Neos bakbroms

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
galldoll
Elmoped

Neos bakbroms

Inlägg av galldoll »

Tjenare, har ett problem med min neos (-02). har just bytt bromsbackarna bak, men den tar ändå dåligt, dum fråga, men det finns en vit "skruv" längst bak på variatorn, ska det vara bromsolja i den eller? aldrig gjort nå bromsjobb på en vespa förr :P
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Den skruven du beskriver, det är där man fyller på slutväxel olja. Den har inget att göra med bromsarna, jag vet tyvärr inte ditt problem med att bromsarna tar dåligt. Du gjorde inget annat när du fixade bromsen eller? Antagligen luft i systemet isåfall.
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

Roxxen96 skrev:Den skruven du beskriver, det är där man fyller på slutväxel olja. Den har inget att göra med bromsarna, jag vet tyvärr inte ditt problem med att bromsarna tar dåligt. Du gjorde inget annat när du fixade bromsen eller? Antagligen luft i systemet isåfall.
Luft i en bromsvajer?
Tror problemet ligger i att du får spänna bromsvajern på baksidan av hjulet under motorn.
galldoll
Elmoped

Inlägg av galldoll »

okey, tack för svar, ska spänna på den o se, kommer med info sen om hur de går ;D
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ArvidsZon skrev:
Roxxen96 skrev:Den skruven du beskriver, det är där man fyller på slutväxel olja. Den har inget att göra med bromsarna, jag vet tyvärr inte ditt problem med att bromsarna tar dåligt. Du gjorde inget annat när du fixade bromsen eller? Antagligen luft i systemet isåfall.
Luft i en bromsvajer?
Tror problemet ligger i att du får spänna bromsvajern på baksidan av hjulet under motorn.
Märker att du inte har hört uttrycket "luft i systemet" gällande bromssystemet innan? Luft i systemet kan göra att bromshandtaget är alldelles slött och att bromsarna inte tar bra alls. Det är därför man luftar systemet när detta inträffat. ;)
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

Roxxen96 skrev:
ArvidsZon skrev:
Luft i en bromsvajer?
Märker att du inte har hört uttrycket "luft i systemet" gällande bromssystemet innan? Luft i systemet kan göra att bromshandtaget är alldelles slött och att bromsarna inte tar bra alls. Det är därför man luftar systemet när detta inträffat. ;)
Man kan man lufta hydrauliska bromsar, men man kan inte det med mekaniska ;) tror jag , rätta mig om jag har fel :wink:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

TSR`BakarN skrev:
Roxxen96 skrev:
ArvidsZon skrev:Luft i en bromsvajer?
Man kan man lufta hydrauliska bromsar, men man kan inte det med mekaniska ;) tror jag , rätta mig om jag har fel :wink:
Stämmer nog bra, men eftersom att TS inte nämnde något om det var trummbroms eller vanlig skivbroms så kan varken jag eller någon annna utgå ifrån det man tror själv. Men i detta fallet skrev det jag trodde eftersom att det är en Neos, och jag tror att de har skivbroms bak pga att det är samma motor som aerox osv.. Men vad vet jag, det är väl upp till TS att berätta om det är trummbroms eller vanlig skivbroms på.
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

Roxxen96 skrev:
ArvidsZon skrev:
Luft i en bromsvajer?
Jo jag har hört det och vet precis vad det innebär så du
behöver inte ge mig någon föreläsning.
Jag är till 100% helt förstådd med hur hydrauliska bromsar fungerar och
hur man motverkar luften i systemet då jag fått tillverka detaljer så som
luftningsskruvar tätnings brickor till just bromsok och varit allmänt runt
om bromsar varje dag.
Sen så antog jag att du som Moderator eller vad din rang är borde veta
skillnad på Neos och Aerox motor då det är allmän bildning när du själv
har just en Yamaha.
Neos - Liggande minarelli, Luftkyld och trumbroms
Aerox - Liggande minarelli, Vattenkyld och skivbroms.
Förutsatt att innehavaren till mopeden inte gjort större modifikationer och
bytt till en Aerox motor så tycker jag din bort förklaring var väldigt lam.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ArvidsZon skrev:
Roxxen96 skrev:
ArvidsZon skrev:Luft i en bromsvajer?
Jo jag har hört det och vet precis vad det innebär så du
behöver inte ge mig någon föreläsning.
Jag är till 100% helt förstådd med hur hydrauliska bromsar fungerar och
hur man motverkar luften i systemet då jag fått tillverka detaljer så som
luftningsskruvar tätnings brickor till just bromsok och varit allmänt runt
om bromsar varje dag.
Sen så antog jag att du som Moderator eller vad din rang är borde veta
skillnad på Neos och Aerox motor då det är allmän bildning när du själv
har just en Yamaha.
Neos - Liggande minarelli, Luftkyld och trumbroms
Aerox - Liggande minarelli, Vattenkyld och skivbroms.
Förutsatt att innehavaren till mopeden inte gjort större modifikationer och
bytt till en Aerox motor så tycker jag din bort förklaring var väldigt lam.
Äsch orkar fan inte argumentera. Btw tack, visste inte att neos har trummbroms, är totalt ointresserad av den mopeden så aa. Sen så har jag inte kvar min yamaha för den delen heller.
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

Vet inte exakt ditt problem, men om vajern är tillräckligt spänd så ska de väl fungera, men tänk också på att bromsen tar som bäst efter ett tag när den är "inkörd" eller lite sliten! :-)
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

De bästa hade varit om du hade sandpapprat de nya bromsbackarna innan du satte på de nya, för ökad effekt
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
galldoll
Elmoped

Inlägg av galldoll »

har spännt på vajern lite, o varit ute o bromsat som en idiot hehe, funkar klockrent nu, tar hur bra som helst! tack för hjälpen grabbar :)
Skriv svar