Mitt effektmål med bilen är ungefär 350hk då jag vill försöka mig på drifting och en då inte ha för mycket så att de kostar skjortan när den suger en tank bensin när man ska till skolan:Pchifen skrev:ca18det heter motorn som sitter i s13. Vad det gäller grovleken på avgasröret så är det ju en turbomotor dvs ska det vara så lite mottryck som möjligt, alltså gör grövre avgassystem ingen skada. Däremot fram till turbon (grenrör) är rätt viktigt för snabb spoolup och respons. Sedan kan ju 3" vara lite grovt just ljudmässigt, inte säkert att det låter så bra. Räcker gott och väl med 2½ tum men det skulle inte göra någon skillnad på effekten.
Att inte sr20det håller för mer än 260 häst är ju skitsnack. Kanske inte om man kör omappat och bara ställer upp laddtryck men då håller ingen motor. Finns väl ett par st som bänkat runt 450 med originalbotten. Man brukar säga att det är rätt säkert till cirkus 400 hästar och till den effekten flödar toppen alldeles tillräckligt också utan portning. Dock bottnar turbon vid ungefär 300 så den bör ju bytas innan och spridarna likaså. Det som ger upp förhållandevis tidigt är soppapumpen, men bara att stoppa i en Walbro 255l/h så har man inga problem sedan
Det som ts bör tänka på i första hand om det ska köras hårt eller trimmas är oljekylning. Riktigt dålig både på ca18det och sr20det och det är en väldigt låg oljevolym på dem också. Så dit med en 18 raders oljekyl iaf och satsa på bra olja som klarar av hög värme. Ska man vara seriös är det inte fel med ett rymligare tråg heller så man har lite mer olja till godo.
MartenRRX: Vad har du för effektmål med bilen?
Till turbon har jag köpt ett grenrör som ska ha ett bra flöde
Att de har dålig olje kylning har jag redan åtgärdat, om några dagar så kommer en 23 radig oljekylare samt lite annat smått och gott