Hej,
Kul att du tittade in!
Mitt projekt har redan pågått under tre år, varav ett av dem endast användes till att analysera...läsa och glida omkring. Här kommer lite bilder på hur det började se ut när bygget påbörjades och hur den ser ut nu. Samt vad som har bytts ut eller byggts om. Här är min tråd på det Svenska Zoomer forumet.
Zoomer Zone :: View topic - (
Så gullig, orörd.
Fortfarande inte färdig. Kan tillägga att detta är det första projektet i sitt slag i Sverige så vitt jag vet med en sk. 8 tum bred 'fatty' där bak.
SPECS.
10x8 Rim w/ Kenda Tire Mounted (Polished)
Kymco/SYM Hub (Polished)
ATR Non-Fatty GY6 Engine Mount kit (Polished) Modified
ATR rear shock(Stripped / Polished)
ATR G2 front end conversion kit
ATR front rim w/ Dunlop GT301 130/70
ATR MOTO Front Fender
SF Modified Intake Manifold(Polished)
SF Stage 6 to Stock Throttle Cable
Extended Rear Brake Cable
Magic push buttons
Stainless Gas tank cover (black wrinkle finish)
KCP Gas cap cover
3" CRG type bar end mirrors
Gojin Dress up kit, raw
rPRO MONSTER DRAG BARS (Polished)
rPRO frame caps
rPRO D1 Washer kit
rPRO drag bar
rPRO bar ends
PIAA 3000 headlight setup.
MNTHBX Turtlehead LED
MNTHBX DORF seat frame
MNTHBX CVT Cover(for now)
CUSTOM Coolant tank.
CUSTOM Shaved rear frame
CUSTOM Throttle body bracket
ACEWELL Universal Speedo(black)
K&N Filters
Yoshimura TRS exhaust
Dr.Pulley clutch
Malossi variator
Parts on hold:
Tokyoparts Carbon gauge holder.
Division Front hub adapter
220mm ATR brake rotor
190mm KN "breaking" brake rotor
License plate holders.
Phillips Turn signals
Etc.
-
Första som hände var att det fruktansvärda baklysetornet fick åka bort.
LED blinkers installerat under sätet.
Kapade och svetsade sadelramen hos en bekant istället för att köpa en förkortad för 500 spänn.
Sen gjorde jag mitt första misstag, at ta itu med ommålning själv. Rekommenderas EJ.
Slutligen fick jag min första ramförlängning som jag använde under följande två år av märket
PasswordJDM. Kan inte rekommendera denna eftersom den vrider motorn på ett kasst sätt, när
jag monterade av den så kunde jag knappt få ut axelbulten, den var så förvrängd.
Gjorde ett hål i batteriboxen för att montera hastighetsmätaren.
För att hastighetsmätaren skulle få plats fick man städa om lite innanför batteriboxen.
Och så här såg det då ut under ett tag.
Med ett Yoshimurarör, lambdasondsuttag fastsvetsat.
Skönare, lägre styre.
Ny behållare för kylarvätska.
Tänkte göra något annorlunda med mina framlampor...testade att fästa
en extra i mitten, samt modifiera originalen med angeleyes.
Sen var det dags att fixa en ordentlig lackering, svart med guld & röda flakes som enbart syntes under sol...
och lite annat bröte som jag inte använder längre.
Nytt styre och fäste till det, ännu lägre än det förra. Ny extremt stum bakdämpare. Ny sadelram och CNC fräst 'CVT' skydd som visar variator och koppling. Samt K&N luftfilter etc.
Förra sommarens stora inköp blev ett helt nytt 'front end', dämpare, fälg, däck, skivbroms kit, cnc master cylinder och matchande handtag till trumbroms bak.
Klart.
Hann skaffa en bättre framlampa och lite annat gott innan jag startade på nästa del av projektet. De flesta av er känner säkert till PIAA som gör strålkastare och annat till bilar. Detta är en PIAA 3000 lampa.
Kapade av fjädrarna till framgafflarna...samt en ny framskärm skymtar.
Måste göra reklam för de otroligt sjyssta grabbarna i USA som jag lärt känna på
Home | Standard FunctionsStandard Functions, tackar dem för många av delarna samt information och annat.
Jag var fortfarande inte klar, jag störde mig otroligt på bakdäcket och fälgen...samt ville ha en ännu längre hjulbas så min jakt efter detta började och den slutade inte förrän under hösten / vintern och först efter årsskiftet, nån gång i februari så fick jag mina grejer. Men innan de kom, så gjordes ett stort underarbete på bakram...tog bort massvis med onödiga fästen och gjorde rent. Borrade hål för att göra dra kablar genom ramarna istället för att ha dem hängades utanför. Ville även fästa bromsljus och blinkers längst bak på ramen så att de skulle vara extra synliga men ändå få en sportig känsla. Misstolka mig inte, det är inget jag själv kommit på utan jag har följt och inspekterat andras byggen och försökt komma på egna lösningar. Sverige behöver mer av detta.
Lite projektbilder
Skaffade lite A-N grejer till min 'wire tuck' och svetsade fast de i ramen där kablarna ska komma ut.
Började rengöra motorn för omlackering.
Blästrad framram, redo för omlackering.
Nytt styre med justerbara 'armar'.
Acewell mätare.
Klart för lackering. Syns gör även ett fäste för en sk. 'chin bone' som går mellan bakram
och fästs i 'halsen' på framramen där batteriboxen sitter, för stabilitet och en mer 'drag race' look.
pulverlackerade framramen i svart struktur.
Även tankkåpan i rostfritt fick sig en skvätt.
Motor och sving arm lackerat i svart, värmebeständig skrynkel lack.
När jag började dra kablarna genom bakramen så blev det lite dumt.
För många kablar, lite för tjocka, lite för tajt. Höljet gick sönder på nån
eller några av dem så jag fick ta ut skitet och försöka hitta något bättre.
Efter ett tag så hittade jag något som kallas för styrkabel, precis rätt
diameter, ett tåligt gummihölje med en knippe tunna kablar i. Funkade perfekt!
Snart var det inte mycket kabel kvar att löda.
Och sen var det klart!
Hur kablaget såg ut original ett par år sen mot idag.
Lite längre fram så köptes det olika expansions kärls lösningar, men
ingen av dem var riktigt i min smak, dessutom så monterades de direkt
på ramen någonstans och det gillade jag inte. Så efter nån tid framöver
så startades ett projekt att göra en egen. Nåt stenkast ifrån finns ett litet
garage med lite kul pinaler och verktyg, bland annat en stenålders plasma
skärare. Använde den för att skära ut runda plåtbitar av rostfritt, samt ett
6" dimensionerat rör och ett par 8mm rörstumpar som fungerar som nipplar.
Ett längst ner, och ett längst upp på andra sidan för att släppa ut vätska,
sen kunde en bekant svetsa till det.
En prototyp har alltid lite skavanker, men det bryr vi oss inte om. Eftersom
monteringspunkten blir rätt under sadeln så syns inte nipplarna ändå, täckta
av kablar. Längre fram blir det att göra nån sorts lock så att det blir enklare
att fylla på.
Testar monteringspunkt med rörklämma.
Nästa dag svetsades monteringsfästen på kärlet. Och sen var det
bara att sätta dit.
Eftersom temat på mitt projekt är lite spöklikt med kameleont lack etc,
så tyckte till sist att guldet blev för utstickande. Så det måste bort. 2000kr
för en ny bakdämpare var inte speciellt lockande, så det blev att skaffa lite
kaustiksoda och fräta bort det.
Före
Efter (använde svinto för att polera bort den mörka beläggningsytan och
få lite glans)
Klart.
Just nu.
Fortsättning följer. Är inte klart på länge.