MacGyver84 skrev:TheThrasher skrev:Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.
https://www.youtube.com/watch?v=iDYrZ_4JTdY
Den blöddrar i alla fall inte men har du provat ge den mer luft?.
Man kan egentligen inte ge motorn "mer luft". Vill man de får man överladda den. Annars bestämmer motorn hur mycket luft den vill ha. Men du kanske tänker på om luftflödet är strypt, t.ex. igensatt filter eller underdimensionerat luftfilter, då är det en annan femma. Då kan det vara ett relevant experiment, annars inte.
TheThrasher skrev:Men om tändstiftet dött skulle väl inte moppen starta alls?
Nej om det är helt dött startar den inte, men tändstift är förbrukningsvaror och kan vara i mer eller mindre bra skick. Har du kört motorn en del med riktigt pissiga inställningar kan tändstiftet bli skit, i bästa fall bara igenkladdat och då kanske det räcker med en rengöring.
TheThrasher skrev:Mitt tändstift är typ 1-2 månader gammalt och inte kört särskilt mycket så venne. Kände typ ingen luft i luftburken. Men venne om det ska vara så.
Går att döda stiftet på minuter om man vill det. Håller flera tusen mil under rätt förhållanden.
TheThrasher skrev:Skruvade ur luftskruven en del vilket jag har för mig att jag har prövat innan men när jag toppar den så håller den inte på å stryps eller vad den nu gör. Det enda konstiga är dock att när jag toppade den så gick varven upp i typ 9k eller något och lät som att den gick typ 80km/h fast egentligen toppade den bara 52km/h. Axxet känns dock skitbra.
Luft/blandskruven påverkar i princip bara tomgång, låglast. De enda som påverkar högvarven är huvudmunstycket.
Att döma av din film går motorn magert. Enligt den "gamla läran" finns det två fenomen som uppstår; fyrtakt och hack. Fyrtaktar gör motorn på mellanvarven när den går fett, då har man väldigt täta hack vilket kan upplevas som att vartannat slag uteblir = 4takt. Hackar gör motorn i mellanvarv eller högvarv p.g.a. mager bränsleblandning, tändning uteblir helt enkelt. Väldigt grovt förenklat och generaliserat men typ så.
Om du bytt från 92 till 110 borde det räcka, men de kan vara så att det krävs ännu större. På Derbi är det inte ovanligt att man får öka munstycke nästan 40%, dock vid byte till trimrör. För dig skulle det innebära ca 126. De är antagligen för stort, och du har ju bara "pluggat ur", men ändå.
Sen kan de ju vara 100 miljoner andra fel på din moped. Du sa att den inte gick helt bra innan heller? Kan vara taskig reedventil, kolv, tändning, luftfilter, tjuvluft, topplockspackning mm. Är motorn i någorlunda bra skick går den normalt sett framåt utan allt för stora besvär även fast munstycket inte stämmer, vilket inte din gör. Har du ens kollat om cdi:n är strypt förresten? Kan vara så att det är den som klipper vid 9-10k varv.