Och nu kommer frågan, har dom rätt eller fel? Går det att köra utan splines?Där jag pekar på bilden är splines´en borta ca 1cm ...

PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.
men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning![]()
stunt_pojken^^ skrev:haha alla verkar stava splines olika xD
iaf tror de bästa hade varit att byta veven, de kan gå att köra på ett litet tag men skulle de "gå av" kan de orsaka mer skador på variatorn
ett förslag bara : gör inte som min kompis beställde en orginalvev av en kompis på Yamaha lämnade in den till moppeverkstan o betala typ 4,500 för allt
gjorde allt själv med s6 vev för 1700 kr inkl lager o packningar o allt
Okej okej... Tack för tipset !HasSse666 skrev:Ett litet "fulmeck" är att slipa av (korta) variatorhylsan lite.
Då kommer du att nå de fräscha splinesen.
Men det är bara en kortsiktig lösning.
Du kan samtidigt byta startkransen så de splinesen också är fräscha.
Problemet blir dock att kopplingen och variatorn inte kommer linjera perfekt som i sin tur gör att du får ökat slitage på variatorremmen....
Bild 1 - Här ser du variatorhylsan på motoraxeln
Bild 2 - Hylsans orginallängd 38,6mm
Kolla noga vad du har för längd på din hylsa!
Bild 3 - Slipa ned hylsan till 36,35mm
Notera att jag tejpat på hylsan hur mycket jag skall slipa ned
Var noggrann så att hylsan blir vinkelrät
OBS! Slipa bort "grader" så att du inte har skarpa kanter på/i hylsan
http://www.garagego.se/forum/guider/sco ... mies-quot/runners skrev:Har du en kamera till hands så fotografera allt du plockar av. Lite ordning och reda på prylarna så är jobbet inte särskilt svårt. Jag har för mig om jag inte minns rent åt helsike att det ska finnas en bra guide här.