Lite frågor om min nyköpta Malaguti xsm 2005

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Smulan93
Elmoped

Lite frågor om min nyköpta Malaguti xsm 2005

Inlägg av Smulan93 »

Nyss köpt denna moppe, och det stod i annonsen att den var lite trimmad. Nåja, lite vet jag inte, den toppar utan problem lätt över 90 km/h, och den låter väldigt mycket och är ruskigt kvick. :D Det enda jag inte gillar så mycket är lutningen på stödet, men antar att det bara är att köpa ett annat stöd så är det löst? Men förra ägaren köpte den enbart för att fixa till den lite och sälja vidare, så han vet inte hur den första ägaren har trimmat den..Det jag själv kan se med mina oerfarna ögon att det är ju effektrör på, sen är det öppet luftfilter som jag antar också hjälper till (?). Sen tror jag att det är andra munstycken också..
Anyway, here's some pics on him!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har i tankarna att köpa blackbox till den, men jag hittade en switsh som går till någontingen under sadeln, kan det vara en blackbox eller vad är det för något? För förra ägaren hade kört med switshen på och av utan att det blivit någon skillnad. Här e bilder.
Bild
Bild
Bild

Det jag undrar är då:
Vad är det för svart box med switsh?
Är det AM6 motor?
Är det något "speciellt" TK rör? Hade varit bra o veta vad man har för grejer ;)
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög

Inlägg av Vikke2 »

Det är en AM6 motor på den och det sitter ett turbokit lacada på, troligtvis så sitter det typ 14-53 drevning på också. Den svarta boxen kallas black Box och det borde vara en knapp där bredvid eller en liten fjärrkontroll, blacboxen stryper varvtalet när du trycker på knappen, väldigt bra att ha när polisen kommer
Senast redigerad av Vikke2 den 24 mars 2014, 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
Smulan93
Elmoped

Inlägg av Smulan93 »

Vikke2 skrev:Det är en AM6 motor på den och det sitter ett turbokit lacada, troligtvis så sitter det typ 14-53 drevning på också. Den svarta boxen kallas black Box och det borde vara en knapp där bredvid eller en liten fjärrkontroll, blacboxen stryper varvtalet när du trycker på knappen, väldigt bar att ha när polisen kommer
Det är alltså en blackbox som jag misstänkte då? Hur ställer man in den osv? För just nu så spelar det ingen roll hur jag har switshen, den går lika bra ändå
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

Smulan93 skrev:
Vikke2 skrev:Det är en AM6 motor på den och det sitter ett turbokit lacada, troligtvis så sitter det typ 14-53 drevning på också. Den svarta boxen kallas black Box och det borde vara en knapp där bredvid eller en liten fjärrkontroll, blacboxen stryper varvtalet när du trycker på knappen, väldigt bar att ha när polisen kommer
Det är alltså en blackbox som jag misstänkte då? Hur ställer man in den osv? För just nu så spelar det ingen roll hur jag har switshen, den går lika bra ändå
Den kan vara paj.
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

den svarta boxen på bilderna är cdin
Smulan93
Elmoped

Inlägg av Smulan93 »

Agge0102 skrev:den svarta boxen på bilderna är cdin
Vad gör switchen som går till den?
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

en blackbox gör så att mopeden stryps till det varvtalet/hastigheten man har ställt in den till, dock så sliter den på tändningen vad jag har hört.

edit: snuten vet om vad en blackbox är in o utantill.
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Smulan93 skrev:
ingen aning, men ta och ringa förra ägaren och fråga
Smulan93
Elmoped

Inlägg av Smulan93 »

gilerahjärnan skrev:en blackbox gör så att mopeden stryps till det varvtalet/hastigheten man har ställt in den till, dock så sliter den på tändningen vad jag har hört.

edit: snuten vet om vad en blackbox är in o utantill.
Jo jag vet vad blackbox är men var osäker på om detta var en sån eftersom det inte blir någon skillnad när man har switchen på/av. :)
Smulan93
Elmoped

Inlägg av Smulan93 »

Agge0102 skrev:
Smulan93 skrev:
Han visste inte heller vad det var
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Smulan93 skrev:
Agge0102 skrev:
Smulan93 skrev: Vad gör switchen som går till den?
Han visste inte heller vad det var
kolla vart kablarna går.
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög

Inlägg av Consuela »

det där är cdin inte någon blackbox
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Kablarna och switchen kan nån tidigare ägare kanske haft till en blackbox eller neon eller dylikt, om dom nu inte gör nåt, men kan du inte bara kolla om kablarna går in nånstans?
Smulan93
Elmoped

Inlägg av Smulan93 »

MisterDT50R skrev:Kablarna och switchen kan nån tidigare ägare kanske haft till en blackbox eller neon eller dylikt, om dom nu inte gör nåt, men kan du inte bara kolla om kablarna går in nånstans?
Jag har än så länge bara hunnit kolla vart kablarna till switchen går, och den går till den boxen, men om det är cdin har jag aldrig varit med om att det också finns en switch? Haha
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Går den till cdin kan det varit någor hemmabygge som varit till för att stänga av den så att man inte kan starta den (funkar ju också om polisen vill prova den) och så har nån kopplat det fel eller nåt sånt
Skriv svar