Gymnasieval 2014

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Gymnasieval 2014

Inlägg av Jakzu »

Hejhej, har nu sökt vád jag vill gå och funderade lite på vad ni andra 98 har sökt?:)
För mig blev det.
1.Teknik
2.El
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

finns tidigare såna här trådar..
jag går iaf i ettan på fordon.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

1an på ekonomi, lätt som tusan :D
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

alb1n skrev:1an på ekonomi, lätt som tusan :D
är det intressant? vad tänkte du jobba med?:)
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

går spelutveckling men ska byta till fordon :D
Bild
MosbrickaN
Avstängd
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 januari 2014, 18:48

Inlägg av MosbrickaN »

Går Iv fordon just nu men blir Vanliga fordon eller industri efter detta ;)
Signatur raderad p.g.a regelbrott.
MVH Moderator
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

har inte valt i år men kan ju slänga in en kommentar ändå :)

jag går tredje året på elprogrammet just nu och det är en rolig linje om man nu är tekniskt intresserad och lite utav en problemlösare.
dock så verkar det vara lite ont om jobb i dagsläget inom byggsektorn.
iaf i dom mindre orterna men det finns nog undantag för dom större städarna så som Stockholm mm där det alltid byggs :)

jag har då valt helt rätt linje iaf men det beror ju som sagt på vad som intresserar en :)
Användarens profilbild
Rydholms
Svårstartad skrothög
Inlägg: 304
Blev medlem: 3 december 2012, 21:08
Ort: Motala

Inlägg av Rydholms »

Samhällsvetenskap inriktat på beteende ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Rydholms skrev:Samhällsvetenskap inriktat på beteende ;)
inte för att jag vill skrämma dig på något sett men brorsan gick det i ett år oh någon månad och hatade det, helt ok klass men svinmkt hål och konstigt schema osv, kanske bara var den skolan men han tyckte att allt var skit med samhäll beteende..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Vet nån hur gymnasierna e i norge? Kanske ska flytta dit...
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Demuz skrev:har inte valt i år men kan ju slänga in en kommentar ändå :)

jag går tredje året på elprogrammet just nu och det är en rolig linje om man nu är tekniskt intresserad och lite utav en problemlösare.
dock så verkar det vara lite ont om jobb i dagsläget inom byggsektorn.
iaf i dom mindre orterna men det finns nog undantag för dom större städerna så som Stockholm mm där det alltid byggs :)

jag har då valt helt rätt linje iaf men det beror ju som sagt på vad som intresserar en :)
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Ska söka Teknik eller Natur. Fast vet inte om jag pallar natur. Någon som vet vilken dag som är sista dan för preliminära sökningen?
Användarens profilbild
Oliver96
Elmoped
Inlägg: 146
Blev medlem: 29 januari 2013, 13:10

Inlägg av Oliver96 »

Jag är 96a och går teknik. Kan säga att det är mycket plugg, typ som natur. Men en väldigt bra linje med brett utval av jobb när du pluggat klart :)
Senast redigerad av Oliver96 den 31 januari 2014, 08:57, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Jag ska välja el, gå i farsan fotspår 8) Verkar vara kul, dom dagar jag har praoat och jobbat som elektriker har varit kul iallafall. Men nu han chef på imtech så ska nog kunna få jobb :roll:
Yamaha YZF R125
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Gtg andra året på högskoleinriktningen. Bra om du vill komma någonstans men tänker du inte.lägga energi på skolan så glöm att välja den:/
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

anaria gymnasiet handel ska jag söka i göteborg
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
Heatz
Årets Projekt 2013
Inlägg: 141
Blev medlem: 21 december 2012, 01:07
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Heatz »

Agge0102 skrev:Ska söka Teknik eller Natur. Fast vet inte om jag pallar natur. Någon som vet vilken dag som är sista dan för preliminära sökningen?
Natur och teknik har ungefär samma grad av plugg, teknik riktar in dig till det mer tekniska precis som det låter och natur till läkare osv
Glöm inte att kolla upp vad "din" högskola kräver att du läser för program.
Dessa 2 linjer är högskoleförberedande, så att hoppa av efter gymnasiet och jobba blir väldigt svårt...
Jag gick teknik ett halvår men orkade inte med det längre, dagarna bestod av 2st 3h lektioner.. Man satt bara och nötte.. Det var inte min grej fast jag plockade på mig Matte 1C och Engelska innan jag bytte till Handel och Administration som jag gått en vecka nu :)

Om du bor i Stockholm? Som jag tror att du gjorde så gäller följande:
20 Januari 2014 Får du hem ett lösenordsbrev och hemsidan öppnas för ansökan. (gyantagningen.se)
17 Februari 2014 stänger webben för ansökan.
17 April 2014 öppnar webben för visning av antagningsresultat.
23 April 2014 Webben öppnas för omval.
15 Maj Webben stänger för ansökan efter omvalsperioden kl. 24:00

Lycka till nu och gör rätt val direkt! :)
Bild
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Ingen som vill komma och hälsa på Volvogymnasiet i Skövde? så kan jag guida dig runt en dag ;)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

TheGrimReaper skrev:Ingen som vill komma och hälsa på Volvogymnasiet i Skövde? så kan jag guida dig runt en dag ;)
näee :D
Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Demuz skrev:har inte valt i år men kan ju slänga in en kommentar ändå :)

jag går tredje året på elprogrammet just nu och det är en rolig linje om man nu är tekniskt intresserad och lite utav en problemlösare.
dock så verkar det vara lite ont om jobb i dagsläget inom byggsektorn.
iaf i dom mindre orterna men det finns nog undantag för dom större städarna så som Stockholm mm där det alltid byggs :)

jag har då valt helt rätt linje iaf men det beror ju som sagt på vad som intresserar en :)
Norge söker många elektriker just nu, med betalt boende osv. Något o tänka på, har själv planer o dra dit och jobba!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Cesar Cato
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 november 2013, 15:38
Kontakt:

Re: Gymnasieval 2014

Inlägg av Cesar Cato »

1. Teknik
2. el och energi :)
Bild
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 414
Blev medlem: 1 november 2011, 18:44
Ort: Luleå

Inlägg av moliki »

går mitt första år på Flygteknik, i Luleå på NFTC riktigt bra utbildning och den är rikstäckande. efter studenten är man full utbildad helikopter eller flygplansmekaniker. man kan sedan gå ytligare två år yrkeshögskola efter gymnasiet om man vill bli flyg eller helikoptertekniker.
Fortitude

Bild
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Heatz skrev:
Agge0102 skrev:Ska söka Teknik eller Natur. Fast vet inte om jag pallar natur. Någon som vet vilken dag som är sista dan för preliminära sökningen?
Natur och teknik har ungefär samma grad av plugg, teknik riktar in dig till det mer tekniska precis som det låter och natur till läkare osv
Glöm inte att kolla upp vad "din" högskola kräver att du läser för program.
Dessa 2 linjer är högskoleförberedande, så att hoppa av efter gymnasiet och jobba blir väldigt svårt...
Jag gick teknik ett halvår men orkade inte med det längre, dagarna bestod av 2st 3h lektioner.. Man satt bara och nötte.. Det var inte min grej fast jag plockade på mig Matte 1C och Engelska innan jag bytte till Handel och Administration som jag gått en vecka nu :)

Om du bor i Stockholm? Som jag tror att du gjorde så gäller följande:
20 Januari 2014 Får du hem ett lösenordsbrev och hemsidan öppnas för ansökan. (gyantagningen.se)
17 Februari 2014 stänger webben för ansökan.
17 April 2014 öppnar webben för visning av antagningsresultat.
23 April 2014 Webben öppnas för omval.
15 Maj Webben stänger för ansökan efter omvalsperioden kl. 24:00

Lycka till nu och gör rätt val direkt! :)
Okej tack så mycket för svaret! :)

Får se,men det lutar mer åt teknik då jag är mest intresserad av det. Att det är mycket plugg i båda förstod jag men trodde det var ytterligare lite mer plugg i natur . :D
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Jm jag väljer fordon-bilmekaniker eller fordon-lastbilsmekaniker, kommer dessa ge en bra lön eller är det mer värt att satsa på någon annan utbildning?

Jag tar emot alla förslag på utbildningar men det måste motiveras.

Lite info: jag känner absolut inte för att gå mer än 3 år till i skola utan jobb måste komma efter utbildning (kan finnas undantag). Jag kan samarbeta hyfsat väl och är redo för svåra utmaningar som skall lösas. Jag gillar att jobba med händerna och inte sitta på kontor hela dagarna. Lite kort beskrivning om mig men den duger säkert.

Om någon/några skulle kunna rekommendera bra jobb med hyfsat bra löner (mer är ju alltid bättre) så skulle jag vara mycket tacksam.

//Erik

EDIT: kan tillägga att matte inte är min stora fördel
Senast redigerad av GurkMarmelad den 13 januari 2014, 20:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
jack.lofgren
Pattelina
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 maj 2012, 20:44
Ort: Stockholm

Inlägg av jack.lofgren »

själv går jag första året på refis i stockholm och är mycket nöjd :D
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

1. Fordon och transport bräcke.
2. MTG
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Jag går första året på Teknik och kan säga att det är bra med plugg men totalt värt det efter..
Kan säga att jag inte är haj på teknik linjen.. svårt som attan.. mycket ekvationer och problemlösning.. man kör matte 1c på början och börjar direkt på 2c på vårterminen.
har haft tankarna att byta linje men tror jag stannar kvar och försöker ta tag i det!

Det är nationella varje termin matte va jag har vet..

Sen beror det ju på vad man väljer för inriktning, i mitt fall ska jag välja Deisgn & Produktutveckling då man får syssla med design och CAD som vi övar på nu! :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
zexxo
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 februari 2013, 21:24
Ort: Långshyttan

Inlägg av zexxo »

Jm jag väljer fordon-bilmekaniker eller fordon-lastbilsmekaniker, kommer dessa ge en bra lön eller är det mer värt att satsa på någon annan utbildning?

Jag tar emot alla förslag på utbildningar men det måste motiveras.

Lite info: jag känner absolut inte för att gå mer än 3 år till i skola utan jobb måste komma efter utbildning (kan finnas undantag). Jag kan samarbeta hyfsat väl och är redo för svåra utmaningar som skall lösas. Jag gillar att jobba med händerna och inte sitta på kontor hela dagarna. Lite kort beskrivning om mig men den duger säkert.

Om någon/några skulle kunna rekommendera bra jobb med hyfsat bra löner (mer är ju alltid bättre) så skulle jag vara mycket tacksam.

//Erik
[/code]

Om du inte vill gå vidare utbildningar så kanske inte fordons programmet någonting för dig då man måste gå väldigt mycket kurser om du börjar jobba på tex en märkes verkstad, vet inte riktigt hur det är med transport inriktingen.


Jag planerar själv att skaffa högskole kompentens så man kan utbilda sig till hybrid tekniker då det verkar vara framtiden.
SÖKER FS1 FRAMHJUL MED TRUMBROMS
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

när jag gick gymnasium gick jag industri och utbildade mig till svetsare, nu jobbar jag som undervattensvetsare på en rigg i nordsjön, helt okej arbete och helt okej pengar framförallt 8)
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

TheGrimReaper skrev:Ingen som vill komma och hälsa på Volvogymnasiet i Skövde? så kan jag guida dig runt en dag ;)
Bjuder du på den omtalade kebaben så kommer jag.
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Tänkte bara fråga en sak till er som har eller går på gymnasium.
Är det roligare än 7,8,9an? Har tröttnat rejällt på min skola nu :(
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

beror på va du tar, men nej de tycker jag inte, förutom att det är mer mognare personer du kommer gå med
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

1. Estet musik
2. Teknik
Användarens profilbild
Hemlige Arne
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 september 2011, 14:27

Inlägg av Hemlige Arne »

Själv går ja el och energi automation och jag tycker att det är en riktigt roligt men ändå ganska svår utbildning! lagom med plugg enligt min åsikt :)
Vissa faller för grupptryck. Men jag faller för Laddtryck!
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

MrAndersson skrev:
Demuz skrev:har inte valt i år men kan ju slänga in en kommentar ändå :)

jag går tredje året på elprogrammet just nu och det är en rolig linje om man nu är tekniskt intresserad och lite utav en problemlösare.
dock så verkar det vara lite ont om jobb i dagsläget inom byggsektorn.
iaf i dom mindre orterna men det finns nog undantag för dom större städarna så som Stockholm mm där det alltid byggs :)

jag har då valt helt rätt linje iaf men det beror ju som sagt på vad som intresserar en :)
Norge söker många elektriker just nu, med betalt boende osv. Något o tänka på, har själv planer o dra dit och jobba!
jo det är väl där de flesta jobben finns just nu :) vi ska troligtvis åka på studiebesök till norge framåt våren och om det verkar finnas bra möjligheter där med jobb och boende så blir det nog att jag och ett par polare drar dit och jobbar :) det enda som det verkar vara lite krux med är att det var lite krångligare att få tillgodoräkna sin lärlingstid där borta men jag tror dom har löst det nu :)
Skriv svar