Sida 1 av 1
Neos bakbroms
Postat: 12 maj 2012, 15:20
av galldoll
Tjenare, har ett problem med min neos (-02). har just bytt bromsbackarna bak, men den tar ändå dåligt, dum fråga, men det finns en vit "skruv" längst bak på variatorn, ska det vara bromsolja i den eller? aldrig gjort nå bromsjobb på en vespa förr

Postat: 12 maj 2012, 15:44
av Roxxen96
Den skruven du beskriver, det är där man fyller på slutväxel olja. Den har inget att göra med bromsarna, jag vet tyvärr inte ditt problem med att bromsarna tar dåligt. Du gjorde inget annat när du fixade bromsen eller? Antagligen luft i systemet isåfall.
Postat: 12 maj 2012, 15:46
av ArvidsZon
Roxxen96 skrev:Den skruven du beskriver, det är där man fyller på slutväxel olja. Den har inget att göra med bromsarna, jag vet tyvärr inte ditt problem med att bromsarna tar dåligt. Du gjorde inget annat när du fixade bromsen eller? Antagligen luft i systemet isåfall.
Luft i en bromsvajer?
Tror problemet ligger i att du får spänna bromsvajern på baksidan av hjulet under motorn.
Postat: 12 maj 2012, 16:03
av galldoll
okey, tack för svar, ska spänna på den o se, kommer med info sen om hur de går ;D
Postat: 12 maj 2012, 16:05
av Roxxen96
ArvidsZon skrev:Roxxen96 skrev:Den skruven du beskriver, det är där man fyller på slutväxel olja. Den har inget att göra med bromsarna, jag vet tyvärr inte ditt problem med att bromsarna tar dåligt. Du gjorde inget annat när du fixade bromsen eller? Antagligen luft i systemet isåfall.
Luft i en bromsvajer?
Tror problemet ligger i att du får spänna bromsvajern på baksidan av hjulet under motorn.
Märker att du inte har hört uttrycket "luft i systemet" gällande bromssystemet innan? Luft i systemet kan göra att bromshandtaget är alldelles slött och att bromsarna inte tar bra alls. Det är därför man luftar systemet när detta inträffat.

Postat: 12 maj 2012, 16:07
av TSR`BakarN
Roxxen96 skrev:ArvidsZon skrev:Roxxen96 skrev:Den skruven du beskriver, det är där man fyller på slutväxel olja. Den har inget att göra med bromsarna, jag vet tyvärr inte ditt problem med att bromsarna tar dåligt. Du gjorde inget annat när du fixade bromsen eller? Antagligen luft i systemet isåfall.
Luft i en bromsvajer?
Tror problemet ligger i att du får spänna bromsvajern på baksidan av hjulet under motorn.
Märker att du inte har hört uttrycket "luft i systemet" gällande bromssystemet innan? Luft i systemet kan göra att bromshandtaget är alldelles slött och att bromsarna inte tar bra alls. Det är därför man luftar systemet när detta inträffat.

Man kan man lufta hydrauliska bromsar, men man kan inte det med mekaniska

tror jag , rätta mig om jag har fel

Postat: 12 maj 2012, 16:10
av Roxxen96
TSR`BakarN skrev:Roxxen96 skrev:ArvidsZon skrev:Luft i en bromsvajer?
Tror problemet ligger i att du får spänna bromsvajern på baksidan av hjulet under motorn.
Märker att du inte har hört uttrycket "luft i systemet" gällande bromssystemet innan? Luft i systemet kan göra att bromshandtaget är alldelles slött och att bromsarna inte tar bra alls. Det är därför man luftar systemet när detta inträffat.

Man kan man lufta hydrauliska bromsar, men man kan inte det med mekaniska

tror jag , rätta mig om jag har fel

Stämmer nog bra, men eftersom att TS inte nämnde något om det var trummbroms eller vanlig skivbroms så kan varken jag eller någon annna utgå ifrån det man tror själv. Men i detta fallet skrev det jag trodde eftersom att det är en Neos, och jag tror att de har skivbroms bak pga att det är samma motor som aerox osv.. Men vad vet jag, det är väl upp till TS att berätta om det är trummbroms eller vanlig skivbroms på.
Postat: 12 maj 2012, 16:24
av ArvidsZon
Roxxen96 skrev:ArvidsZon skrev:Roxxen96 skrev:Den skruven du beskriver, det är där man fyller på slutväxel olja. Den har inget att göra med bromsarna, jag vet tyvärr inte ditt problem med att bromsarna tar dåligt. Du gjorde inget annat när du fixade bromsen eller? Antagligen luft i systemet isåfall.
Luft i en bromsvajer?
Tror problemet ligger i att du får spänna bromsvajern på baksidan av hjulet under motorn.
Märker att du inte har hört uttrycket "luft i systemet" gällande bromssystemet innan? Luft i systemet kan göra att bromshandtaget är alldelles slött och att bromsarna inte tar bra alls. Det är därför man luftar systemet när detta inträffat.

Jo jag har hört det och vet precis vad det innebär så du
behöver inte ge mig någon föreläsning.
Jag är till 100% helt förstådd med hur hydrauliska bromsar fungerar och
hur man motverkar luften i systemet då jag fått tillverka detaljer så som
luftningsskruvar tätnings brickor till just bromsok och varit allmänt runt
om bromsar varje dag.
Sen så antog jag att du som Moderator eller vad din rang är borde veta
skillnad på Neos och Aerox motor då det är allmän bildning när du själv
har just en Yamaha.
Neos - Liggande minarelli, Luftkyld och trumbroms
Aerox - Liggande minarelli, Vattenkyld och skivbroms.
Förutsatt att innehavaren till mopeden inte gjort större modifikationer och
bytt till en Aerox motor så tycker jag din bort förklaring var väldigt lam.
Postat: 12 maj 2012, 16:30
av Roxxen96
ArvidsZon skrev:Roxxen96 skrev:ArvidsZon skrev:Luft i en bromsvajer?
Tror problemet ligger i att du får spänna bromsvajern på baksidan av hjulet under motorn.
Märker att du inte har hört uttrycket "luft i systemet" gällande bromssystemet innan? Luft i systemet kan göra att bromshandtaget är alldelles slött och att bromsarna inte tar bra alls. Det är därför man luftar systemet när detta inträffat.

Jo jag har hört det och vet precis vad det innebär så du
behöver inte ge mig någon föreläsning.
Jag är till 100% helt förstådd med hur hydrauliska bromsar fungerar och
hur man motverkar luften i systemet då jag fått tillverka detaljer så som
luftningsskruvar tätnings brickor till just bromsok och varit allmänt runt
om bromsar varje dag.
Sen så antog jag att du som Moderator eller vad din rang är borde veta
skillnad på Neos och Aerox motor då det är allmän bildning när du själv
har just en Yamaha.
Neos - Liggande minarelli, Luftkyld och trumbroms
Aerox - Liggande minarelli, Vattenkyld och skivbroms.
Förutsatt att innehavaren till mopeden inte gjort större modifikationer och
bytt till en Aerox motor så tycker jag din bort förklaring var väldigt lam.
Äsch orkar fan inte argumentera. Btw tack, visste inte att neos har trummbroms, är totalt ointresserad av den mopeden så aa. Sen så har jag inte kvar min yamaha för den delen heller.
Postat: 12 maj 2012, 16:54
av Douglasson
Vet inte exakt ditt problem, men om vajern är tillräckligt spänd så ska de väl fungera, men tänk också på att bromsen tar som bäst efter ett tag när den är "inkörd" eller lite sliten!

Postat: 12 maj 2012, 20:28
av Piitus96
De bästa hade varit om du hade sandpapprat de nya bromsbackarna innan du satte på de nya, för ökad effekt
Postat: 13 maj 2012, 21:43
av galldoll
har spännt på vajern lite, o varit ute o bromsat som en idiot hehe, funkar klockrent nu, tar hur bra som helst! tack för hjälpen grabbar
