moppen startar inte?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

moppen startar inte?

Inlägg av YamahaPojken »

Hej, jag har en yamaha dt50r -06 som började bluddra som tusan efter att jag hade startat den sen så gick det inte köra med den mer än gång fart, den rök oxå väldigt mkt sen bara dog den, får inte igång den. Jag har testat att byta tändhatt och bytt mellan flera olika stift och det blir en kanon gnista med den nya tändhatten å tändstiftet men när jag har skryvat på allt så startar den inte, sten död. snälla hjälp, mkt tacksam för snabba svar :wink:
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
Pekkari13
Elmoped
Inlägg: 149
Blev medlem: 26 april 2009, 12:59
Ort: Kiruna

Inlägg av Pekkari13 »

min kompis har en aerox å den har gått bra men sen började den tjorva som din å vi bytte till mindre munstytcke på den å sen gick den kanon, konstig men så var det med den, testa byta munstycke
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Om den ryker så får den troligtvis för mycket olja/bränsle , där har du problemet :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

DEA!! skrev:Om den ryker så får den troligtvis för mycket olja/bränsle , där har du problemet :)
ok, men färgen på det gammla stiftet var perfekt och den har gått kanon med det munstycket jag har i nu innan oxå, att det bara slå om sådär... njae tror inte det är problemet... den bör väll starta ändå tycker man juh?
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

DEA!! skrev:Är det komp i den då ? :P
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1478
jodå, det är bra komp i den
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

ingen som har en enda aning? behöver verkligen snabb hjälp! bensinen till motor e bra, perfa färg på stiftet, ren filter, nytt stift å tändhatt. vad kan det vara? kan det vara något med batteriet å göra?
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
Klén
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 21 april 2009, 19:32
Ort: Trädet

Inlägg av Klén »

YamahaPojken skrev:ingen som har en enda aning? behöver verkligen snabb hjälp! bensinen till motor e bra, perfa färg på stiftet, ren filter, nytt stift å tändhatt. vad kan det vara? kan det vara något med batteriet å göra?
Min startar utan batteri så borde inte va de:P
Har du sportluftsfilter? :P
Saab rostar
Bmw rasar
Volvo är det enda som håller när man gasar!
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

Klén skrev:
YamahaPojken skrev:ingen som har en enda aning? behöver verkligen snabb hjälp! bensinen till motor e bra, perfa färg på stiftet, ren filter, nytt stift å tändhatt. vad kan det vara? kan det vara något med batteriet å göra?
Min startar utan batteri så borde inte va de:P
Har du sportluftsfilter? :P
nepp, orginal luftburk.
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

kan det ha något med luftburken eller cdi:n å göra? isåfall hur kan jag fixa det?
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
lannge
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 april 2009, 09:13

Inlägg av lannge »

lika du kollar kolven hur den ser ut och cylinderloppet.
Så var min den hade komp och allt men kolven var fuckad.
tjalae
Elmoped
Inlägg: 109
Blev medlem: 24 oktober 2007, 18:03

Inlägg av tjalae »

emh dränkt? låter faktiskt så enkelt

ta upp fögg blås ur den sen tillbaka och kicka inte rulla ..
annars kan det va för lite luft att luft filtret har för mkt smuts i sig så blås ur det med : )
Användarens profilbild
Jierexx
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 1 september 2009, 21:15

Inlägg av Jierexx »

Kör du trimmat? Kolven eller något annat kan ha gett sig...
Bättre snabbt än sakta :)
-------------------------->->->
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 437
Blev medlem: 10 april 2009, 21:11

Inlägg av YamahaPojken »

tjalae skrev:emh dränkt? låter faktiskt så enkelt

ta upp fögg blås ur den sen tillbaka och kicka inte rulla ..
annars kan det va för lite luft att luft filtret har för mkt smuts i sig så blås ur det med : )
okej, men förstog inte riktigt förklaringen på hur jag ska fixa det :P?
luftfiltret är så rent som det kan bli, fick igång den innan men då bluddrade den sönder, sen om jag släppte gasen så dog den, men det kan nog va bensinen isåfall.
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
Användarens profilbild
Jierexx
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 1 september 2009, 21:15

Inlägg av Jierexx »

YamahaPojken skrev:
tjalae skrev:emh dränkt? låter faktiskt så enkelt

ta upp fögg blås ur den sen tillbaka och kicka inte rulla ..
annars kan det va för lite luft att luft filtret har för mkt smuts i sig så blås ur det med : )
okej, men förstog inte riktigt förklaringen på hur jag ska fixa det :P?
Han menade att du ska öppna förgasaren göra rent, blåsa ur den från allt smuts eller dylikt. Sedan sätta tillbaka den och kicka igång moppen inte rulla som man brukar göra för att får in ny soppa. Sen ska du titta till luftfiltret och göra rent det om det är smutsigt också
Bättre snabbt än sakta :)
-------------------------->->->
fredda11
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 12 november 2008, 16:44

Inlägg av fredda11 »

kan vara flotören som har hänkts sig. då kommer det ju alldeles för mycket bensin.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Rengör förgasaren noga! Brukar vara det som inte funkar.
tjalae
Elmoped
Inlägg: 109
Blev medlem: 24 oktober 2007, 18:03

Inlägg av tjalae »

Jierexx skrev:
YamahaPojken skrev:
tjalae skrev:emh dränkt? låter faktiskt så enkelt

ta upp fögg blås ur den sen tillbaka och kicka inte rulla ..
annars kan det va för lite luft att luft filtret har för mkt smuts i sig så blås ur det med : )
okej, men förstog inte riktigt förklaringen på hur jag ska fixa det :P?
Han menade att du ska öppna förgasaren göra rent, blåsa ur den från allt smuts eller dylikt. Sedan sätta tillbaka den och kicka igång moppen inte rulla som man brukar göra för att får in ny soppa. Sen ska du titta till luftfiltret och göra rent det om det är smutsigt också
exakt
och kolven kan ju med va slut men kolla det med förgasaren innan du börjar klyva
Låst