Fel på ljuset, Peugeot

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Von Borgertz
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 april 2012, 10:36
Ort: Karlstad

Fel på ljuset, Peugeot

Inlägg av Von Borgertz »

Helt från ingenstans började framljuset på min speedfight 2 strula. Alla lampor pendlar från att lysa mer eller mindre normalt till att dö helt, oftast lyser de fast väldigt svagt. Belysningen vid mätarna ökar och sjunker i styrka tillsammans med hel och halvljuset. Kollat kablarna lite snabbt men hittade ingen som hoppat ur eller satt dåligt, inte vad jag kan se iaf.

Någon som har en aning om vad man kan hitta på?
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Ladda batteriet..? :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Von Borgertz
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 april 2012, 10:36
Ort: Karlstad

Inlägg av Von Borgertz »

Oj sorry, glömde skriva med att bromsljus och blinkers funkar normalt. Bara belysning vid mätarna och hel- och halvljus som beter sig som att de inte får tillräckligt med ström.
Användarens profilbild
Peddobear
karhuuu!
Inlägg: 476
Blev medlem: 25 augusti 2010, 20:15
Ort: Månen

Inlägg av Peddobear »

lyser det när du gasar?
Bild
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Låter som att batteriet kanske är dåligt laddat och att lamporna endast går på laddströmmen och det inte är tillräckligt?
Lyser det starkare när du varvar mera? :)
Edit: kan ju också vara att kontakter har ärgat så det är dålig kontakt eller att det är generatorn som har börjat och jävlas?

Edit2: kolla med en Multimeter hur hög spänning du får ut när du varvar lite,
Det bör ligga nånstans mellan 13-14volt
Du testar det enkelt genom och sätta mätstickorna på batteriets poler och starta och varva lite, ligger det då nånstans mellan 13-14 volt så laddar generatorn bra och då ligger felet inte vid generatorn iaf.
Senast redigerad av Demuz den 15 april 2012, 13:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

nej det är ett annat fel -_- mitt batteri funkar inte och lamporna lyser som de ska endå, så något annat måste det vara, kanske strömbrytarn är kass eller generatorn, fast då skulle nog mer än bara lamporna krångla....
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Aa men börja med och mät hur många volt generatorn ger ut! :) annars är det troligen ärgade kontakter och dylikt som är felet.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Det är väl så att helljus, halvljus samt bakljus går på generaton, medans blinkers och bromsljus går på batteriet. Där fick du en ledtråd kanske?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

CaToXXo skrev:Det är väl så att helljus, halvljus samt bakljus går på generaton, medans blinkers och bromsljus går på batteriet. Där fick du en ledtråd kanske?
vad menar du? skulle någon ha kopplat sladden direkt till generatorn?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev:Det är väl så att helljus, halvljus samt bakljus går på generaton, medans blinkers och bromsljus går på batteriet. Där fick du en ledtråd kanske?
vad menar du? skulle någon ha kopplat sladden direkt till generatorn?
Nejnej, jag tänkte mer på att det är nåt knas med generatorn, eller dålig kontakt mellan generatorn upp till lamporna :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev:Det är väl så att helljus, halvljus samt bakljus går på generaton, medans blinkers och bromsljus går på batteriet. Där fick du en ledtråd kanske?
vad menar du? skulle någon ha kopplat sladden direkt till generatorn?
Nejnej, jag tänkte mer på att det är nåt knas med generatorn, eller dålig kontakt mellan generatorn upp till lamporna :)
kör du kross eller? :D nämen går inte generatorn till batteriet och därifrån till allt annat? (kanske tändningen går direkt från generatorn(?)) men då skulle ju allt annat krångla också...

fast läst just igenom första kommentaren igen och såg då felet.... det är så på min moppe med den tonar ner när man släpper gasen och lyser igen när man drar i gasen, för att kontrollera om batteriet är kasst kan han ju försöka använda startmotorn eller elstart eller vafan det nu kallas, funkar det inte så är det batteriet... srry :? trodde att han skrev att det flimradde :)
Skriv svar