Rädd för trim pga DooD

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TriqnTPH
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 november 2013, 23:21

Rädd för trim pga DooD

Inlägg av TriqnTPH »

Nu när när jag kolla på Youtube efter hyper aerox så ser jag R.I.P DooD
, googlade lite om honom och det visade sig att han var svensk som var duktig på att porta . Tydligen så körde han race i 120 km/h med sin hypermoppe som han byggt själv. Styret vo bbla så han flög in i en stolpe? Och nu är jag bara skrajj för trim bara för det :/ jag som ville ha en hyper aerox :cry: nu vågar jag förfan inte köra med trimrör
Piaggio Typhoon! (Y)

Polini - ForRace 70cc
Keihin - förgasare (PWK) 33mm
Stage6 - Luftfilter Racing Dubbell
Malossi - Koppling 107mm
Yasuni - Avgassystem Carrera 20
& Lite smått och gott
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Re: Rädd för trim pga DooD

Inlägg av MrCurop »

TriqnTPH skrev:Nu när när jag kolla på Youtube efter hyper aerox så ser jag R.I.P DooD
, googlade lite om honom och det visade sig att han var svensk som var duktig på att porta . Tydligen så körde han race i 120 km/h med sin hypermoppe som han byggt själv. Styret vo bbla så han flög in i en stolpe? Och nu är jag bara skrajj för trim bara för det :/ jag som ville ha en hyper aerox :cry: nu vågar jag förfan inte köra med trimrör
Jahapp
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Sånt är livet när man trimmar, att man kan bli av med det när som helst.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

DooD hade cykelgaffel med cykelframhjul. En helt annan ram som har plockat bort lite på, så inte original den heller, även klenare blev den enligt många..
Och sist så dog ju DooD just för att han åkte in i en stolpe, tror att han hade jeans och t-shirt med bara? Men iaf, börja vobbla kan vem som helst göra. Men DooD's hoj var extrem på alla plan, din moppe kommer förmodligen inte gå hälften så bra som hans gjorde, bara så jag får det sagt.

Och är du rädd för att köra med effektrör när du såg den filmen så avråder jag dig från att bygga hyper helt och hållet.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
TriqnTPH
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 november 2013, 23:21

Inlägg av TriqnTPH »

Tack grabbar börjar lugna mig lite nu hehe känns bättre
Piaggio Typhoon! (Y)

Polini - ForRace 70cc
Keihin - förgasare (PWK) 33mm
Stage6 - Luftfilter Racing Dubbell
Malossi - Koppling 107mm
Yasuni - Avgassystem Carrera 20
& Lite smått och gott
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Fattar inte varför du blev upprörd från början haha, tycker du borde förstått riskerna med att trimma mopeder redan från början.. Men iallafall bra att det känns bättre! :)
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

jag är själv inte insatt men enligt mig så byggde han den för hög. så tyngdpunkten hamnade förhögt upp över marken.

detta betyder inte att de var de som orsaka det. men de kan vara en bidragande faktor. de var faktiskt första gången han körde den när han krascha.

när man byggt sig en hypermoppe betyder inte de att man ska köra fullmutter hela tiden, då kommer de garanterat att hända en olycka. använd skallen och kör som folk. kör endast snabbt på tomma raksträckor utan trafik. eller på en tävling? för de var ju syftet med att bygga hyper? att tävla alltså?
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Kolla ba snabbt på filmen RIP DooD på tuben, tycker lite samma sak som många andra. Tyngdpunkten såg ut att va väldigt högt upp, ochmed så smalt däck är det inte så konstigt den börja vobbla.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
TriqnTPH
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 november 2013, 23:21

Inlägg av TriqnTPH »

Haha njaa, skulle inte våga bygga en egen ram som en hypermotor skulle sitta på :lol:
Piaggio Typhoon! (Y)

Polini - ForRace 70cc
Keihin - förgasare (PWK) 33mm
Stage6 - Luftfilter Racing Dubbell
Malossi - Koppling 107mm
Yasuni - Avgassystem Carrera 20
& Lite smått och gott
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

En av felen han gjorde var att inte prova ramen innan. Hade han testat den på grusvägen hemma hade han märkt att något var fel.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

Jag har talat med DooD:s far och vet exakt vad han hade för slutfart , och det var INTE 120 km/h, det var långt under det.
orsakerna till kraschen är väl aldrig utredda men det finns en del fakta som inte är helt OK, bl.a. den stolpen han kraschade emot lyfte hans far ur hålet och lade åt sidan på ett par minuter, att DooD anmodades när nog till race av arrangörerna, utan skyddsställ (Det hade DooD med sig), mm, mm., mm.
Lägg till att DooD hade modifierat Kieslerramen, och att frontänden inte höll måttet, och att gaffelvinkeln var åt helvete.
Det finns alltså en rad orsaker till kraschen men dödsfallet kan arrangörerna belastas för, liksom delvis räddningstjänsten.

Det går en helvetes massa myter om den här kraschen som utan tvekan är att betrakta som deen av dem värsta olyckorna som drabbat mopperacingen i Sverige all time i historien.
Som vanligt trimmare behöver du knappast bekymra dig om lite trim.
Använd bara skallen, går grejerna fort så klär du dig därefter, och kollar banan om du skall tävla och påpekar på säkerhetsfaror.

Hela tävlingsverksamheten reformerades totalt nära nog i Sverige efter Dood:s dödliga krasch.

PS: Samma motor tävlade hans far och DooD:s bror med efter kraschen i en av dem snyggaste racing -aeroxar jag någonsin sett, och gick spikrakt.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Blev du såpass uppskärrad av att kolla upp honom, att du måste skapa en tråd om det, så tycker jag att du ska låta bli att trimma din moppe.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Bor ju i Rättvik där racet anordnades och jag kan ju säga att sträckan dom körde på inte var direkt lämplig, rätt kort sträcka med fartgupp i slutet så man fick lov att bromsa in rätt hårt för att undvika guppen.Sen så skulle ju givetvis stolpar antingen ha plockats ner eller klätts in med någon madrass eller liknande. Men det är lätt att vara smart i efterhand. Hade inte craschen inträffat så hade det troligtvis varit årliga träffar i Rättvik än idag. Men eftersom polisen inte tillät att ha fler race på den sträckan(helt rätt beslut) så har det inte blivit av eftersom det har varit svårt att hitta lämpliga sträckor som det har funnits möjlighet till att spärra av.
TriqnTPH
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 november 2013, 23:21

Inlägg av TriqnTPH »

[quote="CaToXXo"]Blev du såpass uppskärrad av att kolla upp honom, att du måste skapa en tråd om det, så tycker jag att du ska låta bli att trimma din moppe.[/quote]Försent har redan 77cc bigbore och lite mer
Piaggio Typhoon! (Y)

Polini - ForRace 70cc
Keihin - förgasare (PWK) 33mm
Stage6 - Luftfilter Racing Dubbell
Malossi - Koppling 107mm
Yasuni - Avgassystem Carrera 20
& Lite smått och gott
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Riskerna kommer inte för att du trimmar moppen, dom finns redan.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Är det bara jag som tycker det luktar lite troll i luften?

Trimma din hyperaerox, du kan väl ha en utan att köra. :)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
TriqnTPH
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 november 2013, 23:21

Inlägg av TriqnTPH »

Känner mig dum som gjorde denhär tråden, det har gått över körde min hyper typhoon idag hur kul som helst
Piaggio Typhoon! (Y)

Polini - ForRace 70cc
Keihin - förgasare (PWK) 33mm
Stage6 - Luftfilter Racing Dubbell
Malossi - Koppling 107mm
Yasuni - Avgassystem Carrera 20
& Lite smått och gott
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

TriqnTPH skrev:Känner mig dum som gjorde denhär tråden, det har gått över körde min hyper typhoon idag hur kul som helst
jadu, kul är det när det gäller att köra, men ligger du på marken och har ramlat i 80+ så är det inte så roligt längre, som lennart sa, kör som folk.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

gilerahjärnan skrev:
TriqnTPH skrev:Känner mig dum som gjorde denhär tråden, det har gått över körde min hyper typhoon idag hur kul som helst
jadu, kul är det när det gäller att köra, men ligger du på marken och har ramlat i 80+ så är det inte så roligt längre, som lennart sa, kör som folk.
+1, Amen på det.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
FiskmåseN
Avstängd
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 februari 2014, 12:30

Inlägg av FiskmåseN »

Han kände även att ramen var ostabil när han provade hojen innnan racet. Men bestämmde sig för att köra ändå.
WP
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

FiskmåseN skrev:Han kände även att ramen var ostabil när han provade hojen innnan racet. Men bestämmde sig för att köra ändå.
Det jag har hört är att arrangören tjatade sönder skallen på honom till att köra. men att DooD inte var beredd att köra ännu.

Vi vet i praktiken ingenting, mer än dem idioterna som triggade honom till att köra.
Hade stolpen lagts ner så hade han troligen levt idag, det är det enda vi med säkerhet vet.
Vem ansvaret vilar på är lite väl sent att reda ut nu.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Tycker synd om hans föräldrar och hans vänner som förlora en ung pojke! Han borde ha tänkt på att ett tunt cykeldäck där fram går inte så bra
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

Rainn skrev:Tycker synd om hans föräldrar och hans vänner som förlora en ung pojke! Han borde ha tänkt på att ett tunt cykeldäck där fram går inte så bra
DooD var 24 år, och jag kan säga så pass att hans far INTE var glad över att han skulle köra med den, men förbjuda en 24-åring?
men arrangörens ansvar går inte att bortse ifrån.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Är du för rädd för att trimma så låt bli. Olyckor sker hela tiden. Det är för sent att göra något åt det nu så sluta böla.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

LinkanTuning skrev:Är du för rädd för att trimma så låt bli. Olyckor sker hela tiden. Det är för sent att göra något åt det nu så sluta böla.
+1

DooD har varit avliden i fem år nu.
Låt honom vila i frid för %%¤%%##!!!
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Bullwinkle skrev:
LinkanTuning skrev:Är du för rädd för att trimma så låt bli. Olyckor sker hela tiden. Det är för sent att göra något åt det nu så sluta böla.
+1

DooD har varit avliden i fem år nu.
Låt honom vila i frid för %%¤%%##!!!
han är ju iförsig en helt vanlig person, inte mer konstigt att han dör än att nån annan dör.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

gilerahjärnan skrev:
Bullwinkle skrev:
LinkanTuning skrev:Är du för rädd för att trimma så låt bli. Olyckor sker hela tiden. Det är för sent att göra något åt det nu så sluta böla.
+1

DooD har varit avliden i fem år nu.
Låt honom vila i frid för %%¤%%##!!!
han är ju iförsig en helt vanlig person, inte mer konstigt att han dör än att nån annan dör.
Han var en föregångare, och jag vet en del av hans trick han gjorde, men svar ja. han var en vanlig kille.
Men vanlig kille som gjort mycket för sporten.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

gilerahjärnan skrev:
Bullwinkle skrev:
LinkanTuning skrev:Är du för rädd för att trimma så låt bli. Olyckor sker hela tiden. Det är för sent att göra något åt det nu så sluta böla.
+1

DooD har varit avliden i fem år nu.
Låt honom vila i frid för %%¤%%##!!!
han är ju iförsig en helt vanlig person, inte mer konstigt att han dör än att nån annan dör.
Precis, klart det är tråkigt att han dog men det lönar sig inte att hitta "vems" fel det var att stolpen var där etc.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

LinkanTuning skrev:
gilerahjärnan skrev:
Bullwinkle skrev: +1

DooD har varit avliden i fem år nu.
Låt honom vila i frid för %%¤%%##!!!
han är ju iförsig en helt vanlig person, inte mer konstigt att han dör än att nån annan dör.
Precis, klart det är tråkigt att han dog men det lönar sig inte att hitta "vems" fel det var att stolpen var där etc.
Det lär vi knappast få svar på, även om jag kan dristas till att titta åt ett visst håll.....
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Demuz skrev:Bor ju i Rättvik där racet anordnades och jag kan ju säga att sträckan dom körde på inte var direkt lämplig, rätt kort sträcka med fartgupp i slutet så man fick lov att bromsa in rätt hårt för att undvika guppen. Sen så skulle ju givetvis stolpar antingen ha plockats ner eller klätts in med någon madrass eller liknande. Men det är lätt att vara smart i efterhand...
Visste inte att det hände i rättvik :shock: :? (2 mil från mig)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Skriv svar