vattna isplan

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

vattna isplan

Inlägg av TSR`BakarN »

hej! jag o några kompisar har plogat upp en bana på sjön. och då tänkte jag hur man ska vattna planen så det blir blank is ?

eftersom att man tar borren och borrar fyra hål i varje kant i isen så rinner det ju inte av sig själv.

så min fråga är hur ska jag göra för att det ska bli blank is ? :D

Mvh Julle96
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

Hur stor är planen?
Om man borrar ett hål sen drar upp borren kommer det vatten upp ju, kanske fungerar att göra så några gånger i varje hål.
Ta med vatten till planen hemifrån.
Men varför är det så viktigt att få det helt blankt? :)
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

det är en rätt stor plan, och det där med isborren att dra upp o ner det räcker ju inte.. men att det är så viktigt att få det blankt är att vi ska köra hockey/ skridskor på isen.

det är ju inte så kul att åka på knottrig is..
EDIT: det är rätt långt från plan (4 km) dit.. men vi har ju bill men ändå så skulle det ju vara bättre för att man har ju vatten under oss..
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

julle96 skrev:det är en rätt stor plan, och det där med isborren att dra upp o ner det räcker ju inte.. men att det är så viktigt att få det blankt är att vi ska köra hockey/ skridskor på isen.

det är ju inte så kul att åka på knottrig is..
EDIT: det är rätt långt från plan (4 km) dit.. men vi har ju bil men ändå så skulle det ju vara bättre för att man har ju vatten under oss..
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

julle96 skrev:det är en rätt stor plan, och det där med isborren att dra upp o ner det räcker ju inte.. men att det är så viktigt att få det blankt är att vi ska köra hockey/ skridskor på isen.

det är ju inte så kul att åka på knottrig is..
Jaha
1: Att ni tar en ganska stor tank med vatten och har en slang så ni sprutar på isen.
2: att ni tar en vattenpump och tar vattnet under isen.
3: En jävla massa vattenhinkar

Vad jag kan komma på just nu. ;)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

de finns väll inte så många sätt att lyckas med detta... man kan fräsa ner isen, man kan ta med sig djuriskt mkt vatten och skrapor o dra ut de jämnt.
man kan smälta isen lite och låta de frysa.

grejen är att de inte får snöa medans de ligger vatten på isen, dåblir ytan skrovlig.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

vi har ju en dränkbar pump men då blir det en jävla lång skarvsladd :( men det får väl gå med isborret.. om ni inte kommer på något annat..?
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

hitta en annan isplan är vad jag kan komma på :P
'
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Pump är ju det bästa helt enkelt. Borra ett hål, stick ner en slang och kör.

Eventuellt kan du åka till någon mekanisk verkstad, eller annat företag, och fråga om du kan få, eller kan få låna en fatpump om de har någon skruttig ligger. Det borde fungera ganska bra. Den vevar man med handen, oc då skulle ni kunna spola isen ganska enkelt.

Annars ska du ju försöka knåpa ihop något annat, typ en start skruvdragare och någon annan liten pump? Finns allt möjligt man kan använda, vattenpump från en bil t.ex.

Alternativet är ju annars att göra upp ett större hål i isen så ni kan ösa med hinkar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

julle96 skrev:vi har ju en dränkbar pump men då blir det en jävla lång skarvsladd :( men det får väl gå med isborret.. om ni inte kommer på något annat..?
Finns det inte ett hus i närheten så kan ni fråga om ni kan få låna lite ström?
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

bensinskalle skrev:Pump är ju det bästa helt enkelt. Borra ett hål, stick ner en slang och kör.

Eventuellt kan du åka till någon mekanisk verkstad, eller annat företag, och fråga om du kan få, eller kan få låna en fatpump om de har någon skruttig ligger. Det borde fungera ganska bra. Den vevar man med handen, oc då skulle ni kunna spola isen ganska enkelt.

Annars ska du ju försöka knåpa ihop något annat, typ en start skruvdragare och någon annan liten pump? Finns allt möjligt man kan använda, vattenpump från en bil t.ex.

Alternativet är ju annars att göra upp ett större hål i isen så ni kan ösa med hinkar


Farsan har ju en handriven pump till fat XD så det kan ju gå :)
mm man kan ju använda massor saker, men min fantasi är ju inte den bästa :) tack Bensinis :)
Josef Jabbari
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 12 juni 2011, 09:43
Ort: Hassela
Kontakt:

Inlägg av Josef Jabbari »

Köp en hand pump på biltema och pumpa förhand
annars om du har en el pump så kan du koppla den till bil batteriet :twisted:
köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

julle96 skrev:
bensinskalle skrev:Pump är ju det bästa helt enkelt. Borra ett hål, stick ner en slang och kör.

Eventuellt kan du åka till någon mekanisk verkstad, eller annat företag, och fråga om du kan få, eller kan få låna en fatpump om de har någon skruttig ligger. Det borde fungera ganska bra. Den vevar man med handen, oc då skulle ni kunna spola isen ganska enkelt.

Annars ska du ju försöka knåpa ihop något annat, typ en start skruvdragare och någon annan liten pump? Finns allt möjligt man kan använda, vattenpump från en bil t.ex.

Alternativet är ju annars att göra upp ett större hål i isen så ni kan ösa med hinkar


Farsan har ju en handriven pump till fat XD så det kan ju gå :)
mm man kan ju använda massor saker, men min fantasi är ju inte den bästa :) tack Bensinis :)
Ja men då är det ju precis en sådan ni ska använda ;) Olja har ju förvisso högre viskositet, men pumpen behöver ju inte sitta på en meters höjd heller så de ska nog gå.

Knåpa ihop en liten ställning till pumpen och en förlängsningsslang så ska det nog bli skitbra!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Älg skrev:
julle96 skrev:vi har ju en dränkbar pump men då blir det en jävla lång skarvsladd :( men det får väl gå med isborret.. om ni inte kommer på något annat..?
Finns det inte ett hus i närheten så kan ni fråga om ni kan få låna lite ström?
Nae, sjön ligger ju mitt i skogen lixom ( bor på landet)..

Josef jabbari: hur då ? då måste man ju konvertera.. ( eller går det med en sån man stoppar i cigarett utaget/ konverterare ? och då lär man ändå dra flera 100 meter skarvsladd efter som att det är en äng mellan vägen o sjön..
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Ta med en pump! Borra hål i isen å sen är det bara å "vattna" planen ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
D4NI3L
Äppelpaj Racing
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 februari 2011, 13:46

Inlägg av D4NI3L »

fixa en 12v vatten pump ifrån en husvagn- ta moppebatteriet
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Be ... -hp-17941/

Nått sånt skulle vara optimalt, kanske någon som har en sån för att vattna vid sommarstugan eller nått sånt?

Jag tror att somliga underskattar vilka vattenmängder det rör sig om. Om planen är t.ex. 40 x 20m skulle det behövas 800 liter för att bygga på i snitt en enda millimeter is, och jag skulle gissa på att man kan bahöva åtminstone två-tre gånger det för att få en riktigt bra jämn yta. 2,4 ton vatten är inget man varken vill springa omkring med i hinkar eller pumpa upp med handdriven fatpump... :lol:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Erik_ skrev:http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Be ... -hp-17941/

Nått sånt skulle vara optimalt, kanske någon som har en sån för att vattna vid sommarstugan eller nått sånt?

Jag tror att somliga underskattar vilka vattenmängder det rör sig om. Om planen är t.ex. 40 x 20m skulle det behövas 800 liter för att bygga på i snitt en enda millimeter is, och jag skulle gissa på att man kan bahöva åtminstone två-tre gånger det för att få en riktigt bra jämn yta. 2,4 ton vatten är inget man varken vill springa omkring med i hinkar eller pumpa upp med handdriven fatpump... :lol:
Underskatta inte hink å fatpump :mrgreen:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Kom på en ny grej :D
Ta en sån där grej som man bränner bort ogräs med å gå runt å smält ner all ojämnheter :D
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
adamdd
Svårstartad skrothög
Inlägg: 248
Blev medlem: 11 februari 2011, 19:35
Ort: Falun

Inlägg av adamdd »

Är väl kanske ingen smidig ide för er men om någon annan behöver spola isplan så kom vi i vårat område på en "ismaskin"

Vi tog ett släp, ställde en stor plastdunk (vit stor dunk) satte på
ett rör på utsläppet där vattnet åker ut från dunken, gjorde några hål på röret, och en matta efter röret, då blev det som en spolmaskin!
Vattnet spreds ut bra och mattan gjorde så det blev jämt.
Funkade perfekt!
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

potog skrev:Kom på en ny grej :D
Ta en sån där grej som man bränner bort ogräs med å gå runt å smält ner all ojämnheter :D
För att smälta ett kilo nollgradig is behövs 334kJ. Om isen håller minusgrader krävs ytterligare 4,2kJ/kg, plus det spill som värmer omkringliggande is utan att få den att smälta.
En normal "ogräsbrännarflaska" gasol innehåller 330g gasol, med ett energiinnehåll på 15300kJ.
Om vi antar att 50% av värmeenergin faktiskt smälter isen (istället för att stiga rätt upp i luften som det mesta antagligen kommer göra) betyder det att hela gasflaskan räcker till att smälta 23 kilo nollgradig is. Det kommer också ta någon eller några timmar, ogräsbrännare gör inte av med gasen särskilt fort.

Det skulle gå snabbare att gå till fots och hämta vatten i hinkar från närmaste hus. Eller att ligga på knä och nöta ner ojämnheterna med en morakniv... :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

Erik_ skrev:
potog skrev:Kom på en ny grej :D
Ta en sån där grej som man bränner bort ogräs med å gå runt å smält ner all ojämnheter :D
För att smälta ett kilo nollgradig is behövs 334kJ. Om isen håller minusgrader krävs ytterligare 4,2kJ/kg, plus det spill som värmer omkringliggande is utan att få den att smälta.
En normal "ogräsbrännarflaska" gasol innehåller 330g gasol, med ett energiinnehåll på 15300kJ.
Om vi antar att 50% av värmeenergin faktiskt smälter isen (istället för att stiga rätt upp i luften som det mesta antagligen kommer göra) betyder det att hela gasflaskan räcker till att smälta 23 kilo nollgradig is. Det kommer också ta någon eller några timmar, ogräsbrännare gör inte av med gasen särskilt fort.

Det skulle gå snabbare att gå till fots och hämta vatten i hinkar från närmaste hus. Eller att ligga på knä och nöta ner ojämnheterna med en morakniv... :roll:
OT men jävlar va du kan :D
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag kan använda google och kalkylatorn i datorn. Det är inte så svårt... :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Erik_ skrev:Jag kan använda google och kalkylatorn i datorn. Det är inte så svårt... :wink:
du hade säkert MVG i matte också,

Men gör som dem flesta andra säger, släng upp ett lager vatten på isen och låt det sedan frysa.
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

om ni har missat det så skrev han att han hade lagat en egen ismaskin :roll:
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Men man måste ju inte smälta isen, häller man ut vatten så det blir ett jämt lager behöver ju vattnet bara frysa, inte smälta ojämnheterna :)

ot: Jobbar som ismaskinsförare i en ishall^^
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Skriv svar