TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juni 26, 2014

Rexxys förgasarguide

Rexxys Förgasarguide

Förgasaren, det verkar vara det absolut svåraste biten. Av vad jag kan förstå här på forumet. Folk kan inte riktigt få till den ordentliga inställningen där motorn fungerar tillfredställande. Därför skriver jag här en liten guide, hur jag gör när jag ställer in mina förgasare. Detta gäller 2-taktare!

Först och främst, motorn måste vara frisk! Att ställa in en förgasare när motorn inte är i toppskick är som att slänga pengarna (eller i detta fall, tiden) i sjön. Se till så packningarna är täta, tändningen okej inställd, avgasröret är tät mot cylinder m.m.
Ja, ni förstår poängen...

Först, i med så stort huvudmunstycke som möjligt! Det för att vi vill att motorn ska bluddra. Throttelnålen kan vi ha på mittersta läget. Det brukar oftast funka bra som en grundinställning. Blandskruven (luftskruven) kan vi ha c:a 1½ varv ut. Bara till en början.

Starta motorn, och om motorn går fint på tomgång. Låt stå så tills den blir lite lagom varm. Att ställa in motorn kall, gör så motorn går bra kall. Men när tempen väl kommer upp, går den dåligt! Går inte motorn på tomgång, fixa det. Antingen med luftskruven eller lågfartsmunstycket. Och självklart tomgångsskruven.

dellortofrgasare_700pwkfrgasare_700

Dellorto BlackEdition

PWK-förgasare

När motorn väl kommit upp i temp, ut och kör! Tänk på att vi först vill få motorn att bluddra på full gas. Det för att veta vart gränsen befinner sig. Tänk på att ett alldeles för stort munstycke kan dränka motorn, och den kan dö helt som om att munstycket är för litet. Vet du att munstycket är överdrivet stort, och du får inge bludder. Testa några storlekar mindre. När du väl får motorn att bluddra, är det dags att minska i huvudmunstycket.

Det bästa är att gå ett (1) steg i taget neråt. Men i början kan man gå två (2) steg för att slippa skruva halva dagen med bara huvudmunstycket. Provkör motorn på full gas efter varje byte! Sakta med säkert bör du få bort bluddret. När det hittar det munstycket det inte bluddrar någonting alls, börjar du närma dig rätt huvudmunstycke! Då kan du med säkerhet gå ner en (1) storlek till. Nu bör din motor gå rent och fint på full gas! Dock, du har fortfarande inte maximal prestanda på full gas. Man kan oftast gå ner några storlekar till, för att få ut det där lilla sista på toppen. Men rasrisken ökar för varje steg! Men stannar du där, kommer den inte nypa p.g.a för snål bränsleblandning på full gas.

Halvgas då. Här är det samma princip som på huvudmunstycket! Höj thottelnålen till absolut högsta, så du får motorn att bluddra på halvgas! Sen tar du och sänker den, ett hack i taget, med en provkörning mellan varje ändring. Motorn går som bäst, när den inte bluddrar eller hackar på halvgas.

Då kör vi tomgång och ¼ dels gas. Där styr lågfartsmunstycket tillsammans med luftskruven! Lågfartsmunstycket är grovinställningen och skruven är fininställningen! Denna del kan vara skönt att ha korrekt inställd när man ska puttra runt långsamt, samt att gasresponsen blir som absolut bäst då!

Här kör vi precis samma sak som tidigare, i med ett för stort munstycke så du får ett bludder på ¼ dels gas. (Luftskruven inställd på 1 ½ varv ut)
Gå ner en (1) storlek i taget tills det slutar bluddra, eller går någorlunda bra. Nu till det trixiga. Du ska få motorn att gå bra med luftskruven inställd mellan 1 ¼ och 2 ¼ varv.

Så, hur ställer man in den korrekt? Jo, skruva ut tomgångskruven helt (Motorn ska ha noll tomgång). Dra gashandtaget till 1/8 dels gas och håll den där. Nu ska du samtidigt skruva på luftskruven. Där motorn har sitt absolut högsta varvtal, DÄR är luftskruven rätt. Men kom ihåg, det ska vara mellan 1 1/4 och 2 ¼ varv. Därefter kan du justera tomgången till behagligt varvtal.

Ändras inte varvtalet, att du aldrig når varvtalstopp eller det ökar efter 2 ¼ dels varv, då har du för stort lågfartsmunstycke. I med ett mindre!

Går motorn på tomgång med luftskruven helt inne, har du för litet lågfartsmunstycke. I med ett större!

När du är nöjd med lågfarten, ut och testkör. Den ska gå jämnt och fint på ¼ dels gas, den ska inte bluddra, eller hacka. Du ska även kunna dra på gasen fort utan att den vill dö eller visa tecken på det. Ta med en skruvmejsel så du kan småjustera under testrundan.

Nu har du förhoppningsvis en perfekt inställd förgasare! Du ska nu ha maximal gasrespons, du ska kunna dra på full gas direkt utan att motorn tvekar. Den ska gå jämnt och fint på alla gaspådrag, på alla varvtal.(Undantag om du drar full gas på tomgång med hög växel i, då blir gashastigheten låg i förgasaren och den dör)

Tänk på att lågfartsmunstycket och luftskruven påverkar alla gaspådrag. Så det är viktigt att du testar alla gaspådrag under inställningarna. Ändrar du en sak, påverkar det alla lägen lite. Så det blir att prova sig fram och tillbaka med små steg, tills motorn går perfekt. Det gäller även throttelnålen. Höjer du den, kan motorn faktiskt få lite mer bränsle på full gas, och det kan bli nödvändigt att gå ner i huvudmunstycket. Det fungerar även tvärtom, sänker du nålen, kan den få lite mindre bränsle på full gas. Det är inga stora mängder, men det är bra att ha i bakhuvudet.

Och det absolut viktigaste, justera alltid motorn när den är varm!!

Att läsa av tändstiftet är ett rätt så bra sätt att veta hur inställningarna funkar. Men du kan inte lita 100% på tändstiftet. Det viktigaste är att känna och höra hur motorn går! På vissa högpresterade motorer, brukar tändstiften hamna åt det ljusare hållet. Och motorn går fortfarande bra.

Och många gör fel när man ska läsa av stiftet!
Såhär gör man på rätt sätt.
Ut och kör, FULL gas. I kanske 30-60sek. Döda sen motorn direkt, i farten! Stanna och skruva bort tändstiftet, där har du ett facit på ungefär hur motorn mår.
Du får inte gå ner på tomgång eller köra försiktigt tillbaka till garaget, för då hinner stiftets färg ändra sig, och du får ingen korrekt läsning av det.

Ett tips jag kan ger er. Ibland är det svårt att känna exakt vart ¼ dels gas och halvgas befinner sig. Markera ut på gashandtaget! Ta en penna eller vad som helst som syns. Markera på det fasta biten av gashandtaget, och på gasrullen. Där har du tomgång. Dra full gas, markera på gasrullen mitt emot strecken på gashandtaget. Där har du full gas. Mitt i mellan dem strecken har du halvgas, markera där på gasrullen. Sen har du ¼ dels gas mellan tomgång och halvgas.
Nu är det enkelt att bara kolla på gasrullen när man kör, för att ligga exakt på rätt gasläge. Det förutsätter att du inte har en slapp vajer till throtteln.

1_alla_700
Bild 1. Här ser man alla strecken på gashandtaget.

2_en_fjrdedel_700
Bild 2. Handtaget vridet till en fjärdedels gas.

3_halvgas_700
Bild 3. Handtaget vridet till halvgas

4_fullgas_700
Bild 4. Fullgas!

Att justera en förgasare till perfekt inställning är inget man gör på 10 min.
Räkna med att lägga flera timmar på det, ännu mer på mopeder där förgasaren är svåråtkomlig!

Men det är absolut värt all tid, för att få en motor som går perfekt!

//Rexxy

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram