Service - 500 mil?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

olséN^
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 juni 2012, 10:29
Kontakt:

Service - 500 mil?

Inlägg av olséN^ »

Halloj,
fundera över en sak. I service boken står det att man bör serva moppen vid 350mil och därefter 500mil. Min moppe blev servad vid 350 och har i dagsläget rullat ca 470mil.

Jag orkar inte lämna in moppen på service och undrar därför, vad brukar bytas under en sådan service(500mil). Jag förstår att det är slitage-delar osv. Men vilka delar specifikt är det som oftast byts? Är det några oljor som byts/fylls på?

Moppen jag kör är en Peugeot Snake 2008.
Mvh, olséN^
To much is never enough.. !
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Dem brukar kolla så att allting är som det ska vara.
Oftast så bytar dem olja.
CPI SM
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

det är egentligen inget särskilld de gör, byter olja kollar hjullager, lysen, bromsar och allt därefter. Helt onödigt att lämna in om du inte har någon slags garanti kvar. Bättre att göra det själv om du kan göra det.
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Re: Service - 500 mil?

Inlägg av p0d1 »

Det bör stå i manualen vad för service som skall ge vid varje serviceintervall, mitt tips är att du kollar upp det och gör det själv.
Du har en 2008a så garantin gäller tre eller fem år, det vill säga att den har redan gått ut.

Så gör allt själv, mycket billigare(du betalar bara för materialet), du lär dig och kan utveckla ett intresse för motorer, om inte annat kunskap du har fördel av om du ska skaffa MC eller när du har bil, du blir händig, riktiga män är händiga.
olséN^
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 juni 2012, 10:29
Kontakt:

Inlägg av olséN^ »

Okej tack! Då fixar jag det själv. :)
To much is never enough.. !
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Re: Service - 500 mil?

Inlägg av moppenissen96 »

olséN^ skrev:Halloj,
fundera över en sak. I service boken står det att man bör serva moppen vid 350mil och därefter 500mil. Min moppe blev servad vid 350 och har i dagsläget rullat ca 470mil.

Jag orkar inte lämna in moppen på service och undrar därför, vad brukar bytas under en sådan service(500mil). Jag förstår att det är slitage-delar osv. Men vilka delar specifikt är det som oftast byts? Är det några oljor som byts/fylls på?

Moppen jag kör är en Peugeot Snake 2008.
Mvh, olséN^

Jobbat på en Yamaha ÅF i och för sig. Men de ska bara kolla så allt fungerar, och så byter dem sånna saker som är trasiga. Vi fick göra det mesta med handledare så du kan lika väl göra det själv

Växellådsolja
Tändstift
Bromsklossar
Luftfilter
Bromsvätska
Däck
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Skriv svar