppa och har stark gnista.
Tänder inte ens till utan det är som om det inte finns gnista.
Har även testat bytt förgasare men funkade lika dåligt.
Kan det vara kolvringarna?
Kan ej testa nåt innan jag fått hem en ny kolv då jag råkade ha sönder en kolvring.
Men kan det vara kolven?
Jag ska köpa nya packboxar till veven också

Beta ark startar ej

Postat: 15 oktober 2015, 19:09
av Irslo73
Tja! Har en beta ark 70cc som ej startar, den har gnista, soppa och kompression men startar inte, inte ens på startgas nån som kan ha nån aning om vad det kan vara?

Postat: 16 oktober 2015, 11:40
av JensCarlvik
Bra. Finns texten i pdf-fil?

Postat: 7 juli 2016, 17:45
av AdamCarlsson
Tjenare. Jag har en Yamaha Slider 2015 som jag satte ett Stage6 pro replica rör på. Men den gick aldrig riktigt bra förutom en gång då den gick perfekt efter rätt bestyckning av förgasare och variator inställning. Men då så gick min variator mutter sönder så de var bara o surfa in på twostrokeo beställa ny. Moppen stod då stilla i cirka tre dagar och efter de så gick den inte alls. Jag gjorde allt jag kunde men fick den inte o gå utan startgas och enbart på de tills den dog alltså bara en till två sekunder. Men ibland om jag har tur så kan den gå om den är riktigt kall(stått i nån dageller två). men den går endast på tongång eller lite gaspådrag och den ryker också mer än din farmor. Och röken var helt vit. Jag har gjort rent förgasaren två gånger, även bytt till 17,5a men den gör fortfrande exakt samma sak även om jag tar av förgasaren och testar bara med startgas. O har prövat att köra på tvåtakts bensin men det känns som det inte kommer någon bensin från förgasaren till cylindern då den går igång på startgas sen dör den och däremellan så ryker det riktigt tjock vit rök från ljuddämparen. Så detta är ett desperat skrik efter hjälp. Om jag inte löser d nu så lämnar jag den på motocity Göteborg vilket jag gärna vill undvika.