Trafikförsäkring gäller det vid trimmad moped?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Persson aka pära
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 juli 2012, 12:15
Ort: Bergsjö

Trafikförsäkring gäller det vid trimmad moped?

Inlägg av Persson aka pära »

Hej undrar om trafikförsäkring gäller vid trimmad moppe om man till ex krockar med en bil? eller om en bil krockar med en själv. Vet att olika försäkringbolag har olika regler vad som gäller,men har aldrig riktigt fått ett bra svar på olika trådar om trafikförsäkring gäller eller inte gäller vid trimmad moppe körning.
sökes 21 mm förgasare för hyfsat billig peng

Moppeprojektet mitt titta in vet ja
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42833
Gameboysnubben
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 20 mars 2013, 16:05

Inlägg av Gameboysnubben »

Nej eftersom en trimmad moped är ju olaglig då så gäller ingen försäkring what so ever
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Den gäller. Och dom täcker skadorna! Grejen är dock, om försäkringsbolaget upptäcker att du inte följt deras avtal (Genom att ha trimmad moppe) kan du bli återbetalningsskyldig till ditt försäkringsbolag.
LaSlidur
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 20 oktober 2012, 19:06
Ort: Tyresö

Inlägg av LaSlidur »

de finns försökrings bolag som har speciel trafikförsäkring till trimmade moppar, den är dock lite dyrare
Aerox med,
Motoforce 50cc sport
Leovince ZX
3.5g
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

den gäller INTE men det finns speciella "trimm försäkringar" :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

streamjr skrev:den gäller INTE men det finns speciella "trimm försäkringar" :)
var kan jag finna dessa? Hade varit väldigt glad om någon vet något företag som säljer dessa försäkringar :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

alb1n skrev:
streamjr skrev:den gäller INTE men det finns speciella "trimm försäkringar" :)
var kan jag finna dessa? Hade varit väldigt glad om någon vet något företag som säljer dessa försäkringar :)
alla företag har dem typ ring bara och säg den är trimmad och du vill försäkra densom de, min självrisk gick upp 40%


jag har trygghansa
Senast redigerad av david96 den 13 april 2013, 17:02, redigerad totalt 1 gånger.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
MopedOlle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 mars 2012, 12:32

Inlägg av MopedOlle »

Annars får du ta hem den och göra den original och sen anmäla till försäkringsbolaget. Det är ju inte jätte troligt att det skulle hända något så då är det ju lättare att bara göra den original OM något skulle hända. Om du nu kan det. :)
Speedfight 2 Iron-x -07
Användarens profilbild
larsniklas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 270
Blev medlem: 1 oktober 2009, 15:19

Inlägg av larsniklas »

Trafikförsäkringen gäller inte vid ett fall då din moped är trimmad på grund av faktumet att den är felregistrerad. Det går inte lagligt. Krockar du åker du på att betala allt.

Hur som helst, du kan försäkra den och säga att den inte är trimmad, och så länge du har sådan tur att Polisen inte kommer eller något liknande vid en olycka så går det på försäkringen.
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

david96 skrev:
alb1n skrev:
streamjr skrev:den gäller INTE men det finns speciella "trimm försäkringar" :)
var kan jag finna dessa? Hade varit väldigt glad om någon vet något företag som säljer dessa försäkringar :)
alla företag har dem typ ring bara och säg den är trimmad och du vill försäkra densom de, min självrisk gick upp 40%
vilket företag använder du? :*
XxXD4dyXxX
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 28 augusti 2012, 22:42

Inlägg av XxXD4dyXxX »

alb1n skrev:
david96 skrev:
alb1n skrev: var kan jag finna dessa? Hade varit väldigt glad om någon vet något företag som säljer dessa försäkringar :)
alla företag har dem typ ring bara och säg den är trimmad och du vill försäkra densom de, min självrisk gick upp 40%
vilket företag använder du? :*
han skrev att han hade trygghansa
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

hehe jag borde nästan kunna det eftersom dom snackade om det på moppekursen idag lololol :PppPPpPP
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Persson aka pära
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 juli 2012, 12:15
Ort: Bergsjö

Inlägg av Persson aka pära »

Tack så mycket för svar kanske blir till att farsan får ringa då och säga att han vill ha försäkring till en trimmad moppe då :) ungefär hur mycket mera kostar en sån trafik försäkring än en vanlig trafikförsäkring?
sökes 21 mm förgasare för hyfsat billig peng

Moppeprojektet mitt titta in vet ja
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42833
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

haha känns ju inte bra när snuten ser att man har trimförsäkring då ska man nog ge fan i att stanna :P
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

MopedOlle skrev:Annars får du ta hem den och göra den original och sen anmäla till försäkringsbolaget. Det är ju inte jätte troligt att det skulle hända något så då är det ju lättare att bara göra den original OM något skulle hända. Om du nu kan det. :)
Lite jobbigt om moppen blir såpass mosad i smällen att man inte kommer åt att sätta på originalgrejerna igen...
Fredd_e skrev:haha känns ju inte bra när snuten ser att man har trimförsäkring då ska man nog ge fan i att stanna :P
Haha, tänkte samma sak...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Persson aka pära
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 juli 2012, 12:15
Ort: Bergsjö

Inlägg av Persson aka pära »

Fredd_e skrev:haha känns ju inte bra när snuten ser att man har trimförsäkring då ska man nog ge fan i att stanna :P
Aa det har du nog rätt i jag har ju inte körkort heller men kan ju va bra att ha någon slags försäkring ändå.
sökes 21 mm förgasare för hyfsat billig peng

Moppeprojektet mitt titta in vet ja
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42833
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Persson aka pära skrev:
Fredd_e skrev:haha känns ju inte bra när snuten ser att man har trimförsäkring då ska man nog ge fan i att stanna :P
Aa det har du nog rätt i jag har ju inte körkort heller men kan ju va bra att ha någon slags försäkring ändå.
om du inte har körkort gäller ingen försäkring alls
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

om man nu mosat mopeden så mycket så har man nog LIIIITE mer att tänka på... tillexempel sig själv.. en moped för 10-20 tusen är ju inget alls jämfört med att sitta rullstol hela livet..
Användarens profilbild
Persson aka pära
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 juli 2012, 12:15
Ort: Bergsjö

Inlägg av Persson aka pära »

david96 skrev:
Persson aka pära skrev:
Fredd_e skrev:haha känns ju inte bra när snuten ser att man har trimförsäkring då ska man nog ge fan i att stanna :P
Aa det har du nog rätt i jag har ju inte körkort heller men kan ju va bra att ha någon slags försäkring ändå.
om du inte har körkort gäller ingen försäkring alls
mm vet men far min kommer stå på försäkringen eller så kanske man skulle ta förarbesvis ändå till 30 moppe känns bara lite onödigt om man bara ska köra i några månader och sedan sälja iväg.
sökes 21 mm förgasare för hyfsat billig peng

Moppeprojektet mitt titta in vet ja
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42833
Ezkils
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 mars 2012, 11:16

Inlägg av Ezkils »

CaToXXo skrev:
MopedOlle skrev:Annars får du ta hem den och göra den original och sen anmäla till försäkringsbolaget. Det är ju inte jätte troligt att det skulle hända något så då är det ju lättare att bara göra den original OM något skulle hända. Om du nu kan det. :)
Lite jobbigt om moppen blir såpass mosad i smällen att man inte kommer åt att sätta på originalgrejerna igen...
Fredd_e skrev:haha känns ju inte bra när snuten ser att man har trimförsäkring då ska man nog ge fan i att stanna :P
Haha, tänkte samma sak...
blir nog svårt att provköra moppen om den blir såpass mosad...
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Ezkils skrev:
CaToXXo skrev:
MopedOlle skrev:Annars får du ta hem den och göra den original och sen anmäla till försäkringsbolaget. Det är ju inte jätte troligt att det skulle hända något så då är det ju lättare att bara göra den original OM något skulle hända. Om du nu kan det. :)
Lite jobbigt om moppen blir såpass mosad i smällen att man inte kommer åt att sätta på originalgrejerna igen...
Fredd_e skrev:haha känns ju inte bra när snuten ser att man har trimförsäkring då ska man nog ge fan i att stanna :P
Haha, tänkte samma sak...
blir nog svårt att provköra moppen om den blir såpass mosad...
dem provkör den inte.. dem kollar delarna, nä här var en annan cylinder poff gäller inte försäkringen om du inte tecknat den som trimmad
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Persson aka pära
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 juli 2012, 12:15
Ort: Bergsjö

Inlägg av Persson aka pära »

kanske är bäst om man tar körkort ändå rå synd att det ska kosta så mycket pengar bara... tjänar ju mer på att jag betalar 2000kr mer så får jag eu kort istället för förarbevis som kostar 2000kr
sökes 21 mm förgasare för hyfsat billig peng

Moppeprojektet mitt titta in vet ja
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42833
eggz
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 5 april 2013, 20:46

Inlägg av eggz »

Trafikförsäkringen gäller ALLTID!

Oavsett om du kör en 30-moppe med 70cc i 90 km/h eller en Ferrari utan körkort så gäller TRAFIKFÖRSÄKRINGEN om fordonet är trafikförsäkrat.

Andra försäkringar gäller dock inte men trafikförsäkringen gäller. Dags att sluta snacka strunt om saker ni inte vet.
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

Rexxy skrev:Den gäller. Och dom täcker skadorna! Grejen är dock, om försäkringsbolaget upptäcker att du inte följt deras avtal (Genom att ha trimmad moppe) kan du bli återbetalningsskyldig till ditt försäkringsbolag.
Fast hur får ett försäkringsbolag reda på att en moped är trimmad?, kommer dem hem till personens hus eller hur är det med de?
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

eggz skrev:Trafikförsäkringen gäller ALLTID!

Oavsett om du kör en 30-moppe med 70cc i 90 km/h eller en Ferrari utan körkort så gäller TRAFIKFÖRSÄKRINGEN om fordonet är trafikförsäkrat.

Andra försäkringar gäller dock inte men trafikförsäkringen gäller. Dags att sluta snacka strunt om saker ni inte vet.
Den gäller om det står i avtalet! eller?
Filipoz
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 maj 2013, 21:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Filipoz »

Trafikförsäkringen gäller om du har trimmat fast hel och halv gör inte de
sika85
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 juni 2014, 11:09

Har kollat upp det (Trygg Hansa)

Inlägg av sika85 »

Har nu ringt Trygg Hansa och kollat.

Trafikförsäkring GÄLLER vid trimmad moped. Övriga försäkringar är tveksamt. I papperna står det bara att försäkring inte gäller vid vagnskada om mopeden är trimmad; försäkringen kan alltså ändå gälla i andra fall med andra försäkringar (trafikförsäkring, brand, bärgning, glasrutor, stöld och inbrott, krishjälp, bärgning, rättsskydd).
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Freppefreak skrev:
Rexxy skrev:Den gäller. Och dom täcker skadorna! Grejen är dock, om försäkringsbolaget upptäcker att du inte följt deras avtal (Genom att ha trimmad moppe) kan du bli återbetalningsskyldig till ditt försäkringsbolag.
Fast hur får ett försäkringsbolag reda på att en moped är trimmad?, kommer dem hem till personens hus eller hur är det med de?
Oftast tar dom in moppen/fordonet och lämnar till en av doms egna valda verkstäder för kontroll.
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Hej hej!

Jag tänkte ta och låna denna tråd.

Jag har min moppe försäkrad hos modernaförsäkringar. Jag har försökt att maila och fråga om trafikförsäkringen gäller men får inget svar... :P

Finns det någon som också använder sig av samma försäkring och har en aning?
sika85
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 juni 2014, 11:09

Inlägg av sika85 »

Du får nog allt göra som jag: ringa. Det tar två min. Uppge inte ditt personnummer om du känner otrygghet och ring från skyddat nummer.
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Ringde in och frågade Modernaförsäkringar... Trafikförsäkringen gäller där med dock kan självrisken höjas med 4400kr.
Skriv svar