Varför är inte cylindrarna som säljs portade?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Varför är inte cylindrarna som säljs portade?

Inlägg av ockelbo »

Varför är inte alla 70-80cc cylindrar som säljs på ts extrem portade?
Och varför är trimrören pluggade egentligen?
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Bra fråga köper man ett trimrör då vill man ju inte ha någon plugg i precis!!!
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Inlägg av 2Tkungen »

Vet inte riktigt om du förstått det är med portning.
Det finns inget mer eller mindre i portning utan man portar för att få cylindern till att arbeta på ett speciellt varvtal till exempel.

Och angående rören så är det för att dom ska kunna vara godkända och gå genom besiktning på vissa moppar.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: Varför är inte cylindrarna som säljs portade?

Inlägg av Rotmosmannen »

ockelbo skrev:Varför är inte alla 70-80cc cylindrar som säljs på ts extrem portade?
Och varför är trimrören pluggade egentligen?
Dom är ju portade. Du kör ju inte en 80cc med 50cc portar
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Varför skulle alla vilja ha "extremportat"? Bara för att en stolle vill ha maxeffekt på 18 000 varv och en så kort livslängd mellan motorrenoveringarna så han knappt kan åka till kiosken och tillbaka utan att ha med sig en ny vev, lager & kolv i ryggsäcken för att kunna byta halvvägs betyder inte det att andra vill ha en lika extrem motor.

De flesta klarar sig alldeles utmärkt med cylindrarna som dom säljs. De få som inte är nöjda med det ordnar portningen själva, för att anpassa cylindern efter deras egna önskemål.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Jag nöjer mig gott och väl med 50cc
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Kölby skrev:Bra fråga köper man ett trimrör då vill man ju inte ha någon plugg i precis!!!
De som köper trimrör för stylingens skull och fortfarande vill åka lagligt.
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Aha det tänkte jag faktist inte på
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Skriv svar