Derbi Senda startar inte :(

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

moppepojkenpåhamre
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 juni 2015, 09:39

Derbi Senda startar inte :(

Inlägg av moppepojkenpåhamre »

tja, har en Derbi Senda 03 som inte vill starta, den får både bensin och gnista, har kolla på kolv och cylinder och allt är helt, bytte nyss tändhatten (tog från min drac) så tändhatten är så gott som ny, det läckte jylarvätska p toplocket som jag nu har fixat kan det vara att det har runnit in kylarvätska vid tändstiftet som gör att den inte vill starta? svar uppskattas då den inte har varit körbar på snart 3 veckor :(
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Jag hade problemet att topplocket hade böjt sig (På grund av nån dum j:::el som sålde en Derbi till mig utan kylarvattenimpeller), så det rann till kylarvatten in i cylindern som förhindrade gnistan ifrån att antända bensinen. Du kan alltid öppna upp topplocket och kolla efter om det läcker in vatten.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

Det du kan göra är att se över förgasaren, det kan vara så enkelt att det har hammnat lite skit i och täpp till så den får för lite syre!
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: Derbi Senda startar inte :(

Inlägg av Rotmosmannen »

moppepojkenpåhamre skrev:tja, har en Derbi Senda 03 som inte vill starta, den får både bensin och gnista, har kolla på kolv och cylinder och allt är helt, bytte nyss tändhatten (tog från min drac) så tändhatten är så gott som ny, det läckte jylarvätska p toplocket som jag nu har fixat kan det vara att det har runnit in kylarvätska vid tändstiftet som gör att den inte vill starta? svar uppskattas då den inte har varit körbar på snart 3 veckor :(
Googla lite :)()()( Är ett ganska bra hjälpmedel faktiskt.
http://www.twostrokerider.se/hur-du-far ... iga-motor/
Kolla där och gå igenom.
Sen kan jag tro att de är membranet.
Ta av de å kolla.
Är du helt säker på att den får bensin å gnista? Kan va svag gnista och sen inte funka när det blir lite tryck inne i cylindern.
Men kolla...ja la en post!
moppepojkenpåhamre
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 juni 2015, 09:39

Inlägg av moppepojkenpåhamre »

nu har jag testat det mesta hade i bensin vid tändstiftet och den startar fortfarande inte
e
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Kommer det någon gnista ifrån tändstiftet? När du försöker starta, kan du känna hur det trycks ut luft ifrån avgasröret? Är det bra kompression när du försöker kicka?
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Skriv svar