Startar inte din moped som den ska?


Har din moped börjat att starta dåligt? Har du fått lite olika symptomer efter du har gjort något speciellt eller det kanske bara är något slitet? Fin svaret här!

parasoll_moppe_600 

Att få igång din moped är det viktigaste och många har problemet att den inte startar, här kommer en guide som leder dig till olika sorters problem som förhoppningsviss hjälper dig!

Observera att detta är bara en guide, alltså något att utgå ifrån, med och andra ord du kan inte fastställa problemet direkt, alltså det kan vara fler fel samtidigt!

Svårigheter att starta!?


Start mekaniks problem!


Detta orsakas utav slitage delar samt mycket annat, som tillexempel du har kört utan växellåds olja, fel vid montering av vev etc, dåliga lager.

- Cylinder eller kolv sitter fast på något sätt.
- Vevaxeln har fastnat på något sätt.
- Kickaxeln mekanismen är trasig/fel på något sätt.
- Växellåds lager fast/trasig/dålig/trög.
- Kick fjädern fungerar inte som den ska.


Bensinens flöde till motorn!


Orsakas oftast av för dåligt tryck, läckage i någon slang, eller något slag.

- Vakuum tryck, inte tillräckligt/läckage.
- Tankens ventilation hål är igen satt.
- Bensin Slang/Filter igen satt.
- Flottören /fel/trasig/fungerar inte

Motorn får för mycket bensin.


Många okunniga ställer in fel om man får dessa svar, har du svårigheter så kan du ser efter hur tändstiftet ser ut


- För hög blandning av bensin.
- Flottören har satt igen sig.
- Fel förgasar inställningar.
- Fel start Teknik


afc2aa7344c779e3cf748e803c255cd0_400


Misständning.


Händer oftast man har pillat med det själv, alltså monterat fel eller på något sätt.

- Tändstift, dåligt/skitigt/gap justering/
- Fel spänningar i ledningarna.
- Fel Tändstift.
- Får inte tillräckligt med kontakt /Glapp/
- Tändnings Fel
- CDI boxs Fel
- Resistorer till tändning är trasiga etc
- CDI stator fel
- Fel kopplat eller kortslutning

Felaktig blandning av Bensin och Luft


Fel justering utav förgsare, smuts och grus i bensinen.

- Felaktig justerad utav tomgångsskruven
- Lågfartsmunstycke är igensatt
- Luft Renare/förgasare/packnignar/ dåligt tättade
- Startmunstycke igensatt


Låg Kompression.


Händer oftast efter den har nypt, eller fel ådraget och missat åtdragningsmomentet.


- Tändstiftet sitter dåligt.
- Topplocket åtdraget på felaktigt sätt
- Cylinder muttrar lösa
- Sliten Kolv
- Kolvringarna är slitna
- Topplock/Cylinder packningar/o-ringar skadade
- Skevt Topplock
- Reed ventilerna skadade


Ett mycket vanligt problem är också att man har fel teknik att starta den, som många tror, har du dränkt motorn med bensin så ska man inte ha någon gas alls när man kickar, helt fel du ska ha så öppen så mycket för att motorn ska få så mycket luft som möjligt för att kunna tändas med mängden bensin.

Lycka Till!

Mvh

KoNG

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (3)

Skriven av furiaN48 2011-04-21 23:30

skitbra guide ! har hjälpt en del

Skriven av Parden_Gökbo 2009-09-06 00:27

Särskrivning på topicen där.

Skriven av mowgli12345 2009-08-28 14:34

äntligen lite uppdateringar, tack Kong !