Byta motor på klass 1?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Byta motor på klass 1?

Inlägg av oggew2 »

Tjena!
Har en reserv motor till rox liggandes och en kompis säljer sin rox med skuren cylinder för 2000, och funderar på att köpa. Men den nya motorn är en AC motor från 02, alltså 30 klassad men motorn på ramen är klass 1 LC motor!
Hur blir det om jag byter? Måste den ombesiktas? Och en AC motor passar väl på en ram där LC suttit, eller är det något annat fäste eller liknande?
Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 juli 2013, 19:50

Re: Byta motor på klass 1?

Inlägg av LuddeH98 »

oggew2 skrev:Tjena!
Har en reserv motor till rox liggandes och en kompis säljer sin rox med skuren cylinder för 2000, och funderar på att köpa. Men den nya motorn är en AC motor från 02, alltså 30 klassad men motorn på ramen är klass 1 LC motor!
Hur blir det om jag byter? Måste den ombesiktas? Och en AC motor passar väl på en ram där LC suttit, eller är det något annat fäste eller liknande?
ALLA Aeoxar har LC motor orginal, men det går att ha en neosmotor på som är AC.
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Re: Byta motor på klass 1?

Inlägg av oggew2 »

LuddeH98 skrev:
oggew2 skrev:Tjena!
Har en reserv motor till rox liggandes och en kompis säljer sin rox med skuren cylinder för 2000, och funderar på att köpa. Men den nya motorn är en AC motor från 02, alltså 30 klassad men motorn på ramen är klass 1 LC motor!
Hur blir det om jag byter? Måste den ombesiktas? Och en AC motor passar väl på en ram där LC suttit, eller är det något annat fäste eller liknande?
ALLA Aeoxar har LC motor orginal, men det går att ha en neosmotor på som är AC.
Va? När jag köpte min fick jag med en AC, han som hade innan sa att det var original motorn och att bara ett fåtal roxar hade AC, kanske är en neos motor då? Nåt sätt man kan se?
Men menar skulle jag behöva ombesikta om jag drar på den motorn eller är den redo att sälja direkt? Aldrig pillat på klass 1 bara 30
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Någon som vet vad reglerna säger? Behöver veta ganska snabbt så jag vet om jag kan köpa och byta motor eller inte...
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Vad ja vet så får du inte ändra nåt alls :P
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
mekaniskt
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 januari 2014, 15:32
Ort: Södertälje

Inlägg av mekaniskt »

Okej varning för torr och tråkig "gubb" kommentar

Typ alla på den här sidan pratar om trim hit och trim dit. Är det verkligen nåt att oroa sig för? Om jag förstod det rätt så vill du ha en "slöare" motor på? Jag håller med tidigare talare, egentligen får man inte ändra nåt på en moppe, oavsett klass 1 eller 2
Trivs bäst i garaget
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

det är ingen skillnad i effekt bara det att en 30 moppe har mer stypningar te,x
större v ring alltså tjockare
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 januari 2013, 21:49
Ort: Nyköping

Inlägg av Consuela »

så länge moppen inte går fortare än lagligt så spelar det ingen roll hur fan ska dem kunna veta att det inte är orginal
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

hur ska dom få tag i han det är bara och köra tills mc kommer för då är det prencipt kört
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Jo men grejen är att jag inte ska ha den, tänkte köpa den för allt är original och sen sätta på min reserv motor för den som sitter på är skuren.
Men står det på pappret om den är ac eller lc? Tänkte om jag säljer till någon som har tänkt köra helt original och så åker dom fast för fel motor sitter på...
mekaniskt
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 januari 2014, 15:32
Ort: Södertälje

Inlägg av mekaniskt »

Det finns säkert uppgifter i polisens register som säger om det är luft eller vattenkylt. Dom har ju tillgång till orginalspec när det gäller cylinder förgasare mm. Men frågan är om nån polis ute på fältet vet om eller ens bryr sig vad som är vad. Jag hade en flaka en gång med sachs 3vxl fot, dessutom trimmad och fartvindskyld. Blev stoppad ett par gånger utan nåt snack om det. Men det hänger väl lite på hur man kör också
Trivs bäst i garaget
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

mekaniskt skrev:Det finns säkert uppgifter i polisens register som säger om det är luft eller vattenkylt. Dom har ju tillgång till orginalspec när det gäller cylinder förgasare mm. Men frågan är om nån polis ute på fältet vet om eller ens bryr sig vad som är vad. Jag hade en flaka en gång med sachs 3vxl fot, dessutom trimmad och fartvindskyld. Blev stoppad ett par gånger utan nåt snack om det. Men det hänger väl lite på hur man kör också
Jaha men motorn har original specs, alltså 49cc och original förgasare!
Vringen är dragen men vem har inte så?
Skriv svar