Moppen startar inte

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Moppen startar inte

Inlägg av Jacke07 »

Tja, har en Derbi Senda 05. För ungefär två veckor började den gå konstigt efter att jag har bytt drev, det var som att den inte fick soppa på högre varv så den hackade sig fram så jag gjorde rent förgasaren och den gick som aldrig förr. dagen efter skulle jag ta den till skolan och efter ca 2km börja den likadant fast ännu värre, som tur var stod en kompis och äntade på bussen, så vi åkte till honom och jag skulle skruva lite på luftskruven och kolla så den blev bättre.

när vi hade kommit in på hans gård så bara dog moppen, den gick inte att kicka igång och man fick srpinga satans mycket med den innan den gick igång. Vi försökte såklart skruva lite på båda skruvarna men till min förvåning (inte) så kom jag inte ihåg hur vi skruva och nu går den inte igång överhuvudtaget.. originalförgasare, 14/58 Mk Thrower på den också, men det jag undrar är varför den blev så? kan luftskruven typ ha vibrerat runt ett varv och sen när vi skruvade förstörde vi hela syncen?


moppen står hos min kompis så kan inte testa saker nu, men skriv på och kom med förslag tack..

kan tillägga att jag tappade förgasaren i marken när den hade legat i bad ett tag, ned i plattor, kan något ha gått önder?
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

bytte du munstycke när du satte på mk röret?
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

RammeA skrev:bytte du munstycke när du satte på mk röret?
ja självklart.
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

ingen som har nån aning?...
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Är munstycke bytt som du säger så kan du börja med att rengöra grejerna. Förgasare grundligt utanpå och innanpå, luftfilter likaså. Kolla bränslefiltret om du har ett.
Skruva in luftskruven så långt det går utan att överdra den. Skruva därefter ut den 2 varv, en grundinställning jag brukar använda i alla fall.
Testa om det går att få igång den med några medel. Går det, se till att motorn blir varm innan du gör ytterligare justeringar.

Mina tips.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

-ReM- skrev:Är munstycke bytt som du säger så kan du börja med att rengöra grejerna. Förgasare grundligt utanpå och innanpå, luftfilter likaså. Kolla bränslefiltret om du har ett.
Skruva in luftskruven så långt det går utan att överdra den. Skruva därefter ut den 2 varv, en grundinställning jag brukar använda i alla fall.
Testa om det går att få igång den med några medel. Går det, se till att motorn blir varm innan du gör ytterligare justeringar.

Mina tips.
tackar... ska testa imorn efter skolan, kommer med "update" om det gick bra
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Skriv svar