Tips till trim!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

derschlangeman
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 november 2012, 16:07

Tips till trim!

Inlägg av derschlangeman »

Hej!

Jag har en Derbi DRD Racing -08 med ett Gianelli 2T som trimrör. Moppen går riktigt bra med det men jag skulle vilja få den lite starkare. I vissa uppförsbackar orkar den knappt och vill ha lite tryck i den där, vad kan jag göra ? 70cc är inte på tanke eftersom det kostar en hel del. Samt jag undrar om det gör någon skillnad från min orginal 50cc cylinder till om jag byter till 50 Sport/racing cylinder. Har även problem med att den bluddrar riktigt mycket.
Och en extra fråga till er som har Derbi, på min förgasare så har jag två skruvar som är specialgjorda som jag inte kan ta loss. Om man läser om moppen har den 17,5 mm förgasare orginal men är det möjligt att det sitter någon bricka eller strypmynning där?

Tack på förhand!
Mvh
Nisse
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

70cc kostar lika mycket som 50sport, bara det att 50sport gör ingen märkbar skildnad. Det som kan göra skildnad är en större förgasare.
Helt Räser
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Dreva :)

12/52 ,13/53 eller 12/48 :)

Eller om du ändå vill byta till 50cc sport så kan du lika gärna byta till 70cc för samma pris! :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

om du funderar på att byta till 50 sport så kan du lika gärna slänga på en billigare 70cc för du får betydligt mer för pengarna då.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Re: Tips till trim!

Inlägg av CaToXXo »

derschlangeman skrev:Hej!

Jag har en Derbi DRD Racing -08 med ett Gianelli 2T som trimrör. Moppen går riktigt bra med det men jag skulle vilja få den lite starkare. I vissa uppförsbackar orkar den knappt och vill ha lite tryck i den där, vad kan jag göra ? 70cc är inte på tanke eftersom det kostar en hel del. Samt jag undrar om det gör någon skillnad från min orginal 50cc cylinder till om jag byter till 50 Sport/racing cylinder. Har även problem med att den bluddrar riktigt mycket.
Och en extra fråga till er som har Derbi, på min förgasare så har jag två skruvar som är specialgjorda som jag inte kan ta loss. Om man läser om moppen har den 17,5 mm förgasare orginal men är det möjligt att det sitter någon bricka eller strypmynning där?

Tack på förhand!
Mvh
Nisse

Som sagt, 70cc kostar lika mycket som en 50sport, en 70cc skulle göra skillnad i vridet. 50sport är onödiga pengar.
Du kan dreva om den, minska framdrevet så blir den starkare. Går inte lika fort då dock.

Om den blöddrar så får den för mycket soppa, felinställd förgasare.
Din förgasare har väl inga specialskruvar? Insuget har 2 specialskruvar, men det behöver du ju inte ta loss.

Det sitter en bricka i förgasaren i bakre delen av förgasaren, vid luftburksanslutningen.

Har du bytt munstycke?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
derschlangeman
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 november 2012, 16:07

Inlägg av derschlangeman »

Jag har ej bytt munstycke men gör det någon skillnad om jag skulle sätta på ett sport luftfilter och munstycke till 95 tror ni att den skulle gå betydligt bättre då och orka mer om jag drevar ner främre drevet?
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

derschlangeman skrev:Jag har ej bytt munstycke men gör det någon skillnad om jag skulle sätta på ett sport luftfilter och munstycke till 95 tror ni att den skulle gå betydligt bättre då och orka mer om jag drevar ner främre drevet?
Byt munstycke ;) mopeden mår lite bättre av det då :p
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
derschlangeman
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 november 2012, 16:07

Inlägg av derschlangeman »

Tror ni dessa saker skulle passa till moppen om du utsätter ifrån att den är orginal utan trimröret. Tror orginal förgasare är Dellorto 17,5 mm


http://twostroke.se/product.asp?product=7461

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1659



Föredrar ni något annat mer effektivt luftfilter eller annat munstycke eller att 95 är för litet/stort skriv gärna det här :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

1 köp fan inte lfutfiltER!!!!!!!!!!

2köp en sats med munstycken är olika på varje moppe/årstid

köp en sats med 90-110 så du har och testa dig fram
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

Rätt så onödigt med luftfilter.
Tror inte du bwhöver ha sport luftfilter till 50cc om du nu inte köper 70cc ;)
Börja med att byta munstycke :D
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
derschlangeman
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 november 2012, 16:07

Inlägg av derschlangeman »

Okej Men kan någon av er skicka en bra mustyckes sats som jag kan köpa som passar min 17,5 mm Dellorto Förgasare, tack ?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1641

är inte så svårt precis :S tog 2 sec^^

edit: den kommer gå 4x gånger så bra nu när den är inställd då den verkligen måste gått piss innan, då dem oftast knappt går framåt utan att byta munstycke :P
Senast redigerad av david96 den 18 december 2012, 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

derschlangeman skrev:Okej Men kan någon av er skicka en bra mustyckes sats som jag kan köpa som passar min 17,5 mm Dellorto Förgasare, tack ?
Absolut, http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1640
skippa luftfiltret.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
derschlangeman
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 november 2012, 16:07

Inlägg av derschlangeman »

Tackar

Och föresten någon som vet vad det sitter för munstycke original?
Senast redigerad av derschlangeman den 18 december 2012, 15:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

derschlangeman skrev:Tackar

Och föresten någon som vet vad det sitter för munstycke original?
Det varierar från moppe till moppe. Jag har hört vissa sendor som haft 63 org, medans andra haft 87. Jag tror att en ask 80-102 kommer vara lämplig till din moppe.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

CaToXXo skrev:
derschlangeman skrev:Tackar

Och föresten någon som vet vad det sitter för munstycke original?
Det varierar från moppe till moppe. Jag har hört vissa sendor som haft 63 org, medans andra haft 87. Jag tror att en ask 80-102 kommer vara lämplig till din moppe.
ja hade 60 orginal i min Senda xtreme,och min polare med drd racing limited hade 82 orginal... en jävla skillnad asså
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
derschlangeman
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 november 2012, 16:07

Inlägg av derschlangeman »

Hur mäter man eller tar fram måttet på sitt munstycke isåfall ?
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

derschlangeman skrev:Hur mäter man eller tar fram måttet på sitt munstycke isåfall ?
det står på munstycket
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

derschlangeman skrev:Hur mäter man eller tar fram måttet på sitt munstycke isåfall ?
Det står på :D
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Skriv svar