Svenska språket rättning

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Vilket tycker ni låter mest rätt?

Fem och en halv pennor
5
7%
Fem och en halv penna
34
47%
Fem och en halv penna
34
47%

Antal röster: 73

Användarens profilbild
svantessonn
KungeN

Svenska språket rättning

Inlägg av svantessonn »

En kompis till mig sa att han hade fem och en halv pennor men så frågade jag han då om man verkligen säger "fem och en halv pennor" eller "fem och en halv penna" och ingen av oss visste vad som var rätt så vi gick till våran svenska lärare och frågade vad han tyckte var rätt men han sa att det skulle vara fem och en halv pennor men då sa jag emot han och då började han ändå bli lite osäker så vi frågade dom andra lärarna vad dom tyckte var rätt men alla var osäkra så det blev ungefär 50/50. Så idag kom där en praktikant som vi frågade och han kom med en ganska bra förklaring som jag självklart har glömt nu i skrivandets stund men det var något med att subjektet i slutet var ett singular så därför ska det vara "fem och en halv penna" men det ville ju inte min svenska lärare tro på så nu har jag bestämt mig för att verkligen ta reda på vilket som nu är rätt så därför tänker jag göra trådar på olika forum. Det finns ju självklart fler exempel med singular och plural saken men jag använder pennor nu.
Jag vill gärna veta eran åsikt men om ni kan skicka någon länk där ni vet att det rätta svaret står så skriv det gärna i kommentarerna :)
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Du måste skämta, svenska frågor på ett moppe forum? ;)

Själv säger jag fem och en halv penna.

Du säger ju; jag har fem pennor. inte jag har fem penna. Då blir det fel. Men när halv kommer in så ändras det lite, blir fel att säga pennor helt enkelt. fem "och en halv" pennor. Tror det har något att göra med när och kommer in. ;)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
svantessonn
KungeN

Inlägg av svantessonn »

Sockan skrev:Du måste skämta, svenska frågor på ett moppe forum? ;)

Du säger ju; jag har fem pennor. inte jag har fem penna. Då blir det fel. Men när halv kommer in så ändras det lite, blir fel att säga pennor helt enkelt. fem "och en halv" pennor. Tror det har något att göra med när och kommer in. ;)
jag vet att detta kanske inte är det bästa forumet att skriva på men jag är lixom inte medlem på något forum som är precis bra för denna frågan :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

hade det varit bara 5 pennor så är ju det plural, men en halv är singular, o eftersom det kmr sist så säger jag 5 och 1/2 penna :P skulle kunna tänka mej att det har med något sånt o göra :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
TS-Daniel
Medlem
Kontakt:

Inlägg av TS-Daniel »

Skulle säga att jag tycker "fem och en halv penna" låter mest korrekt.
En annan du kan fråga svenskaläraren om är, varför heter det 1 sekund och 1,0 sekunder när båda är singularis... :D
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Jag säger Pennor iaf, tycker det låter bättre :P
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

kör på fem o en halv pennaor annars....
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

det är ju fem och en HALV penna
denna halva gör det till penna
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Det är helt klart fem och en halv PENNA. Har faktiskt aldrig hört att man säger fem och en halv PENNOR, det låter bara riktigt fel...
Användarens profilbild
Twitchii
StuntRider

Inlägg av Twitchii »

Vet nt riktigt vad det ska va för hör alldeles för lite "riktig" svenska med tanken på att jag bor i arlöv (utanför malmö) där det bara finns *fult ord*. men vem fan ska ha en halv penna??
Yamaha
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Det hetter fem och halv pennor eftersom att vi har flertal pennor och inte en. Vi kan ju inte säga att vi har två penna. Det hetter två pennor.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Swampen skrev:Vet nt riktigt vad det ska va för hör alldeles för lite "riktig" svenska med tanken på att jag bor i arlöv (utanför malmö) där det bara finns *fult ord*. men vem fan ska ha en halv penna??
Ni i skåne pratar ju ändå inte ren svenska så vad spelar det för roll :lol:
"Jaou din jäovla sillakärring nouw gåur ve te kagehusa annarous kommör deo blie äwht jäovla jiddour. "

Edit : Det är "Fem och en halv penna".
Bild

Jag är odödlig
runners
King of the street

Inlägg av runners »

ktm_danielsson skrev:
Swampen skrev:Vet nt riktigt vad det ska va för hör alldeles för lite "riktig" svenska med tanken på att jag bor i arlöv (utanför malmö) där det bara finns *fult ord*. men vem fan ska ha en halv penna??
"Jaou din jäovla sillakärring nouw gåur ve te kagehusa annarous kommör deo blie äwht jäovla jiddour. "

Vad har det med saken att göra om vi är från skåne eller någon annanstans från i Sverige? Dessutom är jag ganska stolt över min dialekt och skulle inte vilja prata på annat sätt. Men än en gång, vad har vår skånska dialekt med frågan här att göra, förutom med ditt barnsliga småbarnsdrövel som du kommit med? Bara se till och håll dig till ämnet i stället.

Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

runners
King of the street

Inlägg av runners »

ktm_danielsson skrev:

Fem och halv penna. Herrejösses! Stäm skolstyrelsen. Flera år i grundskola och kan inte svenska språket. Verkligen svagt. Du kan inte säga flertal av en sak i ett. Eller du säger kanske att du har fem bok? Verligen svagt!
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

runners skrev:
ktm_danielsson skrev:

Vad har det med saken att göra om vi är från skåne eller någon annanstans från i Sverige? Dessutom är jag ganska stolt över min dialekt och skulle inte vilja prata på annat sätt. Men än en gång, vad har vår skånska dialekt med frågan här att göra, förutom med ditt barnsliga småbarnsdrövel som du kommit med? Bara se till och håll dig till ämnet i stället.
För riktigt grov skånska låter inte som Svenska i någon annan del av landet, har inte klagat på skånska. Och du får ursäkta mig att jag var så "barnslig" det är sånt som kan hända när man är 15 :) Och vad har det med saken i fråga att göra? Jo, han sa att han hörde för lite "riktig svenska" och skånska imo (in my opinion) är inte samma sak som rikssvenska direkt. Det håller nog dom flesta med om. Visst det är bara en dialekt, men det skiljer ganska mycket på rikssvenska och skånska. :)

Och jag skulle enbart skrivit min "edit" om jag inte sett den kommentaren, nu tycker jag det börjar bli lite allt för allvarligt stämning här över lite dialekter och stavning o skit :)

Edit : Ja klaga på mig du bara, majoriteten i tråden har också svarat "Fem och en halv penna". :) Självtycker jag ingen av dom låter speciellt vettigt.
Bild

Jag är odödlig
runners
King of the street

Inlägg av runners »

ktm_danielsson skrev:
runners skrev:
ktm_danielsson skrev: Ni i skåne pratar ju ändå inte ren svenska så vad spelar det för roll :lol:

För riktigt grov skånska låter inte som Svenska i någon annan del av landet, har inte klagat på skånska. Och du får ursäkta mig att jag var så "barnslig" det är sånt som kan hända när man är 15 :) Och vad har det med saken i fråga att göra? Jo, han sa att han hörde för lite "riktig svenska" och skånska imo (in my opinion) är inte samma sak som rikssvenska direkt. Det håller nog dom flesta med om. Visst det är bara en dialekt, men det skiljer ganska mycket på rikssvenska och skånska. :)

Och jag skulle enbart skrivit min "edit" om jag inte sett den kommentaren, nu tycker jag det börjar bli lite allt för allvarligt stämning här över lite dialekter o skit :)

Edit : Ja klaga på mig du bara, majoriteten i tråden har också svarat "Fem och en halv penna"
Det är så att jag är lärare i svenska på gymnasie-nivå och jag leker inte ordpolis här. Men jag vet att man inte kan säga fem och en halv penna eftersom att vi pratar om flertal "plural". Även om en av pennorna är nedsliten till halva pennan är den fortfarande en penna, alltså den sjätte pennan. Då kan man inte säga att man har fem och en halv penna.
Har du en penna och knäcker den och båda delarna är funktionella som pennor har du två kortare pennor, du har inte två penna bara för den är bruten. Det är en penna, flera pennor och sedan om en är halv eller hel har inte med saken att göra.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Runners, jag älskar skånsk dialekt och måste bara fråga.. ;)

Hur fan gör ni när ni ska tänka på stavandet? jag menar med 'våran rikssvenska' så kan man ju sitta och uttala ordet för sig själv, men hur gör ni? :) Jag vill inte tracka, jag är faktiskt seriös och undrar. :) (eller är det bara jag som uttalar orden i huvudet?)

Nu när jag tänker på det säger jag faktiskt pennor, men det beror på hur jag uttalar det, jag har en väldigt speciell dialekt, lite bonde dialekt ;)

"Fem åå en halvv penna" kan jag säga.. då låter det rätt, men om jag säger det normalt låter pennor bättre för mig.

"Jag har fem å en halv pennor i skåpet"

//En avundsjuk sörmlänning.. :roll:
Senast redigerad av Sockan den 12 november 2010, 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

svantessonn skrev:
Sockan skrev:Du måste skämta, svenska frågor på ett moppe forum? ;)

jag vet att detta kanske inte är det bästa forumet att skriva på men jag är lixom inte medlem på något forum som är precis bra för denna frågan :)
Det finns inte annat än att skriva på twostroke, enda forumet man hänger på, här får man svar på allt! :D
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Sockan skrev:Runners, jag älskar skånsk dialekt och måste bara fråga.. ;)

Hur fan gör ni när ni ska tänka på stavandet? jag menar med 'våran rikssvenska' så kan man ju sitta och uttala ordet för sig själv, men hur gör ni? :) Jag vill inte tracka, jag är faktiskt seriös och undrar. :) (eller är det bara jag som uttalar orden i huvudet?)

Nu när jag tänker på det säger jag faktiskt pennor, men det beror på hur jag uttalar det, jag har en väldigt speciell dialekt, lite bonde dialekt ;)

"Fem åå en halvv penna" kan jag säga.. då låter det rätt, men om jag säger det normalt låter pennor bättre för mig.

"Jag har fem å en halv pennor i skåpet"

//En avundsjuk sörmlänning.. :roll:
Skånskan härstammar delvis från danskan och vi har många ord som används och är hämtade från danska i skåne, ord som försvenskats som varken förstås av danskar eller utanför skåne. Alla i Sverige har ett gemensamt skrivspråk som inte omformas i dialekt. Allt skrivet är ett och samma oavsätt var i Sverige man kommer från. Skånskan i ord är samma som övriga Sverige men det finns ord som fördanskats i uttal, men i skrivspråk skrivs de på samma sätt som övriga Sverige. I skåne säger många "rullebär åt skottkärra" men alla att det egentligen hetter skottkärra. Många äldre skåningar pratar grövre skånska än yngre generationerna och jag tror inte att många från andra delar av landet överhuvudtaget skulle förstå mycket av vad de säger. Men sedan beror det på var i från skåne man kommer i från också. Den grövsta skånskan finner man i Trelleborg som ligger två mil från Malmö. Men skånskan särskiljer sig inte från andra dialekter i Sverige förutom att de finns mycket danska ord inblandande i skånskan. T ex. dialekten i nordligaste Norrland är inte i heller lätt att förstå, samma sak där så finns många ord från finskan inblandade i deras dialekt. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Inte såå svårt att förstå skåningar. :) Däremot är Danska ett helt annat kapitel.

Förresten, gillar din "självbiografi" ;) Riktigt väl utformad och sann!

Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

Hahaha go gubbe! Ja vem fan ska ha en halv penna ;)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

karlssonlysekil skrev:
Hahaha go gubbe! Ja vem fan ska ha en halv penna ;)
Killen som tröttna på hela pennor ;D
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Sen är ju frågan; Vad kännetecknar en halv penna? En penna som man bara användt lite på toppen så är den ju inte "en penna " längre. Vad händer om pennan är 49% använd? eller 51% använd? har vi i svenskan några speciella beteckningar? Inga vad jag vet, jag vänder mig till våran svenska ordmästare, Runners. ;)

Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Sockan skrev:Sen är ju frågan; Vad kännetecknar en halv penna? En penna som man bara användt lite på toppen så är den ju inte "en penna " längre. Vad händer om pennan är 49% använd? eller 51% använd? har vi i svenskan några speciella beteckningar? Inga vad jag vet, jag vänder mig till våran svenska ordmästare, Runners. ;)
Framför allt, vem i hela helvetet säger "vaffan jag har bara fyra och en halv pennor/penna" då säger man väll ändå : "jag har 5pennor". En penna kan ju liksom inte vara halv. Eller den kan väl men vaffan. :lol:
Bild

Jag är odödlig
zebban111
Svårstartad skrothög

Inlägg av zebban111 »

släng bort pennhalvan, vem vill ha en halv penna? :lol:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

penna bildas ju pga "en halv"
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Om man vässar bort halva pennan så funkar den ju fortfarande lika bra men är bara halva kvar?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp

Inlägg av adddam »

är ganska säker på att det heter fem och halv penna 8) därimot om man byter ut penna mot tex stol så säger man fem o halv stolar. vilket jag tycker är jävligt konstigt. svenska språket kan vara cp ibland tycker jag det heter tillexempel ett fosil och inte en fosil, man går PÅ dagis sen går man I skolan :?
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

fem och en halv penna.
Plural singular
Fem är i plural, fast en halv i singular.
T.ex:
Fem pennor
En penna

eftersom en är i singular, blir ändelsen på substantivet singular. :D
Man går på det som står tidigast, alltså en.
Och då blir det penna.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

adddam skrev:är ganska säker på att det heter fem och halv penna 8) därimot om man byter ut penna mot tex stol så säger man fem o halv stolar. vilket jag tycker är jävligt konstigt. svenska språket kan vara cp ibland tycker jag det heter tillexempel ett fosil och inte en fosil, man går PÅ dagis sen går man I skolan :?

Jag går på skolan, jag svär broder!

runners
King of the street

Inlägg av runners »

adddam skrev:är ganska säker på att det heter fem och halv penna 8) därimot om man byter ut penna mot tex stol så säger man fem o halv stolar. vilket jag tycker är jävligt konstigt. svenska språket kan vara cp ibland tycker jag det heter tillexempel ett fosil och inte en fosil, man går PÅ dagis sen går man I skolan :?
Man kan inte på något korrekt sätt säga fem och en halv penna utan att det inte är fel. Då får man säga att jag har fem pennor varav att en av dessa är är en halv penna.
När man säger fem och en halv penna, så frågar man sig vad har du fem utav? Det säger du inte då. Det enda du säger är att du har en halv penna och fem av något annat som du inte talar om. Jag har fem (radergummin) och en halv penna kan det då lika gärna betyda. Alltså är meningen fel och kan inte uttalas på det sättet.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Skriv svar