Varför kör vissa med

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
DerbiAkzoe
Elmoped

Varför kör vissa med

Inlägg av DerbiAkzoe »

Varför kör vissa med öppet åt förgasaren alltså inget luftfilter har sett ett x antal såna moppar.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Kommer in maximalt med luft väl? Dock inget jag rekommenderar att du ska göra
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

En del Hyperhojar kan köra med helt öppet utan luftfilter bara för att dom ska kunna få maximalt med luftflöde. Dock är det något man endast ska använda på strippen och inte vid vanlig körning då det garanterat kommer komma in skit i motorn annars.
Senast redigerad av Demuz den 19 augusti 2012, 16:23, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Har sagt det förut och jag säger det igen. Sportluftfilter / inget luftfilter alls ger inte bättre luftflöde. Det ger ett sämre vakuum i förgasaren, och den orkar då inte suga upp tillräckligt med bensin ur munstyckena - går snålt.
Testa själv genom att ta en slang eller liknande, och bara sug. Sätt för tummen så det blir ett litet hål och sug. Var får du mest "vakuum" ?

Anledningen till att man kör utan luftfilter kan jag inte svara på direkt, men det blir enklare att ställa in förgasare ifall du har klenare vakuum att leka med. Med luftburk så kan skillnaden mellan ex munstycke 72 och 75 kännas stor, men med sportluftfilter så är skillnaden mindre. Alltså, lättare att finjustera.
bibapeolola
DerbiAkzoe
Elmoped

Inlägg av DerbiAkzoe »

Tack för snabba svar, dock var det bara en fråga. Absolut inget jag kommer göra. Tack!
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Mertz »

Axel skrev:Har sagt det förut och jag säger det igen. Sportluftfilter / inget luftfilter alls ger inte bättre luftflöde. Det ger ett sämre vakuum i förgasaren, och den orkar då inte suga upp tillräckligt med bensin ur munstyckena - går snålt.
Testa själv genom att ta en slang eller liknande, och bara sug. Sätt för tummen så det blir ett litet hål och sug. Var får du mest "vakuum" ?

Anledningen till att man kör utan luftfilter kan jag inte svara på direkt, men det blir enklare att ställa in förgasare ifall du har klenare vakuum att leka med. Med luftburk så kan skillnaden mellan ex munstycke 72 och 75 kännas stor, men med sportluftfilter så är skillnaden mindre. Alltså, lättare att finjustera.
ta av förgasaren, låt ett halvsunkigt inoljat gammalt sportluftfilter sitta på, Höj upp trotteln och sug eller blås vid insugsfästet på förgasaren. (beror på om du vill bli hög eller inte, blås ut annars)
sedan tar du av och slänger det äckliga luftfiltret och VIPPS bättre LUFTFLÖDE igenom förgasaren.
självklar blir det inte lika bra vacum i förgasaren men det är ju luft som man vill ha mer av i en motor.
Bensin tar du ju å tillsätter för att förbränningen ska bli fin.
Anledningen till att man kör utan luftfilter är för att öka luftflödet in i motorn efter det ställer man in bränsle flödet för att få den optimala blandningen igen.

Axel: det stämmer att det blir sämre "vakum" i förgasaren men det är för att luftflödet ökar.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Skriv svar