Splines på veven

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Splines på veven

Inlägg av RacingTobbe »

Tjena! Jo, nu är det så att splines´en på veven är borta på ett ställe och jag kollade upp hos yamahas återförsäljare idag, och dom sa att det inte gör nåt, men jag var tvungen att skruva in muttern hårdare om jag inte hade gjort det ... (förrut så gick det inte att kicka, asså det hände inget)

Och nu kommer frågan, har dom rätt eller fel? Går det att köra utan splines?Där jag pekar på bilden är splines´en borta ca 1cm ...

Bild
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
wannaberox
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 10 december 2010, 23:10
Ort: lidingö

Inlägg av wannaberox »

så länge fläktskivan sitter på bra så går det o köra
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23794

köper: aerox ram, 17,5mm förgasare, ac cylinder liggande minarelli, tändsystem liggande minarelli
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

wannaberox skrev:så länge fläktskivan sitter på bra så går det o köra
Ja, det är klart att den sitter på, men den kommer ju inte snurra nu va, eller brukar den snurra?
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 371
Blev medlem: 4 december 2007, 18:17
Ort: leksand
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

Den snurrar med variatorn med den snurras med hjälp av stjärnan och jag tror inte den får nå grepp för splines är ju borta där? så jag vet inte kanske du måste byta vev? :/
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

såg ut som alla splines där ute var slut , då går det inte . för fläkthjulet måste sitta fast , byt vev
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

ofan ... Är det så tråkigt :(
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Det är inte någon fara att splejnsen är slitna ute på veven så länge du kan få ditt sakerna som ska sitta där och att de sitter ordentligt fast vilket splejnsen är till för. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

runners skrev:Det är inte någon fara att splejnsen är slitna ute på veven så länge du kan få ditt sakerna som ska sitta där och att de sitter ordentligt fast vilket splejnsen är till för. :wink:
Okej okej xD
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

haha alla verkar stava splines olika xD

iaf tror de bästa hade varit att byta veven, de kan gå att köra på ett litet tag men skulle de "gå av" kan de orsaka mer skador på variatorn

ett förslag bara : gör inte som min kompis beställde en orginalvev av en kompis på Yamaha lämnade in den till moppeverkstan o betala typ 4,500 för allt

gjorde allt själv med s6 vev för 1700 kr inkl lager o packningar o allt
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

stunt_pojken^^ skrev:haha alla verkar stava splines olika xD

iaf tror de bästa hade varit att byta veven, de kan gå att köra på ett litet tag men skulle de "gå av" kan de orsaka mer skador på variatorn

ett förslag bara : gör inte som min kompis beställde en orginalvev av en kompis på Yamaha lämnade in den till moppeverkstan o betala typ 4,500 för allt

gjorde allt själv med s6 vev för 1700 kr inkl lager o packningar o allt

Egentligen stavas det väl splines. Jag brukar ofta skriva spejnsmen vet inte varför, kanske för att det uttalas så. :)

En vanlig anledning till att splines skadas är när man använder mutterdragare. Man ska alltid skruva in muttern för hand och sedan därefter använda mutterdragaren i annnat fall kan skadornba bli att splines skadas just på detta sättet.

Jag har haft två mopeder som haft liknande skador på splinsen och det är inte någon fara så länge fläkthjulet fäster. Bara det finns en liten del kvar av splinsen sedan spänner muttern fast resten och skadorna blir inte värre än så. Men värre är förstås om hela splinesbanan är kass och fläkten inte går fästa.

Att lämna in moppen för att byta vev är rena rånet. Att byta veven är inte värre än man kan göra det själva, bara man är nogrann och gör rätt från början. Jag ska snart göra jobbet men jag tänkte skaffa en begagnad motor till min Kymco "om jag hittar någon" och skrämma upp ordentligt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Ett litet "fulmeck" är att slipa av (korta) variatorhylsan lite.
Då kommer du att nå de fräscha splinesen.
Men det är bara en kortsiktig lösning.
Du kan samtidigt byta startkransen så de splinesen också är fräscha.

Problemet blir dock att kopplingen och variatorn inte kommer linjera perfekt som i sin tur gör att du får ökat slitage på variatorremmen....


Bild

Bild 1 - Här ser du variatorhylsan på motoraxeln


Bild

Bild 2 - Hylsans orginallängd 38,6mm
Kolla noga vad du har för längd på din hylsa!

Bild
Bild 3 - Slipa ned hylsan till 36,35mm
Notera att jag tejpat på hylsan hur mycket jag skall slipa ned
Var noggrann så att hylsan blir vinkelrät
OBS! Slipa bort "grader" så att du inte har skarpa kanter på/i hylsan
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

HasSse666 skrev:Ett litet "fulmeck" är att slipa av (korta) variatorhylsan lite.
Då kommer du att nå de fräscha splinesen.
Men det är bara en kortsiktig lösning.
Du kan samtidigt byta startkransen så de splinesen också är fräscha.

Problemet blir dock att kopplingen och variatorn inte kommer linjera perfekt som i sin tur gör att du får ökat slitage på variatorremmen....


Bild

Bild 1 - Här ser du variatorhylsan på motoraxeln


Bild

Bild 2 - Hylsans orginallängd 38,6mm
Kolla noga vad du har för längd på din hylsa!

Bild
Bild 3 - Slipa ned hylsan till 36,35mm
Notera att jag tejpat på hylsan hur mycket jag skall slipa ned
Var noggrann så att hylsan blir vinkelrät
OBS! Slipa bort "grader" så att du inte har skarpa kanter på/i hylsan
Okej okej... Tack för tipset ! :D Men Då är det helt meningslöst igentligen att "fuskmecka", och ist byta vev på en gång ? :P Hur ång tid tar det att byta om man är ganska duktig på det man gör ? :) Jag har gjort allt på motorn, och med hjälp av min far så tycker inte jag att jag kan kalla mig nybörjare ;)
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

jag bytte vev på ngn timme . Med löst block dvs .
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

Ofan :) Asså, du klyvde blocket under den tiden ? xD
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Har du en kamera till hands så fotografera allt du plockar av. Lite ordning och reda på prylarna så är jobbet inte särskilt svårt. Jag har för mig om jag inte minns rent åt helsike att det ska finnas en bra guide här.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

ofan :) Jo, det är nog ett smart tips ! :D
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Naiko
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 mars 2009, 03:04

Inlägg av Naiko »

Jag hade också samma fel på min aerox tog med en fil o fixade splinsen någolunda som man fick dit muttern
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

Fan tobbe det är bara tuta och köra ;) lyckas jag klyva skiten kan du :D
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

runners skrev:Har du en kamera till hands så fotografera allt du plockar av. Lite ordning och reda på prylarna så är jobbet inte särskilt svårt. Jag har för mig om jag inte minns rent åt helsike att det ska finnas en bra guide här.
http://www.garagego.se/forum/guider/sco ... mies-quot/
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 698
Blev medlem: 18 januari 2011, 16:32

Inlägg av TheMidnightRider »

hur länge håller en vev?
Köper bromsok fram till viva city
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

Naiko: Ofan, hur gjorde du ? :)

aerox-sami: hahah, kanske det kanske ;)

HasSse666 Tack så mkt ! :D
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Låst