Moped på pendeltåg

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Moped på pendeltåg

Inlägg av Lillapojkens »

Någon som vet om man kan få ta med moppen på pendeln några stationer? (I Stockholm) :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

beror helt på vilka som jobbar på tåget. är det inga längre sträckor så borde dem kunna släppa igenom om den inte luktar och är skitig osv ;) men som sagt. beror helt på om det är moralkärringar eller vanliga människor som jobbar :)
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Men hur kommer man igenom spärren till perrongen?
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Lillapojkens skrev:Men hur kommer man igenom spärren till perrongen?

det brukar ju finnas en spärr där dom med barnvagnar kan gå igenom :)

är dock tveksam på att dom tillåter det.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Lillapojkens skrev:Men hur kommer man igenom spärren till perrongen?
Du drar kortet och leder moppen? Det värsta som kan hända är att dörrarna går igen och inte fan gör de ont.
Vissa stationer har inte ens spärrar, tex i Södertälje.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Mailade sl för nån timma sen å fick det här svaret: Om du tömmer den på alla brandfarliga vätskor (även oljor) och emballerar den väl(lägger delarna i ett paket), sådant att du utan problem kan bära den ombord, kan det fungera. Annars rekommenderar jag budfirmorna i området, eller en skåpbilsuthyrning (ofta en mack i närheten).

Men hur fan ska man skruva ner en moppe i kartonger man kommer få åka hundra gånger då
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

skaffa en stor kartong och skär ur botten och trä över och led den ;)
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Haha, men dom svara så jävla kasst mailar dom igen å förklarar för dom vad en moped är och att den har 2 hjul
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Lillapojkens skrev:Haha, men dom svara så jävla kasst mailar dom igen å förklarar för dom vad en moped är och att den har 2 hjul
Finns ingen anledning att vara spydig, deras svar var bra och följer antagligen deras riktlinjer om säkerheten.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Javisst men dom kan väl typ vara mer detaljerade har precis skruvat ihop motor. De borde ju räcka med att tömma motorn på olja å tanken på bensin
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Lillapojkens skrev:Javisst men dom kan väl typ vara mer detaljerade har precis skruvat ihop motor. De borde ju räcka med att tömma motorn på olja å tanken på bensin
töm den på bensin bara. blir svårt att kolla om du har olja i motorn ;)
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Är han som kollar på den kunnig så ser han olje volymen på motorn:/
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Lillapojkens skrev:Är han som kollar på den kunnig så ser han olje volymen på motorn:/
Vafan gå bara med den och chansa istället för att sitta här och deppa, eller hyr du en släpkärra eller något.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Tjafsade lite med farsan å jag är under 18 så lite svårt med släp
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Det är absolut inte tillåtet under några omständigheter att transportera en fullt ihopsatt moped på något utav SL's fordon (tåg/buss)

Ska du köpa en ny moppe så får du antingen köra hem, eller betala någon för att hyra släp och köra.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Jahapp, men såg en kille med en Derbi på pendeln på instagram
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Lillapojkens skrev:Jahapp, men såg en kille med en Derbi på pendeln på instagram
Jag sa inte att det var omöjligt, jag sa bara att det inte var tillåtet, men visst, vill du riskera böter så kör på!
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Då är de absolut inte värt de
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Såg någon bild här på TSR för ett tag sen med en moppe på pendeln. Vad ska dom ge dig böter för? Tror (tror) bara att du kan bli avvisad av tåget. Men ej säker
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Jolly skrev:Såg någon bild här på TSR för ett tag sen med en moppe på pendeln. Vad ska dom ge dig böter för? Tror (tror) bara att du kan bli avvisad av tåget. Men ej säker
Detta är för cykel, eftersom att en moped är något större och osmidigare så antar jag att det är värre än att ha en cykel på tåget.

Finns det regler så är det klart att det finns straff för det, precis som att du ska inneha en biljett när du åker tåg, annars blir du bötfälld (om du blir på kommen)
Ta med cykel på tåg

Det här gäller för cyklar på pendeltåget och Saltsjöbanan:

Du får aldrig ta med cykeln på pendeltåget till eller från Stockholms central.
I rusningstrafik, klockan 6-9 och 15-18, får cykeln inte följa med på Saltsjöbanan, eller på pendeltågen som trafikerar Jakobsberg - Västerhaninge och Upplands Väsby - Tumba. Under helger gäller inga tidsbegränsningar.
Andra resenärer har alltid företräde före cyklar. Om det är trångt på tåget kan du alltså få vänta tills det finns plats. I mitten av tåget brukar det vara mindre trångt.
Tänk på dina medresenärer! Cykla inte på plattformar och stationer och ha din cykel under uppsikt under resan så att den inte skadar eller smutsar ner.

Därför får du inte ta med cykeln överallt

Ombord på bussarna och i tunnelbanan kan vanliga cyklar vara en fara för säkerheten. Pedaler, styre och hjul kan skada dig eller andra resenärer i rulltrappor, hissar och ombord på bussen eller tunnelbanetåget - särskilt vid inbromsningar.

Våra bussar och tåg är inte byggda för att ha plats för cyklar ombord och därför blir gångar och utrymningsvägar blockerade av en cykel.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Lillapojkens skrev:Javisst men dom kan väl typ vara mer detaljerade har precis skruvat ihop motor. De borde ju räcka med att tömma motorn på olja å tanken på bensin
Svaret var ju tydligt och hur bra som helst så inget att klaga över.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Svaret var ju tydligt och hur bra som helst så inget att klaga över.
Användarens profilbild
creppish
Avstängd

Inlägg av creppish »

se bara till att det är lite med folk i vagnen du går på, jag tog den på tåget närmare halv elva så det va rätt lugnt, spärrarna får du sköta själva, för jag hade inga spärrar där jag gick på :wink: (västerhaninge)

Bild
mitt Senda projekt, ta en snabbtitt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43974

Välkommen till sverige, där du lever som en kung och får sympati av hela befolkningen sålänge du heter Achmed eller är född i en rik familj!
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Värt ett försök men har inte busskort:$ jag kör med smsbiljett :/
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

creppish skrev:se bara till att det är lite med folk i vagnen du går på, jag tog den på tåget närmare halv elva så det va rätt lugnt, spärrarna får du sköta själva, för jag hade inga spärrar där jag gick på :wink: (västerhaninge)

Bild
tog du moppen i rulltrappan :D
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
creppish
Avstängd

Inlägg av creppish »

Pulze skrev:
creppish skrev:se bara till att det är lite med folk i vagnen du går på, jag tog den på tåget närmare halv elva så det va rätt lugnt, spärrarna får du sköta själva, för jag hade inga spärrar där jag gick på :wink: (västerhaninge)

Bild
tog du moppen i rulltrappan :D
:)
mitt Senda projekt, ta en snabbtitt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43974

Välkommen till sverige, där du lever som en kung och får sympati av hela befolkningen sålänge du heter Achmed eller är född i en rik familj!
Användarens profilbild
floydei
Varnad

Inlägg av floydei »

Jag gjorde så att första gången så Ledde jag bara på den. Det var fullt med folk som tittade på mig som om jag var dum i huvudet.

Lyckades utan nå¨gra klagomål osv.

Andra gången frågade jag busschaffisen.
Hörde inget av vad han sa, förutom "Men jag såg inget;)" så blinkade han med ögat och jag sa tack och sprang bak å ledde på den.
Söker Yamaha slider billigt eller byte omkring göteborg!!
PMA mig!
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Fick det här svaret i morse:Du återkommer i frågan om man får medföra moped på pendeltåget. Svaret du fick av min kollega är tyvärr onödigt tillkrånglat. Svaret på din fråga är att det är förbjudet att med föra mopeder på pendeltåget.

Om det är FÖRBJUDET så kan man säkert få böter
Lucass
Elmoped

Inlägg av Lucass »

Gäller det klass 2 moped då också? De brukar ju klassas som cykel. :roll:
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

Jag har bara klass 1, men jag har också tänkt på att ta med klass 2 moppe. Men kollade upp å såg på transportstyrelsen och tror inte man får ta med klass 2 moped på tåg heller:/
Skriv svar