Hur kopplar man in ett startrelä så elstarten fungerar??

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
kingen1234
Elmoped

Hur kopplar man in ett startrelä så elstarten fungerar??

Inlägg av kingen1234 »

Tja tja :D

Jag frågade tidigare på ett annat forum då va man tvungen att ha startrelä inkopplat på moppen, Jag har strippat elsystem med bara det viktigaste inkopplat. Det finns startmotor, batteri och startknapp,

Det är så altså att man måste ha startrelä inkopplat för att elstarten ska fungera??

Det är en batioan motor,

Isåfall,

Hur kopplar man in ett startrelä, Vilka sladdar ska gå till vad osv, någon som kan skicka en bild och rita in hur det ska kopplas??

Tacksam för svar,
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Du vill nog även ha tändhatt, tändspole, tändplatta, generator, cdi box. :P
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
kingen1234
Elmoped

Inlägg av kingen1234 »

Hehe.

Självklart har jag dom grejerna på moppen med, Klart dom grejerna finns och sitter där dom ska på moppen, Med strippat elsystem menade jag att jag inte har tut, lysen, blinkers, och sånna grejer som inte har med starten att göra, Altså allt det nödvändigaste finns på den som har med starten att göra, Sen frågade jag om startreläet, har med elstarten att göra, Men har hittat elschema och kollat över det, Så nu förstår jag hur man ska koppla in det och vilka sladdar som går till vad, så jag ska bara köpa startreläet sen vet jag hur man kopplar in det med så det blir rätt:D

:D :D :D

Har även sett en bild på strippat elsystem och där är dom nödvändigaste sakerna för att det ska bli gnista och fungera,
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Yes, men varför ens strippa elen? Är inte många kilon som försvinner där. :cry: Är ju grymt mycket snyggare med lampor ;)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
johans93
Svårstartad skrothög

Inlägg av johans93 »

ja koppla minus (grön) från startmotor till batteri. sen plus (röd ) till en knapp och sedan till batteri
kingen1234
Elmoped

Inlägg av kingen1234 »

Hehe.

Det var så när jag köpte den, Altså sladdar till det viktigaste som har med tädningen och startmotorn och göra, Sen är det ingen batiaon, Utan ett Hemma bygge med batioan motor på :D Rätt frän är den faktiskt, Så dom har bara kopplat in det viktagaste.

Men sen om man vill kan man ju köpa några snygga lysen och koppla in på den :D ska även koppla in så generator laddar upp batteriet när man kör med den,

Ska även köpa ett starträlä till den och koppla in som Det ska vara enligt elchemat, Det är bra att ha ett startrelä så bättre att göra allt riktigt,

men nu vet jag allt som jag bhövde veta, tack ändå.
Låst