Tändspolen levererar för hög spänning..

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Tändspolen levererar för hög spänning..

Inlägg av -ReM- »

Tjena..

Det är så att jag gav mig på att koppla in lysena igår kväll. Tog väl sådär en timme att dra allting snyggt och korrekt till positionsljusen. Väl på väg till tjejen samma kväll tyckte jag lysena lös betydligt starkare än de brukade göra, men trodde väl det berodde på att de gamla sladdarna var sämre eller nåt så ja åkte vidare. efter drygt en kilometer dör lyset tvärt.
Visade sig att båda lamporna gått sönder, och lamporna hade aldrig ens lyst innan det.
Kopplade in en multimeter till sladden från tändspolen och den visade 14,2V vid toppvarv.
OBS även säkringen till sladden som laddar batteriet hade sprängts. Den säkringen har vart hel hela säsongen, ända fram tills jag kopplade in lysena.

Varför levererar spolen så hög spänning? Det kan väl inte va normalt att ladda ett batteri med 14,2V? Min batteriladdare i garaget laddar med 13,3V.
Samtidigt känns det inte som att det kan va fel på spänningsregulatorn då spolen redan vid typ 30kh/m levererade 12,7V, och vid lite högre hastighet gick den upp till 14V och stannade sedan på 14,2V. Så regulatorn stryper ju spänningen ändå.

Hjälp är minst sagt behövlig, vill inte köra utan lysen längre, det börjar fan bli mörkt om kvällarna :roll:

Tack på förhand/Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Några 14 volt smäller inga lampor. Laddningsspänningen från en frisk bilgenerator ligger på runt 14 volt.

Jag tror nog allt att din regulator spökar och skickade lite extra kräm vid något tillfälle. Inte för att jag vet om regulatorn kan bete sig så men den är inte särskilt dyr så det kan vara värt att testa att byta.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

Vad är de för lysen/lampor du satte på?
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

bensinskalle skrev:Några 14 volt smäller inga lampor. Laddningsspänningen från en frisk bilgenerator ligger på runt 14 volt.

Jag tror nog allt att din regulator spökar och skickade lite extra kräm vid något tillfälle. Inte för att jag vet om regulatorn kan bete sig så men den är inte särskilt dyr så det kan vara värt att testa att byta.
Är du säker? För lamporna var kolsvarta ^^
Så pass mycket alltså.. Ja, då är det ju inget fel på generatorn iaf.
Känner dock inte att jag gärna köper nya lampor och gör om samma sak igen.
Men lamporna ska alltså klara 14,2V trots att det är 12V lampor menar du? :)

Det är säkert en möjlighet, vet inte heller själv hur en regulator kan bete sig. Ska kolla vilka pengar det handlar om att byta den då. :P

Om ni har några andra idéer eller tips så är allt som är sant välkommet!
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Du jag har för ett tag sedan haft samma problem och det löste sig när jag bytte spänningsregulatorn! :) smällde 4st lampor på ett par dagar bara! Dom smällde när jag körde lite längre sträckor Med ett nästan konstant högt varvtal.

Tror det var så på min att ibland så Gav regulatorn ifrån sig spänningstoppar som till slut innebar att lamporna gav upp. Detta är bara en teori men efter jag bytte spänningsregulatorn så har det hittills fungerat smärtfritt.

En ny spänningsregulator finns antingen på twostroke för 319kr http://www.twostroke.se/product.asp?product=20992
eller hos lellesmc.se för 139kr http://www.lellesmcdelar.se/product_inf ... s_id=66034 frakten är dock lite dyrare från lelles så totalt så hamnar det på 284kr om du beställer från lelles. :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Lamporna borde iaf klara lite över 100h med 14,2V.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

tS skrev:Vad är de för lysen/lampor du satte på?
2st seriekopplade 5W positionsljus för 12V batteri, kopplade direkt till sladden som går från tändspolen via regulatorn, och den levererar som sagt 14,2V. :)
demmuus95 skrev:Du jag har för ett tag sedan haft samma problem och det löste sig när jag bytte spänningsregulatorn! :) smällde 4st lampor på ett par dagar bara! Dom smällde när jag körde lite längre sträckor Med ett nästan konstant högt varvtal.

Tror det var så på min att ibland så Gav regulatorn ifrån sig spänningstoppar som till slut innebar att lamporna gav upp. Detta är bara en teori men efter jag bytte spänningsregulatorn så har det hittills fungerat smärtfritt.

En ny spänningsregulator finns antingen på twostroke för 319kr http://www.twostroke.se/product.asp?product=20992
eller hos lellesmc.se för 139kr http://www.lellesmcdelar.se/product_inf ... s_id=66034 frakten är dock lite dyrare från lelles så totalt så hamnar det på 284kr om du beställer från lelles. :)
Är det ett vanligt fel på Aerox med andra ord? Hittade en för 169:- på Cykelkraft, och dit kommer jag utan att betala frakt. Dock är det fortfarande 169:-. Inget att grina över men med begränsad inkomst smärtar varje liten grej man tvingas köpa. :(
DiNozzan skrev:Lamporna borde iaf klara lite över 100h med 14,2V.
Vad tror du det beror på då? För det känns som att den måste fått nån typ av strömtopp eller vad det nu kallades, men varför skulle regulatorn bete sig så egentligen? Ser liksom ingen logik i varför den skulle fungera bra hela sommaren, och nu, lagom tills lysena kom på plats bestämmer den sig för att skjuta säkringar och spränga lampor...

Kan det ha nånting att göra med att jag kopplade in ännu en strömsugande grej till samma krets som laddar batteriet? Om det blev för mycket för en och samma krets liksom.. Inte för att det heller känns logiskt då den borde antingen fungera eller inte göra det..

Några fler idéer? Helst nåt som inte går ut på att jag måste ta mig till cykelkraft och köpa en ny regulator :roll:
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar