Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/twostrokerider.se/forum/includes/template.php(127) : eval()'d code:1) in /var/www/twostrokerider.se/forum/includes/page_header.php on line 150

Skapa nytt ämne  Svara på ämnet
 Dt50mx Skogsprojekt/Avslutat « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Vilken färg ska Hasplåten ha???
Ska den vara svart
50%
 50%  [ 3 ]
Eller ska den matcha styrstagsskyddet som är Yamaha blå
50%
 50%  [ 3 ]
Totalt antal röster : 6
Författare Meddelande
MotorAndMoore
InläggPostat: tor apr 28, 2016 8:51 pm    Rubrik: Dt50mx Skogsprojekt/Avslutat Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 18 januari 2016
Inlägg: 331
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
MotorAndMoore's gallery
Ort: Falköping

Hej! Jag har en risig Yamaha Dt50mx som behöver lite uppfräschning. Moppen hade ingen gnista när jag fick den och även en sönderrostad tank och en koppling som var något j**** hemmabygge.
Ingen El funkade så moppen var i i dåligt skick!!!
Meningen med projektet är att få en stark och rolig moppe man kan åka omkring i skogen med... Sen så ska den användas i vinter får se om man gör några mer modifieringar för vintern.

Setup:
50cc
Luhao krök och Jamarcol dämpare
ÄKTA 16mm Mikuni förgasare
10 48 drevning så den ska gå fint i skogen
Avstämd Gazbottle

Styling:
Lackas svart
Skyddsgaller
Barpad Yamaha blå
Handskydd
Dekaler
Höja moppen
Sadelklädsel

Klart Very Happy
Påbörjat Confused
Inte påbörjat Embarassed

Handskydd Very Happy
Lackning av sving, ram etc Very Happy
Fixa elen Confused
Laga framgaffeln Confused
Böja till fågel pinne så den sitter rakt Very Happy
Fixa hastighetsmätaren Confused
Byta växelaxel och även packboxar Very Happy
Höja Very Happy
Byta Sadelklädsel Embarassed
Fixa tanken eller köpa ny Embarassed
Laga rosthålet Embarassed
FIXA EGEN HASPLÅT Embarassed
Göra en egen skylt och sätta i bak med någon humoristisk text Embarassed


Två borrhål för nipplarna som ska gå till dom två boost bottle


Slipade i insuget var lite beläggningar och metall spån i.


Så här blev nippeln farsan hjälpte mig så den fick vi i i det gamla olje nippeln och det blev riktigt bra.


Sen så blev jag tvungen att ta av cylindern och topplocket. För jag skulle dra topplocket lite hårdare det satt lite klent. Då släpper pinnbulten till vänster så då var det bara att ta av allting. Först tog jag och blåste rent sedan körde jag i en gängtapp och gängade up de gamla gängorna. Sen drog jag fast pinnbulten så hårt som gick så den ska nog inte lossna igen.


Jag har provkört moppen nu men det var inget bra resultat. Lamellerna är sopslut så de måste bytas. Jag kunde lägga i 1:an utan att ens koppla så de ska jag byta.Drog i väg en beställning för 1 timme sedan.

TO BE CONTINUD


Ritningen på den andra boostbottle som inte är klar än den blir svart.
volymen på Boostbottlen blir 50,2cc ink slangar.


Det grön locket är lite för stort så jag har ritat upp en ny cylinder och så fick jag även göra en adapter då nipplen på locket blev för stort. Jag hade tänkt ha 8mm slang men det blir 6mm istället. Så det blir alltså två små boostbottels så får vi se om det blir någon skillnad eller inte

Länk till accelerations test med DT:n
https://youtu.be/KFAzqq8d7cE


I morgon ska bromskölden målas. Jag har inte målat den än för att hastighetsmätare drivningen hade kärvat fast men nu efter upprepande upp smörjningar och tips från far så släppte skiten äntligen så nu funkar den kanon.


Provmonterade ditt tanken för att se hur det skulle se ut. Imorgon så ska jag slipa tanken oc förhoppningsvis kunna måla den om den inte behöver spacklas en gång till.


Styrstagskyddet såg riktigt bra ut enligt mig och passade bra till moppen.


Gafflarna med fräscha nya packboxar, olja och nya damasker/gummibälgar.


Plåten i bak blev bra. Jag vet inte än riktigt vad jag ska ha för text än!



Så här ser det ut när plåtarna är på plats. Jag vet i f*n vad det var som hände med färgen den blev alldeles matt. Men men det syns ju inte så mycket så det får duga.


Drevningen blir 13/48 vilket jag tror blir lite tungt så jag ska nog slänga på en lättare drevning det beror på om den orkar.


Jag ställde moppen upp och ner för att kunna få dit hasplåten lätt

TO BE CONTINUED

Så här ser hon ut i dagsläget men jag ska greja med den i helgen och hoppas då på att man kan få en del grejer gjorda.


Hasplåten blev bättre än vad jag trodde men den sitter bara fast provisoriskt och ska målas innan den sätts helt på plats. Sen har jag en tanke på om jag ska ha hasplåt under hela motor och så slutar den vid svingen. Jag lägger ut bild på hur jag tänkte det ska se ut senare.


Det var stora bucklor i tanken så då får man fråga far om lite spacklings hjälp

'
Det tar på spacklet. Jag skrev ut en test bit i skolan i 3D printern i ABS plast för att se om materialet tål bensin eller inte. Tål den bensinen så skriver jag ut Boost bottle i skolan.



TO BE CONTINUED

Polyester i tanken och så får man hoppas på att det håller!!!


Blev en del luftbubblor i lacken det var nog för jag målade när det var lite för kallt. Så den ska slippas om och sedan målas igen.


Smörjde upp styrlagren och satte dit styret,tändningslåset och hastighetsmätaren




Här är hasplåten som ska formas om lite och som sedan ska lackas

TO BE CONTINUED

Sista grejerna som inhandlas
4k video kommer släppas på moppen när den är klar dock inte när jag kör. När jag kör blir de 1080p som gäller då actionkameran inte klarar 4k





Lite små grejer som ska lackas sen är svänghjulskåpan och bakskärmen kvar som måste spacklas innan de ska målas.


Jag gängade om två bulthål där de gamla bultarna hade gått. Dem gick av när jag skulle lossa plattan. När jag till slut fick dit allt då hade jag fel bultarna så de ska införskaffas i dag


Ser läckert ut med svart färg...Hela projektet borde byta namn till DT black edition eller något liknande.


Gallret skyddar glaset det är viktig för i skogen där kommer de ju flyga grenar och sten sen ser det ju riktigt ballt ut också hehe


Lite små grejer är monterade på ramen... Ihop monteringen har startat så vi får se hur lång tid det tar till.


Ska jobba vidare så får vi se när hon bli klar...To Be Continued



Löd ihop med nya kablar. De gamla var så sköra att tog du lite för hårt i dom lossade gummit så de va dåligt.



Tömde ur den gamla oljan och bytte växelpet och även packboxen till växelaxeln. Sen så slängde jag på ett par brickor på kopplingen så att den förhoppningsvis ska hålla för lite mer power.



Dålig bild men jag har målat luftburken



Avgasröret blev ganska bra!!!
OBS!!! Jag är inte så bra på att måla med sprejburk..



Ramen blev riktigt fin



De här är grejerna som är kvar dom ska spacklas och sedan målas
Oljetanken ska inte målas den ska tvättas ordentligt innan den är klar...



Hela motorn målas i blanksvart färg. Resultatet blir är riktigt bra sen ska det även på ett lager till med färg.



Jag lossade alla bultar till motor med en skruvmejsel och en hammare. Bultarna satt riktigt hårt men det gick att få loss dom. När motorn är färdig lackad så ska dom nya bultarna på...





Det går segt fram nu jag har grejat med lite andra mopeder så projektet står stilla. Jag har fått hem nästan alla delar behöver bara packboxarna. Jag är fortfarande kvar på slipningen ska försöka hinna med lite i morgon!!!


Lite delar från Twostroke Laughing
Blir en större beställning från Trimbutiken och Rinab i veckan!!!
TS hade inte dom delarna jag behövde Sad

Slipning som alltid är så roligt!!!

Tur man inte behöver slipa allt för hand!!!

UPDATE 1


Trådstart 28 april 2016




Senast ändrad av MotorAndMoore den tis mar 07, 2017 7:53 pm, ändrad totalt 37 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MotorAndMoore
InläggPostat: mån maj 02, 2016 7:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 18 januari 2016
Inlägg: 331
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
MotorAndMoore's gallery
Ort: Falköping

UPDATE Very Happy
_________________
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=63341
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Papphammar
InläggPostat: mån maj 02, 2016 9:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 87
Pictures: 0

Den där lär ska bli riktigt skön att skumpa runt i skogen med Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MotorAndMoore
InläggPostat: sön sep 04, 2016 8:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 18 januari 2016
Inlägg: 331
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
MotorAndMoore's gallery
Ort: Falköping

Projektet är igång igen det har varit väldig offline här men nu jä*** så ska jag ta tag i det igen. Det är några grejer kvar som ska slipas men jag har börjat måla 1/3 utav grejerna och resultatet blir riktigt bra. Jag hoppas att ni fortfarande vill följa projektet trots det varit så längesedan sen jag uppdaterade sist. Embarassed Embarassed Embarassed

Jag kommer inte kunna lägga upp några bilder på ett tag då min telefon har gått sönder men bilderna kommer komma upp.
_________________
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=63341
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MotorAndMoore
InläggPostat: tor sep 08, 2016 9:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 18 januari 2016
Inlägg: 331
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
MotorAndMoore's gallery
Ort: Falköping

Update!!! Very Happy Very Happy Very Happy

Ställ gärna frågor om ni har några....
_________________
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=63341


Senast ändrad av MotorAndMoore den tor sep 22, 2016 5:08 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
obi
InläggPostat: ons sep 21, 2016 1:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 31 maj 2015
Inlägg: 38
Pictures: 0

MotorAndMoore skrev:
Update!!! Very Happy Very Happy Very Happy Näst update blir i helgen

Ställ gärna frågor om ni har några....


Följer Cool Very Happy
_________________
Rieju Mrx Power Up Castrol Version 08
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
YamahaneosSs
InläggPostat: mån sep 26, 2016 4:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 23 augusti 2015
Inlägg: 30
Pictures: 0
Ort: Askim436<3

Ser gött ut Very Happy. Är tanken att du ska leka runt i skogen med den eller? Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MotorAndMoore
InläggPostat: mån sep 26, 2016 8:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 18 januari 2016
Inlägg: 331
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
MotorAndMoore's gallery
Ort: Falköping

YamahaneosSs skrev:
Ser gött ut Very Happy. Är tanken att du ska leka runt i skogen med den eller? Smile


Det blir att köra med den i skogen men den ska användas på vintern framförallt!!! Roligt att ni kommenterar!!!
_________________
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=63341
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MotorAndMoore
InläggPostat: tis okt 11, 2016 3:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 18 januari 2016
Inlägg: 331
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
MotorAndMoore's gallery
Ort: Falköping

UPDATE Very Happy
_________________
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=63341
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
TheAndersson
InläggPostat: tis okt 11, 2016 3:29 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Crew

Registreringsdatum: 12 juli 2014
Inlägg: 864
Pictures: 15
Gallery pictures: 15
TheAndersson's gallery
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Ser bra ut!
Dock kommer tyvärr kedjan att slita loss färgen på dreven på 2 sekunder
_________________
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MotorAndMoore
InläggPostat: tor okt 27, 2016 5:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 18 januari 2016
Inlägg: 331
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
MotorAndMoore's gallery
Ort: Falköping

TheAndersson skrev:
Ser bra ut!
Dock kommer tyvärr kedjan att slita loss färgen på dreven på 2 sekunder
Det är lite synd

Jag funderar att fixa så man kan köra på E85 men frågan är kan det var värt att gå över till E85!
_________________
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=63341
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
TheAndersson
InläggPostat: tor okt 27, 2016 8:19 pm    Rubrik: Svara med citat

TSR-Crew

Registreringsdatum: 12 juli 2014
Inlägg: 864
Pictures: 15
Gallery pictures: 15
TheAndersson's gallery
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

MotorAndMoore skrev:
TheAndersson skrev:
Ser bra ut!
Dock kommer tyvärr kedjan att slita loss färgen på dreven på 2 sekunder
Det är lite synd

Jag funderar att fixa så man kan köra på E85 men frågan är kan det var värt att gå över till E85!


Tror inte du lär tjäna något direkt på att etanolkonvertera den setupen, bättre att lägga dom pengarna på nåt annat i projektet Smile
_________________
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MotorAndMoore
InläggPostat: tis mar 07, 2017 8:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 18 januari 2016
Inlägg: 331
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
MotorAndMoore's gallery
Ort: Falköping

Det här blir sista uppdateringen på projektet
För projektet har lagts ner.
Orsaken är bland annat att den går skit (Tändningsfel) Lackeringen blev skit den var inte gjord ordentlig hela projektet har egentligen blivit ett enda stort misslyckande. Så här tar det slut. Jag kanske ska fixa den senare och gör det ordentligt den gång och sedan sälja den.

Lite positiva
Jag har kört med den runt berget hemma i snön och haft det riktigt roligt.
Så det är jag nöjd med men skulle jag inte haft elfelt skulle den gå så mycket bättre.
Tack för mig vi ses i nästa projekt vilket blir Dakota projektet


D
_________________
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=63341
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
LennartTuning
InläggPostat: ons mar 08, 2017 9:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Farsans gamla zündapp

Registreringsdatum: 01 oktober 2012
Inlägg: 548
Pictures: 0

du borde ju kunna byta tändning helt till en från en modernare AM6 eller helt enkelt en hpt tändning?

budgeten kanske sätter stopp men dom tändningarna är ju idiotsäkra
_________________
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MotorAndMoore
InläggPostat: mån mar 13, 2017 12:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 18 januari 2016
Inlägg: 331
Pictures: 6
Gallery pictures: 6
MotorAndMoore's gallery
Ort: Falköping

Budgeten sätter tyvärr stop
_________________
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=63341
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Sida 1 av 1

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet