Gymnasieval 2014

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

Alyzzzer skrev:
alb1n skrev:1an på ekonomi, lätt som tusan :D
är det intressant? vad tänkte du jobba med?:)
Faktiskt väldigt roligt med privatjuridik och företagsekonomi, ska bli advokat så jag väljer juridisk linje i 2an
CC
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 augusti 2012, 14:16

Inlägg av CC »

Lånar tråden och undrar om nån har koll vilken praktisk utbildning där man tjänar bäst ? :D
Användarens profilbild
jack.lofgren
Pattelina
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 maj 2012, 20:44
Ort: Stockholm

Inlägg av jack.lofgren »

CC skrev:Lånar tråden och undrar om nån har koll vilken praktisk utbildning där man tjänar bäst ? :D
*host* röris ;)
CC
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 augusti 2012, 14:16

Inlägg av CC »

Tror inte vi snackar samma språk men va är en röris ? :D
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

CC skrev:Tror inte vi snackar samma språk men va är en röris ? :D
Bajsletare, aka rörmokare.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Eftersom gymnasierna här i Finland inte har inriktingar annant än musik och gymnastik eller flygning så blir det yrkesskola nästa höst. Med gymnasie matte och ev.fysik. Efter det yrkeshögskola och sen är man ingengjör och eventuellt fortsatta universitetsstudier för att bli diplom ingengör. Men helst av allt skulle jag flytta till England/Skottland/Wales för att g med i SAS och flytta till Hereford ;)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

jag går 1an på industrin/teknik, mycket plugg och långa dagar tyvärr.. Men det är högskoleförebyggande eller vad det heter ;) Å den skolan jag går på är Sandvik's egna skola (om nån nu vet vad det är) så om vi inte går högskola så har vi garanterar jobb där :)
david96 skrev:det är en drac med fucko ägare där är felet :lol:
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

jag går 1:an på ekonomi och det är hur chill som helst 8)
Jonaskarlsson
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 2 december 2013, 15:00
Ort: Salem

Inlägg av Jonaskarlsson »

Någon som har något bra tips på gymnasium i Stockholmstrakten?
Användarens profilbild
Brisingar
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:52

Inlägg av Brisingar »

Jag har så svårt att bestämma mig :'( och jag ska säka as snart

Det är antigen:

El & energi eller Ekonomi men båda har + och båda har -

jag har ca 255 poäng så jag kommer in på båda på skolorna jag tänkt.

El & energi + = Ganska chill linje inte endast pluggande i boken hela dagen, du får arbeta praktiskt och du kan plugga vidare som automatiserare och tjäna riktigt bra.

minus= Inga brudar vilket betyder tråkigt, typ endast ''tråkigt'' folk som går där (iallfall förraåret) (menar typ gamers :D )

Ekonomi = Brudar :D ''normalt'' folk, lagom plugg (dock ganska skoltrött redan :( ) Bred linje då jag inte vet vad jag vill jobba helt med än. och åter igen Brudar :D

Minus= Svårt att få jobb (oftast), vill inte sitta på ett kontor hela mitt arbetsliv.

Vad skulle ni rekomendera om ni ser vad jag har tyckt är plus och minus typ?

Allmän info: Skoltrött, vet inte vad jag vill bli, brukar inte bruka så allvar alltid på lektionerna kan ofta va den som bara sitter och snackar, jag föredrar praktiska lektioner alla dagar i veckan :D, är ute så mycket det går under hela året utom vintern (för då kan man typ inte köra :D ) Jag hatar att plugga, Jag har gått med tråkig klass nu i 3år snart och pallar verkligen inte med en till sån här klass, skulle vilja gå i en klass med roligt folk som vill festa och ha kul!

så snälla vad har ni för erfarenhet? är det bara ''gamers'' som går el och energi progrmaet t.ex?

Snälla svara har sjukt svårt att bestämma mig!
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 478
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Timmää »

Jag har valt

1. El och energi programmet med inriktning Elteknik
2. Fordon och transport med inriktning Karroseri och lackering, lärling
3. Fordon och transport med inriktning Personbil

Och linjerna är valda på Elof lindälvs gymnasiet i Kungsbacka :)

Brisingar: Jag ska gå el och energi programmet och är verkligen ingen gamer så det finns la undantag ;)
Kolla in mitt Beta projekt!

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Brisingar skrev: minus= Inga brudar vilket betyder tråkigt, typ endast ''tråkigt'' folk som går där (iallfall förraåret) (menar typ gamers :D )
gillar ditt tänkande, inga brudar i min klass..

din tanke verkar ungefär som jag kommer alldrig få roligt och jag kommer aldrig få en tjej.

brudar kan man skaffa från andra klasser/städer/länder och allt, finns hur många som hellst, varför skulle det vara ett så stort minus att det inte går några brudar i din klass?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Brisingar skrev:Jag har så svårt att bestämma mig :'( och jag ska säka as snart

Det är antigen:

El & energi eller Ekonomi men båda har + och båda har -

jag har ca 255 poäng så jag kommer in på båda på skolorna jag tänkt.

El & energi + = Ganska chill linje inte endast pluggande i boken hela dagen, du får arbeta praktiskt och du kan plugga vidare som automatiserare och tjäna riktigt bra.

minus= Inga brudar vilket betyder tråkigt, typ endast ''tråkigt'' folk som går där (iallfall förraåret) (menar typ gamers :D )

Ekonomi = Brudar :D ''normalt'' folk, lagom plugg (dock ganska skoltrött redan :( ) Bred linje då jag inte vet vad jag vill jobba helt med än. och åter igen Brudar :D

Minus= Svårt att få jobb (oftast), vill inte sitta på ett kontor hela mitt arbetsliv.

Vad skulle ni rekomendera om ni ser vad jag har tyckt är plus och minus typ?

Allmän info: Skoltrött, vet inte vad jag vill bli, brukar inte bruka så allvar alltid på lektionerna kan ofta va den som bara sitter och snackar, jag föredrar praktiska lektioner alla dagar i veckan :D, är ute så mycket det går under hela året utom vintern (för då kan man typ inte köra :D ) Jag hatar att plugga, Jag har gått med tråkig klass nu i 3år snart och pallar verkligen inte med en till sån här klass, skulle vilja gå i en klass med roligt folk som vill festa och ha kul!

så snälla vad har ni för erfarenhet? är det bara ''gamers'' som går el och energi progrmaet t.ex?

Snälla svara har sjukt svårt att bestämma mig!
Gå vad du tycker själv är roligast. Du kan klara dig utan brudar på lektionerna. Ingen ide att gå runt och ha tråkigt i ytterligare 3år:)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Har någon här erfarenhet av vvs montör?
Är det mycket matte i denna utbildning.

Jag tror detta kommer bli mitt första val, men tänkte att jag frågar lite här först :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Jag går andra året på Fordon, inriktning Personbilsmekaniker.

Läser högskoleförberedande, och det skulle jag rekommendera alla att göra, ifall ni tröttnar helt på jobbet efter några år. Lite mer plugg, ja men vadådå? Du ska fortfarande gå på samma skola i 3 år, skillnaden är väl att du går ungefär 2 timmar till i veckan.
Det är ju inte precis att man har nånting jättevettigt att göra i den här åldern, som man inte hinner med ändå.

Plugget är förövrigt minimalt. Det går väl att jämföra med mellanstadiet kanske, knappt...

Allt jag grejar med på min fritid är i princip bilar, så jag är inte säker på om jag har valt rätt. Eventuellt försöker jag bli verkstadschef/reservdelsman eller liknande så småningom.

Är du duktig så kan du givetvis trissa upp lönen.


Och till dig som var galen i tjejer, klarar du dig inte utan dem i din klass, så är det nog fel ställe. Vi är 15 killar och inga tjejer i min klass, och det blir ju helt klart en annan stämning.

Samtidigt är det kanske dags att växa upp lite, och välja det du vill jobba med i framtiden.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
DuttGidmark
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 9 september 2013, 13:17
Ort: Saltvik

Inlägg av DuttGidmark »

1a: Fordonstekniska inriktning personbil.
2a: Industriprogrammet.
3e: Fordonstekniska inriktning personbil lärling.
Tycker ni borde kolla in racing-planets nya hemsida! ;)
Bild
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Blir EK-EK!
Kollat runt lite med kompisar, alla "nördiga" jag känner ska typ gå teknik eller natur och pallar inte med allt plugg där, sen är det inga brudar där heller...
Nu säger jag inte att alla på natur å teknik är så men ni förstår vad jag menar

Man ska ju trivas i skolan också, bättre med lite melonas än bara korvfest :wink: :wink:
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Vart ska alla/går alla som bor i Stockholm? Vilka gymnasier?
Någon som går kunskapsgymnasiet eller ska gå där? :)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Går 1:a året på bygg & anläggning, ska välja anläggningsmaskin i 2:an vilket jag ser fram emot mycket! Skön klass oftast och inget plugg typ :)

+ välbetalt och roliga jobb direkt efter gymnasiet
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

tacopaj skrev:Går 1:a året på bygg & anläggning, ska välja anläggningsmaskin i 2:an vilket jag ser fram emot mycket! Skön klass oftast och inget plugg typ :)

+ välbetalt och roliga jobb direkt efter gymnasiet
Roliga jobb direkt efter gymnasiumet var det.... :lol:

Spadgubbe
Användarens profilbild
Fillew97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 augusti 2013, 18:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Fillew97 »

oggew2 skrev:Vart ska alla/går alla som bor i Stockholm? Vilka gymnasier?
Någon som går kunskapsgymnasiet eller ska gå där? :)
Antingen Danderyds Gymnasium eller någon Av Viktor Rydberg skolorna i stan eller Djursholm :) Inte kunskapskolan för mig

Och ja jag vet är 97:a Men föddes den 27 Dec så jag gick om :P :P
Du är ful, jag är full men imorgon är jag nykter :D
Axelito
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2012, 01:07

Inlägg av Axelito »

Går Speldesign i åk 1. Fast vi får inte börja med spel för än i höst så det är synd, men lär säga att det är väldigt chill.
Vi har haft typ 3-4 prov sen vi började. Annars är det inlämningsuppgifter vi har, jag tycker att det är helt okej med såna men har hellre prov då jag är väldigt dålig på att lämna in uppgifter. :roll:

Tycker att man får betyg hur lätt som helst, jag har typ bara suttit och spelat på iPaden på engelskan och jag fick C i omdöme. Gnäller inte. :)
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

går nu 2an industri ska börja 3an efter sommarn.
jag valde inriktningen Skärande så jag kommer då bli en CNC operatör, Svarvare eller fräsare.

Riktigt roligt, finns alltid något att göra.
nu i 2an så har vi bara Verkstad och entreprenörsskap och idrott.
riktigt chill.
jag har behörighet till att bli svetsare med så jag kan jobba vart som helst i världen, kan även vara brand vakt då vi får utbildning för heta arbeten.
Quattro lyfe
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

Jag har valt el och energiprogrammet, dock är jag skoltrött redan så orkar inte med en massa plugg. Någon med erfarenhet som vet ifall det är mycket plugg där?
Elof Lindälv blir det också, ifall någon kanske gått där? :)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

bonnaracing skrev:
tacopaj skrev:Går 1:a året på bygg & anläggning, ska välja anläggningsmaskin i 2:an vilket jag ser fram emot mycket! Skön klass oftast och inget plugg typ :)

+ välbetalt och roliga jobb direkt efter gymnasiet
Roliga jobb direkt efter gymnasiumet var det.... :lol:

Spadgubbe
Förstår vad du menar, men så behöver det inte alls vara. Roliga jobb kan även vara snickare, banarbetare, plåtslagare m.m ;)

EDIT:PROELIT1337 inlägg 8) 8) :wink:
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

tacopaj skrev:
bonnaracing skrev:
tacopaj skrev:Går 1:a året på bygg & anläggning, ska välja anläggningsmaskin i 2:an vilket jag ser fram emot mycket! Skön klass oftast och inget plugg typ :)

+ välbetalt och roliga jobb direkt efter gymnasiet
Roliga jobb direkt efter gymnasiumet var det.... :lol:

Spadgubbe
Förstår vad du menar, men så behöver det inte alls vara. Roliga jobb kan även vara snickare, banarbetare, plåtslagare m.m ;)

EDIT:PROELIT1337 inlägg 8) 8) :wink:
snickare och plåtslagare måste du väll dock läsa vidare för om du går anläggning?
Användarens profilbild
Luddz
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 november 2013, 17:00

Inlägg av Luddz »

Restaurang och livsmedel linjen blir det för mig! mat är gott, hueheu
Spana gärna in mitt Gilera SMT projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52449
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

npn här som går inriktning personbil i stockholm? vet ej vart jag ska gå
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
Användarens profilbild
Cesar Cato
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 november 2013, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Cesar Cato »

1. Teknink
2. El och energi
Bild
Användarens profilbild
QviW
TSR:s snyggaste
Inlägg: 317
Blev medlem: 6 januari 2011, 15:47
Ort: Herrljunga

Inlägg av QviW »

Går andra året på Teknik IT/DATA. Tycker det är rätt chill och andra året ska tydligen vara tuffast.
Är verkligen ingen som pluggar...
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

För mig vart det Bygg o anläggning inriktning grävmaskiner, ska bli galet jävla skoj! :twisted:
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Persson97 skrev:
tacopaj skrev:
bonnaracing skrev: Roliga jobb direkt efter gymnasiumet var det.... :lol:

Spadgubbe
Förstår vad du menar, men så behöver det inte alls vara. Roliga jobb kan även vara snickare, banarbetare, plåtslagare m.m ;)

EDIT:PROELIT1337 inlägg 8) 8) :wink:
snickare och plåtslagare måste du väll dock läsa vidare för om du går anläggning?
Plåtslagare vet jag inte för det har vi inte på våran skola. Men första året läser alla anläggning, husbyggnad och måleri. Därefter i 2:an väljer man inriktning. Alla är anställningsbara efter gymnasiet, man kan även välja högskolepaketet i (2an?) och 3an ifall man ångrar sig i framtiden. :roll: :)
Jonsson98 skrev:För mig vart det Bygg o anläggning inriktning grävmaskiner, ska bli galet jävla skoj! :twisted:
Helt rätt Wille :D :D
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Går 2an på EL & Energi programmet.
Mycket nöjd, har fått en bra praktikplats och kommer väldigt bra överens med mina handledare.
Det handlar om att veta sin plats (du står under dem), men ändå våga ta för sig och bjuda på sig själv. Det är mina tips till att bli omtyckt i alla fall.
Dessutom får du en roligare dag om du bjuder på dig lite och kan skoja med dina handledare ömsesidigt.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
alatan
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 27 juli 2012, 20:09

Inlägg av alatan »

Blev bygg och anläggning :) Ser fram emot det.
Dom gör så rysligt fint på tomten.
Bild
Användarens profilbild
albinzz0n
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 6 juni 2013, 12:39

Inlägg av albinzz0n »

så här sökte jag!

1. Fordon o transportprogrammet , inriktning Transport!
2. Teknik, IT

Gött att man får BCE i transport utbildningen :)
Rieju Drac -02 *SÅLD*
Yamaha Aerox -01

* Har ett Hebo New Performer som sitter på min Yamaha Aerox som jag skulle vilja byta mot ett mer lågvarvigt! Kan lägga pengar imellan om det skulle behövas, skicka pm vid intresse!
Skriv svar