Ljus problem - Derbi

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

johanlofgren1997
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 februari 2013, 18:23

Ljus problem - Derbi

Inlägg av johanlofgren1997 »

Tja, jag har en Derbi Senda xtreme 06 och mitt halvljus, helljus, baklampa och varvmätare har slutat fungera. Dock så funkar blinkers, bromslampan, tutan och bensin lampan och de andra små symbolerna lyser som det ska när jag vrider om tändningen men sen så fungerar inte de häller när man börjar köra.
Jag har testat byta säkring.

Någon som kan veta vad det är för problem jag har?
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Antagligen är tändsystemet uppdelat och den del som omfattar de kretsar du nämnde (helljus, baklampa m.m) har fått ett brott.
Jag skulle undersöka kablarna mellan generator och respektive förbrukare då lysen och varvmätaren drivs av generatorn via spänningsregulatorn medan blinkers etc. tar ström från batteriet.
Undersök med andra ord kablar, kontaktstycken och liknande mellan generator/spänningsregulator/strömbrytare/förbrukare.

Förbrukare = strömförbrukande krets
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

du kan koppla bort batteriet och starta moppen och mäta om du får någon spänning över plus och minus och isf hur mycket, bör vara ca 12-13volt. kan vara så att spänningsregulator eller tändplattan har gett upp om du inte får fram någon spänning. eller kabelbrott/dålig kontakt någonstans.

om du inte får fram någon spänning så får du börja felsöka vart spänningen försvinner. mät utgående kablar från spänningsregulatorn, finns det ingen spänning där heller så ligger felet antingen i att spänningsregulatorn är kass, att kablar mellan spänningsregultor och tändplatta har tappat kontakten eller att tändplattan har gett upp.
Skriv svar