Axel skrev:Har sagt det förut och jag säger det igen. Sportluftfilter / inget luftfilter alls ger inte bättre luftflöde. Det ger ett sämre vakuum i förgasaren, och den orkar då inte suga upp tillräckligt med bensin ur munstyckena - går snålt.
Testa själv genom att ta en slang eller liknande, och bara sug. Sätt för tummen så det blir ett litet hål och sug. Var får du mest "vakuum" ?
Anledningen till att man kör utan luftfilter kan jag inte svara på direkt, men det blir enklare att ställa in förgasare ifall du har klenare vakuum att leka med. Med luftburk så kan skillnaden mellan ex munstycke 72 och 75 kännas stor, men med sportluftfilter så är skillnaden mindre. Alltså, lättare att finjustera.
ta av förgasaren, låt ett halvsunkigt inoljat gammalt sportluftfilter sitta på, Höj upp trotteln och sug eller blås vid insugsfästet på förgasaren. (beror på om du vill bli hög eller inte, blås ut annars)
sedan tar du av och slänger det äckliga luftfiltret och VIPPS bättre LUFTFLÖDE igenom förgasaren.
självklar blir det inte lika bra vacum i förgasaren men det är ju luft som man vill ha mer av i en motor.
Bensin tar du ju å tillsätter för att förbränningen ska bli fin.
Anledningen till att man kör utan luftfilter är för att öka luftflödet in i motorn efter det ställer man in bränsle flödet för att få den optimala blandningen igen.
Axel: det stämmer att det blir sämre "vakum" i förgasaren men det är för att luftflödet ökar.