Nytt avgasrör och nu fungerar inte moppen

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
why2stroke
Elmoped

Nytt avgasrör och nu fungerar inte moppen

Inlägg av why2stroke »

Någon som på ett bra vis kan förklara för en dummy som mig vad som är fel?

Har en Kymco Vitality -08 som behövde ett nytt avgasrör.
Köpte därför ett sådant utav "Twostroke" utav fabrikat/modell "Turbo-kit"
Mopeden är i oskruvat skick sedan tidigare.

Röret hade en strypning som jag förstås inte kunde låta bli att ta bort och mopeden startade fint efteråt och gick några minuter på tomgång. Vid provkörningen så verkade moppen piggare än tidigare men efter typ 200 meter så ströp sig motorn. ( ungefär som vid soppatorsk )
Därefter ville motorn inte starta igen så min fråga är då vad som kan ha hänt!?

Måste jag byta något mer nu eller finns det en snabbare lösning?

Tacksam för hjälp
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

Anledningen till att den dog är för att du inte har bytt till större munstycke.
Man måste/behöver byta till ett större munstycke när man jag bort strypningen i ditt rör, gå upp 10- 15 storlekar (kan behövas större eller mindre beroende på hur allt annat i motorn går)
benqipowaa
Elmoped

Inlägg av benqipowaa »

Eller så skar den :/
Stunta med moped hihi
rego
Elmoped

Inlägg av rego »

benqipowaa skrev:Eller så skar den :/
Tror inte att den skulle skära så snabbt med endast ett rör bytt. Har själv kört med orginal bestyckning på alla mina mopeder med trimm rör :lol:
speedfight doktorn
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

rego skrev:
Tror inte att den skulle skära så snabbt med endast ett rör bytt. Har själv kört med orginal bestyckning på alla mina mopeder med trimm rör :lol:
den kan visst ha skurit eller värmenypt. Byter du någon del i motorn som höjer den effekt så måste du byta munstycke. En grundregel liksom...
why2stroke
Elmoped

Inlägg av why2stroke »

Ok tack,..får kolla det. Har aldrig hört om mopeder som skär för att man byter avgasrör.
Tänkte ju att mopeden bara skulle gå något bättre och t.e.x klara backar lite bättre.

Nåja,..nu blev ju min signatur befogad!
Kör ju annars elmoppe själv! ;)
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

RammeA skrev:
rego skrev:
den kan visst ha skurit eller värmenypt. Byter du någon del i motorn som höjer den effekt så måste du byta munstycke. En grundregel liksom...
Då låser sig väll däcket? Tror inte dem skar. Tydligen kan den ha skärt enligt de andra.
Senast redigerad av Alyzzzer den 20 maj 2014, 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Alyzzzer skrev:
RammeA skrev:
rego skrev: Tror inte att den skulle skära så snabbt med endast ett rör bytt. Har själv kört med orginal bestyckning på alla mina mopeder med trimm rör :lol:
Fast då låser sig ju däcken eller hur... så nej den skar inte.
Fast nu är du nog ute och cyklar lite här, bara för att däcket inte låste sig betyder det inte att den inte skar.

Först och främst låser sig bakdäcket om kolven fastnar i cylindern, vilket i sin tur låser dreven, för att sedan stoppa bakhjulet från att rulla då det är sammanhängt genom kedjan.

I detta fall pratar vi dock om en scooter som har ''automatisk växellåda'' vilket innebär att den kan lagt i ''friläge'' av sig själv då motorn låst sig.
Senast redigerad av Agge0102 den 20 maj 2014, 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Alyzzzer skrev:
RammeA skrev:
rego skrev: Tror inte att den skulle skära så snabbt med endast ett rör bytt. Har själv kört med orginal bestyckning på alla mina mopeder med trimm rör :lol:
fast då låser sig ju däcken eller hur... så nej den skar inte.
Behöver det givietvis inte göra. Bara för att det nyper behöver inte hela motorns trasas sönder och låsa fast.
Ok tack,..får kolla det. Har aldrig hört om mopeder som skär för att man byter avgasrör.
Tänkte ju att mopeden bara skulle gå något bättre och t.e.x klara backar lite bättre.
Då har du inte kollat runt särskilt mycket för det snackas om det i princip hela tiden.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar