Han fungerade bra i somras sedan började han misstända och läcka soppa, så jag fixade soppaläckan och då vart han och läcka komp för stiftjängan skjöts ur och de gick inte att laga så jag köpte en ny topp. Efter de så gick det inte att gasa den ökade bara lite i varv. Nu efter vintern startar den inte alls trots att den har stått i varmgarage.
Han har ju en fin gnista och jag har ingen aning om vad det är ?
Tack på förhand !
Du kan skruva ur tändstiftet och se hur gnistan ser ut när du kickar genom att hålla tändstiftet emot topplocket eller någonting jordat. Gnistan ska inte hoppa runt på tändstiftet utom den ska vara på samma ställa, jämn och lika stor.
Du kan skruva ur tändstiftet och se hur gnistan ser ut när du kickar genom att hålla tändstiftet emot topplocket eller någonting jordat. Gnistan ska inte hoppa runt på tändstiftet utom den ska vara på samma ställa, jämn och lika stor.
Den har fin gnista så vet inte vad det kan vara för fel
ta ur stiftet, torka av det, sätt i det igen, kicka ett par gånger utan att ha tändningen på, ta ur stiftet är det blött då av bensin?
kan inte va nått me membranet?
är stiftet blött och det är bra gnista så vet ja inte vad problemet kan vara mer än att den läcker komp gnom kolvringarna möjligtvis, dom kanske har fastnat i kolven efter att den stått still under vintern?
yamahafsr skrev:
men hur kollar jag att den tänder som den ska ???
du håller i den nä, men testa je den en liten sup me startgas och kolla så att inte avgasröret har sotat igen ! hände för mig i helgen trode jag skulle bli galen när jag typ hade bytt allting
jag va med och mekade denna fs1:a, grejjen är att förgasaren är total rengjord 2gånger. stiftet ger en FIN gnista. toppen läcker ej komp, kolven ser fin ut och läcker ej komp (inge brunt under nån av ringarna!) cylinderloppet är helt okej, den drar ej tjuvluft, startar inte ens om man häller i en skvätt soppa från ständstifts hålet, inte heller med startgas. tog loss membranet efter mycket kickande och det var soppa inne på membranet (alltså reedsen på sidan in mot veven) och reedsen slöt tätt.
och eftersom membranet verkar ta in bensin. (verkar så iaf) men stiftet blir ej blött.
så själv börjar jag tvivla på vevhus kompen. hur det ligget till med den. om packboxarna kan har "torkat" eller gått sönder (inte gått så mycket sen i mitten av sommaren)
kan det vara så att den läcker såpass mycket vevhus komp att den inte pressar upp nån bensin till stiftet?
komp får ju kolven ändå pga luften som finns där hela tiden såklart!
kan det vara så att den läcker såpass mycket vevhus komp att den inte pressar upp nån bensin till stiftet?
om det vore så skulle den startat lite då iaf när du häller ner bensn i stift hålet.
inte säker men har för mej ( va ett tag sen) att den slog nått slag bara, inte så den starta. sen om koven va i botten läge när jag hällt i kan d ju åkt ut på en gång, eller hur?
Nu har jag och 2stroke4ever kollat på fs1an och cylinderfotspackningen var nog trasig:( men ska beställa en ny nu:D kolven var inte i sina bästa dagar:( så det blir ny kolv och hona om cylinden så vi ska nog få fart i den igen