mk sp cylinder nöp?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
FLUBBA
Svårstartad skrothög

mk sp cylinder nöp?

Inlägg av FLUBBA »

hej!

jag var på väg hem från en kompis och helt plötsligt börjar den sakta ner lite smått och sedan så låser den bakhjulet helt. så jag rullade hem den. motorn var ny renoverad med nya lager och packboxar/packningar och förgasarn hade jag ställt in helt rätt. Men just den kvällen gick den lite konstigt så jag körde på choke för den svarade bättre på gaspådrag då. Min setup är:
mk sp cylinder
mk prorace underliggande rör
keihin pwk 28 mm förgasare
Hebo insug
malossi membran
malossi luftfilter
top performance koppling
dubbla kylare
(AM6)

så här ser kolven och toppen ut nu:
Bild
Bild

vad kan ha orskat detta? kylarna var fulla med vatten, den gick ca 2-3 minuter på tomgång innan jag körde iväg,

det enda jag kommer på att jag inte stälde in var tändningen.(orginal tändning) jag bara skruvade fast den. Men kan tändningen göra så stor skada?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

den har spikat rätt rejält, du sa att den gick bättre med chok så antagligen för litet munstycke?
men hur kändes de? kändes de som den tände åt helvete fel elrkände mer som den var rapp som fan någon sekund sen tappa fart och böa? så fram och tillbaka?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
FLUBBA
Svårstartad skrothög

Inlägg av FLUBBA »

david96 skrev:den har spikat rätt rejält, du sa att den gick bättre med chok så antagligen för litet munstycke?
men hur kändes de? kändes de som den tände åt helvete fel elrkände mer som den var rapp som fan någon sekund sen tappa fart och böa? så fram och tillbaka?
nej den gick helt perfekt innan den kvällen svarade rapt på gasen och varvade ut riktigt, även stiftet var oboy brunt. Vet inte var det var den kvällen men det var extra kallt(ca -5) så jag körde med choke den kvällen men annars gjorde jag inte det. Nej det kände faktiskt som den tände rätt för den hade jämn gång genom hela registret och baktände och fyrtakta inte. vad menar du med spika?
PieForMidgets
Elmoped

Inlägg av PieForMidgets »

FLUBBA skrev:
david96 skrev:den har spikat rätt rejält, du sa att den gick bättre med chok så antagligen för litet munstycke?
nej den gick helt perfekt innan den kvällen svarade rapt på gasen och varvade ut riktigt, även stiftet var oboy brunt. Vet inte var det var den kvällen men det var extra kallt(ca -5) så jag körde med choke den kvällen men annars gjorde jag inte det. Nej det kände faktiskt som den tände rätt för den hade jämn gång genom hela registret och baktände och fyrtakta inte. vad menar du med spika?
Kolven har fått flera jack från någonting
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Har kollat bilderna länge. Tycker inte att det ser ut som "overheating" utan snarare som om kolven slagit i toppen. Då måste det ha varit ett knackande ljud från motorn när du kört ?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

david96 skrev:den har spikat rätt rejält
Nej. En spikning ger ganska runda märken, ganska lika små körnslag, det på bilden ser snarare ut som ganska rejäla och kantiga gropar som oftast orsakas av att bitar från trasiga nållager, vevstakslager, kolvring eller liknande kläms mellan kolv och topplock. Så med andra ord, ta en titt på dom grejerna, jag skulle tro att du hittar mer smått skrot liggande nere i vevhuset.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
FLUBBA
Svårstartad skrothög

Inlägg av FLUBBA »

runners: nu när du säger det så har det faktiskt varit ett litet knackande ljud från motorn hela tiden sen den sates ihop efter renoveringen. Jag brydde mig inte om det eftersom jag trodde det var ett lager som inte var inkört som knackade lite.

Erik_: det kan inte vara så att den spikat lite smått hela tiden som har fått bitar från toppen och kolven att lossna och klämts i mellan kolv o topp när dom har mötts? och till slut blev det för mycket så det låste sig helt?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Bytte du nållager eller körde du på originalet? Isåfall hur långt har moppen gått?
FLUBBA
Svårstartad skrothög

Inlägg av FLUBBA »

Roxxen96 skrev:Bytte du nållager eller körde du på originalet? Isåfall hur långt har moppen gått?
ja nållgret byttes och den har gått ca 300 mil :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Något har rasat i motorn. Det där är märken efter skräp!
FLUBBA
Svårstartad skrothög

Inlägg av FLUBBA »

Rexxy skrev:Något har rasat i motorn. Det där är märken efter skräp!

okej får ta isär motorn och se vad som står fel då :(
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

FLUBBA skrev:Erik_: det kan inte vara så att den spikat lite smått hela tiden som har fått bitar från toppen och kolven...
Nej. Dels händer det inte på det viset... och tittar du på märkena finns det en hel del platta ytor med skarpa raka kanter, skarpa hörn o.s.v. Klämmer man aluminiumbitar mellan en aluminiumkolv och ett aluminiumtopplock plattar man till biten man klämmer, den kan ge märken men dom blir någorlunda avrundade. Märkena du har är efter något betydligt hårdare än aluminium, t.ex. bitar av nålhållaren i nållagret, som är så mycket hårdare att det lämnar ett tydligt avtryck utan att plattas till nämnvärt.

Som sagt. Avtryck från skrot p.g.a. något som havererat (eller i sällsynta fall sugits in i motorn).
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp

Inlägg av suzukiwheelier »

bruka bli så när ett nållager/kolvclips har lossnat. ta upp å kolla
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Erik_ skrev:
FLUBBA skrev:Erik_: det kan inte vara så att den spikat lite smått hela tiden som har fått bitar från toppen och kolven...
Nej. Dels händer det inte på det viset... och tittar du på märkena finns det en hel del platta ytor med skarpa raka kanter, skarpa hörn o.s.v. Klämmer man aluminiumbitar mellan en aluminiumkolv och ett aluminiumtopplock plattar man till biten man klämmer, den kan ge märken men dom blir någorlunda avrundade. Märkena du har är efter något betydligt hårdare än aluminium, t.ex. bitar av nålhållaren i nållagret, som är så mycket hårdare att det lämnar ett tydligt avtryck utan att plattas till nämnvärt.

Som sagt. Avtryck från skrot p.g.a. något som havererat (eller i sällsynta fall sugits in i motorn).
Nållager känns ju rimligt men hur kryper sådant spill upp över kolven? Eller havererar nållagret, kolven slår i toppen och det blir splitter överallt......
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Luften flåsar på rätt ordentligt inne i motorn när den går, gott och väl tillräckligt för att blåsa upp småskrot genom kanalerna.

Jag körde nållagerras på en DT50MX en gång och två av nålarna åkte upp genom ena kanalen, dom hann inte hela vägen ut genom porten innan kolven åkte upp och porten stängdes så nålarna hamnade mellan kolv och cylinder. Tror jag fick använda hammare för att få ut kolven ur cylindern, den satt rätt bra fastkilad... :?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Just fan, tänkte inte på kanaler -> tvåtakt ... ;)

Då kan jag mycket väl tänka mig att det är något sådant som hänt i detta fallet. Kan inte vara så mycket annat om de inte är veven eller staken som gett sig.
Live slow - Die whenever
FLUBBA
Svårstartad skrothög

Inlägg av FLUBBA »

tog av kolven idag för att titta på nål lagret och det var helt o fint. Ram lagrena snurrade fint och lätt inte konstigt.

Men nu vet jag nog varför den "spikat" och det är för att nu så glappar vevstaken ca 5mm upp och ner men inget i sidled. När jag satte ihop motorn var det inte så. Då glappade ca 2mm sidled men inget upp och ner. :(
ohrneos
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av ohrneos »

FLUBBA skrev:tog av kolven idag för att titta på nål lagret och det var helt o fint. Ram lagrena snurrade fint och lätt inte konstigt.

Men nu vet jag nog varför den "spikat" och det är för att nu så glappar vevstaken ca 5mm upp och ner men inget i sidled. När jag satte ihop motorn var det inte så. Då glappade ca 2mm sidled men inget upp och ner. :(
ifall veven glappar såpass mycket nu så är det antagligen ett vevlager som har hoppat ur åh knacka på kolv och topp :P
hur pass frisk var veven när du renoverade den då?? :) gått långt?
ta och släng ett öga på mitt racing k50 projekt!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=44724
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Hehe ja då är de vevlager som rasat somsagt, flis gått upp i brännkammaren och kolven har dragit i toppen. Ett riktigt kalas-ras kan man säga ;)

Tyvärr åker du nog på att byta både cylinder, kolv, vev och ramlager.
Live slow - Die whenever
FLUBBA
Svårstartad skrothög

Inlägg av FLUBBA »

bensinskalle skrev:Hehe ja då är de vevlager som rasat somsagt, flis gått upp i brännkammaren och kolven har dragit i toppen. Ett riktigt kalas-ras kan man säga ;)

Tyvärr åker du nog på att byta både cylinder, kolv, vev och ramlager.

Ja det blir nog att byta de ja :( eller fårse om jag ger upp den här motorn o kastar den. Men det jag är imponerad över e att cylindern inte fått ett enda märke, det verkar som om kolv och toppen fick ta alla flisor :D

Ohrneos: veven hade gått runt 150 mil när jag renoverade den och var i bra skick tyckte jag. Det är endå ingen original vev utan en barikit competion vev som pajat så det måste ha varit ganska hårt tryck. :roll:
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Vet inte vad som sagts redan i tråden men de där märkena har inte orsakats av någon värmenypning. Märkena är tydliga och håller sig till de lägsta delarna på topplocket, och har med 100% säkerhet orsakats av något skit som legat i vevhuset.
Kanske via förgasaren och genom vevhuset, kanske från vevhuset som någon del av ett lager eller motorblocket?
Jag skulle dela motorn och kolla, du vill inte byta ut grejerna och sen åka på samma sak igen.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

-ReM- skrev:Vet inte vad som sagts redan i tråden men de där märkena har inte orsakats av någon värmenypning. Märkena är tydliga och håller sig till de lägsta delarna på topplocket, och har med 100% säkerhet orsakats av något skit som legat i vevhuset.
Kanske via förgasaren och genom vevhuset, kanske från vevhuset som någon del av ett lager eller motorblocket?
Jag skulle dela motorn och kolla, du vill inte byta ut grejerna och sen åka på samma sak igen.
Vad sägs om att kolla sådant innan du skriver då?
Live slow - Die whenever
Skriv svar