Persson97 skrev:Vad är det för fel på biltemas?
jag försvarar inte biltemas på något sätt men varför skulle en dyrare olja vara bättre?
Biltemas hela affärsidé är att sälja saker billigt, och därmed måste dom köpas in ännu billigare - så billigt som möjligt helst, och då
kan kvalitén bli lidande. Det går alltid rykten om hur bra eller dåliga Biltemas grejer är, även pratas det om motorhaverier som ska ha berott på att motorn kördes på deras oljor.
Förmodligen kommer vi i de flesta fallen aldrig få veta den verkliga orsaken till dessa motorhaverier, ägaren skyller på oljan utan något som helst försök eller tillräcklig kunskap för att demontera motorn och identifiera den verkliga haveriorsaken (om det ens är möjligt). Men det finns i alla fall gott om rykten om problem orsakade av Biltemas olja därute, det spelar inte Biltema någon roll eftersom dom vet att 95% av deras kunder kommer fortsätta köpa oljan så länge den är billig.
Biltemas oljor fungerar säkert acceptabelt i lågeffektsapplikationer, särskilt om man står ut med att den sannolikt inte brinner lika rent. Jag skulle kunna tänka mig att köra deras oljor i t.ex. en original eller måttligt trimmad veteranmoped.
I (bruks)moppar med låg till medelhög effekt som ska gå så länge som möjligt med så lite problem som möjligt kör jag på en helsyntet med JASO FD-klassning (Biltemas bästa hade bara FC senast jag kollade).
I vassa motorer som crossar eller riktigt hårt trimmade moppar finns det inget att tveka på för mig. Motul 800, Castrol A747 eller någon annan olja specifikt avsedd för högpresterande tvåtaktsmotorer är det enda rätta. Visst kan det hända att motorn överlever om den körs på en billig olja, men det är helt enkelt inte värt risken. Jag
vet att oljorna jag nämnde är bra, att prova en annan olja och upptäcka att den inte klarar jobbet kan kosta mig kolv, cylinder, vevparti med mera, lätt 5000 spänn rakt ner i soptunnan på en "dyr" motor. I det sammanhanget är 200 insparade kronor på en liter olja inte särskilt mycket, särskilt inte om man tänker på att bensinen den oljan räcker till vid t.ex. 3% inblandning kostar ca 500kr.
Sedan kan man fundera lite på slitaget också. En crossmotor byter man kolv i ganska ofta, kolv, packningar etc. som går åt kan kosta nånstans omkring 1000kr. Om en bättre olja ger lägre slitage så kolven kan köras 10% längre motsvarar det en insparad hundralapp. Övriga motordelar är inte heller billiga...
Slitaget är något som normalt sett går så långsamt att medelsvensson aldrig får en inblick i skillnader mellan olika oljor, olika luftfilter eller andra variationer. Det är ändå något värt att fundera på, och bara för att en olja kostar mer betyder inte det att det blir dyrare i längden.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.