Yamaha/Cpi Bonntrimm Deluxe *Projektstart*

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Yamaha/Cpi Bonntrimm Deluxe *Projektstart*

Inlägg av kjelle »

Tjena! Har en jäkla massa moppedelar som ligger och skräpar i garaget. Skall försöka att få ihop-pusslat dom till åtminstone en körbar moppe! :)
Tanken med projektet är att med så småa utgifter som möjligt få den att gå så bra som möjligt. Målet är 90km/h med gps!

Ska bli kul att visa alla fjortisar att man behöver inte ett zx-rör och boost bottle för att det skall gå 90 :lol:

ATT GÖRA LISTA:
Porta cylindern
Justerbar tändning
Fixa lagom komp
Bygga avstämt rör
Fixa kickaxel+kick
Få den startad
Toppa 90 :D

SETUP

Cpi motor
Portad cylinder (xxx/xxx) Samt omändrade flödesvinklar mm.
Lättat svänghjul
Malossi multivar (4.5g)
Avstämt rör (xx000rpm)
16mm D'o
Eget insug
Hebo Reeds
...

STYLING/ÖVRIGT
Yamaha Neo's ram + frammkåpor
Leonelli dödmansgrepp
Hjulbasförlängning (10cm)
Cpi fälgar
Cpi bakkåpor+Sits
Sänkning framm/höjning bak

Utgångsobjektet:
Bild

Bild

Mer bilder kommer i morgon ! :)
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av to0b »

lycka till :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Kommer fööljas garanterat! :D riktigt grymt faktiskt ;)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

spännande ;)
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Inlägg av kjelle »

Fan va kul med lite respons! :lol:
Imorgon börjar modifieringen av tändningen om jag får låna en svänghjulsutdragare av nån kompis, för jag tror våran är djupt deprimerad.. :roll:
Och eventuellt börjar jag med portningen imorgon oxå! Hade tänkt mig 197/127, blowdown blir 35 exakt :)
RacingTobbe
Gasres
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

Kommer bli spännande att se resultatet på det här ! :D

En fråga bara, hahaha, kanske låter noobig nu, men jag har hört massa om avstämt rör... Vad är det igentligen för nåt? Ändras effektskildnaden? Ökar hastigheten? Hur gör man det ? :)
Vore glad om man fick svar på det också ! :D

Vh
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?

Inlägg av Pontusandersson95 »

RacingTobbe skrev:Kommer bli spännande att se resultatet på det här ! :D

En fråga bara, hahaha, kanske låter noobig nu, men jag har hört massa om avstämt rör... Vad är det igentligen för nåt? Ändras effektskildnaden? Ökar hastigheten? Hur gör man det ? :)

Vh
Man svetsar ihop ett rör som är byggt exakt efter din cylindern och varvtal man fÅr oftast ut mer hk vilket innebär både bättre Axx och top men det är inte alltid bäst med avstämt utan det kan va bättre med mhr racing för till mhr racing cylinder
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Pontusandersson95 skrev:

Vh
Man svetsar ihop ett rör som är byggt exakt efter din cylindern och varvtal man fÅr oftast ut mer hk vilket innebär både bättre Axx och top men det är inte alltid bäst med avstämt utan det kan va bättre med mhr racing för till mhr racing cylinder
jag har även en "idiot"fråga ;) om jag har

mhr replica 70cc
s6 pro rör
21mm
vikter och annan skit men tror du förstår ungeför vilken setupstil ;)

vad gör man när man portar blocket?

vill ha lite vassare bottendrag iom att det kanske blir stunt så vad händer om man portar blocket/cylindern ?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

PoWeRKinG skrev:
Pontusandersson95 skrev:

Vh

mhr replica 70cc
s6 pro rör
21mm

vill ha lite vassare bottendrag iom att det kanske blir stunt så vad händer om man portar blocket/cylindern ?
portar blocket, eller match portar som det heter, då bräddar man spolkanalen i blocket (http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... IR4KeZu9Jp)

så "kanten" som blir när tex blockets spoolkanaler 'r större än cyllens spol, försvinner om man matchportar blocket.Allts¨tar bort kanten, så det blir bra flöde på färskgaserna!

obs är trött som ett as, så troligt vis så är det rätt dåligt skrivit, men hoppas ni förstår ;)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

KarlssoN^ skrev:
PoWeRKinG skrev:
Pontusandersson95 skrev: Man svetsar ihop ett rör som är byggt exakt efter din cylindern och varvtal man fÅr oftast ut mer hk vilket innebär både bättre Axx och top men det är inte alltid bäst med avstämt utan det kan va bättre med mhr racing för till mhr racing cylinder

mhr replica 70cc
s6 pro rör
21mm

portar blocket, eller match portar som det heter, då bräddar man spolkanalen i blocket (http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... IR4KeZu9Jp)

så "kanten" som blir när tex blockets spoolkanaler 'r större än cyllens spol, försvinner om man matchportar blocket.Allts¨tar bort kanten, så det blir bra flöde på färskgaserna!

obs är trött som ett as, så troligt vis så är det rätt dåligt skrivit, men hoppas ni förstår ;)
aadå xD men vad exsakt "ger" det?
Användarens profilbild
rkan
Hundfan

Inlägg av rkan »

PoWeRKinG skrev:
KarlssoN^ skrev:
PoWeRKinG skrev: jag har även en "idiot"fråga ;) om jag har

mhr replica 70cc
s6 pro rör
21mm

Eftersom portningen kommer göra så att mer färskgaser kommer in fortare. Och även att avgaserna kommer försvinna fortare kommer det leda till att cylinderna varvar mer i princip. Men detta är förstås beroende på om avgassystem inte varvar mer än tex 12,5k, men cylindern "vill" varva 13,5k. Då stryper röret ner.

Alltså..: Portning = snabbare "händelseförlopp" = varvar mer = starkare
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Inlägg av kjelle »

rkan skrev:
PoWeRKinG skrev:
KarlssoN^ skrev: portar blocket, eller match portar som det heter, då bräddar man spolkanalen i blocket (http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... IR4KeZu9Jp)

Eftersom portningen kommer göra så att mer färskgaser kommer in fortare. Och även att avgaserna kommer försvinna fortare kommer det leda till att cylinderna varvar mer i princip. Men detta är förstås beroende på om avgassystem inte varvar mer än tex 12,5k, men cylindern "vill" varva 13,5k. Då stryper röret ner.

Alltså..: Portning = snabbare "händelseförlopp" = varvar mer = starkare
Yepp, så en cylinder med stora och breda spoolportar ger inte ut all effekt om man inte portar blocket, för då utnyttjas inte hela spoolen eftersom bränsleblandningen bara har halva utrymmet att komma upp i cylindern på. detta skapar då en viss turbulens/tryckskillnad!

Snabb paintat klockan halv 12 här i finland! :D :roll:

Bild

Motorn sett frammifrån

! är orginal block
2 Är portat efter "trimmcylindern med större spoolkanaler

Bild

1:an är "herrejössescylindern"
2:an är orginal blocket där 1:an ska fasst...

Somaskt jag har jusst vaknat! ;D
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

tack! :D

blir nog inte att porta just nu iom att jag nöjer mig med minn nuvarande setup ;) men kan vara bra att veta när man bygger hyper om ett år! :D

jovars, har presis vaknat också! ;)
Pizzadax
Elmoped

Inlägg av Pizzadax »

Tror den kommer toppa mer än 90;)
CK2 Tuning!
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Inlägg av kjelle »

Pizzadax skrev:Tror den kommer toppa mer än 90;)
Vi får ju hoppas :roll: Men jusst nu står det jävligt stilla, Feber och förkylning..
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

kommer det någon update elr tog det slut? :)
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

Ska följas, lite små roligt namn också hahaha, bonntrim deluxe...

Dehär gillar ja :lol: :D
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Skriv svar