TMS startar inte efter byte av drivrem?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

TMS startar inte efter byte av drivrem?

Inlägg av Dreamodes »

Tjena!
När jag i somras var ute och körde med min gamla moped ( TMS z2 -07),
så gick drivremmen av. När jag sedan hade bytt den så tände inte motorn överhuvudtaget. Jag har skruvat bort alla kåpor och kollat alla kablar men allt sitter i där det ska. Någon som vet vad felet kan vara??

Tacksam för svar! :)
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Dreamodes »

ärligt, ingen som vet?!?!?!? :O
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

prova byt tändstift, och kolla gnistan
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Får den gnista? Får den soppa?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Erik_ skrev:Får den gnista? Får den soppa?
han sa ju att den inte tände

:roll: men testa byt tändstift, om inte startmotorn funkar så kan kransen till startmotorn blivigt skadat
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Dreamodes »

Nutbreaker skrev:
Erik_ skrev:Får den gnista? Får den soppa?
han sa ju att den inte tände

:roll: men testa byt tändstift, om inte startmotorn funkar så kan kransen till startmotorn blivigt skadat

tändstiftet är i stort sett nytt så isåfall är det kransen.
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
Användarens profilbild
Speedfight16
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 september 2011, 17:34

Inlägg av Speedfight16 »

Funkar startmotorn som den ska?
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

provat kicka? om den funkade innan du bytte rem så borde det ju vara nåt som du har pillat på.
Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Dreamodes »

Zer0x skrev:provat kicka? om den funkade innan du bytte rem så borde det ju vara nåt som du har pillat på.

ja det funkar inte heller. Men det verkar konstigt för allt jag gjorde var att ta bort variator kåpan och ta bort kopplingen och den andra skiten och bytte remmen. :S
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Finns bara en sak att göra. Du måste ta felsökningen från första början. Prova först med startgas. Om inte motorn antyder på att starta så ska du koppla av tändstiftet så detta ger gnista. Om det inte gör det så kolla om ström når fram till tändspole. Om den gör det och trots inte ger antydning att starta så har du dålig kompresison, som beror på slitna kolvringar eller åt helv..oställda ventiler. Kolla förgasren så att den är okej...särkilt gummi-membramet som ofta får stryk i fyrtaktare. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Dreamodes »

runners skrev:Finns bara en sak att göra. Du måste ta felsökningen från första början. Prova först med startgas. Om inte motorn antyder på att starta så ska du koppla av tändstiftet så detta ger gnista. Om det inte gör det så kolla om ström når fram till tändspole. Om den gör det och trots inte ger antydning att starta så har du dålig kompresison, som beror på slitna kolvringar eller åt helv..oställda ventiler. Kolla förgasren så att den är okej...särkilt gummi-membramet som ofta får stryk i fyrtaktare. :wink:

Vet inte om det har något med det att göra men det är sprickor i insuget till förgasaren
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
lamer
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 oktober 2011, 22:51

Inlägg av lamer »

Sprickorna på insuget påverkar inte tändningen.
Tror snarare att pickupen kanske gett sig iom den övervarvning som sker snabbt när en drivrem går av. De är oftast i plast och sitter vid tändplattan.

Ventilerna kan ha fått sig en dänga av "övervarvningen"?
starkee
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2011, 17:20

TMS

Inlägg av starkee »

Är det sprickor i insugsgummit? isåfall är tar den tjuvluft och vill inte starta, kolla upp det med..
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

bump först efter en vecka inte en halvdag.

hjälper startgas? Får den gnista? Nytt tändstift? Snurrar variatorn?
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Steg 1 - Går startmotorn runt?
NEJ Startmotorn går ej runt
Kolla detta
1.1 - Att du inte glömt slå på startnyckeln
1.2 - Håller du in bromshandtaget när du försöker starta?
Kolla att bromsljuset tänds om inte testa andra bromshandtaget och försök starta.
Länk: Felsökning bromshandtag
1.3 - Att sidostödet ej är nere kolla även avkännare för stödet under scootern
Länk: Felsökning avkännare sidostöd
1.4 - Att huvudsäkring är hel (sitter oftast nere vid batteriet och är oftast på 10 Amp)
Länk: Bild på huvudsäkring
Tips
- Lyser bromsljuset när du bromsar så är säkringen OK
- Eller om tutan fungerar så är säkringen OK
- Moppen går att kicka igång även om säkringen är trasig

1.5 - Kontrollera batterispänningen samt att kablar sitter fast på batteriet
Länk: Mäta batterispänningen
Tips
- Moppen går att kicka igång fast batteriet är slut

1.6 - Att kablar från startnyckel till CDI mm inte lossnat
1.7 - Startmotorn "hugger i" men orkar ej dra runt. (Motorn kan ha skurit gå till Steg 6)

Mer långsökta fel
1.8 - Trasig CDI
Länk: Felsökning CDI
1.9 - Trasig tändplatta
Länk: Felsökning tändplatta
1.10 - Trasigt startrelä (bör då starta när du kickar)
Länk: Felsökning på startrelä

JA Startmotorn går runt
Kolla detta
1.11 - Startmotorn låter svagare än normalt - Kicka! (ladda batteriet)
Länk: Bild på startmotor
1.12 - Det "surrar/klickar" bara från startmotorn - Kicka! (ladda batteriet)

Tips
Länk: Startmotor underhåll
Länk: Youtubeklipp kontrollera om batteriladdningen fungerar Metod 1 om du saknar ett mätinstrument
Länk: Youtubeklipp kontrollera om batteriladdningen fungerar Metod 2 om du har ett mätinstrument


Nej den startat fortfarande inte! Gå till Steg 2
__________________________________________________________
Steg 2 - Är det gnista på tändstiftet?

2.1 - Lossa tändstiftet och kolla
Länk: Kontrollera tändstiftet
Tips - Kontrollera först
- att tändstiftet är helt (inga sprickor)
- att tändstiftet har rätt elektrådavstånd
- att du har rätt tändstift

Länk: NGK välj rätt tändstift

JA Stark gnista! Gå till Steg 3

JA Men svag gnista!
2.2 - Byt tändstift
2.3 - Ställ ventilerna (endast 4-takt naturligtvis)
Länk: Youtubeklipp justera ventilspel
Tips
- Testa att spruta lite "startgas" i luftfiltret eller direkt i insuget

Om detta inte löser problemet gå till "Mer långsökta fel"

NEJ Ingen gnista - Kolla detta
2.4 - Att tändkabeln sitter som den ska på tändstiftet
2.5 - Att det ej finns sprickor på tändkabel och tändspole
2.6 - Att kablage ej lossnat från tändspole, CDI och tändningslås
Byt tändstift innan du går vidare med felsökningen
2.7 - Kontrollera att jorden är OK (jordnings pkt i ramen)

Tips
- Lossa "Cut out"/dödarkabeln på CDI´n
- Kolla denna för att se hur du lossar dödarkabeln på CDI´n
Länk: CDI


Mer långsökta fel
2.8 - Att tändspole,tändkabel och tändhatt är trasiga
Länk: Felsökning tändspole m.m.
Tips
- Montera en racingtändspole för en starkare gnista
Länk: Youtubeklipp montera racingtändspole
2.9 - Att tändplattan är trasig
Länk: Felsökning tändplatta

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
__________________________________________________________
Steg 3 - Kommer det bensin till förgasaren?
NEJ det kommer inget bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.1 - Kontrollera att bensinfilter och slangar ej är igentäppta
Länk: Bild på bränslesystem (bensinens väg från tank till förgasare)
3.2 - Kontrollera bensinkranen
Länk: Youtubeklipp kontrollera vacuumstyrd bensinkran

JA det kommer bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.3 - Rengör förgasaren
3.4 - Kontrollera på en sprängskiss över förgasaren att alla delar sitter rätt

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
__________________________________________________________
Steg 4 - Kommer det bensin till tändstiftet?
Länk: Bild på blött tändstift
NEJ! Gå till Steg 4

JA! Perfekt!
Länk: Bild på "perfekt" tändstift
Kolla
4.1 - Att du inte har gammal bensin
4.2 - Att du inte har vatten i förgasaren/bensinen
Misstänker du ovanstående töm ur och byt bensin

Gå sedan till Steg 5

JA! Men för blött!
4.3 - Kontrollera om chocken fastnat i öppet läge
Länk: Kontrollera din automatchoke
4.4 - Justera choken
Länk: Youtubeklipp justera din automatchoke
4.5 - Kontrollera att nålventilen i förgasaren stänger som den skall
Länk: bild på nålventil
Tips - För att vädra ur cylindern efter den blivit "sur"
Alt.1 Demontera och torka av tändstiftet och kör sedan en stund med elstarten
Alt.2 Låt moppen stå ett par timmar för att vädra ut bensinångorna

__________________________________________________________
Steg 5 - Har motorn kompression?
Kontrollera genom
5.1 - att ta bort tändstiftet och kolla att det "blåser" ur tändstiftshålet när du försöker starta med startmotor eller kicken
Tips
- Orkar du inte hålla kvar tummen i tåndstiftshålet när du drar runt elstarten är kompressionen OK

5.2 - att använda en kompressionsmätare (äger du en sådan behöver du förmodligen ej hjälp med felsökningen :D )
Länk: Bild på kompressionsmätare

NEJ - Kolla detta
5.3 - Kolla om kolven spruckit
5.4 - Kolla om ventilerna är "brända" eller står öppna (endast 4-takt)
5.5 - Kolla om reedventier är hela (endast vissa 2-taktare)

Ja
5.6 - Kolla om avgasröret är igentäppt

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
__________________________________________________________
Steg 6 - Skurit/värmenypt
Inte så vanligt på 4-takt om du har motorolja i motorn.
Vanligare på 2-takt om du har felaktig oljeinblandning.

Hur vet man att den skurit?
6.1 - Kicken går ej att trampa ned.

Kolla då
6.2 - Öppna variatorkåpan kolla att allt sitter som de ska (kickaxel,kickdrev och bendixdrev)
6.3 - Ta sedan loss toppen och cylinder och kontrollera dessa.

Övrigt
Länk: Byte cylinder/topp 4-takt
Länk: Byte cylinder 2-takt Peugeot SPF LC
Länk: Youtubeklipp byte cylinder 2-takt Peugeot Vivacity AC


Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Dreamodes »

Tack Hasse ska kolla det =)
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
Skriv svar